Padoms: kā pareizi vadīt auto uz ledus? 37

26.februāris 2004 8:03

Domājat, ka drīz pavasaris? Nē! Ziema vēl ne tuvu nav beigusies. Tāpēc piedāvājam iepazīties ar kāda autosportista ieteikumiem, kā "uzvesties" uz ledus.

Riepas
Ledus riepu uz ceļa notur labāk lielā aukstumā, jo zem protektora tas mazāk kūst. Tieši mikluma kārtiņa ir tā, kas nosaka ledus slīdamību. Vienu un to pašu bezradžu riepu labāk "notur" porains ledus, jau sliktāk - gluds un pavisam bēdīgi ir ar ledu, kas grumbuļains kā bruģis. Kas attiecas uz pašām riepām, bīstami ir dažu autovadītāju maldi, ka riepām ar pamatīgu "bezceļu" protektora zīmējumu (ieskaitot speciāli ziemai paredzētās) uz ledus ir zināmas priekšrocības.

Uz slidena klājuma labākas ir riepas ar smalkāku protektora zīmējumu. Īpaši ieteicamas ir radiālā tipa elastīgās riepas, tomēr arī tās uz ledus neļaus iegūt saķeres koeficientu, kas lielāks par 0,15-0,2. Kad sākas slīdēšana, tas var samazināties pat pusotru reizi.

led1.jpg
Protektora dziļumam uz tīra ledus nav īpašas nozīmes - ja bloķējas kaut vai tikai priekšējie rati, automobilis kļūst nevadāms! Maksimālo saķeri ar klājumu riepa iegūst pārejas momentā no ripošanas uz slīdēšanu. Tas attiecināms arī uz ledus klājumu. "Profi", "rotaļājoties" ar bremzēm, pamanās noturēt riteņus tieši uz šīs izslīdēšanas robežas, panākot visefektīvāko bremzēšanu. Spiežot uz pedāli spēcīgiem rāvieniem, apstāšanās ceļš palielinās, jo ir taču brīži, kad bremzēšana vispār nenotiek. Tomēr, atrodoties uz ledus, tas ir ieteicamāk nekā bremzēt ar līdz galam izspiestu pedāli, tādējādi bloķējot riteņus. Šļūcošs ritenis ir nevadāms. Bremzēšana ar pārtraukumiem, kad uz mirkli tiek atslābināts spiediens uz pedāli, ir efektīvāka - rieņi atsāk normāli griezties un auto joprojām ir vadāms.

Starp citu, ja pārtraukto bremzēšanu demonstrē īsts speciālists, viņam sekojot to var pat nepamanīt - auto stopsignāli degs nepārtraukti. Pilots zibenīgi strādā ar pedāli uz izslīdēšanas robežas, tādēļ pilnīga riteņu atbrīvošana nenotiek - paņēmiens ir visnotaļ efektīvs.

Bremzēšanas īpatnības
Pēdējā laikā ražotie auto tiek aprīkoti ar bremžu antibloķēšanas sistēmu (ABS). Tās darbības princips paredz attiecīgā devēja reaģēšanu, ja pie bremzēšanas kāds no riteņiem bloķējas.

led2.jpg
Kompjūters dod komandu atbrīvot riteni, lai novērstu tālāku bloķēšanu. Dažkārt tas notiek 10-15 reizes sekundē - bremzes pedālis zem kājas "dreb". Rezultātā ABS ļauj vadītājam saglabāt kontroli pār automobīli.

Tomēr - šo sistēmu nevajadzētu pārvērtēt, jo bremzēšanas efektivitāte tomēr ir atkarīga ne tik daudz no tās, kā no saķeres koeficienta. Tādēļ nenovērtējiet par zemu attiecīgās sezonas riepu nozīmīgumu. Pieredzējušāki autovadītāji mēdz atslēgt ABS, kas vairāk esot piemērota "vadītājiem-jaunuļiem". To darīt tomēr nerekomendējam - arī pieredze var pievilt.

Var bremzēt arī ar dzinēju - "nomet" gāzi, izspiež sajūgu, pārslēdz ātrumu uz leju un piedod gāzi... Automobilis palielinās apgriezienus un pakāpeniski samazinās ārumu. Papildus var plūstoši piepalīdzēt ar bremžu pedāli. Šāda darbību kopsumma rezultējas visnotaļ efektīvā bremzēšanā.

Pilnpiedziņas automobiļiem abi augšminētie paņēmieni dod praktiski līdzīgu rezultātu. Turklāt, pat ja  tos pielieto vienlaicīgi - palēninājums paliks tas pats, jo faktiski jau tas atkarīgs galvenokārt no ledus un riepu īpašībām. 

Uz ledus priekšroku vēlams dot bremzēšanai ar dzinēju, jo bloķējies (šļūcošs) ritenis uz ledus nav vadāms. Ja ritenis griežas, tas pat pie daļējas izslīdēšanas nodrošina vismaz minimālu vadāmību un auto klausa stūrei...

Manevrēšana
Cik gan efektīvs var būt manevrs uz ledus, ja viss riteņa saķeres spēks tiek veltīts tikai tam? Citiem vārdiem - griežam stūri pie vienmērīga auto ātruma, neieskrienoties un arī nebremzējot. Uz kāda ledus laukuma pamēģinām sekojošo! - Pie viena un tā paša ātruma, piem. - 20km/h, griežam stūri noteiktā leņķī, bet atšķirīgā tempā. Ja tas tiek darīts lēni, auto klausa stūrei un ir vadāms. Ja stūri griezīsim strauji, auto turpinās kustību sākotnējā virzienā, jo riepu saskarē ar ceļu izraisīta slīdēšana. Īpaši izteikti tas novērojams, kad stūre tiek griezta lielākā leņķī.

led3.jpg
Kāds pagrieziena leņķis tad būtu visoptimālākais pie ātruma 60 km/h, kad saķeres koeficiens ar ledu ir 0,15? Pēc jau no skolas laikiem zināmajām fizikas formulām viegli var izrēķināt minimālo līkuma rādisu, pa kādu pārvietojoties, automobilis vēl saglabās vadāmību. Kā izrādās, tas ir 190 metri! Manevrēt uz ledus var, tikai tas jādara ļoti plūstoši, maigi - asas kustības nav pieļaujamas. Uz slidena ceļa distancei starp automobiļiem būtu jābūt līdzvērtīgai divkāršam kustības ātrumam (50km/h = 100m).

Bremzēšana sniegā
Sniega vaļņa izmantošana bremzēšanai īpaši sevi attaisno apmēram līdz ziemas ("normālas") vidum, kad sniegs vēl nav sablietējies un, tajā iebraucot, automobilis praktiski necieš. Sniegā auto apstājas ļoti ātri, pie tam inerces rezultātā tas sagriežas šķērsām ceļam. Pa sniegu jāpārvietojas bez apstāšanās un ātrumu pārslēgšanas. Pie "iesēšanās" nepieļaujiet ilgstošu riteņu buksēšanu.

Uz ledus, īpaši, ja tas ir līdzens, auto uzvedas pietiekoši "loģiski" - bremzē, ieskrienas, klausa stūrei.

Grūtāk ir pilotēt aizmugurējās piedziņas automobili, ja snieg salīdzinoši siltā laikā un uz ceļa veidojas slapja "putra". Šādā situācijā visbiežāk mēdz pievilt šauras zemprofila radiālās riepas, pat ja tām ir nevainojams protektors. To lielais saskares laukums ar ceļa klājumu bieži nenodrošina pietiekamu sniega kārtas izspiešanu un vajadzīgo saķeri. Automobilis, dažiem negaidīti, var izrādīties nevadāms. Riepas saspiestais sniega slānis nekavējoties pārvietojas, tikko tiek mēģināts bremzēt vai veikt pagriezienu.

Šādos apstākļos, pat pārvietojoties taisnā virzienā, automobilis var saslīdēt, jo aizmugurējie riteņi tiecas noslīdēt no priekšējo radītajām, sliedēm līdzīgajām pēdām.

led4.jpg
Labāk trenēties vietās, kur riepu saķere ar klājumu ir pazemināta, tomēr ne vairāk kā divas-trīs reizes, salīdzinot ar asfalta klājumu. Jaudīgs dzinējs ļaus īstenot jebkuru iecerētu manevru. Šim nolūkam ļoti noderīgi ir laukumi ar piebraukātu sniegu saltā dienā. Vingrinājumi uz ledus nenoliedzami ir noderīgi vēlāk, kad būs apgūts sniega klājums - tikai tad izjūtams ledus īstais izaicinājums!

Noslīpēt prasmi noturēt automobili iecerētajā kursā par spīti izslīdēšanai lieliski palīdz ieskriešanās ar pilnu gāzi caursalušā, sausā sniegā.

Priekšpiedziņas automobiļu vadītāji bieži tā vai citādi pārvērtē tehnikas iespējas. Kamēr priekšējie riteņi saglabā velkošo spēku, auto ir paklausīgs. Veicot slidenu pagriezienu ar priekšpiedziņas auto nav ieteicams atlaist gāzes pedāli.

Liels ir priekšpiedziņas automobiļu vadītāju kārdinājums braukt ātri; pat uz ledus auto ir viegli vadāms - atšķirībā no aizmugures piedziņas spēkratiem, kas pat pie nelieliem ātrumiem tiecas "peldēt". Priekšpiedziņas auto bremzēšanas īpatnības atšķiras no klasiskās piedziņas, un to vadītājiem derētu atcerēties.

mc.com.ua

 
Visi komentāri
 
116329. viesis 26.februāris 2004 8:18
0 0 Atbildēt

Vislabāk ir pašam aizbraukt uz kādu trasi un patrenēties :):):)

116330. viesis 26.februāris 2004 8:19
0 0 Atbildēt

sniega valnis mani vienreiz izglaaba uz Ulmanja gatves, kad bija saacis tikko snigt un piesalt pie celja- pie Liepaajas ielas krustojuma redzu ka prieksheejie bremzee krustaam shkjeersaam, bet mans aatrums un ABS liecinaaja ka man nespiid sabremzeeties, tad nu arii ievilku sadaloshaas joslas kupenaa

116347. viesis 26.februāris 2004 9:31
0 0 Atbildēt

"...šauras zemprofila radiālās riepas, pat ja tām ir nevainojams protektors. To lielais saskares laukums..." Vai te nebūtu vārds "šauras" jānomaina ar "platas"?

116350. viesis 26.februāris 2004 9:36
0 0 Atbildēt

Tekstā ir vairākas neprecizitātes ... ko nozīmē "pārslēgties uz leju un piedot apgriezienus, tad automobilis samazinās atrumu".

116353. viesis 26.februāris 2004 9:49
0 0 Atbildēt

Interesenti ir priekshpiedzinju raxtiits tipa ka ja veic slidenu pagriuezienu tad japieedod gaaze, pieredze gan raada ka gaazes piedoshana visos gadiijumos nepaliidz. Jo parasti kad liikumaa uzber sanaak paargaazeet, attieciigi spoleejam un braucam taisni, shajos gadiijumos paliidz gaazes atmeshana, aizmugure uzreiz tiecaas uz issliideeshanu, priekshai ar snaak lielaaka sakjere, nu vobshem ka dslides pietiek kjeram to ciet un velkam aaraa. Visdriizaak gan tam teikumam buutu jaaskan ka saansliides aikaaa stuuri grizham pretii un dodam gaazi virsuu.

Crash

116355. viesis 26.februāris 2004 9:59
0 0 Atbildēt

Par klasisko piedziņu ir uzrakstīts ļoti neprecīzi (lai neteiktu,ka pilnīgi garām)

116357. viesis 26.februāris 2004 10:03
0 0 Atbildēt

Par pārslēgšanos uz leju, gan jau ka bija domāta neliela starpgāzīte, jo reizēm pārslēdzoties uz leju velkošie riteņi var izslīdēt (īpaši pārslēdzoties no 2.ā uz 1.o) un viss vēlamais efekts vējā. Starpgāzīte to novērš.

2 Crash: FWD Pārgāzēt līkumā točna nevajag. Bet vieglu vilkmi gan vajag, tad viss ir čikiniekā, ja vien ātrums nav kudī par lielu.

116387. viesis 26.februāris 2004 11:09
0 0 Atbildēt

Vai bremzējot uz ledus ir jāizspiež sajūgs?

Vai uz ledus ceļu satiksmē drīkst "bremzēt ar motoru"?

Autors nav saskatījis atšķrības kustības drošībā ceļu satiksmē slidenos ceļa apstākļos no rotaļāšanās uz ledus.

116390. viesis 26.februāris 2004 12:27
0 0 Atbildēt

Raksts ir ļoti vispārīgs, lai to varētu pielitot praktiski. Tā, piemēram, ja tev ir RWD un liels motors, tad nemākulīgi bremzējot ar motoru var iebraukt lielākās auzās, gā normāli bremzējot. Un normālām mašīnām ABS frekvence ir tāda, ka nekādu sišanu pa pedāli just nevar, un ar kāju tik efektīvi nesabremzēsies.

Erik: Ja tev ir ABS, tad jā, ir jāizspiež sajūgs, lai motora inerce netraucētu ABS. Ja nav, tad labāk neizspiest, lai motors neļautu nobloķēt riteņus.

Crash: Vispār piedot gāzi līkumā FWD nav gandrīz nekādas jēgas, gāzes piedošana tikai noslogo pakaļu, novēršot tās izslīdēšanu. Bet priekšpiedziņa tas tāpat jau nozīmē nenromālu understeeru, tapēc nav uzskatāma par normālu piedziņu. Un gāzes piedošana līkumā tikai izjauc (samazin) priekšējo ratu saķeri. Ja tu izņēmi līkumu, piedodot gāzi, tas nozīmē, ka tu varēji līkumu izņemt arī bez gāzes piedošanas un ar lielāku ātrumu.

116397. viesis 26.februāris 2004 12:51
0 0 Atbildēt

tas tak kautkaas murgains uudens gabals, uzrakstiits tikai lai buutu kaut kas uzrakstiits, nekaa pamaacosha tur neatradu.

116405. viesis 26.februāris 2004 13:28
0 0 Atbildēt

www.car-accidents.com/pics/carphotos/12-9-03_c.jpg

jaa sniega sablietejumi var aptureet, masiinu :D

116407. viesis 26.februāris 2004 13:39
0 0 Atbildēt

to tigers: Nu tad pasaki man, ja FWD nav uzskatāma par normālu piedziņu, KĀPĒC ar to braucot tiek uzstādīti labāki laiki???

116414. viesis 26.februāris 2004 14:09
0 0 Atbildēt

"Pēdējā laikā ražotie auto tiek aprīkoti ar bremžu antibloķēšanas sistēmu (ABS)." "Pēdējais laiks" ir droši jau savu ceturdaļgadsimtu vecs... Kaut kāds dīvains raksts... Varbūt arī ceturdaļgadsimtu vecs...

116422. viesis 26.februāris 2004 14:58
0 0 Atbildēt

To "viesis 26.02.2004 09:31", Šinī vietā tiešām kļūdas nav, pašam uz metāla diskiem R13, biju uzstieptas Bridgestone 135/65 R13, skats gan krimināls, bet vadāmība perfekta.

116442. viesis 26.februāris 2004 16:07
0 0 Atbildēt

to Kvatreklis:

kurš ir teicis, ka ar FWD līkumu var iziet ātrāk par RWD.

116449. viesis 26.februāris 2004 16:50
0 0 Atbildēt

Raksts izskatās 10 gadus vecs un tulkots steigā diezgan pavirši- tad jau labāk varēja necensties.

116457. viesis 26.februāris 2004 17:17
0 0 Atbildēt

raksts tiesham izskatas steigaa cepts un loti visparigs. man labak patika delfu raksts par saanslidem, kaut gan tur nebija par ledu, bet vispaar par sliidi kaa taadu.

116458. viesis 26.februāris 2004 17:19
0 0 Atbildēt

ja ja, un Tu ar wapu to izlasiji? smiekli nak! zix

116480. viesis 26.februāris 2004 18:43
0 0 Atbildēt

kas jus domajat ka mes wapisti bomzi esam? man ir pieja gan incim gan wapam. tad jau jadomaa, ka zix ir drizak apdalits, jo nepietiek naudinas telefonam ar wap fkciju :) pats no wapa raxtu kad nesmu pie kompja kaa tagad, kad veders aizcietejis :) ps. nesu ieprieksejais wapists

116489. viesis 26.februāris 2004 22:41
0 0 Atbildēt

Nu visi jau nav tik izglītoti kā te daudzi par sevi mēdz domāt un arī noniecināt šo rakstu latvieši prot. Ja jums zināmas labākas un drošākas ziemas braukšanas metodes, laipni lūgti klāstīt savu viedokli.

Iesācējiem arī taču vajag vismaz kādu lasāmtekstu, no kura varētu mācīties!

Fricis

116493. viesis 27.februāris 2004 0:08
0 0 Atbildēt

euuu! man kaa zviinjas no aciim nokrita, shito megarakstu... :) :) :)

116547. viesis 27.februāris 2004 10:53
0 0 Atbildēt

Fridrich, ir zināmas kustības drošības prasības, ko mācām autoskolā.

Tas nav lasāmteksts, tas nav latviešu noniecinājums.

Tie ir ar asinīm un citu ciešanām rakstītas patiesības, ko mēs skaidrojam un mācām savā skolā gan iesācējiem, gan profesionāļiem, gan ekspertiem, gan tiesnešiem, gan policijas darbiniekiem.

116559. viesis 27.februāris 2004 11:27
0 0 Atbildēt

Rakstam ir jaabut veel jo vairaak perfektam ja tas domaats iesaaceejiem, citaadi tas taads morgu pasuutiijuma raksts var netiihsaam sanaakt.

116575. viesis 27.februāris 2004 11:54
0 0 Atbildēt

Jā, Kvatreklis, kapēc tu domā, ka ar FWD ir labāki laiki?

Un kā tu domā, kāpēc nevienai normālai sacīkšu mašīnai (nerunāsim par speciāliem championshipiem, kur piedalās tikai FWD) nav FWD?

Un vispār zini kāpēc sāka ražot FWD? Tāpēc, ka lēts pēc suņa. Un lameriem patīk.

116605. viesis 27.februāris 2004 14:29
0 0 Atbildēt

TIGERS LOHS!

Zigels

116610. viesis 27.februāris 2004 15:29
0 0 Atbildēt

Argumentē, zigeli.

Tavs izteikums daudz ko liecina par tavu inteliģenci :)

116616. viesis 27.februāris 2004 15:55
0 0 Atbildēt

TIGERS VISPAR ZINA KAS IR FWD?

116617. viesis 27.februāris 2004 15:56
0 0 Atbildēt

KO TIGERS UZSKATA PAR NORMALU SACIKSU AUTO?

116619. viesis 27.februāris 2004 15:58
0 0 Atbildēt

beidziet murgot kaa mazi beerni!

man pasham vairaak pie sirds rwd,bet jebkursh kursh intereseejas par motorsportu zin,ka priexpiedzinja ir aatraaka par rwd,ja vien apstaaklji nav ideaali. teiksim,pa labu sausu asfaltu protams rwd nenolies fwd,bet reaalaa dziivee - zemescelji,ziema,etc - rwd lej nost. var papeetiit kaut vai rallija veesturi....

116628. viesis 27.februāris 2004 16:29
0 0 Atbildēt

papēti, gribas redzēt ko pakaļa var izdarīt quattrai!

116654. viesis 27.februāris 2004 22:07
0 0 Atbildēt

Ledus brauksan ir maaksliniecisks pasaakums :) Pirmo reizi taa pa iistam Norveegijaa nomeeginaaju to prieku. Ledus,kalni ,liikumi un akmeni gar malaam :)

Sajuuta taada kaa,kad pa nostieptu striki jaastaigaa. Elpa aizraujas. Bet ar laiku,kad drusku apmaaciijos un apradu,tad tagad liekas tiiri interesanti. Issteniibaa ar rokas bremzi var loti labi straadaat. IIpasi, ja saak sliidet leja pa kalnu. Bremzeejot ar roceni nezuud vaadaamiiba stuurei. :)

116658. viesis 28.februāris 2004 1:28
0 0 Atbildēt

Ar roceni nezuud vadaamiiba... Rocene, rocene, rocene... Da lieciet MIERAA to roceni un maacieties visu to izdariit 100x droshaak ar darba bremzeem un motora bremzi. Veel jo vairaak mani sajuusmina speci, kas ar rokeni met aatraa liikumaa rwd vai awd auto... Nu malachi. Taa turpiniet un buus briivaakas ielas :)

116664. viesis 28.februāris 2004 12:32
0 0 Atbildēt

to crash: izskatas ta, ka crash nemaz nav braucis ar fwd (pat aizmugureja benki ne!)

116666. viesis 28.februāris 2004 13:36
0 0 Atbildēt

Ziemas beigaas dikti veertiigi likt saadus rakstus... :(

116668. viesis 28.februāris 2004 17:10
0 0 Atbildēt

to ozmosis 28.02.2004 01:28

Protams ar motora bremzi jaastraada,bet reizeem ar to ir par maz un ne visaas situaacijaas ar to pietiek.

Un skaidrs ka,ja tu brauc sad tad sveetdieaas gimenes izbraucienos, tad labaak roceni tiesaam neiztikt,jo pie taa ir mazliet vajazdziigas iemanjas.

Turpini tik kaartiii apguut darba bremzes un motorabremzi.

Paareejasi naaks ar laiku :)

116682. viesis 28.februāris 2004 22:38
0 0 Atbildēt

viesis 28.02.2004 13:36

Ziema varbut ir beigusies, bet tas nemaina lietas butibu.

Pabraucot biku arpus Rigas, sniega un ledus pietiek.

Cilveki tacu pat pa lidzenu celju nemak braukt

ja uz ta ir 25 cm sniega karta.

116701. viesis 29.februāris 2004 16:18
0 0 Atbildēt

Tikai ar pilnu klapi, tad ir OK

P.S Vajag iemest un pēc tam pilnu pedāli!

Autopilots

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto lietotāja tests: kompaktais SUV "Škoda Karoq" 5

Portāla iAuto.lv lietotājs un foruma biedrs Rupucs dalās savos iespaidos pēc testa brauciena ar jauno "Škoda Karoq" kompakto apvidus automobili. Lasīt vairāk

 

“Latvijas Gada auto testa dienā Molā” piedalījās 22 jaunākie auto (+ foto)

Par spīti rudenīgajam lietum, sestdien, 14. oktobrī tika plaši apmeklēts vienīgais “Latvijas Gada auto” pasākums, kurā visi interesenti varēja iejusties konkursa žūrijas lomā un veikt testa braucienus ar jaunākajiem automobiļiem Latvijā, tostarp divi absolūti jaunumi – apvidus auto “Jeep Compass” un “Jaguar E-Pace”, kuri savu Latvijas pirmizrādi piedzīvoja tieši šajā pasākumā. Lasīt vairāk

 

Tikai 65 par 310 323 eiro - "Mercedes-AMG G 65" atvadās ar "Final Edition" (+ foto) 1

"Mercedes-Benz" atvadās no "Mercedes-AMG G 65" pašreizējās paaudzes ar ekskluzīvo "Final Edition", kas tiks izlaista vien 65 eksemplāru lielā skaitā. Lasīt vairāk

 

"Daihatsu" piedāvājums “aktīviem pensionāriem” (+ foto) 10

Japānas autoražotājs Daihatsu Tokijas motoršovā parādīs modeli "Compagno", ko projekta autori nodēvējuši par “četrdurvju kupeju aktīviem pensionāriem”. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti