Jaunie ceļu satiksmes noteikumi, kas stāsies spēkā 1.maijā, radīs būtiskas izmaiņas motociklu, mopēdu, autovadītāju un arī gājēju rīcībai ceļu satiksmē.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Džoanna Eglīte aģentūrai BNS stāstīja, ka jaunajos noteikumos atcelti vairāki ierobežojumi, kas traucēja un apgrūtināja satiksmes plūsmas vienmērīgumu, bet ieviestas arī atsevišķas stingrākas normas, kas vērstas uz satiksmes drošības līmeņa paaugstināšanu.
Pašlaik izstrādāts šo noteikumu projekts, kas paredz ieviest dažas jaunas ceļazīmes. Būtiskākā no tām - "Ātrgaitas ceļš", kas nenozīmēs automaģistrāli, taču noteiks lielāku braukšanas ātrumu uz noteiktiem ceļiem. Vieglajiem transportlīdzekļiem vasaras mēnešos pieļaujamais braukšanas ātrums uz tiem būs 110 kilometri stundā, ziemā - 90 kilometri stundā. Pa šiem ceļiem nebūs atļauts pārvietoties velosipēdiem un mopēdiem, lai neradītu bīstamas situācijas citiem satiksmes dalībniekiem, kuri pārvietosies ātri. Ātrgaitas ceļu apzīmējumus Latvijas ceļiem, kur abos braukšanas virzienos ir vismaz divas braukšanas joslas, piemēram, Jūrmalas, Rīgas-Ogres un Rīgas-Siguldas šosejā, piešķirs Latvijas Autoceļu direkcija.
Jaunie satiksmes noteikumi arī paredz, ka turpmāk mācību braukšanas atļauja būs nepieciešama ikvienam topošajam vadītājam neatkarīgi no tā, vai mācības notiks privāti vai autoskolā. Līdz šim nopietni noteikumu pārkāpumi, piemēram, braukšana reibumā, laikā, kad cilvēks mācījās braukt, nekur netika fiksēti, taču, saņemot mācību braukšanas atļauju, CSDD datu bāzēs nonāks visa informācija par topošo vadītāju un viņa pārkāpumiem.
Administratīvo pārkāpu kodekss paredz vairākus gadījumus, kad cilvēkam var liegt saņemt vadītāja apliecību, ja viņš pirms tiesību saņemšanas pie auto stūres veicis pārkāpumus. Turklāt CSDD rīcībā būs arī medicīniskā izziņa par katru topošo autovadītāju, kas apliecinās, ka konkrētais cilvēks var piedalīties ceļu satiksmē kā autovadītājs vēl pirms īsto vadītāja tiesību saņemšanas. Topošajiem autovadītājiem, sākot mācības, mācību braukšanas atļauja būs jāizņem vienā no desmit CSDD nodaļām, kurās izsniedz vadītāja apliecības.
Jaunie noteikumi paredz arī atteikties no braukšanas ātruma ierobežojuma (80 kilometri stundā) jaunajiem šoferiem ar stāžu līdz diviem gadiem. Turpmāk visiem vieglo automašīnu šoferiem ārpus apdzīvotām vietām būs vienots atļautais braukšanas ātrums.
Līdzīgi kā citās ES valstīs, arī Latvijā turpmāk galvenā atšķirība starp jaunajiem un pieredzējušajiem šoferiem būs mazāks pieļaujamā alkohola daudzums asinīs jaunajiem vadītājiem. Latvijā jaunajiem autovadītājiem pieļaujamā alkohola koncentrācija asinīs no 1.maija būs 0,2 promiles, bet pieredzējušiem vadītājiem norma saglabāsies līdzšinējā līmenī - 0,5 promiles.
Arī mopēdu vadītājus pēc 1.maija gaida izmaiņas, jo no 1.maija mopēdi Latvijā būs jāreģistrē. Līdz šim tiem bijis līdzīgs statuss kā velosipēdiem - tie nebija jāreģistrē un eksāmeni braukšanas tiesību iegūšanai bija tādi paši kā velosipēdista tiesību saņemšanai.
Turpmāk mopēdiem, līdzīgi kā motocikliem, izsniegs vienu numura zīmi un reģistrācijas apliecību. Jaunajos noteikumos mainīta arī mopēda definīcija, un turpmāk par mopēdu uzskatīs tādu divriteņu transportlīdzekli, kura maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā, kas līdz šim bija 50 kilometri stundā. Savukārt tā kubatūra pieļaujama līdz 50 kubikcentimetriem. Līdz ar to motorizētos divriteņu transportlīdzekļus, kuri pārsniegs noteiktās prasības, uzskatīs par motocikliem un uz tiem attieksies tādas pašas prasības kā pret motocikliem.
Ar mopēdu būs atļauts braukt no 14 gadu vecuma, ja CSDD būs sekmīgi nokārtots teorētiskais satiksmes noteikumu zināšanu tests. Savukārt, lai brauktu ar motociklu, CSDD sekmīgi jānokārto satiksmes noteikumu teorētiskais eksāmens un braukšanas eksāmens.
Jaunie noteikumi nosaka arī jaunu kārtību, kā rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma. Turpmāk nelielas sadursmes gadījumā, ja nav cietušo, transportlīdzekļi nav nopietni bojāti un iesaistītie vadītāji var savstarpēji vienoties, sastādot saskaņotu negadījuma paziņojumu, var neziņot par negadījumu ceļu policijai un nesaukt to uz notikuma vietu. Pēc saskaņota paziņojuma uzrakstīšanas transportlīdzekļu vadītāji var vērsties pie apdrošinātājiem par zaudējumu segšanu. Saskaņotā paziņojuma paraugs būs pieejams apdrošināšanas kompānijās, kā arī degvielas uzpildes stacijās.
Noteikumi arī paredz, ka pamazām no Latvijas ceļiem izzudīs lielgabarīta transportlīdzekļi (tādi, kuru augstums, garums un platums pārsniedz CSN noteiktās normas). Ikdienā uz ceļiem visbiežāk sastopamā lielgabarīta transportlīdzekļu kategorija ir kokvedēji, kas nopietni bojā autoceļus. Lai no tiem pilnībā atteiktos, Latvijā būs noteikts pārejas periods.
Ceļu satiksmes noteikumi ir vieni no 18 Ministru kabineta noteikumiem, kas tieši saistīti ar grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā un ceļu satiksmes likumā, kas kopumā veido vienotu jaunu sistēmu, kuras mērķis ir veicināt satiksmes drošību Latvijā. Noteikumi sāks darboties no 1.jūlija.
RĪGA, MAI 01, BNS
A ar ko tad tos kokus vediis?? Pa Daugavu pludinaas???