Jaunais OCTA likums jau pieņemts pirmajā lasījumā 28

 
12.marts 2004 9:09

Saeima ceturtdien pieņēma pirmajā lasījumā jauno sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu, kas stāsies spēkā 1.maijā un saskaņos Latvijā noteikto apdrošināšanas sistēmu ar Eiropas Savienības (ES) normām.

Likumu nu jau iepriekšējā valdība apstiprināja tikai pirmdien, bet tā steidzamā virzīšana uz Saeimu izskaidrojama ar nepieciešamību to pieņemt līdz maijam. Turklāt parlaments noteica, ka likums tiks pieņemts tikai divos lasījumos un deputāti savus priekšlikumus tam var iesniegt līdz 19.martam.

Jaunais autovadītāju atbildības apdrošināšanas likums paredz, ka apdrošināšanas prēmiju apjomu brīvi varēs noteikt apdrošinātāji, jo ES prasību dēļ būtiski tiks palielināti atbildības limiti. Kaut arī sākumā tika saņemti iebildumi, ka valstij vajadzētu regulēt apdrošināšanas prēmiju apjomus, valdība nolēma samaksas noteikšanā neiejaukties, jo apdrošināšanas tirgū valda konkurence un pārāk augstas cenas kavēs noteikt brīvais tirgus.

No 1.maija apdrošinātāja atbildības limits par personai nodarītiem zaudējumiem būs līdz 250 tūkstošiem latu, bet par mantai nodarītiem zaudējumiem - līdz 70 tūkstošiem latu.

Pašlaik apdrošinātāji personai nodarītos zaudējumus atlīdzina desmitkārt mazākā apjomā - tikai līdz 10 tūkstošiem latu cietušā ārstēšanai. Vēl tiek kompensēts paliekošs darbspēju zudums 1000 latu apjomā gadā, 400 latu apbedīšanas izdevumiem, ja cietušais gājis bojā, kā arī 1000 latu gadā kā maksājumi bojā gājušā apgādājamajiem. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus atlīdzina līdz deviņiem tūkstošiem latu.

Tieši tādēļ transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijas jeb iemaksas vairs nebūs fiksētas, un apdrošinātāji tās varēs noteikt paši.

Latvijā izsniegtās apdrošināšanas polises būs spēkā arī citās ES dalībvalstīs un, braucot uz ES, vairs nevajadzēs iegādāties tā saucamās zaļās kartes. Apdrošinātājiem būs arī jāizveido Transporta apdrošinātāju birojs, kas turpmāk koordinēs civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jautājumus.

Likumā paredzēts, ka garantiju fondu, no kura maksā atlīdzības, ja satiksmes negadījumā vainīgais nav apdrošināts, no notikuma vietas ir aizbēdzis u.c., no Finanšu ministrijas pārziņā esošā Satiksmes biroja pārņems apdrošinātāju veidotais Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Iepriekš šī norma izraisīja strīdus un iebildumus no Valsts kancelejas un Ģenerālprokuratūras. Pašlaik fondā ir uzkrāti 14 miljoni latu.

Pēc prokuratūras uzskata, jaunajam birojam kā sabiedriskai organizācijai vajadzētu nodot tikai tik daudz līdzekļu, par kādiem līdz fonda nodošanai būs pieprasītas atlīdzības, bet pārējo naudu ieskaitīt budžetā. Tomēr pret to iepriekš iebilda finanšu ministrs Valdis Dombrovskis, atgādinot, ka garantiju fondu veido nevis valsts nauda, bet apdrošinātāju savulaik izdarīti maksājumi. Arī iepriekšējais premjers Einars Repše norādīja, ka garantiju fonda naudas ieskaitīšana budžetā būtu tās piesavināšanās vai pat nozagšana.

Valdība gan nelēma par to, vai Satiksmes biroja manta un saistības ir nododamas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, un par to vēl būs jāizšķiras Saeimas deputātiem.

Likumā arī iekļauta iepriekš apstrīdēta norma, ka apdrošināšanas atlīdzību nemaksā, ja zaudējumus nodarījis nenoskaidrots transporta līdzeklis un negadījumā nav cietušo. Šī norma ir paredzēta, lai novērstu krāpšanās gadījumus un līdzīgos gadījumos atlīdzības nemaksā 80% Eiropas valstu.

Likums arī paredz, ka standarta apdrošināšanas līgumus varēs slēgt uz trim, sešiem un deviņiem mēnešiem vai gadu, nevis īsākiem termiņiem.

Valdība tomēr nolēma noteikt, ka negadījumā iesaistīto vadītāju atbildības apjomu nosaka tikai apdrošinātāji. Iepriekš ministri lēma, ka apdrošinātāji varēs noteikt atbildības apjomu, ja to jau nav izdarījusi Valsts policija. Satiksmes biroja vadītājs un likumprojekta autors Gvido Janevičs skaidroja, ka citās Eiropas valstīs ceļu policija negadījuma vietā tikai konstatē apstākļus un pārbauda dokumentus.

Arī apdrošināšanas kompānijas BTA prezidents Gints Dandzbergs iepriekš sacīja, ka par šo likuma normu īpaši nevajadzētu uztraukties, jo apdrošinātāji savā starpā konkurē un vienosies nevis par to, cik maksās kāds cits, bet gan noteiks savu izmaksājamo atlīdzību apjomu. Turklāt, ja vienošanās netiek panākta noteiktajā laikā, par to apdrošināšanas kompānijām būs jāmaksā sods.

Saeimai jāizšķiras par jautājumiem, kas saistīti ar apdrošināšanas kompāniju lēmumu pārsūdzēšanu un to, vai autovadītājiem vienmēr līdzi būs jāvadā apdrošināšanas līgums.

Ministri iepriekš nespēja vienoties, vai autovadītājiem vienmēr jāvadā līdzi apdrošināšanas līgums vai arī pietiks tikai ar uzlīmi uz mašīnas stikla, kas apliecinās, ka par to samaksāta obligātā apdrošināšana. Janevičs teica, ka autovadītājiem vienmēr jāved līdzi apdrošināšanas līgums, jo uzlīmē nav norādīta visa informācija, kas nepieciešama, lai aizpildītu paziņojumu par avāriju, taču satiksmes ministrs Roberts Zīle sacīja, ka nevienā Eiropas valstī, īrējot mašīnu, nav jāvadā līdzi apdrošināšanas līgums un pilnīgi pietiek ar apdrošināšanas uzlīmi.

RĪGA, MAR 11, BNS

 
Visi komentāri
 
118605. viesis 12.marts 2004 9:25
0 0 Atbildēt

Yes ES! :) Vai esat gatavi maksat par OCTA 2x 3x 5x vairak? :))

pisec podrkalsa nezametno...

Redaktors 12.marts 2004 9:39
0 0 Atbildēt

Ja atceraties, pirms balsošanas par Eiropas Savienību, iAuto jūs brīdināja...

118611. viesis 12.marts 2004 9:41
0 0 Atbildēt

vah vah vah .......... briidinaaja......

Par iestaashanos ES jau tika izlemts bez referenduma.umņiki....

118612. viesis 12.marts 2004 9:44
0 0 Atbildēt

normal, normal...juus taadi kaa nabagi te runaajat... vieniigais es nesaprotu kaada jeega tam kasko apdroshinaashana... kaa peec visu nevar apvienot vienaa?

118615. viesis 12.marts 2004 9:53
0 0 Atbildēt

man liekas kruta... vares braukt kautvai lidz francijai un maksat tikai par maksas celjiem... nevajadzes visadas zaljas kartes un citus sudus... tie man liekas ari ir tie kas mani brizhiem apstadina pie latvijas robezhas...

118618. viesis 12.marts 2004 10:01
0 0 Atbildēt

Nebūs tik traki. Nedomāju, ka bija daudz gadījumu, kad līdzšinējo izmaksājamās atlīdzības griestu nepietika. Cita lieta, ka vietējos apdrošinātājus var apēst, nopirkt, izputināt u.t.t. varenie rietumu brāļi un sagrābjot slēptu monopolu darīs ko gribēs. Kā rāda līdzšinējā pieredze, mūsu valdības tādiem gājieniem nez kāpēc izrāda "nesavtīgu" pretimnākšanu.

118628. viesis 12.marts 2004 10:14
0 0 Atbildēt

Tas ir tikai sakums:(

Saksim uzskaitit:

1. OCTA apdrosinasana

2. Degvielas cenas (min. 25% pieaugums)

3. Dabas gazes cenas pieaugums - jums ir gazes apkure maja?

Utt., utt. utt.

Variet apsveikt savu lemumu par iestasanos ES.

Jau februari paterina cenas pieauga par 1.7%!!! Domajat, jums algas ari kads palielinas? Mulkibas! Negribesiet stradat par so algu, atradisies citi - LV jau sen strada nelegalie stradnieki no Turcijas un citam ES valstim.

Manuprat pec 1. maija bus totala pakala:( Kads ir padomajis par pensionariem? Ka vini vares izdzivot ar savu 32Ls pensiju? Jo cenas bus augsa visam - sakot ar maizi un pienu. To jebkurs ekonomists jums apstiprinas!

Man riebjas si valsts - skaista zeme, bet pretiga valsts. Latvija nobalsoja par pievienosanos EU tikai tapec, ka daziem vajadzeja tikt pie EU naudas un vini to ari dabus un atkal bus jaunas pilis Jurmala. Jus parejie esat viniem pie pakalas:( Kartejais "G24" variants! Bus par daziem PORSCHE Vecriga vairak:)

Vai tiesam lielais vairums tik stulbi, ka pasi nesaprot ko dara??? Nafig jus Eiropai esat vajadzigi - domajat, varesiet tikt stradat citas zemes? Mulkibas - jau tagad visas partikusas valstis ir ieviesusas ierobezojumus:(

John

118634. viesis 12.marts 2004 10:22
0 0 Atbildēt

John : Kas tev liedz tikt pie ES naudas, nav izglītība, biznesa idejas, plānu nav, māki tikai vaidēt, tad brauc uz krieviju un padzīvo tur, sapratīsi kāpēc vajadzīga tā ES!

Ja nebūtu nobalsojuši par, paliktu par ofšora karaļvalsti pakļautu Krievijai, paskaties kas notiek ar mūsu valdību! J paliktu pa vecam, tad tikai vairāk kļūtu biezie biezāki utt, bet tagad padomā gudriniek, ja ieplūdīs miljoni latvijā, parādīsies jaunas darbavietas, nodokļi utt, palielināties varēs pensijas utt.

Tas ir fufelis, ka dzīvosim sūdīgāg, kā ja neiestātos ES!v Skaidrs, ka tagad vērtēs tavas zināšanas, izglītību un darbaspējas, no kā arī mainīsies konkurence darba tirgū un atalgojums!

118637. viesis 12.marts 2004 10:27
0 0 Atbildēt

Kuram te vēl nepielec.

KASKO apdrošināšana ir MAŠĪNAS apdrošināšana. A OCTA apdrošināšana ir TRANSPORTA LĪDZEKĻA ĪPAŠNIEKA ATBILDĪBAS apdrošināšana!!!

Kā to iedomājas savienot vienā polisē?

Laikam cilvēks nav skolā gājis, nesaprot vienkāršas lietas.

118639. viesis 12.marts 2004 10:29
0 0 Atbildēt

John, ierobežojums strādāt nav nevienā Eiropas valstī.

Ierobežojums ir tikai uz sociālajām garantijām.

Tā kā nevajag te propagandu dzīt.

Jebkurā valstī var strādāt bez ierobežojuma, tikai pensiju un pabalstus tur nevar saņemt, skaidrs?

118660. viesis 12.marts 2004 11:12
0 0 Atbildēt

ew kaa tad tagad buus

vares vainu OCTA vai KASKO!!?? Vai saja zinja nekas nemainijaas?

Paldies.

------------

durs

118674. viesis 12.marts 2004 11:59
0 0 Atbildēt

Ko juus uztraucaties, vai ta nemanat kaa algas kaapj, saak jau pieriebties tie algas pielikumi :D

118676. viesis 12.marts 2004 12:06
0 0 Atbildēt

"Arī apdrošināšanas kompānijas BTA prezidents Gints Dandzbergs iepriekš sacīja, ka par šo likuma normu īpaši nevajadzētu uztraukties, jo apdrošinātāji savā starpā konkurē un vienosies nevis par to, cik maksās kāds cits, bet gan noteiks savu izmaksājamo atlīdzību apjomu. Turklāt, ja vienošanās netiek panākta noteiktajā laikā, par to apdrošināšanas kompānijām būs jāmaksā sods."

Respektiivi, ja man lixies par mazu atliidziiba, tad es vareeshu kasiities ar vinjiem un neparaxtiit papiiru? Un kaa terminjam paari, taa prasiit visaadas soda naudas?

118688. viesis 12.marts 2004 13:01
0 0 Atbildēt

Ineteresanti kaa tad tie apdroshinaataaji skaidros, kas vainiigs, ar saviem expertiem vai. Un tad rezultaataa nolems ka abi vainiigi, un neko mees nedabuusim.

118691. viesis 12.marts 2004 13:23
0 0 Atbildēt

Ja abi vainīgi, tad loģiski, ka nevienam neko nebūtu jāsaņem. Priekš tam jau ir CSN, kas jāievēro.

118694. viesis 12.marts 2004 14:14
0 0 Atbildēt

mda, prikol v tom cto preduprezdali o negativas sekas tolko v internete...

a vasha ljubimaja valdiba 99 % propagandirovala ES , u videlila na eto kucu deneg, v to ze vremja nebilo predostavleno alternativnih variantov i plusov esli ne vstupim...

pomnu kak ja sporil s Vaidere na lekcii po povodu ES, ona pramo v vostorge ot ES, viss bus forshi, cenas nekaps, algas kaps, Latvija bus Eiropaa.... investicijas...

uz maniem jautajumiem par cenu kapsanu vina neko nevareja atbildet, tikai teica ka ta nebus un dusmojas uz mani...

polucila po zaslugam... teper TB/LNNK v koalicii netu... no uze pozdno...

uspehov, progolosovavsie ZA, i udaci ostalnim!

Pust budet lucse vsem... hotja malo veritsa...

118697. viesis 12.marts 2004 14:25
0 0 Atbildēt

Sakiet, kur es varu apluukot OCTA cenas peec 1. maija? Vai ir jau kaut kur pieejamas?

118710. viesis 12.marts 2004 16:49
0 0 Atbildēt

par ES cenaam ... zinaaju, ka buus augstaakas un ne es viens zinaaju ... arii tie kas agjiteeja PAR ES zinaaja, ka cenas buus agstaakas, bet tieshi par sho jautaajumu kluseeja ... liidzko bija pazinjots, ka mees nobalsojaam PAR, tad shi atdziivojaas un teics: 'neviens jums neko rokaas nedos, buus jaastraadaa, cenas buus augstaakas utt ... psc!'

118717. viesis 12.marts 2004 17:48
0 0 Atbildēt

Nav aizliegumu stradat EU valstis? :))) Smiekli nak! Neesat dzirdejusi par pedejo lielo skandalu, kura iesaistitas Vacija un citas bagatas Eiropas valstis? Nedabut jums oficiali darbu Vacija gadus desmit! Palasiet Eiropas presi, pirms muldat pa tukso!

Es jau nevaidu - man ta kas - man ir savs privatais bizness seit Latvija un loti labi sadarbibas partneri USA, kas jau vairakas reizes aicinajusi braukt pie viniem - manas idejas viniem ir palidzejusas nostiprinat savu biznesu. Man tikai sap sirds par pensionariem un citiem, kuriem seit naksies izciest musu korumpantu sastradato cucibu auglus:)

Kadi murgi par investicijam - taisni otradi, Latvijas IKP pieaugums tiks maksligi apslapets, lai Vacija un citas bagatas valstis varetu dzivot mierigi.

Mans mikroekonomikas pasniedzejs US Sacramento State University teica - vairakumam nekad nav taisniba. Un te vinam var pilniba piekrist. Tapec man vienmer ir atskirigs viedoklis nu pulja.

Lai jums visiem labi ripo ar benzinu par 60s/l!!!

Daudzo pasaules ekonomisti saka, ka EU savienibai nav ilgs muzs - kapec Baltijas valstis nevareja apvienoties ar Skandinavijas valstim un Poliju? Tapec ka vadosai klikei tas nav izdevigi - vajadzigs kartejais "G24" variants! BTW - par "G24" kreditu izlaupisanu neviens nav notiesats tapat ka par Lattelekom jumta ligumu, kas Latvijai nesis milzigus zaudejumus!

Skaista zeme, bet pretiga valsts!

Sorry, ka ta te aizrakstijos - vienkarsi sirds sap par tam cucibam, kas seit notiek un visi paliek nesoditi - kaut kas lidzigs Latinamerikai - ne velti US Latviju ir pieskaitijusi viskorumpetako valstu grupai:(

John

118719. viesis 12.marts 2004 18:01
0 0 Atbildēt

A vinam ta tainiba un tie pedali, kas tam netic un blauj un cer uz pasaules labumiem ,kas nu tik mums gazisies ka lavina virsu driz vien aplauzisies un tad dziedas pavisam citu dziesmu, bet kamer tas reali nenotiks, diezin vai John ir verts teret laiku to jamiem pieradot, gan jau pasi, ar laiku manis, ka pakala bus un pie kam daudziem ta ka maz neliksies !

118720. viesis 12.marts 2004 18:16
0 0 Atbildēt

Zīle gan mānās...

118726. viesis 12.marts 2004 19:20
0 0 Atbildēt

Interesanti... Ja es peerku remonteejamu mashiinu ar kuru tuvaako triis meeneshu laikaa nebuus iespeejams braukt, man pie paarrakstiishanas arii buus jaapeerk polise vismaz uz trim meeneshiem...?

118731. viesis 12.marts 2004 20:25
0 0 Atbildēt

dirsā mēs esam un arā netiekam,stipram vaig būt lai ārā tikt RAINIS

Bet tā pavisam nopietni,sūdi ir lielāki nekā 1905 gadā.

118864. viesis 15.marts 2004 11:34
0 0 Atbildēt

Galvenais lai uz pašnāvniekiem un iedzērājiem tā OCTA strādātu

118955. viesis 15.marts 2004 17:18
0 0 Atbildēt

Nezinu, kādi idiņi kārtējo reizi nav sapratuši. To, ka OCTA būs dārgāka, zināja jebkurš, kam ir spējas uztvert pilnus teikumus, jo pirms referenduma par to bazūnēja uz visiem stūriem. Nav nekāda vaina, principā vajadzēja vēl akcīzi lielāku uzlikt motoriem, lai vienreiz izbeidzas šitā šrotvāgenu parāde Rīgas ielās, ar sab. transtportu vajag braukt, ja naudiņas nepietiek.

118989. viesis 15.marts 2004 21:17
0 0 Atbildēt

2 viesis 17 18

Neteelo paargudro!

119201. viesis 16.marts 2004 15:31
0 0 Atbildēt

Aizmirstiet prasiit soda naudas no apdrossinaasanas kompaanijaam, jo taas nedabuusies. Soda nauda buus jaamaksaa kompaanijaam valstij par to ka vinnjas vel garumaa un nevar vienoties par noteiktu samaksu!

Atradussies kompaaniju sluaceeji, papiirus neparakstiis... ko veel nedariisi, arii p..... nenoslauciisi gaidiissi kad kaads tev to izdariis!? Juusu sapnni par ES veel paraadiisies tados murgos kaadus veel nekad neesat redzeejussi! Mees ka prusaki izmirsim aukstaa ziemaa! dariet visu ko varat liidz 1 maijam, njemiet krediitus, un aiznjeemumus jo peec 1.maija jutiisiet kaa maksaasiet par preceem uz krediita, cik paarmaksaasiet, utt, un juus macinnss buus arvien plaanaaks.

Aj aj aj, man zzeel muus visus.

Buus jaunu darba vietu, lielaakas pensijas, augstaaka alga. Veel liidz 1.maijam jaanodziivo, jo cenas jau visam kaap uz augssu tagad nevis 1 maijaa! Juus sapnjojat ka maijaa jums buus algas lielaakaas vai penisjas lielaakas, vai darba vietu vairaak. Tas viss notiks liidz 5 gadu laikaa. nevis hopssss pamodos no ritta, skatos manaa algas kontaa triis reizes lielaaka alga :) vai arii man atnaacis piedaavaajums par darbu!

Juus veel sajutiisiet ES garssu, protams sajutiis tie kam tie macinji tagad jau ir pustukssi. bet biezie tikai turpinaas uz priekssu!

aj aj aj zzeel ka mees iestaajaamies ES, mums bija arii taapat labi! un buutu bijis veel labaak!

Es to nerunaaju no tukssa gaisa, bet es biju uz ES seminaaru apdrossinaassanas aagentiem, un es paskatiijos ES aciis, un sapratu ka esam klluudiijussies!!!!

Lai jums veicas, cerams ka visi pamodiisimies 1.maijaa un teiksim esi sveika ES mana miillaa!

141597. viesis 29.septembris 2004 10:07
0 0 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti