Neskatoties uz to, ka Latvijā jau kopš pērnā gada 1.jūlija darbojas vienkāršota ceļu satiksmes negadījuma noformēšanas kārtība un līdz ar to ieviestas tā saucamā saskaņotā paziņojuma veidlapas, autobraucēji joprojām reti izmanto ar likumu piešķirtās priekšrocības.
Līdz ar to apdrošinātāji, apzinoties, ka jaunā sistēma klientiem ļaus ietaupīt laiku, kā arī būtiski netraucēt citus ceļu satiksmes dalībniekus, ir bijuši vairāku jaunu iniciatīvu uzsācēji.Apdrošinātāji piedāvā
Pirmkārt, jebkurš autovadītājs, kas ir noslēdzis OCTA līgumu, patlaban pie sava apdrošinātāja var saņemt par brīvu saskaņoto paziņojumu.
Otrkārt, noslēdzot OCTA līgumu, saskaņotais paziņojums tiks izsniegts automātiski.
Treškārt, uz saskaņotā paziņojuma veidlapas otras puses ir uzdrukāta instrukcija – kādā veidā ir jāizpilda saskaņotajā paziņojumā prasītais.
Apdrošinātāji redz divus galvenos iemeslus kādēļ Latvijā pret saskaņotajiem paziņojumiem autobraucēji izturas ar aizdomām. Pirmkārt, to var daļēji izskaidrot kā autobraucēju neuzticēšanos viens otram, kā arī neuzticēšanos apdrošinātājam. Tāpēc joprojām daudzi izlemj – labāk saukt policiju un tad jau tā arī visu uzrakstīs pareizi. Otrkārt, nepietiekama jaunās situācijas izskaidrošana un aicināšana sākt pielietot saskaņotos paziņojumus praksē.
Saskaņotie paziņojumi ceļu satiksmes negadījumos ir jauna prakse Latvijā un visam jaunajam, lai tas strādātu, ir nepieciešams laiks. Ir pagājis vairāk nekā pusgads. Taču šajā laikā nav vērojams progress, kurš liecinātu, ka šī sistēma pakāpeniski sāk strādāt. Tas nav apmierinoši. Tāpēc nepieciešams papildus izskaidrošanas darbs.
Lieto visā Eiropas Savienībā
Būtiski piebilst, ka saskaņotos paziņojumus lieto visā Eiropas Savienībā un arī mēs esam ES dalībvalsts. Turklāt – arvien vairāk Latvijas autobraucēji dodas uz ES un tur viņi sastopas ar šādu praksi. Jau vairāk nekā gadu, visiem tiem autobraucējiem, kas dodas uz ES tika doti līdzi arī saskaņotie paziņojumi. Līdz ar to, viņiem, ja gadījās kāda neliela ķibele, bija iespēja pārliecināties par šīs sistēmas darbību dzīvē.
Tāpat, arvien vairāk autobraucēju ierodas no ES un viņiem līdzi ir šie saskaņotie paziņojumi, kas nozīmē, ja notiek neliels ceļu satiksmes negadījums uz ceļu ar mašīnu, kas reģistrēta ES, visdrīzāk Latvijas autobraucējam tiks piedāvāts aizpildīt šo veidlapu.
Saskaņoto paziņojumu izstrādājis Eiropas Apdrošināšanas komiteja. Tas ir ,,Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojums”. Visās to ieviesušajās valstīs ir vienāds pēc teksta satura, lapas iekārtojuma un krāsām, sadaļu numerācijas un norādījumu izvietojuma. Atšķirīga ir tikai valoda.
Tas dod priekšrocības gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījumā ir iekļuvuši divi transportlīdzekļu vadītāji, kuri nesaprot viens otra valodu, bet kuriem abiem ir paziņojums savā valodā.
Katrai valstij, kas grib izmantot paziņojumu ir jādeponē Eiropas Apdrošināšanas komitejā (CEA) Parīzē savā valodā izstrādātais, komitejas prasībām atbilstošais paziņojuma paraugs. Arī LR Satiksmes birojs ir deponējis paziņojuma latvisko variantu.
mjaa - sen jau vajadzēja izskaidrot.. tagad apkārt daudz par to runā