Lasītājs: Ko īsti redz autovadītājs? 46

 
26.novembris 2004 13:08

Vēlos izklāstīt savas pārdomas par tēmu – redzamība uz ielām. Noteikti esat pamanījuši Policijas rīkotās akcijas "Esi redzams” uc. Akcija aicina gājējus tumšajos vakaros būt uzmanīgiem, aprīkoties ar atstarotājiem utt.

Lai aktualizētu šo problēmu, tiek minēti dažādi argumenti, piemēram, statiskika par bojā gājušajiem utt. Vēlos piedāvāt vēl kādu argumentu, kas būtu jāzin autovadītājiem sakarā ar redzamību. Arguments ir autovadītāju sliktā redze! Patreiz nerunāju par tiem, kas vispār nekad nav pārbaudījušies pie acu ārstiem un medicīniskās izziņas ir nopirkuši, bet vēlos, kā saka, atgādināt sekojošu faktu: Acu ārstam ir tiesības izsniegt pozitīvu atzinumu par pilsoņa redzi attiecībā uz auto vadīšanas apliecības saņemšanu, ja redzes parametri nav sliktāki par 0,8 labākajai acij un 0,3 – sliktākajai acij!

Atļaujiet paskaidrot ko nozīmē minētie cipari. Acu ārsta kabinetā uz redzes pārbaudes tāfeles, kas novietota aptuveni 5M attālumā no pacienta, apakšējā rindā ir vislielākie burti. Šo burtu izmērs ir aptuveni plaukstas lielumā un atbilst parametram – 0,1 (pēc vecās sistēmas). Vismazākie burti, ko es esmu redzējis atrodas tāfeles augšā un atbilst parametram 1, jeb 1,0!

Īsumā, tas nozīmē, ka auto var vadīt ar vienu aci, pie tam, tai pašai vienai acij nav jābūt 100% kārtībā, pietiek ar 0,8 jeb 80%. Principā, 80% ir laba redze un vajadzību pēc brillēm var arī neizjust. Ar tādu aci var lasīt utt. Sliktākā acs (0,3 jeb 30%) ir apmēram tik laba, ka ar tādu nevar saskatīt priekšā braucošās mašīnas numuru pat uzskrienot tai pilnībā virsū! Nav iespējams izlasīt paneļa rādījumus, saskatīt zīmes tālāk par, teiksim, 10 metriem utt. Ar 0,3 braukt ar velosipēdu vai ātri skriet sagādā īpašas izjūtas! Minētie minimālie rādītāji (0,3 un 0,8) ir jāsasniedz, izmantojot brilles. Bez brillēm atsevišķi autovadītāji neredz pat tos pašus 0,3!

Patreiz nebūt nerunāju par to, ka būtu jāmaina kārtība, kādā tiek izsniegtas šīs medicīniskās atļaujas. Varētu teikt, ka šajā lietā esmu humāns, vēl jo vairāk tāpēc, ka pats esmu šādai tādai lietai izgājis cauri. Patreiz vēlos aicināt autovadītājus uz iecietību vai kaut ko tamlīdzīgu! Ja kādreiz Jums priekšā brauc kāds “sēņotājs”, tad atcerieties, ka iespējams tieši viņš ir nesen VEIKSMĪGI izgājis augstāk aprakstīto acu pārbaudi un atbilst visām, lasi minimālajām prasībām! Pie tam, iespējams, ka viņš vēl nav paguvis pierast pie jaunajām brillēm, nav pietiekami labi notīrijis auto vējstiklu, kas vēl vairāk pasliktina redzamību, aizmirsis notīrīt priekšējās lampas, viņam acīs spīd pretī braucošo auto lukturi utt… rezultātā paši izrēķiniet par cik samazinās viņa redzes koeficenti.

Šo rakstu es veltu kādai sievietei, kas pāris gadus atpakaļ stāvēja uz nepārtrauktās sadalošās joslas Kalnciema ielā, vienā rokā turot zīdaini, bet pie otras rokas turot pirmsskolas vecuma bērnu. Lai viņai veicas arī turpmāk!

Vēlot acu gaišumu, novēlu Jums nākotnē saskatīt cerību utt… aptuvens citāts no ziemassvētku apsveikuma, ko mēdz izsūtīt acu ārsti saviem pacientiem.

Ar cieņu
Vmaxer,
iAuto lasītājs,

P.S.
Mana redze ar korekciju: OS ~0,9, OD ~0,9

 
Visi komentāri
 
149914. viesis 26.novembris 2004 13:16
0 0 Atbildēt

man bez brilleem 1.0, 1.0

149920. viesis 26.novembris 2004 13:35
0 0 Atbildēt

Varēja rīkot lielveikalu stāvvietās šitās acu pārbaudes, tāpat kā lukturu regulēšanu :)

149923. viesis 26.novembris 2004 13:43
0 0 Atbildēt

To jelosy.

Nemaz nevajag smieties, tā būtu ļoti laba lieta, es arī aizietu pārbaudīties. Kā saka, nahaļavu i uksus sladkij... un arī pašam kāds labums uzzinot cik "acīgs" esi.

149930. viesis 26.novembris 2004 14:17
0 0 Atbildēt

Interesants viedoklis un raksts.

149931. viesis 26.novembris 2004 14:24
0 0 Atbildēt

Nu interesants raksts. Taada tipa raksti shkjiet te nekad nav raadiijushies. Kiip it riil!

149933. viesis 26.novembris 2004 14:29
0 0 Atbildēt

Raksts labs, vajadzēja vēl piebilst par to ka vairumam miopu krēslas un tumsas aptākļos vajag virskorekciju, lai redze būtu adekvāta tiem 0.9-1.0.

Tiem kas nesaprata ir cilvēki kuri krēslā redz krietni sliktāk (patas ti tiem kas ir "-") un tāpec braukšanai vajag cita stipruma brilles (kuras normālā apgaismojumā būtu par stipru)..

Aiziet visi pārbaudīt acis!!!!! ;)

149934. viesis 26.novembris 2004 14:30
0 0 Atbildēt

Es jau to arī tā nopietni domāju:)

Pats labprāt aizietu nomērīties. Nav gan sūdzību, bet droši ka būtu pārsteigumi... :):(

149935. viesis 26.novembris 2004 14:31
0 0 Atbildēt

kļudaini uzskricelēju -> ..(parasti tiem kam ir "-" brilles)..

149936. viesis 26.novembris 2004 14:34
0 0 Atbildēt

Nebūtu jau nemaz tik grūti veikt tādu skrīninga kampaņu piem., tai pašā Staitolā, vajag tikai redzes tabulu, labu apgaismojumu un strīpu aiz kuras jānostājas (5m), un 1 kursa studentus, lai baksta ar rādāmkoku :)

(par koriģēšanu šeit nerunājam, tikai par diagnosticēšanu)

149944. viesis 26.novembris 2004 14:47
0 0 Atbildēt

Vēl labāk varētu cilvēkiem izdalīt brilles ar kurām redzi ka tuvredzīgais, tad būtu apmēram visiem skaidrs cik labai redzei jābūt, lai brauktu.

149945. viesis 26.novembris 2004 14:47
0 0 Atbildēt

nav iisti pareizi rakstaa, pie acu aarsta tachu augshaa ir lielaakie simboli un apakshaa ir pashi mazaakie.

149946. viesis 26.novembris 2004 14:53
0 0 Atbildēt

to 149945. viesis, nu jā, tā parasti ir.

149948. viesis 26.novembris 2004 15:01
0 0 Atbildēt

es kad biju man vienai acij bija 1,2, bet otrai tikai 1.0

taatad - simtprocentiiga redze ... jo pashus mazaakos burtinjus ja redz, tad vispaar esot 2.0 :)

taa luuk

149949. viesis 26.novembris 2004 15:05
0 0 Atbildēt

Pashi mazaakie - tas ir "Iespiests tur un tur.." ?:)

149950. viesis 26.novembris 2004 15:07
0 0 Atbildēt

-> subaru, nevajadzēja tik tuvu līst pie ekrāna (vai tabulas) :)

149954. viesis 26.novembris 2004 15:22
0 0 Atbildēt

Acu pārbaude pie ārsta maksā manuprāt kādus 3 LVL jeb tikpat kā neko.

Ikdienā varu brilles nenēsāt, tomēr pie stūres sevišķi tumsā labāk uzkabināt (0,5 katrai acij). Pēdējo reizi pārbaudot acu kompa uzrādīja ka vajag brilles 0,75, bet kad tādas tas acu dakters uzkabināja, tad nebija labi - ļoti nekomfortabli acis jutās.

149955. viesis 26.novembris 2004 15:36
0 0 Atbildēt

2 marx -

nekaa - toreiz seedeeju pareizaa attaalumaa pie pareiza aarsta ...

toreiz veel arii ar laazeru paskatiijaas ... karoche samaksaaju toreiz ap Ls 10 :)

149958. viesis 26.novembris 2004 15:43
1 0 Atbildēt

Lai mēģinātu ierobežot cilvēku tiesības ar medicīniskās birokrātijas palīdzību, vajag reālu pamatojumu, tas ir, statistikas datus, ka tas tiešām nepieciešams. Visvairāk avāriju sataisa praktiski veseli atsaldeņi. Pie kam, ja tumsā kādu apžilbina, tad viņš arī ar ideālu redzi neko neredzēs. Lai normāli brauktu, pavisam nevajag varēt saskatīt auto numuru no 100m attāluma. Man ir -6.25 abām acīm, kādus 8 gadus esmu braukājis ar moci, 4 gadus -ar auto, un bijuši tikai pāris sīku negadījumu pa šo laiku, pie kam neviens no tiem -redzes dēļ.

149960. viesis 26.novembris 2004 15:51
1 0 Atbildēt

Man liekas raksta autoram mazliet par maz info par redzes korekciju. Varēja kaut internetā informāciju pameklēt pirms tādu sviestu ievietot.

149961. viesis 26.novembris 2004 15:52
0 0 Atbildēt

man ir 0,75 un braucot parasti izmantoju brilles, lai nav lieki jasasprindzinās lai redzētu zīmes no normāla attāluma - jo īpaši vakarā-krēslā. A tā bez braukāšanas nav vajadzīgas...

149962. viesis 26.novembris 2004 15:52
0 0 Atbildēt

TO:

apaljais_buss [?] 26.11.2004 15:22

Ims [?] 26.11.2004 15:43

Jūsu pieminētie skaitļi nav tie, kuri minēti sajā rakstā!

Jūsu minētie cipari ir korekcijas lielums (briļļu stiprums), bet rakstā minētie cipari ir rezultāts (ar vai bez korekciju), tas ir tas, ko Jūs finālā ar visām savām brilēm spējat redzēt!

Es nebūt neapgalvoju, ka Jūs neredzat starpību starp šiem jēdzieniem, to es skaidroju “parastajiem” cilvēkiem. Diemžēl, vēlreiz pārlasot rakstu jāsecija, ka esmu izlaidis akcentu uz augstāk minēto atšķirību starp jēdzieniem :)

Turpinot iedziļināties šajā jautājumā, piebildīšu, ka ar 0,5 vai -6.25 utt (cilindri, sfēras utt) vairumā gadīgumu var panākt 100% rezultātu, bet ir tādi pacienti, kas ar viskosmiskākajām metodēm (brilles kā pudeļu dibeni) tikuntā neko nevar saskatīt, viņiem nevar panākt pat ne 50%, kur nu vēl 100% asumu.

Šādu cilvēku pēc manas (neprofesionāļa subjektīvās) statistikas ir apmēram 1 uz 1000 cilvēkiem.

Visā visumā prieks, ka pirmie 20 komenti nesatur apgalvojumu, ka autors ir lohs vai arī ka kāds ir gatvs sist autoru līdz neatpazīšanai :) nu bet tas tā… :)

149966. viesis 26.novembris 2004 16:12
0 0 Atbildēt

Manuprāt ar acīm vislielākā probza ir tad, kad bildē ir lieli spilgtuma kontrasti - jo tad pazūd pustoņi. Un parasti tieši pustoņos ir noslēpies tas vēlais gājējs vai neapgaismotais auto utml.

Manuprāt krietni labāk ir braukt pa pilnīgi tumšu ielu nekā tādu, kuru lampu apgaismoti laukumi mijās ar tumsu.

149967. viesis 26.novembris 2004 16:16
0 0 Atbildēt

>vmaxer Es vienkārši minēju savu lēcu stiprumu tāpēc, lai būtu kaut kas salīdzināšanai ,jo uz "Snellen test card" ( pameklējiet šo rindu google, izdos visādus piemērus redzes pārbaudei no datora ekrāna,vai varēsiet izdrukāt A3 vai A4 formātā ) tiešām neesmu blenzis labu laiku un tos ciparus īsti neatceros. Zinu, ka 100% korekcija man īsti nav. "Kosmiskās" metodes gan tagad būs acu lāzerkorekcija, ja nekas cits neatliks. ( Starp citu, vai ir kāds pielietojis? ) Es gribēju teikt ko citu - ja cilvēkam ir kāds neliels fiziskās veseli'bas defekts (izņemot švaku sirdi vai epilepsiju ), bet normāls saprāts, tad reāli viņš ir krietni mazāk bīstams, nekā ideāli vesels cilvēks, bet ar "biezpiena krēmu"galvā.

149970. viesis 26.novembris 2004 16:26
0 0 Atbildēt

-> 149960. viesis 26.11.2004 15:51 varētu padalīties savā profesināļa pieredzē, ja reiz ir pārliecība, ka rakstā ir sarakstīta nepatiesība.

149971. viesis 26.novembris 2004 16:27
0 0 Atbildēt

> Ims

chek your mail@iauto.lv ! :)

vispār jau ir vēl kosmiskākas metodes par lāzeriem! var tak implantēt, piešūt utt

Discovery rādīja kā pilnīgi aklam pie nerviem piekabina PC un galvā uzliek binoklja tipa devaisu un viss notiek!

149972. viesis 26.novembris 2004 16:31
0 0 Atbildēt

>vmaxer Nu,ja tiktāl nonākam, tad vienkāršāk uz auto uzlikt kameras, un bildi projicēt uz stikla iekšējās virsmas kā uz ekrāna ,ar ideālu asumu un kontrastu, un, saprotams, nakts redzamību :)

149974. viesis 26.novembris 2004 16:32
0 0 Atbildēt

apaljais_buss, vēl ir ļoti daudzi faktori kas ietekmē to vai cilvēks redzēs objektu vai nē. Protams ka kontrasts ir svarīgs, vēl objekta kustība - kustības virziens un ātrums. Statisku ir daudz grūtāk pamanīt nekā kustīgu.. tālāk cilvēka uzmanība, to ietekmējoši faktori, par cilvis ar labu redzi daudz ko var nepamanīt jo slikta uzmanība, uztvere..

149977. viesis 26.novembris 2004 16:48
0 0 Atbildēt

Marx [?] 26.11.2004 16:32

Jā protams - ir arī piemēram redzes leņķis. Esot tādi subjekti, kas redz uz priekšu apmēram 30' leņķī un viss. Pašam par laimi perifērā redze ir tuvu pilnam 180'

149978. viesis 26.novembris 2004 16:56
0 0 Atbildēt

Taisniiba rakstaa ir. Es pats neesaaju leecas -6.0 diotrijas. Ar taada pasja stipruma brileem redzu sliktaak un taadeelj pie stuures esmu tikai ar leecaam. Man taas gan nedod 100% redzi un ir nedaudz jaapierod. Bet visumaa, netraucee, pat nemana, atteels arii nav samazinaats kaa ar "-" brilleem.

149979. viesis 26.novembris 2004 17:06
0 0 Atbildēt

vai te novācies jauno meduķu-optimetru pulciņš ? ;)

149984. viesis 26.novembris 2004 17:26
0 0 Atbildēt

a ot, par to sievietu uz sadalošās nesapratu - ieraudzīja, neieraudzīja ?

149986. viesis 26.novembris 2004 17:55
0 0 Atbildēt

man liekas, ka tev ar redzi kaut kas nav kaartiibaa, jo, ja pareizi atceros, lielaakie burti bija AUGSHEEJAA rindaa un mazaakie - apaksheejaa ;). Bet tas jau NEMAINA lietas buutiibu :).

Mosh vienkaarshi neesmu sen bijis acu aarsta kabinetaa. :P

149989. viesis 26.novembris 2004 18:49
0 0 Atbildēt

White. Te ir fizikas paradokss.

Padomā pats - attēls nonākot lēcā tiek apgriezts otrādi un uz tīklenes projicējas kājām gaisā. Līdz ar to, kaut arī tu redzi, ka Vasja ar kājām stāv uz zemes, patiesībā viņš aiz kājām pie zemes karājās :) un apakša ir augšā

Jox. Protams, ka cilvēka smadzenes ātri adaptējas šai apgrieztai bildei.

149990. viesis 26.novembris 2004 18:51
0 0 Atbildēt

Man ar 1,0; 1,0 nu nekaadu probleemu redzeet, kas man = priexhaa, saaanos un aizmuguree :D

149996. viesis 26.novembris 2004 20:13
0 0 Atbildēt

gaajeejiem taa kaa arii dereetu padomaat, ka vinus var neredzeet pat taads vadiitaajs ar izcilu redzi. tie kas pasi pie stuures nav seedeejusi un nezin cik "laba" ir redzamiiba lietu, tumsaa, kad pretimbraucosie zilbina, parasti to nesaprot un vanckaa paari celam visneiedomaajamaakajaas vietaas un tad briinaas ka nobraukti.

150009. viesis 27.novembris 2004 11:04
0 0 Atbildēt

Man skiet ka deel redzes to avariju nav daudz! Atgrieziisiimies labaak pie agresiivas brauksanas!

150013. viesis 27.novembris 2004 12:20
0 0 Atbildēt

Uz šito vārās ceļu policija, ķerot cilvēkus pie luksoforiem ar papildsekcijām. Vietā, kur amerikā būtu liels uzraksts ar warningiem uz asfalta, luksofors ar baltu paplāksni, tā, ka jau 1km attālumā var redzēt, ka tas ir T vai L veida, nevis I, tā vietā 11. novembra krastmalā ir sūda bultiņas kontūra, kuru naktī, pēc 8h darba pie datora, var saredzēt tikai tad, ja iepriekš esi zinājis par to. Nu un paldies tiem CPistiem, kas mani par to noštrāfēja - samaksāju valstij 20Ls, un jums ne sūda, lai gan visi tā izlīdāt no mašīnas, lai es tur tieku galā ar ar inspektoru vienatnē...

150021. viesis 27.novembris 2004 19:41
0 0 Atbildēt

Nezinu cik promilles kurā acī jāielej, lai bilde nošķiebtos, bet dakteronkas manim saka > viss kulē! Pat pēc traumas ( labai aci norauta gļotāda vai kā tur viņu sauc) redze ir normā. Redzu tumsā labāk kā dienā, jau kopš bērnu kājas. Pretimbraucošie besī! :(:( Tad toč hu. ko redzi. Parasti, ja pa priekšu kāds minās, apskatu ceļa malu viņa gaismā un vaktēju sarkanos, ja lec uz vidu> tur kāds vazājas. Ja pa pārlieku intensīvi mītu ceļu naktī jābrauc, lietoju spogulenes. :( un esu drošs, ka kādu pedonāli (IT val.) nenonesīšu.

150028. viesis 27.novembris 2004 21:00
0 0 Atbildēt

jebkuraa gadiijumaa: gaajeejiem - atstarotaaju

150029. viesis 27.novembris 2004 21:37
0 0 Atbildēt

Mani redzes dēļ ieskaitīja armijas rezervē. Piesargās, tauta! :-)

150031. viesis 27.novembris 2004 23:11
0 0 Atbildēt

cartman - cik taalu (centimetros) tu redzi? :)

150033. viesis 28.novembris 2004 0:15
0 0 Atbildēt

Kas piemeklēja tik 'tēmai atbilstošu' bildi? :)

150034. viesis 28.novembris 2004 10:35
0 0 Atbildēt

Slikta redze (dioptriskās korekcijas nepieciešamība) nav vienīgā problēma. Vēlos paraudāties par citu lietu - personīgi man ir grūtības ar vadīšanu tumšā laikā - īpaši puskrēslā. Tādā reizē vienīgais, ko es tiešām labi redzu, ir pretīmbraucošo autiņu fāras.Riebīga sajūta.Tad, kad ir pilnīgi tumšš, un paša autiņa lukturu apgaismotā zona krasi kontrastē ar apkārtējo tumsību - tad viss ir daudzmaz OK.

150068. viesis 28.novembris 2004 23:30
0 0 Atbildēt

Man silti ieteica nelūrēt pretimbraucošā fārās, bet sekot līnijai ( ja tāda tur ir) labajā pusē. Pats esu piešāvies laikus, izmantojot pretīmbraucošā fāru gaismu, nopētīt savu ceļmalu. Lai cik tas neliktos dīvaini, bet jau pa lielu gabalu kājāmgājēja figūru uz izgaismota fona var pamanīt.

150117. viesis 29.novembris 2004 11:20
0 0 Atbildēt

Tad jau taisnība vien ir dažiem automobilistiem logā ielīmētās zīmītes - tipa "Pie stūres aklais" :) Bet es domāju - tas tā - joka pēc ....

150175. viesis 29.novembris 2004 22:59
0 0 Atbildēt

krēslas aklums - populāra kaite, pret kuru līdzekļu nav. Vienīgais ieteikums - nebraukt tumsā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 20

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti