Rīga, 20.maijs – Divas dienas Latvija Statoil SIA piedāvāja iespēju saviem klientiem piedalīties Ekoceļa semināros, kurus vadīja profesionāli ekobraukšanas eksperti no RTU, ekobraukšanas praktiskos ieteikumus sniedza Parīze-Dakāra autobrauciena dalībnieks Andris Dambis un ar ekobraukšanas ieguvumiem SIA Autonams darbībā dalījās Marats Blate.
Turpinot 19.aprīlī aizsākto Statoil Ekoceļa programmu, kuru atklāja Andris Dambis, uzstādot jaunu Latvijas ekobraukšanas rekordu, Statoil iet soli tālāk un 18. un 19.maijā piedāvāja saviem klientiem profesionāļu vadībā iepazīties tuvāk ar ekobraukšanas principiem un tos piemērot arī praksē.
Atklājot semināru, Latvija Statoil SIA izpilddirektore Baiba Rubesa atzina, ka “semināra laikā visiem dalībniekiem ir iespēja ekobraukšanas ekspertu vadībā iepazīties ar Statoil Ekoceļa 4 zelta likumiem, kas ļauj uzņēmējam iekonomēt līdz 40% degvielas patēriņu, mazināt apkārtējās vides piesārņojumu un ierobežot satiksmes negadījumu skaitu. Taču svarīgāk par visu ir ļaut šiem principiem no racionāla līmeņa pārtapt par ikdienas paradumu, tā, lai tie tiktu pielietoti mūsu ikdienas dzīvē. Jo tieši tad ikviens uzņēmums strādās efektīvi, sabiedrība būs stabilāka un drošāka un mūsu vide sakārtotāka.”
Par ekobraukšanas primsākumiem pasaulē un Latvijā stāstīja RTU profesors Gundars Liberts, norādot, ka pasaulē jau 70-tos gados degvielas krīzes laikā kļuva aktuāls ekonomiskas braukšanas jautājums, kad sāka organizēt eko sacensības, lai mācītu sabiedrību ietaupīt līdzekļus un degvielas resursus un rūpētos par vidi. Latvijā ekobraukšanas pirmssākumi meklējami vēl padomju laikos, kad “ar saviem kolēģiem mēs saderējām, ka varēsim aizbraukt no Rīgas līdz Maskavai ar vienu degvielas bāku bez papildus uzpildīšanās pa ceļam. Tā 1989.gadā kopā ar žurnālu “Za ruļom”, arī tika noorganizēts pirmais ekorallijs Rīga – Maskava. Toreiz Rīgas Tehniskās universitātes students Andris Dambis, braucot ar žiguli nokļuva līdz Maskavai ar vidējo degvielas patēriņu, kas bija mazāks par četriem litriem. Manuprāt tam laikam lielisks sasniegums!”, atzīst G.Liberts.
Ar ekobraukšanas zelta likumiem, kas mazina degvielas patēriņu, iepazīstināja RTU docents Vitolds Arturs Šneps – Šnepe, kuram azotē bija daudzi praktiski jautājumi semināra dalībniekiem. “Kāds ir ekonomiskākais kustības ātrums no degvielas ekonomijas viedokļa?” retorisku jautājumu uzdod Šnepe semināra publikai. Daži saka 50, citi 60, vēl viens otrs - 90 km/stundā. “Ja gribi braukt ekonomiski, izmanto zemus motora apgriezienus pie augstiem pārnesumiem un pārslēdz pārnesumus laikus. Tā, piemēram, braucot ar 50 km/stundā ar piekto ātrumu Jūs patērēsiet garākā ceļa posmā krietni vien mazāk degvielas nekā braucot ar trešo vai ceturto ātrumu”, Šnepe atklāj pirmos svarīgākos ekobraukšanas zelta likumus.
Tam piekrīt arī Andris Dambis, kurš stāstīto papildina ar ‘slaidas braukšanas’ likumu. ‘Slaidi braucot’, autovadītājs izvairās no straujiem uzrāvieniem un straujas bremzēšanas. Tas ir īpaši aktuāli pilsētas braukšanas režīmā. “Veicot uzrāvienu tiek patērēta degviela, lai saražotu nepieciešamo enerģiju. Savukārt strauji bremzējot šī enerģija tiek apslāpēta. Nu, tad kāda jēga tērēt degvielu, ja var braukt slaidi, neradot sastrēgumus, nepiesārņojot nevajadzīgi gaisu un neizšķērdējot degvielu, “ atzīst A.Dambis.
SIA Autonams, kuram pieder viens no lielākajiem organizētajiem autoparkiem, piemēro ekobraukšanas principus jau vairākus gadus. M.Blate, uzrunājot citus uzņēmējus, akcentē sava uzņēmuma ieguvumus: samazinās degvielas izmaksas, risks sev un apkārtējiem, darbalaika patēriņš, apdrošināšanas izmaksas, automašīnas tehniskās uzturēšanas un remonta izmaksas. “Mazāk remontu, mazāk izdevumu uz servisa izmaksām ļauj uzņēmumam ieekonomēt. Savukārt automašīnu pārdodot, var palielināt tās vērtību līdz pat 30%”, norāda Blate.
Semināra noslēgumā uzņēmumu pārstāvji aiziet ar informāciju, kuru vieni uztver skeptiskāk, citi optimiskāk. Katastrofu Medicīnas centra direktors Mārtiņš Šics atzīst, ka “Ekoceļs ir būtisks ieguldījums ceļu satiksmes dalībnieku humānas braukšanas kultūras veicināšanai. Tas ir kā divvirzienu ceļš, kur cienot sevi un tuvākos, mēs pasargājam apkārtējos no traumatisma, un, netiešā veidā tas palīdzēs mūsu darbiniekiem nokļūt krīzes vietā laikā, lai glābtu kādu dzīvību”.
Turpinot Ekoceļu, Statoil rudenī organizēs ekoralliju, kas ļaus uzņēmuma klientiem pārliecināties par ekobraukšanas efektivitāti un pielietot semināra laikā gūtās zināšanas praksē.
Latvija Statoil SIA
Uzņēmumam Latvija Statoil SIA šobrīd pieder 47 pilna servisa degvielas uzpildes stacijas un 5 automātiskās degvielas uzpildes stacijas 1-2-3, kā arī naftas produktu termināls Rīgā, kurš ir viens no modernākiem termināliem pie Baltijas jūras.
Man kompis, braucit ar 5. ātrumu uz 50 uzrādā 8l/100km, bet uz 90 - 6.7l/100km. Vai nu Dambis, vai kompis melo :)