Autoskolas uzraudzīs stingrāk 13

 
16.februāris 2005 10:40

Vakar, 15.februārī, Ministru kabineta sēdē tika apstiprināti noteikumi "Prasības mācību iestādēm un speciālistiem, kā arī transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas programmas", kas paredz izvirzīt stingrākus kritērijus un prasības autoskolu darbā.

Noteikumu mērķis ir vairot autoskolu un to instruktoru līdzatbildību par skolu beigušiem autovadītājiem un izglītot savus audzēkņus tā, lai viņi būtu labi sagatavoti ne tikai eksāmenu kārtošanai, bet arī reālai ikdienas dalībai satiksmē. Tāpat plānots, ka šie noteikumi varētu veicināt arī satiksmes drošības uzlabošanu. Tie stāsies spēkā šī gada 2. maijā.

Lai uzlabotu autoskolu darbību, paredzēts ieviest vairākas organizatoriskas izmaiņas, kas noteiks, kā jāveido autoskolas darbs un audzēkņu apmācība.

Teorētisko stundu saturu paredzēts papildināt ar informatīvu bloku, kas ietvers autovadītāju ētikas un kultūras principus, rīcību saspringtās situācijas, mācīsies, kā medikamenti, alkohols, stress vai nogurums ietekmē vadītāja spējas braukt. Tāpat īpaša uzmanība kursu ietvaros tiks pievērsta satiksmes drošības jautājumiem, analizējot dažādas situācijas uz ceļa un skaidrojot, kā rīkoties, lai izvairītos no ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanas un iekļūšanas tajos.

Praktisko braukšanas apmācību skaits no maija tiks papildināts un turpmāk – minimālais stundu skaits būs 14 (līdz šim – 10). Mācību stundu ietvaros detalizēti noteikts kādas iemaņas kursantiem jāapgūst, piemēram, lielas intensīvas satiksmes apstākļos pilsētā, ārpus apdzīvotām vietām, diennakts tumšajā laikā vai nelabvēlīgos laika apstākļos u.tlml.

Gadījumi, kad autoskolas zaudēs licenci

Jaunie noteikumi paredz stingrākas prasības arī autoskolu licencēšanai. Ja sešu kalendāro mēnešu laikā teorētisko eksāmenu nokārtos mazāk par 75% no uz teorētisko eksāmenu norīkotajiem, kuri to kārtos pirmo reizi, autoskolai draudēs licences zaudēšana. Savukārt par braukšanas apmācību atbildība būs jāuzņemas instruktoram. Ja mazāk par 55% no viņa audzēkņiem valsts braukšanas eksāmenu nenokārtos ar pirmo reizi, apliecības zaudēšana draudēs instruktoram. Tāpat autoskola varēs zaudēt licenci, ja netiks ievērota apmācības kārtība un netiks pildīti ar audzēkņiem noslēgto līgumu nosacījumi.

Jau ir izskanējušas vairāku autoskolu bažas par to, ka noteiktie "procentu griesti" ir pārāk augsti un daudzas autoskolas, arī godprātīgi strādājošās, zaudēs licences. Jāatzīmē, ka šie procenti ir noteikti ņemot vērā patreizējos vidējos sekmības rādītājus, kas teorētiskajā eksāmenā ir 78%, bet vadīšanas eksāmenā – 62%. Gan autoskolām, gan instruktoriem ir laiks, lai uzlabotu apmācības kvalitāti, jo šīs normas kontrole stājas spēkā 6 mēnešus pēc noteikumu spēkā stāšanās – 2005. gada novembrī.

Līgums sargās autoskolas audzēkņa tiesības

Stājoties spēkā jaunajiem noteikumiem, autoskolām būs jāslēdz līgums ar katru audzēkni, kurā sīki būs jābūt atrunātam teorētisko nodarbību biežumam, braukšanas apmācības un autoskolas eksāmenu kārtošanas kārtībai un finansiālajiem aspektiem. Līdz šim līgumu slēgšana nebija obligāta. To ļaunprātīgi izmantoja atsevišķas autoskolas, jo audzēkņi bez šāda līguma bija juridiski bezpalīdzīgi un nevarēja izvirzīt pretenzijas, piemēram, par neapmierinošu apmācības kvalitāti. Turpmāk ikviens autoskolas audzēknis būs informēts par savām tiesībām un varēs pieprasīt, lai līgumā atrunātais tiktu izpildīts.

Autoskolas nevarēs izmantot "graustus" kursantu braukšanas apmācībai

Ņemot vērā Eiropas Savienības prasības mācību transportlīdzekļiem, paredzēta pakāpeniska pāreja uz apmācību ar mūsdienu prasībām atbilstošiem transportlīdzekļiem. Īpaši tas attiecas uz kravas automobiļiem un autobusiem un paredzēts, ka ar 2007. gada 1. janvāri šo transportlīdzekļu vadītāju apmācības jāveic ar transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar ABS, darba un atpūtas laiku fiksējošām ierīcēm u.tml.

Bez tam, izvērtējot vidējo transportlīdzekļu vecumu Latvijā, jaunie noteikumi paredz, ka "B" kategorijas autovadītāju apmācībai pēc 2006. gada 1. jūnija būs atļauts izmantot transportlīdzekļus, kuru vecums nepārsniegs 12 gadus.


Informāciju sagatavoja Džoanna Eglīte, Ceļu satiksmes drošības direkcijas Sabiedrisko attiecību speciāliste
 
Visi komentāri
 
157575. viesis 16.februāris 2005 13:03
0 0 Atbildēt

Īstenībā mūsu valdība atkal pieņēmusi kautkādu sviestu - cauru kuģi mēģina ar dēlīšiem aizlāpīt...

Nezkāpēc nav papētījuši igauņu pieredzi un praksi jauno autovadītāju apmācībā...

Visupirms iedodot pagaidu tiesības (botāniķu tiesības - auto jāmarķē ar zaļu kļavas lapu) un pēc 2 gadiem vadītājam ir jāpierāda vēlreiz savas zināšanas un braukšanas prakse...

Nevar visus iemācīt braukt tajās dažās braukšanas nodarbībās, var tikai iemācīt pamatus, bet patiešām iemācīties braukt var diendienā to braucot un pakāpeniski slīpējot savu prasmi un meistarību...

Autoskolā var iemācīt dažus manevrus un kā tehniski notiek automašīnas vadīšana...

157633. viesis 16.februāris 2005 16:18
0 0 Atbildēt

...Ēģiptē, joprojām auto eksāmenā ar auto ir jānobrauc 10 metri uz priekšu un tik pat daudz atpakaļ. Ja tas ir izdarīts, eksāmens ir nokārtots. Pie mums prasības ir it kā augstākas, bet pārāk astronomiskas viņas arī nedrīkstētu būt, jo ĪSTENĀS braukšanas iemaņas jau veidojas tikai praksē - pēc eksāmena nokārtošanas. Diez vai ir iespējams auto apmācībā kaut ko radikāli izmainīt, un diez vai apmācību auto būtu jābūt s-mercedesiem vai poršēm ? Jau tagad, viens otrs 18-gadīgs meitēns ,vecāku izdresēts, braukšanas nodarbībās žāvājas...Bet tajā pašā laikā, vienai otrai lietišķajai dāmītei vai omītei ir nepieciešams 5-kārtējs apmācību stundu skaits. Es pats 1977.gadā (kad tas bija oficiāli atļauts), auto eksāmenu kārtoju bez kursu iziešanas - tikai ar pašapmācību. Juristu aprindās valda uzskats, ka NE VISI juristi var strādāt par prokuroriem vai tiesnešiem. Līdzīgi ir arī ar auto vadīšanu - tas process mūsdienas NAV visiem apgūstams, lai kā arī to gribētos. Tas, ka autoskolu valstī ir par daudz, un prasību kritēriji ir virspusēji, ir nenoliedzams fakts. Bet, ar normatīvām metodēm ši problēma ir risināma. Bet tajā pašā laikā, nav arī pamata uzsatīt, ka digitālu mācību līdzekļu ieviešana palīdzētu kursantam ātrāk uzlabot mācībprasmi.

157653. viesis 16.februāris 2005 19:19
0 0 Atbildēt

otraadi gan, tos procentus vaidzeeja stellet. tas, ka brauceejs nezinaas kaadu no noteikumiem, es veel piedotu (vai sadotu sutu), bet tas, ka 'brauceejs' nemaak iekljauties satiksmee un brauc kaa lunis, nu nekaadi nevaru piedot (tiem esmu izstraadajis spiidzinaashanas programuu ar priekshaa raadiishanas elementiem, kaa pareizi jaabrauc)

157667. viesis 17.februāris 2005 9:14
0 0 Atbildēt

Es varu piebilst ka nevienā autoskolā NEMĀCA IEKĻAUTIES PLŪSMĀ!!!!! Nevienā!!! Un CSDD eksāmens nepārbauda cilvēka reālās braukšanas iemaņas, bet gan to cik precīzi tiek izpildītas FORMĀLAS prasības.

(Daudzi man neticēs, bet varēs to pārbaudīt kad būs savākti 16 soda punkti un būs jāpārliek eksāmens. Esmu pārliecināts ka lielākā daļa vadītāju ar stāžu nespēs nolikt braukšanas esāmēnu, ne ar pirmo, ne desmito reizi speciāli nemācoties kā jābrauc eksāmenā!!!!!!)

157671. viesis 17.februāris 2005 9:38
0 0 Atbildēt

iekļauties plūsmā un ievērot noteikumus ir divas dažādas lietas. Autoskolas vērtē pēc nokārtoto eksāmenu procentiem. `

Eksāmenos iekļaut prasību braukt pārkāpjot satiksmes noteikumus - interesanta ideja. Varbūt nemaz ne tik stulba, kā izklausās.

157689. viesis 17.februāris 2005 10:48
0 0 Atbildēt

Ronalds_, es mācījos LU autoskolā. Un instruktors man mācīja, kā iekļauties plūsmā, lai netraucētu citus braucējus un vienlaikus - nepārkāptu CSN (ko diemžēl dara ļoti daudzi vadītāji "ar stāžu"). Arī CSDD braukšanas eksāmenā ir noteikums braukt ar maksimālo atļauto ātrumu (starpība nedrīkst 'pārsniegt 8 km/h, t.i. - pilsētā parasti ne lēnāk par 42 km/h). Eksāmenā var saņemt soda punktus vai pat izkrist, ja eksaminējamās personas rīcība, iekļaujoties auto plūsmā, traucē vai apdraud citus braucējus.

157695. viesis 17.februāris 2005 10:59
0 0 Atbildēt

tas gan ir fakts, ka CSDD braukšanas eksāmenu ir iespējams nokārtot ar sliktu braukšanas tehniku, bet labām CSN zināšanām (Ronaldam - "formālās prasības").

Un tas, ka daudzi "vadītāji ar stāžu" ir aizmirsuši vai arī apzināti pārkāpj noteikumus, nebūt nenozīmē, ka drīkstētu prasīt arī citiem kļūt par pārkāpējiem.

Jā, bet ko līdz kruta braukšanas tehnika, ja braucējs neievēro CSN? Tīeši šadi vadītāji rada lielāko bīstamību uz ceļiem.

157717. viesis 17.februāris 2005 15:22
0 0 Atbildēt

njā, kritēriji autoskolu beidzējiem varētu turpmāk būt vēl divi:

1) aizbraukt no Bauskas ielas līdz Juglai un atpakaļ pēc noteikumiem;

2) izbraukt to pašu maršrutu xx minūtēs;

Vispirms brauc pēc noteikumiem, lai pierādītu, ka tos zin, pēc tam brauc kā prot, lai pierādītu ka nav "bremze". Ja noliek abus, tad - laipni lūdzam Rīgas ielās :)

157719. viesis 17.februāris 2005 15:47
0 0 Atbildēt

157575. viesim

Tu traks esi! Kādas botāniķu tiesības, kāda vēl kļavas lapa??!! Pie mums taču visi jaunie autovadītāji ir psihiski nestabilas būtnes! Neatceries kāds bija CSDD arguments, lai atceltu "80"zīmes - 80nieks uz aizmugurējā loga esot PSIHOLOĢISKA TRAUMA autovadītājam!!! Priekš kam mums kautkādu igauņu pieredze, visi taču zina, ka viņi ir bremzes:)

157735. viesis 17.februāris 2005 18:53
0 0 Atbildēt

Bet igauņu kļavas lapas neuzliek NEKĀDUS ierobežojumus, kas atšķirtos no pilntiesīgiem vadītājiem, tie ir informatīva zīme, ka pie stūres sēdošais var sataisīt ziepes...

A pie mums 80 nozīmēja to, ka esi apdalītais - mazāk tiesīgais un tos 80 neviens nelīmēja, jo tas ierobežoja tiesības...

157740. viesis 17.februāris 2005 20:55
0 0 Atbildēt

Ja 157735. viesis jelkad būtu lasījis CSN, tad zinātu, ka "tiesības ierobežoja" autovadītāja stāžs, nevis 80nieka uzlīmes esamība vai neesamība.

Apdalītie - trāpīgs apzīmējums visiem, kuri nejēdz, ka brīdināt pārējos šoferīšus par savām vēl visnotaļ vājajām autoprasmēm ir ļoti svarīgi. Daudzās "bremžu" apdzīvotās valstīs to gan saprot...

157743. viesis 17.februāris 2005 23:16
0 0 Atbildēt

Nu es piekritu viedoklim,ka vajag pa 2 reizem braukt uz juglu un tad var redzet mak vai nemak. Tie kas te muld, ka jabrauc pec noteikumiem apsveicu,jo jus esat tie kas liela mera kave satiksmi un taisat korkus. Protams noteikumi ir jazin, un jaievero,bet ja tos visus ieverotu tad uz ielas butu piz... Vajag ari but normam,jo bez pagriezieniem braukt ari ir stulbi,ka to dara daudzi,it sevishki BMW ipasnieki, lai vini man piedod. Ta ka ja mes atradisim videjo starp bremzi un agresiju , tad butu labi. PEACE.

127.0.0.1 212.93.97.204

Nokia6610/1.0 (4.74) Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0

165177. viesis 19.aprīlis 2005 15:52
0 0 Atbildēt

Autoskolaa Krasts ir suuds..... peedeejaa autoskola uz kuru kaadam ir jaaiet...bleee tur juus aptiira, bremzee visu sagatavoshanaas laiku. kr4 es beidzu to skolu, ja man buutu veeliena iespeeja ne muuzham vairaak tur neietu

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 1

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 17

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti