Saeimas Budžeta un finanšu komisija, skatot sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu, otrdien noraidīja Zemkopības ministrijas priekšlikumu, ka minimālais termiņš apdrošināšanas līguma slēgšanai ir viens mēnesis, kas nozīmē, ka no 1.maija autovadītāji apdrošināšanas līgumus varēs slēgt uz trim, sešiem, deviņiem mēnešiem un gadu.
Arī valdība jau iepriekš nolēma, ka minimālais termiņš līguma slēgšanai ir trīs mēneši, taču Zemkopības ministrija norādīja, ka minimālo termiņu vienu mēnesi vajadzētu noteikt, jo, piemēram, lauksaimniecības tehniku izmanto vienu mēnesi gadā, taču zemniekiem apdrošināšanas līgums būs jāslēdz uz trim mēnešiem, kas ir dārgāk.
Taču Satiksmes biroja, kas izstrādāja jauno likumu, vadītājs Gvido Janēvičs komisijas sēdē pauda, ka jaunā kārtība pat būs izdevīgāka zemniekiem, jo apdrošinātāji, izvērtējot risku un nosakot apdrošināšanas polises cenu, nenoteiks to īpaši augstāku par to, kāda tā ir pašreiz par vienu mēnesi, taču apdrošināšanas polise būs derīga trīs mēnešus.
Komisijas deputāti arī atbalstīja, ka kompleksie apdrošināšanas līgumi, kurus parasti slēdz lauksaimnieki, lai apdrošinātu to īpašumā esošo lauksaimniecības tehniku, būs spēkā līdz līguma termiņu beigām, nevis, kā tas bija noteikts likumā, ka lauksaimniekiem noslēgtie kompleksie līgumi būs jāpārslēdz.
Deputātu vislielākās diskusijas izraisīja likuma norma, kas paredz, ka turpmāk autovadītājiem būs obligāti jābūt līdzi gan apdrošināšanas polisei, gan to apliecinošai uzlīmei. Apdrošinātāji uzskata, ka uzlīmes nav nepieciešamas, jo uzlīmes izgatavošanas cenas sadārdzinās apdrošināšanas polises cenu. Savukārt Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks Visvaldis Puķīte uzskata, ka uzlīmju kontroles sistēma jau pašlaik labi darbojas un iedibināto kārtību nevajadzētu iznīcināt.
Pašlaik, ja autovadītājam līdzi ir uzlīme, kas apliecina autovadītāja atbildības apdrošināšanu, līdzi nevajag vadāt apdrošināšanas līgumu jeb polisi, taču, Latvijai iestājoties Eiropas Savienībā, autovadītājam visu laiku būs jāvadā līdzi apdrošināšanas polise, lai ceļu satiksmes negadījuma gadījumā varētu izpildīt saskaņoto paziņojumu, kurā jāieraksta dati, kas ir apdrošināšanas polisē, bet nav uz uzlīmes.
Likumprojektu par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu komisija turpinās skatīt trešdien.
Jaunais likums stāsies spēkā 1.maijā un saskaņos Latvijā noteikto apdrošināšanas sistēmu ar Eiropas Savienības (ES) normām. Jaunais autovadītāju atbildības apdrošināšanas likums paredz, ka apdrošināšanas prēmiju apjomu brīvi varēs noteikt apdrošinātāji, jo ES prasību dēļ būtiski tiks palielināti atbildības limiti. Kaut arī sākumā tika saņemti iebildumi, ka valstij vajadzētu regulēt apdrošināšanas prēmiju apjomus, valdība nolēma samaksas noteikšanā neiejaukties, jo apdrošināšanas tirgū valda konkurence un pārāk augstas cenas kavēs noteikt brīvais tirgus.
No 1.maija apdrošinātāja atbildības limits par personai nodarītiem zaudējumiem būs līdz 250 tūkstošiem latu, bet par mantai nodarītiem zaudējumiem - līdz 70 tūkstošiem latu.
Pašlaik apdrošinātāji personai nodarītos zaudējumus atlīdzina desmitkārt mazākā apjomā - tikai līdz 10 tūkstošiem latu cietušā ārstēšanai. Vēl tiek kompensēts paliekošs darbspēju zudums 1000 latu apjomā gadā, 400 latu apbedīšanas izdevumiem, ja cietušais gājis bojā, kā arī 1000 latu gadā kā maksājumi bojā gājušā apgādājamajiem. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus atlīdzina līdz deviņiem tūkstošiem latu.
Latvijā izsniegtās apdrošināšanas polises būs spēkā arī citās ES dalībvalstīs un, braucot uz ES, vairs nevajadzēs iegādāties tā saucamās zaļās kartes. Apdrošinātājiem būs arī jāizveido Transporta apdrošinātāju birojs, kas turpmāk koordinēs civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jautājumus.
Likumā paredzēts, ka garantiju fondu, no kura maksā atlīdzības, ja satiksmes negadījumā vainīgais nav apdrošināts, no notikuma vietas ir aizbēdzis u.c., no Finanšu ministrijas pārziņā esošā Satiksmes biroja pārņems apdrošinātāju veidotais Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Iepriekš šī norma izraisīja strīdus un Valsts kancelejas un Ģenerālprokuratūras iebildumus.
Apdrošināšanas kompānijas, kas veic sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, iebilst pret apdrošināšanas polišu izrakstīšanu reālā laika (online) režīmā, kā to paredz jaunais autovadītāju atbildības apdrošināšanas likums un uzskata, ka no likuma arī jāsvītro norma, kas paredz, ka apdrošināšanas līgums stājas spēkā parakstīšanas brīdī, ja polise tiek izpildīta reālā laika režīmā.
BNS - 30. marts 2004.
Kas par stulbumu????? A ja man auto jaanogaadaa, teiksim, no punkta A uz punktu B un paareejo laiku tas netiek kustinaats (teiksim, remonteejas, kraasojas utt.)??? Kapeec man jaapeerk polise uz trim meeneshiem??? Pilniigi garaam!!!!!!
Dugass