Turpmāk, pirms autopārvadātāji saņems licences pasažieru un kravu komercpārvadājumiem, viņiem būs jāpierāda, ka darbībai ir pietiekams finansiālais nodrošinājums, viņiem ir laba reputācija, kā arī Eiropas Savienībā (ES) atzītas profesionālās iemaņas. To paredz Satiksmes ministrijas izstrādātā kārtība licenču izsniegšanai, kas pieteikta izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē un stāsies spēkā 1.maijā.
Autopārvadātāju finansiālo nodrošinājumu uzskatīs par pietiekamu, ja varēs garantēt konkurētspējīga uzņēmuma izveidošanu un darbību. Tie būs 6000 latu, ja tiek izmantots viens transporta līdzeklis, un 3300 latu par katru nākamo transporta līdzekli. Finansiālā nodrošinājuma apjomu pārskatīs ik pa pieciem gadiem.
Tomēr šāds finanšu apjoms būs jāsasniedz pakāpeniski līdz 2007.gadam. Šogad pārvadājumu uzņēmuma finansiālajam nodrošinājumam būs jābūt vismaz 2000 latiem par vienu transporta līdzekli un 1500 latiem par katru nākamo spēkratu. No 2005.gada nodrošinājumam jābūt attiecīgi 4400 latiem un 2500 latiem, bet no 2006.gada - 5400 latiem un 3000 latiem.
Savukārt laba reputācija nozīmē, ka uzņēmuma vadība vai persona, kas būs atbildīga par uzņēmuma pārvadājumu operācijām, pēdējo piecu gadu laikā pirms licences pieprasīšanas nebūs sodīti par nozieguma izdarīšanu, bet pēdējo divu gadu laikā nav bijuši pārkāpumi pārvadājumu jomā. Pārkāpumi nedrīkst būt par vadītāju braukšanas un atpūtas režīmu ievērošanu, autotransporta līdzekļu svara un izmēra ierobežojumiem, drošības prasībām, apkārtējās vides aizsardzības noteikumiem, kā arī nodarbinātības un darba samaksas veikšanu.
Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas ekonomists Oļģerts Vītiņš BNS sacīja, ka asociācijā apvienojušos 65 uzņēmumus jaunā kārtība neuztrauc, jo tā neradīs problēmas.
Vītiņš skaidroja, ka visiem uzņēmumiem ir pietiekams finansiālais nodrošinājums, kā arī laba reputācija. "Mums maz ir tā saucamo garāmskrējēju," pastāstīja asociācijas pārstāvis, norādot, ka lielākoties uzņēmumu darbinieku struktūra ir stabila un profesionālās iemaņas - pietiekamas.
Arī "Latvenergo" filiāles "Serviss" Transporta dienesta vadītājs Dairis Zolmanis teica, ka visumā Latvijas kravu pārvadātājiem jaunās prasības problēmas neradīs, taču finansiālā nodrošinājuma prasībām varētu neatbilst mazie uzņēmumi, "jo finansējuma apjoms ir pietiekami nopietns".
Viņš atzina, ka ar reputāciju Latvijas uzņēmumiem problēmu nebūs, "kaut arī ja strādā, pārkāpumi darbībā būs vienmēr". Arī profesionālās iemaņas Zolmanis uzskata par atbilstošām.
Līdz šim izsniegtās licences kravu un pasažieru komercpārvadājumiem būs spēkā līdz to termiņa beigām, bet jaunās licences izsniegs pēc jaunās kārtības.
RĪGA, MAR 25, BNS
BĀC, kārtējais sviests ... Par pārkāpumiem, cik man zināms, ir administratīvā vai kriminālatbildība ... bet te, redziet, vēl licenci atņems u.t.t. Finansiālais nodrošinājums arī tāda laba lieta, lai "izspiestu" no tirgus mazos (individuālos) uzņēmējus... Labi, vismaz, ka lielie LR kantori vēl spēs noturēties "virs ūdens".