Ceļu satiksmes negadījumos (CSNg), kuros cieš gājēji, nāves gadījumi ir divreiz biežāk, nekā citos satiksmes negadījumos. To apliecina arī pagājušā gada statistika - lielākais īpatsvars no bojā gājušajiem bija tieši gājēji – 181.
Citos negadījumos, piemēram, transportlīdzekļu sadursmēs bojā gāja 90, uzbraucot velosipēdistiem 40, auto apgāšanās rezultātā 27 cilvēki.3. decembrī Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) tika rīkota preses konference, kuras laikā medijus iepazīstināja ar jauno sociālo kampaņu Gājējs vai bojāgājējs?, kas veltīta gājēju drošībai. Ņemot vērā, cik maz gājēju Latvijā aizdomājas par to, vai citiem satiksmes dalībniekiem viņi ir redzami, un to, kā viņi izturas uz ielas, Iekšlietu, Satiksmes ministrijas, CSDD un Valsts policija kopīgi sagatavojusi šo kampaņu.
"Sagatavota ļoti laba un spēcīga reklāmas kampaņa, kas atbilst Latvijas realitātei," kampaņu vērtē Ēriks Jēkabsons, Iekšlietu ministrs.
Situācijas raksturojums.
Ielu šķērsošana neatļautā vietā, kā arī atstarotāju nelietošana diennakts tumšajā laikā ir divi galvenie iemesli, kādēļ CSNg cieš gājēji.
"Cilvēkiem raksturīgi redzēt to, ko viņi vēlas ieraudzīt un nepamanīt to, kas šķiet maznozīmīgs. Vairums braucēju ar acīm meklē to, kas varētu radīt bīstamību viņa braucamrīkam vai pašam braucējam. Nereti gan gājēji, gan velosipēdisti "izkrīt" no autovadītāja redzesloka," norāda Andris Luksiņš, CSDD direktors. "Tumsā šī situācija ir daudz dramatiskāka, jo gājēju, kurš iet pa ceļu bez atstarotāja, pat ļoti gribot un koncentrējot uzmanību, laicīgi ieraudzīt ir gandrīz neiespējami."
46% no smagajiem CSNg Latvijā notiek uz autoceļiem. Turklāt krēsla un tumsa ir pats bīstamākais laiks gājējiem, kad pārvietoties pa autoceļu nomalēm. Statistikas dati liecina, ka šajā laikā gājēji satiksmes negadījumos cieš uz pusi biežāk, nekā gaišā dienas laikā.
Dažādās valstīs veiktie pētījumi apstiprina vienu: astoņi no katriem desmit šoferiem, kas uzbraukuši gājējam diennakts tumšajā laikā, nav šo cilvēku pamanījuši!
Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo statistika
Gājēji Kopā % gājēji no kopējā
2003. gadā (kopā) 181 493 36,7%
2003. gadā (1. ceturksnis) 36 76 47,4%
2003. gadā (2. ceturksnis) 22 95 23,2%
2003. gadā (3. ceturksnis) 27 139 19,4%
2003. gadā (4. ceturksnis) 96 183 52,5%
Kampaņas uzdevumi
- Skaidrot gājējiem atstarotāju nozīmi un mudināt tos izmantot;
- Atgādināt, ka Ceļu satiksmes noteikumi attiecas ne tikai uz auto vadītājiem, bet arī uz gājējiem, un to neievērošana ir iemesls satiksmes negadījumiem.
Kampaņas aktivitātes - TV klips (Latvijas TV un LNT);
- Trīs veidu plakāti, kas attiecīgi veidoti pilsētniekiem, lauku iedzīvotājiem un autobraucējiem;
- Radio reklāma latviešu un krievu valodā;
- Policijas aktivitātes: - pastiprināti tiks kontrolēti gājēji. Cilvēki, kas nenēsās atstarotājus, tiks brīdināti un saņems atstarotājus, savukārt tie, kas satiksmes noteikumus pārkāps regulāri, tiks sodīti.
Kampaņa ilgs no 1. – 22. decembrim, savukārt vides plakāti atgādinās cilvēkiem par gājēju drošību vēl vairākus mēnešus.
Kampaņas radošie autori Aģentūra Bates / RedCell
Kampaņu atbalsta - Pilsētas plakāti tiks izvietoti sadarbībā ar JCDecaux Unicom; - Sadarbībā ar Latvija Statoil plakāti būs izvietoti 26 Statoil DUS; - 5000 plakāti sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību un Latvijas Pastu - visās pašvaldībās; - No 1. decembra atstarotāji būs pieejami visās Latvijas pasta nodaļās - Sadarbībā ar Aldari – plakātus izvietos lauku veikalos.
Cerība muļķa mierinājums !!!!