Jaunas prasības un atbildība no 1.maija 17

30.aprīlis 2004 2:18

Stājoties spēkā jaunajai kārtībai, pārējie braucēji un gājēji var rēķināties, ka mopēdus un velosipēdus turpmāk daudz nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu policisti, tādēļ divriteņu transportlīdzekļu vadītāju dalība satiksmē būs atbildīgāka un mazāk apdraudēs citus satiksmes dalībniekus.

Līdz šim mopēdu vadītāji tika uztverti līdzvērtīgi velosipēdistiem. Tomēr no 1. maija prasības attiecībā pret mopēdu un velosipēdu vadītājiem ievērojami atšķirsies. Turpmāk mopēdus būs jāreģistrē. Turklāt no 1. jūlija mopēdu vadītāji saņems tādu pat vadītāja apliecību kā citu transportlīdzekļu vadītāji un mainīsies prasības eksāmenu kārtošanai.

Stājoties spēkā Administratīvo pārkāpumu kodeksa (APK) grozījumiem (no 1. jūlija) gan velosipēdu, gan mopēdu vadītājiem noteikta jauna atbildība ceļu satiksmē, un par noteikumu pārkāpšanu paredzēti sodi.

Izmaiņas likumdošanā
Mopēdu reģistrācija

„Iestājoties siltam un saulainam laikam, ielās parādās arvien vairāk motociklu un mopēdu. Neievērojot Ceļu satiksmes noteikumus, šo transportlīdzekļu vadītāji arvien biežāk rada iespēju ceļu satiksmes negadījumiem un pat izraisa tos. Turklāt aizmukt no notikuma vietas nesodītam ir daudz vienkāršāk, nekā transportlīdzeklim, kuram ir numura zīme. 2002. gadā notikuši 98 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. 2003. gadā jau 171,” norāda Andris Lukstiņš CSDD direktors.

Jauna prakse Latvijā un daudzās Eiropas valstīs ir mopēdu reģistrācija. Latvijā mopēdi jāreģistrē no 1. maija. Saskaņā ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā par mopēdu tiks uzskatīts tāds divriteņu transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums - mazāks par 50cm3. Ceļu satiksmē pieļaujamais braukšanas ātrums visiem mopēdiem ir 45 km/h. Veicot reģistrāciju, mopēdiem līdzīgi kā motocikliem tiks izsniegta viena numura zīme un reģistrācijas apliecība.

Jaunā kārtība vairos arī mopēdu transportlīdzekļu vadītāju atbildību, jo turpmāk tie vairs nebūs bezpersoniski un neidentificējami satiksmes plūsmā. Tāpat šie transportlīdzekļi būs vairāk pasargāti no zādzībām (piemēram, reģistrēt zagtu mopēdu nebūs iespējams).

Mopēdu vadīšanas tiesības
Līdz šim ar jebkuru mopēdu varēja braukt jau no 14 gadu vecuma, turklāt, lai saņemtu vadīšanas tiesības, bija sekmīgi jānokārto salīdzinoši vienkāršs satiksmes noteikumu tests. (Identisku testu 12 gadīgi bērni kārto velosipēdista tiesību saņemšanai). Līdz šim mopēdu un velosipēdu vadītājiem tika izsniegta atsevišķa apliecība – atšķirīga no kredītkartes formāta vadītāja apliecības.

Arī turpmāk mopēda vadītāja tiesības varēs saņemt no 14 gadu vecuma, tomēr mainīsies apliecība un tās izsniegšanas kārtība. No 1. jūlija mopēda vadītāja kategorija būs iekļauta transportlīdzekļu vadītāja apliecībā. Sekmīgi nokārtojot mopēda teorētisko eksāmenu, cilvēks saņems vadītāja tiesības ar norādi, kas ar šo dokumentu ļaus viņam vadīt mopēdu. Līdz ar to no 1. jūlija tiks palielināts arī teorētisko jautājumu skaits eksāmenā – turpmāk to būs 20. Iepriekš bija jāatbild uz 10 jautājumiem.

Izmaiņas sodu sistēmā un uzraudzībā
Jauni sodi mopēdu un velosipēdu vadītājiem
Mopēdu un velosipēdu vadītājiem grozījumos APK ieviesti vairāki sodi. Ja līdz šim mopēdu un velosipēdu vadītāja atbildība ceļu satiksmē bija ļoti nosacīta, un augstākais soda mērs tika piemērots par braukšanu bez vadītāja apliecības (5Ls), turpmāk šo braucamrīku vadītājiem stingri noteikti pienākumi un atbildība un paredzēti sodi līdz 40Ls. No 1. jūlija mopēdu un velosipēdu vadītājus varēs sodīt par braukšanu reibumā, noteikumu pārkāpumiem pret gājējiem, ceļa zīmju neievērošanu un bēgšanu no notikuma vietas pēc Satiksmes negadījuma. Par bēgšanu no notikuma vietas paredzēts bargākais sods – līdz 40Ls.

Ja velosipēda un mopēda vadītāja alkohola koncentrācija asinīs ir no 1,0 līdz 1,5 promilēm tiek piemērots 20Ls naudas sods. Ja koncentrācija lielāka – sods ir 30Ls. Tādu pat sodu piemēros par braukšanu narkotisko vielu reibumā. Par noteikumu pārkāpumiem attiecībā pret gājējiem velosipēdu un mopēdu vadītājiem piemēro sodu līdz 20Ls. Par dažādu ceļa zīmju neievērošanu – 5Ls.
 
Mopēdu un velosipēdu kontrole uz ielas
 „Ņemot vērā, ka mopēdu un velosipēdistu vadītāju kontrole un sodīšana ir tikai viens no veidiem kā rūpēties par satiksmes drošību, paralēli šiem pasākumiem, arī turpmāk tiks pastiprināta ceļu policijas un citu policijas struktūrvienību darbinieku klātbūtne pilsētu ielās un uz autoceļiem, optimizējot vienoto posteņu dislokāciju un policijas inspektoru darba organizāciju. Nenoliedzami, īpaši pavasara - vasaras sezonā un diennakts tumšajā laikā, tiks pastiprināta Ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas un uzvedības kontrole,” norāda Viktors Vanags, VP GKPP Ceļu policijas pārvaldes priekšnieka vietnieks.

Divriteņu transportlīdzekļu vadītāju izglītošana
Velosipēda tiesības un velosipēdistu izglītošana
Kā tas bijis līdz šīm, arī turpmāk velosipēdista tiesības varēs saņemt no 12 gadu vecuma, CSDD sekmīgi nokārtojot satiksmes noteikumu testu. Šāda prakse nepieciešama, lai tie, kas izbrauc uz ielas ar velosipēdu orientētos satiksmes noteikumu pamatlikumos un savas nezināšanas dēļ neradītu draudus ne sev, ne citiem satiksmes dalībniekiem.

Sākoties aktīvai velosezonai CSDD sadarbībā ar Unibanku sagatavojusi Velosipēdista rokasgrāmatu. Tā noderēs kā satiksmes noteikumu atgādinājums tiem, kam ir velotiesības, bet tiem, kuriem to vēl nav, radīs priekšstatu par velosipēda pienākumiem un atbildību uz ielas un mudinās kārtot eksāmenu tiesību saņemšanai. Velobuklets tiks izplatīts 26 CSDD nodaļās, ceļu policisti to dalīs velobraucējiem pilsētu ielās, tāpat bukletu izplatīs arī velotirgotāji visā Latvijā.
“Velosipēdi asociējas ar vasaru, vēju, sportisku ātrumu, azartu un dinamiku. Piedaloties šajā projektā, kura mērķis ir izglītot jaunos velosipēdu vadītājus un padarīt šādu brīvā laika pavadīšanas veidu par maksimāli drošu, mēs popularizējam tādas vērtības, ar kurām mēs vēlamies raksturot mūsu banku. Turklāt, Unibanka var piedāvāt drošus un ērtus finansu pakalpojumus arī gados visjaunākajiem klientiem, tāpēc ikviens jaunais velosipēdists mums ir interesants kā topošais klients. Velosipēdu vasara ir sākusies! Mēs novēlam, lai ikviens velosipēdists ātrumu un vēju varētu baudīt droši!” skaidro Unibankas vecākais viceprezidents Ainārs Ozols.

Jau 11 gadu CSDD rīko Latvijas Jauno satiksmes dalībnieku sacensības, kas katru pavasari risinās visos Latvijas rajonos. Foruma ietvaros tiek pārbaudītas jauno cilvēku velosipēda vadīšanas iemaņas, pirmās medicīniskās palīdzības sniegšanas prasme, satiksmes noteikumu un velouzbūves zināšanas. Sacensību posmi forumā izstrādāti tā, lai maksimāli pārbaudītu jauno cilvēku sagatavotību reālām un bīstamām situācijām uz ielas. Ņemot vērā, ka ik gadu sacensībās piedalās vismaz 2 000 dalībnieku, šis ir būtisks veids kā sacensību formā mudināt bērnus apgūt satiksmes drošības jautājumus.

Pasaules prakse liecina, ka, lai uzlabotu satiksmes drošības līmeni, nepieciešami kompleksi risinājumi. Šoreiz esam nodrošinājuši gandrīz visus pamatnoteikumus, lai sakārtotu velosipēdistu un mopēdistu dalību ceļu satiksmē: izstrādāta jauna sodu sistēma, kur detalizēti formulēti šo satiksmes dalībnieku pienākumi un atbildība; velosipēdistu un mopēdu vadītājus nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu policija; pastāvīgi tiek nodrošināta divriteņu transportlīdzekļu vadītāju izglītošana un informēšana.

 
Visi komentāri
 
124967. viesis 30.aprīlis 2004 10:31
0 0 Atbildēt

Interesanti kaa 14 gadigs cilvecins vares pieregistret savu braucamo? Ja veel isti paseses nav! A ka ar atbildiibu pie parkapumiem, kas maksaa sodu - vins vai vina vecaki!

Aga

124969. viesis 30.aprīlis 2004 10:33
0 0 Atbildēt

Šodien reklāma -- rīt notikums... Kaut kā pavēlu... Nākamreiz varētu no rīta pareklamēt to, kas notiks vakarā...

124972. viesis 30.aprīlis 2004 10:39
0 0 Atbildēt

Ups, ne tur ierakstīju komentāru...

124975. viesis 30.aprīlis 2004 10:50
0 0 Atbildēt

a kaa ir ar tiesiibaam? man var taas atnjemt, ja ar veljuku kaut ko sastraadaaju? Beigaas veel pie auto stuures nevareeshu seedeet

124980. viesis 30.aprīlis 2004 11:13
0 0 Atbildēt

Mopedistiem ir jakarto tikai teorija... A kaa ir ar B katagorijas tiesibam - vai ar tam es drikstu vadis mopedu, noteikumus ta "zinu"?

124983. viesis 30.aprīlis 2004 11:32
0 0 Atbildēt

Sadam!

Brauc droshi ar mopeedu un veljuku un ar motocikliem zem 125 kibiem.

124988. viesis 30.aprīlis 2004 11:59
0 0 Atbildēt

Tikai vienu es nasaprotu vai tad ar 1.maiju tomēr stāsies spēkā jaunie CSN?

124998. viesis 30.aprīlis 2004 13:25
0 0 Atbildēt

Ļoti laba ziņa - beidzot varēs reālus sodus piemērot tiem vellopēdistiem, kas brauc dzērumā. Un tiem, kas nemāk parādīt pagriezienus utml vienkāršas lietas, kas attiecas tomēr uz visiem satiksmes dalībniekiem.

125002. viesis 30.aprīlis 2004 13:37
0 0 Atbildēt

"Reālus sodus" gājējiem var piemērot jau sen, un kas no tā?

125004. viesis 30.aprīlis 2004 13:39
0 0 Atbildēt

a lisopeedistam agresiivu braukshanu (Ls200) nevarees piesiet? :D :D

125006. viesis 30.aprīlis 2004 13:48
0 0 Atbildēt

Ehē, laikam jāiepērk pļurka, lai var no pasākuma mājā tikt. Vālēšu pa Brīvībeni pofigā ;-)

Nesaprotu, kapēc rolleristi var līdz 1 promilei braukt? Riteņus saprotu - lēnām pa trotuāru mīdi un ir OK. Bet ar rolleru tak nevarēsi vilkties uz 20 km/h pa pilsētu aizbildinoties, ka es biku iedzēris...

125008. viesis 30.aprīlis 2004 13:51
0 0 Atbildēt

A pa trotuāru ar velosipēdu drīkstēs braukt ???

125009. viesis 30.aprīlis 2004 13:51
0 0 Atbildēt

Bet tas nu tā, lai piesietos. No 2 aliem vēl ne1 no rollera nav nokritis (man domāt)

125012. viesis 30.aprīlis 2004 14:28
0 0 Atbildēt

Blje, takšu lobijs un viss. Normāli vasarā piemauties, tad biški atjēgties un mājās prom. A ko tagad? Ar kājām vai taksi. FU.CK! Pa trotuāru arī nedrīkstēs, jo vot tantes baidās. Es jau rokās nedošos, mukšu ar veļļuku cik iekšās, lai skrien pakaļ ar saviem rollerīšiem, ar kuriem pat uz bortiņa uzlēkt nevar, kur nu vēl par trepēm runājot. Nebūs ne pirmā reize. Un vispār rokas NOST no mana hobija, dabūsiet pa tām ar lineālu!!!!!!!

125016. viesis 30.aprīlis 2004 14:56
0 0 Atbildēt

Jā, tas, ka 1,0-1,5 var tikt cauri ar 20 Ls...

Ibio, tas tač ir vēl bīstamāk, nekā ar mašīnu, kā nekā mašīnai ir vismaz 4 riteņi, a tādam mopikam 2, kaut kāds sīcis ar 1,5 promilēm man izlido priekšā...

PSC

125082. viesis 2.maijs 2004 16:52
0 0 Atbildēt

kāpēc ar riteni atļauj braukt atrāk nekā ar mopēdu, ja zīme (maksimālā ātruma ierobežojums 30km/h) un es ar riteni braukšu uz 50 mani CP varees sodīt? Ir jau taadi sportisti kas ar divriteni 70km/h pa pilseetu velk!

128942. viesis 2.jūnijs 2004 0:38
0 0 Atbildēt

NE nu eto uze sliskom a esli ja moped sam zdelal ? ce mne ego tasit v Rigu regestrirovat ? ce x.... mne eto vse ..... na ... xx..... b.... v......

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto lietotāja tests: kompaktais SUV "Škoda Karoq" 3

Portāla iAuto.lv lietotājs un foruma biedrs Rupucs dalās savos iespaidos pēc testa brauciena ar jauno "Škoda Karoq" kompakto apvidus automobili. Lasīt vairāk

 

Jaunais Audi A7 Sportback – sportisks luksusa klases modelis (+ foto) 7

Jaunais Audi A7 Sportback ir četrdurvju kupeja, kas uzskatāmi atspoguļo zīmola jauno dizaina valodu, padarot eksperimentālo dizainu un luksusa tehnoloģiju progresivitāti par realitāti. Lasīt vairāk

 

Automašīnu pārbaužu skandāla dēļ "Nissan" aptur Japānas tirgum paredzētu automobiļu ražošanu 4

"Nissan" atzinis, ka šīs pārbaudes veikuši darbinieki, kuri nav sertificēti pārbaudīt automobiļus atbilstoši Japānas valdības noteiktajiem standartiem. Lasīt vairāk

 

40% auto problēmas ar apgaismes ierīcēm, akumulatoru un drošības sistēmām 11

41% automobiļu ir problēmas ar apgaismes ierīcēm, 39% nekvalitatīvi darbojas akumulators, savukārt 44% ir problēmas ar drošības sistēmām - nedarbojas airbag jeb drošības spilvens vai ABS bremžu sistēma. Lasīt vairāk