Atkārtosim CSN: nedaudz par apdzīšanu (+ foto) 75

 
27.februāris 2004 8:01

CSN 1.1. apdzīšana - braukšana garām vienam vai vairākiem transportlīdzekļiem, iebraucot pretējā braukšanas joslā (brauktuves pusē) un atgriežoties iepriekšējā braukšanas joslā (brauktuves pusē).

Ievadam - kādas neveiksmīgas apdzīšanas sekas...

apdz1.jpg

apdz2.jpg

apdz3.jpg

apdz4.jpg

Būtiskākais šāda manevra izpildē ir iebraukšana pretējā braukšanas joslā (brauktuves pusē), lai pabrauktu garām pa priekšu braucošajam transportlīdzeklim. Par apdzīšanas manevra sākumu uzskatāms brīdis, kad apdzenošais transportlīdzeklis iebrauc pretējā kustības joslā (brauktuves pusē). Apdzīšana beidzas, kad apdzenošais transportlīdzeklis ir atgriezies savā braukšanas joslā (brauktuves pusē).

Apdzīšana, samainīšanās ar
pretim braucošu transportlīdzekli un apsteigšana

77. Pirms apdzīšanas sākuma vadītājam jāpārliecinās par to, vai:
77.1. neviens aiz viņa braucošo transportlīdzekļu vadītājs, kuram viņš varētu traucēt, nav sācis apdzīšanu
Apdzīšanas manevrs ir sarežģītākais (arī bīstamākais) manevrs, kas prasa no vadītāja:
  - labas spējas novērtēt un prognozēt situāciju,
  - aprēķinu augstu precizitāti,
  - labas vadīšanas iemaņas.
Vadītāja raksturīgākās kļūdas nosakot pretimbraucošā transportlīdzekļa ātrumu:
1) Jo lielāki pretimbraucošā transportlīdzekļa gabarīti, jo tā ātrums šķiet lielāks (tātad bīstamāki mazgabarīta vieglie automobiļi).

77.2. pa to pašu joslu priekšā braucošā transportlīdzekļa vadītājs nerāda kreisā pagrieziena signālu
Ilūzija, ka pretimbraucošais transportlīdzeklis brauc ar lielāku ātrumu nekā īstenībā, rada tā spilgta krāsa (pelēkas, zilas krāsas automobiļiem ātrums šķiet par 10-15% mazāks

77.3. apdzīšanas laikā netiks traucēti pretim braucošie transportlīdzekļi
Diennakts tumšajā laikā, mijkrēslī pretimbraucošā transportlīdzekļa ātrums šķiet mazāks

77.4. pēc apdzīšanas viņš varēs atgriezties iepriekšējā braukšanas joslā, netraucējot apdzenamo transportlīdzekli
Jo lielāks apdzenamā transportlīdzekļa ātrums, jo mazāks šķiet pretimbraucošā ātrums.
Jāatceras, ka vienmēr jāatstāj attāluma rezerve, ja gadās kāda kļūme.
Jāatceras, ka vadītājam  pirms apdzīšanas uzsākšanas savlaicīgi jāieslēdz kreisā pagrieziena, bet pirms atgriešanās savā joslā (brauktuves pusē) - labā pagrieziena signāls

Atceries! Spogulis-signāls-manevrs.
Iegaumē! Ja šaubies, neapdzen.

78. Apdzenamā transportlīdzekļa vadītājam aizliegts traucēt apdzīšanu (palielināt braukšanas ātrumu u.tml.).
Apdzenamā transportlīdzekļa vadītājam ieteicams pat samazināt braukšanas ātrumu un vadīt savu transportlīdzekli pēc iespējas tuvāk brauktuves malai, ja tas nepieciešams satiksmes drošībai. Tāpat ieteicams brīdināt, ieslēdzot kreiso virzienrādi, to vadītāju, kurš vēlas apdzīt, ja apdzīšana var būt bīstama, un otrādi - ja apdzīšana vairs nav bīstama un ceļš ir brīvs, var ieslēgt labo virzienrādi (var apdzīt).

79. Aizliegts apdzīt šādās vietās:
79.1. regulējamos krustojumos;
79.2. neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu;
79.3. uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un tuvāk par 100 m pirms tām;
79.4. augšupceļu beigās, bīstamos pagriezienos un citos ceļa posmos, kur redzamību ierobežo apturēti transportlīdzekļi, ēkas, apstādījumi u.tml.;
79.5. uz gājēju pārejām un tuneļos.

80. Ja ārpus apdzīvotām vietām ceļa platums vai brauktuves stāvoklis, ņemot vērā pretim braucošo transportlīdzekļu satiksmes intensitāti, neļauj apdzīt lēni braucošu, lielgabarīta vai ar noteiktu ierobežotu ātrumu braucošu transportlīdzekli, tā vadītājam, netraucējot citus ceļu satiksmes dalībniekus, jābrauc iespējami tuvāk ceļa (nomales) labajai malai un, ja nepieciešams, jāaptur transportlīdzeklis un jāpalaiž garām transportlīdzekļi, kas aiz tā izveidojuši sastrēgumu.
Ņemot vērā ievērojami lielo atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, aiz lēni braucoša transportlīdzekļa var ātri izveidoties sastrēgums, kas vadītājos rada nervozitāti, neizpratni par notiekošo un gala rezultātā apdraud satiksmes drošību. Tāpēc, pamatojoties uz šajā CSN punktā minētajām prasībām, tam, kas rada draudus satiksmes drošībai, ir jārīkojas, kā norādīts šajā punktā.

81. Ja samainīšanās ar pretim braucošo transportlīdzekli ir apgrūtināta, vadītājam, kura pusē atrodas šķērslis (kavēklis), jādod ceļš pretim braucošajam transportlīdzeklim. Ja stāvos lejupceļos, kas apzīmēti ar attiecīgām ceļa zīmēm, ir šķēršļi, ceļu dod lejup braucošā transportlīdzekļa vadītājs.
Līdzenā ceļa posmā vai ar nelielu kāpumu pretimbraucošajiem transportlīdzekļu vadītājiem ir vienādas iespējas apturēt transportlīdzekli un uzsākt braukt. Tāpēc priekšroka tiek dota tam vadītājam, kura ceļā nav šķēršļa. Stāvos augšupceļos (lejupceļos), kas attiecīgi apzīmēti ar 110. (“Stāvs lejupceļš”) un 111. (“Stāvs augšupceļš”) ceļa zīmi, priekšroka tiek dota tam transportlīdzekļa vadītājam, kas brauc augšup, neatkarīgi no tā vai šķērslis ir vai nav viņa ceļā, jo uzsākt braukt pret kalnu ir grūti (it īpaši lielkravas transportlīdzekļiem), bet ziemas apstākļos, kad brauktuves virsma slidenāka nekā vasarā vai pat apledojusi, uzsākt braukt var būt pat neiespējami.

Teksts un foto:
BCDE Eksperts Ēriks Griģis

 
75 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
116537. viesis 27.februāris 2004 10:24
3 3 Atbildēt

Kāda starpība, ir vai nav Latvija ? Latvijā netrūkst visādu plānprātiņu, kuri pakļauj sevi un citus briesmām uz ceļiem...

tie kas bļaustas ka pilsoņi kas velkas uz 80-90 ir bieds, maldās... labāk lai cilvis, ja nav dorš par ceļa apstakļiem, izvēlas sev piemērotu kustības ātrumu (galu galā 10-20 km/h starpība nav nāvējoša), neviss riskējot ar savu un citu dzīvībām bliež uz 100, jo , redzies, daudzi tā bliež... un tie, kas par normu uzskata braukt ar "atļautais ātrums +20 km/h, tās ir jūsu problēmas , ka jums nemitīgi kāds ir jāapdzen, tādejādi radot bīstamas situācijas... uzskatu ka "vainīgāki" ir tie, kuri pārsniedz ātumu, neviss tie, kas brauc lēnāk par atļauto MAX.

116554. viesis 27.februāris 2004 11:11
3 5 Atbildēt

noteikumos ir noteikts MAKSIMAALAIS aatrums 90 km/h. un kameer mums ne uz viena celja nav ziimes minimaalais aatrums taadi gudrinieki kaa garsis var iet . . .

Man draudzene nolika nesen tiesiibas un pa soseju konsekventi uz 70. uz jautaajumu - a kaapeec ne aatraak atbilde - man bail. Ja kaadam jaasteidzas, lai apdzen bet es braukshu taa kaa juuos droshi. Un vinjai ir pilniiga taisniiba.

116518. viesis 27.februāris 2004 9:22
2 2 Atbildēt

var redzeet, ka fuure vaakusies uz celja malu, lai izvairiitos no audjika, bet pietruuka bishkji :(

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 16

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 7

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti