Amerikāņu ģimenes automobiļu vēsture 12

18.marts 2004 6:15

Daudzas amerikāņu paaudzes tika audzinātas ar domu - “ģimenes auto” ir universāls ar lielas litrāžas motoru, bet parādoties miniveniem viss ir mainījies. Miniveni ir sagrāvuši amerikāņu priekšstatu par to kādam ir jābūt ģimenes automobilim.

am1.jpg
Līdz ar to universāli Station Wagon ar pasažieru ietilpību līdz 6 cilvēkiem gadu no gada zaudēja savas pārdošanas pozīcijas līdz 90-to gadu vidū viņu vietu ieņēma miniveni. Viņu vidū bija arī Pontiac Trans Sport, Chevrolet Lumina APV, Oldsmobile Silhouette.

Pirmie kuri sāka rakt “kapu” universāliem bija korporācija Chrysler. 1989 gada vasarā viņu iesāktajam pievienojās koncerns “GM”, sākot ražot plašus un ērtus priekšpiedziņas minivenus. Šāds mikroautobuss ir daudz ērtāks ģimenes ceļojumiem un tūrismam. Miniveni ir pietiekoši plaši, lai viņā brīvi ietilptu visa ģimene ar visu sporta un kempinga aprīkojumu, portatīvo virtuvi un pat suni.

Minivenu vēsture sākas 1986. gadā, kad Pontiac prezentēja plašākai publikai savu konceptu Trans Sport ar tiem laikiem mazo V6 dzinēju, kura darba tilpums bija tikai 2,8l.

am2.jpg
Kad parādījās pirmās sērijveida Pontiac Trans Sport, Chevrolet Lumina APV un Oldsmobile Silhouette daudzi brīnījās, kā koncepts, ar tik futūrisku dizainu, praktiski bez izmaiņām ir nonācis līdz konveijeram. Automobiļi atšķīrās tikai ar "buferu" formu un apdares elementiem. Pēc amerikas mēriem salīdzinoši kompaktie (garums 4880mm, platums 1895mm un augstums 1670mm) automobiļi, ar ekonomiskajiem V-veida sešcilindru dzinējiem, kuru darba tilpums 3,1 un 3,8 l, sākumā pircējos radīja vētrainu reakciju  un parāva sev līdz arī  sīvāko konkurenta Chrysler minivena pārdošanas apjomus.

am3.jpg
Miniveni Pontiac Trans Sport (amerikas tirgū - Montana), Chevrolet Lumina APV, Oldsmobile Silhouette (Aurora) tiek ražoti vienā rūpnīcā Doravilā, Džordžijas štatā. Tā kā visām šīm mašīnām ir viena U-platforma, visas atšķirības ir priekšējā automašīnas daļā, katram no minētajiem modeļiem viņa ir noformēta markas stilā, zem kuras simbola minivens tiek pārdots.

am4.jpg
Virsbūves paneļi ir izgatavoti no plastikāta.   Tieši sava futuristiskā dizaina dēļ Pontiac Trans Sport ātri novecoja un, lai saglabātu savu minivenu noietu tirgū, 1994. gadā General Motors  veica būtiskus kosmētiskos uzlabojumus, pilnībā izmainot automašīnas priekšējo daļu. 80-to gadu beigās tik populāros taisnstūra priekšējos lukturus nomainija pret tajā laikā ultramodernajām “kaķa acīm”, būtiski palielinātām gaisa atverēm, priekšējie spārni tika manāmi izpresēti, bet buferi apvienojumā ar spoileriem manāmi uzlabo aerodinamiku.

Jaunais dizains pilnībā atbilda tā laika modei. Nu bet Krievijā pirmās paaudzes modeļi izskatās gandrīz fantastiski vēl šodien. Īpaši labi mūsu kaimiņzemes iedzīvotāju uztverē ir baltās krāsas eksemplāri. 

am5.jpg
Nākošās paaudzes miniveni dienas gaismu ieraudzīja 1999. gadā. Pati būtiskākā atšķirība no iepriekšējās paaudzes ar plastmasas virsbūvi (kura nerūsē, toties par viņas izturību gan bija pretenzijas) un dzelzs rāmi, jaunajai minivenu paaudzei (Pontiac Trans Sport (Montana), Chevrolet Venture, Oldsmobile Silhouette) ir pilnīga metāla virsbūve. Virsbūve tika izstrādāta sadarbībā ar meitas uzņēmumiem eiropā “Opel” un “Vauxhall”. Eiropā Chevrolet Venture un Pontiac Trans Sport tiek tirgots ar Opel Sintra vārdu.

Šajā pašā 1999. gadā miniveni saņēma arī lielākus un jaudīgākus dzinējus, palielinājās arī salona transformēšanas iespējas (kopējais krēslu pārvietošanas pozīciju skaits ir palielināts līdz 32). Minivena salonā pirmkārt uzmanību pievērš līdzenā grīda. Pateicoties tam, ir viegli pārvietoties no vienas sēdekļu rindas uz citu, neklūpot aiz vidējās arkas un neaizķeroties aiz no grīdas izlīdušā ātrumkloķa.

am6.jpg
Tas ir ērti, ja autostāvvietā kāds nobloķējis vadītāja durvis. Iekšējais aprīkojums pilnīgi atbilst visām amerikāņu prasībām. Pirmkārt, ērti galvas atbalsti, elkoņu atbalsti, glāžu turētāji, paplātes un kāju atbalsti un citas lietas, kas nevar palikt nepamanītas cilvēkam, kurš ceļo ar ģimeni. Stūrē ir iebūvētas audiosistēmas vadības pogas.

Diemžēl, lai saskatītu mērinstrumentu paneli (kurš ir dublēts arī kilometros) ir jābūt ļoti labai redzei. Pirmās paaudzes miniveniem redzamību ierobežoja masīvie priekšējie un aizmugures statņi ar oriģināliem tajos iebūvētiem lukturiem, dugām un  milzīgais uz priekšu izvirzītais priekšējais stikls ar rāmi, kurš piedod šo futūristisko skatu. Dēļ milzīgā priekšējā paneļa pilnīgi nav redzams motora pārsegs un atpakaļskata spoguļiem laukums ir par mazu, lai pilnībā redzētu, kas notiek aizmugurē. Tādēļ, novietojot automašīnu stāvvietā, ir jāorientējas “uz aklo”. Vienīgais, kas palīdz, ir "augstā sēdēšana". To pašu var teikt arī par braukšanu atpakaļgaitā. Nākamo paaudžu modeļos šis trūkums tika samazināts. Naktī mašīna atgādina māju, tikai darbietilpīgā sēdekļu transformācija varētu būt vienkāršāka, bet pārnakšņot – lūdzu: kaut vesela kompānija! Bagāžas nodalījums, izmantojot sešas vai septiņas sēdvietas, paliek tikai, lai paņemtu līdz ceļā pāris kastes ar atspirdzinošiem dzērieniem, toties kravas variantā (salokot otro un trešo sēdekļu rindu) bagāžas tilpums sasniedz 3185l, kas ir vidēji liels priekš mūsdienu amerikāņu miniveniem.

am7.jpg
Kā jau iepriekš minēts, minivenus aprīko ar divu veidu dzinējiem. Abi V-veida sešcilindru motori ar 3,1 un 3,8 litru tilpumiem, kuru jauda attiecīgi 122 un 172 zirgspēku jaudu. Eiropas tirgum šis minivens tika aprīkots ar četru cilindru 2,3 litrīgu un 147 zs jaudīgu motoru. Dinamiskie rādītāji automobilim ar tādu dzinēju ir samērā pieņemami - 100 km/h tas sasniedz ~12 sekundēs, kas ir viens no labākajiem savā klasē. Maksimālajam ātrumam 185 km/h vajadzētu pietikt arī tiem, kam patīk pavizināties ar vējiņu.

Par vispiemērotāko  mūsu ekspluatācijas apstākļiem tiek uzskatīts 3,1 litrīgais dzinējs. Tas ir pats vienkāršākais un visizturīgākais. Tā resurss līdz kapitālajam remontam ir 300 000 – 400 000 km (atkarībā no braukšanas stila). Dzinējs "uzskata par pilnīgi pieņemamu" arī degvielu ar oktāna skaitli 92. Pie trūkumiem varētu pieskaitīt sūbējošos vadus un kaprīzo ģeneratoru.

Pēc 1994. gada modernizācijas par pamatdzinēju kļuva arī 3,4 litrīgais dzinējs ar 182 zs jaudu. Visi auto ar šiem dzinējiem aprīkoti tikai ar 3-pakāpju automātiskajām ātrumkārbām ar ātrumpārslēgu uz stūres statņa. “Automāts” ir samērā izturīgs, bet ja neuzmana un netīra radiatoru, tad viņa mūžs manāmi sarūk. Stūres mehānisms ar hidraulisko pastiprinātāju nav pilnīgi precīzs, kaut gan atgriešanās “nulles” punktā ir stabila vienmēr.

Piekare visienkāršākā: priekšā McPherson, aizmugurē – atsperes. “Mīkstā” piekare grib šūpot mašīnu un nav īpaši stabila pagriezienos, bet tajā pašā laikā ir izturīga un labi iztur mūsu ceļus.

am8.jpg
Kā jau īstam “amerikānim” pieklājas plašais salons tiek bagātīgi aprīkots arī ar papildaprīkojmu, kas minimāli atšķiras starp modeļiem. Pēc aprīkojuma Pontiac Trans Sport (Montana) ir labāks par Chevrolet Lumina APV (Venture), bet atpaliek no Oldsmobile Silhouette (Aurora). Pontiac Trans Sport (Montana) standarta aprīkojumā ietilpst ABS, stūres pastiprinātājs, četri drošības spilveni, centrālā atslēga ar imobilaizeri, magnetola, elektriski regulējami ārējie atpakaļskata spoguļi, tonēti stikli, elektriskie logu pacēlāji priekšējās durvīs, trīs galvas atbalsti aizmugures sēdeklī, lietie diski, miglas lukturi, papildus bremžu lukturis. Iespējami dažādi virsbūves tipi – parastais un pagarinātais ar 4 un 5 durvīm; 4 durvju variantam nav kreisās aizmugurējās durvis.

Oldsmobile Silhouette (Aurora) standartaprīkojumā ietilpst distances vadība labajām bīdāmajām durvīm (var būt arī kreisajām) divu zonu kodicionieris, kruīzkontrole, elektriskie logu pacēlāji, elektriska durvju bloķēšana, elektriskā sēdekļu regulēšana sešās pozīcijās, miglas lukturi, pilnīgu audiosistēmu, ABS, disku bremzes, frontālos un sānu  drošības spilvenus.  Chevrolet Lumina APV (Venture) dārgākā versija ir aprīkota ar individuāliem sēdekļiem, kas aprīkoti ar roku balstiem.

Uz minivena bāzes ir būvēts arī furgons Chevrolet Venture Cargo Van ar kravnesību 750 kg un speciāla trīs un sešvietīga pagarināta versija Chevrolet Venture NMC Taxi ar pastiprinātu piekari, vienlaidus sēdekli pasažieriem un starpsienu, kas atdala šoferi no pasažieriem. Pasažieru un vadītāju daļas ir aprīkotas ar individuālu kondicionieri un atsevišķām stereosistēmām.

Speciāli iAuto
pēc
www.autopark.orbitel.ru
materiāliem sagatavojis Jakanupla.

 
Visi komentāri
 
119577. viesis 18.marts 2004 10:43
0 0 Atbildēt

Nu pie...i cepuree!

Pirms tulkotus rakstus publiceet ludzu sazinaaties ar cilvekiem kas shos auto lieto shajos platuma graados :( un ievies izmainjas, ja neesi pamanijis tad sheit vairs nav KRIEVIJA :((((((

Ja kadam ir probes ar redzi tas nenozimee ka merinstrumentus nevar redzeet, loga ramis arii traucee tiem kas pirmo reizi iesezhas mashiinaa, un par atpakaljskatu paskaties video no amerikanju auto salidojumu melluzhos kur es ar shaadu pashu nepaaredzamu pontiaku veiklibas braucienos ieguvu otro vietu,

biskiit paarbaudiet tos tulkojumus no tendenciozaas krievu preses :(((((

Redaktors 18.marts 2004 10:50
0 0 Atbildēt

Man, iekāpjot šeit pieminētos braucamrīkos arī nelikās īsti laba pārredzamība, tāpēc tomēr piekritīšu krieviem. Es saprotu, tiem, kam amerikāņi ir "svēta lieta", šie automobiļi liksies ideāli, kaut vai redzamība vispār būtu nulle - savējie ir jāaizstāv. :)

119586. viesis 18.marts 2004 11:03
0 0 Atbildēt

to redaktors

Sho rakstu es lasiju angliski pirms nopirku sho mashinu, ( 4gadi ) velak shis raksts paradijas krievu valoda ar daudz maz jedzigu tulkojumu. ar katru gadu shis tulkojums celjo no avizes uz avizi un paliek ar vien briesmigaaks.

Sākotnēji es gribeeju pirkt vojageri bet tagad esmu pat ljoti apmierinats ar shada tipa auto izkartojumu. runajot par parredzamibas trukumiem jaunajiem Renault tie ir pat lielaki!

un par to ka neredz haubi! tas ir pluss nevis miinuss jo nau bliku no haubes braucot pretii ziemas saulei !

119599. viesis 18.marts 2004 11:22
0 0 Atbildēt

to rhino

Paklau, ja tu tev liekas kautkas nepareizs un nepiekriiti sheit rakstiitajam liidz ar to krievu skatam uz sho teemu tad panjem un uzraksti savas domas!

Vai tad tas ir tik gruuti?

119610. viesis 18.marts 2004 11:55
0 0 Atbildēt

Raksts ir pārāk samudžināts! Nevar saprast kuras paaudzes kur un motori vispār neizprotami... Nav sakārtotības!

119630. viesis 18.marts 2004 13:15
0 0 Atbildēt

Ja neskaita iauto lasītājus, tad par šeit aprakstītajiem modeļiem esmu dzirdējis kādas 3-4 sliktas atsauksmes un tikai 1 labu (Eiropā ražots un citādi stipri atšķirīgs.) Par pārējiem anekdotes stāstīja...

119706. viesis 18.marts 2004 22:27
0 0 Atbildēt

Manupraat visi minetie modelji ir veni, nevis miniveni. Vismaz ieksh usa tos taa sauc. Man liekas, ka miniveni ir tipa vw tuareg, open zafira, utt.

Edmunds

119717. viesis 19.marts 2004 8:42
0 0 Atbildēt

Par redzamību.

Jā, tā biki pietrūkst ja grib purnu piebāzt tuvu sienai, bet tāds trūkums ir daudziem auto ar tādu priekšas formu - VW NEW BEETLE ir vēl stulbāka redzamība, jo vadītājs sēž uz grīdas.....

119731. viesis 19.marts 2004 9:35
0 0 Atbildēt

www.uscars.lv no vakardienas ir raksts par voyager vēsturi....

p.s.ir saņemta īpaša atļauja pārpublicēt rakstus no allpar.com

119799. viesis 19.marts 2004 13:13
0 0 Atbildēt

Viesim 22:27 - nea, tie ir tieshi miniveni, par veniem "Van" ieksh USA oficiaali sauc "pilnizmeera" businjus, tjipa Dodge RAM un tamliidziiga kalibra.

Un VW Touareg ir SUV`s :-))))

119845. viesis 19.marts 2004 23:08
0 0 Atbildēt

Kolenvals

Man šķiet, ka viesis domāja VW Touran...

122723. viesis 11.aprīlis 2004 23:23
0 0 Atbildēt

Chyisler Voyager kru4e

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto testē pavisam jauno "Škoda Karoq" (+ video) 1

Portāls iAuto.lv izmēģina jaunāko "Škoda" modeli - kompakto apvidus auto "Karoq", kas pirmo reizi Latvijā ieradies vien pirms pāris dienām. Testa auto ar jauno 1.5 TSI 150 ZS benzīna dzinēju. Lasīt vairāk

 

UAZ uzsāk komerctransportlīdzekļa “Profi” tirdzniecību 4

Krievijas apvidus auto ražotājs “UAZ” uzsācis komerctransportlīdzekļa “Profi” (ПРОФИ) tirdzniecību. Bāzes versijā automobilis ar 1500 kg kravnesību maksās 649 000 rubļu (9527 eiro). Vēlāk sola hibrīda modeli, kas atbildīs arī ES ekoloģiskajām prasībām. Lasīt vairāk

 

Šī gada Top 12 ātruma pārkāpuma rekordi Latvijā; "Audi", "BMW" un pat "Opel" 5

No kuriem lielākais bija kāds šoferis Ventspilī, kurš apdzīvotā vietā traucies ar 226 kilometru stundā lielu ātrumu. Lasīt vairāk

 

BMW, Audi un Porsche ražo labākos sporta auto 9

Vācijas auto žurnāla „Sport Auto” lasītāju balsojumā par labākajiem atzīti četri BMW, kā arī pa trim Audi un Porsche modeļiem. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti