Statistikas dati liecina, ka aizvadītā gada bīstamākais auto ir Moskvich. Tieši ar šīs markas auto 2004. gadā izraisītajos ceļu satiksmes negadījumos (CSNg) bijis lielākais bojā gājušo un ievainoto skaits - uz katriem 100 CSNg – 12,8.
Bīstamākā gada auto titulu Moskvich iemantojis jau iepriekšējos gados, kad tieši šīs markas auto visvairāk iesaistīts letālos un smagos negadījumos. Salīdzinoši bieži smagos satiksmes negadījumos bijušas iesaistītas arī VAZ markas automašīnas - uz katriem 100 CSNg – 10 bojā gājušo un ievainoto.
Speciālisti skaidro šo padomju laika iecienīto auto marku nedrošību ar to, ka ne Moskvich, ne VAZ nav aprīkoti ne ar drošības spilveniem, ne īpašām karkasa konstrukcijām, kas sadursmes brīdī izlīdzinātu trieciena spēku un mazinātu bīstamību pasažieru un vadītāja dzīvībai. Turklāt bieži vien to aizmugurējie sēdekļi nav aprīkoti ar drošības jostām.
Parasti šie auto ir vismaz 15 gadus veci, kas arī ietekmē to izturību sadursmes brīdī. Ilgus gadus lietoti auto kļūst ievērojami trauslāki, nekā jauni transportlīdzekļi.
Šie padomju laika auto arī daudz retāk par citiem var sekmīgi nokārtot tehnisko apskati (TA). Tikai 13 % reģistrēto Moskvich markas auto un 26% VAZ markas automašīnu pagājušā gadā bijusi derīga TA. Tai pat laikā speciālisti atzīst, ka aizliegt šo marku auto dalību ceļu satiksmē (ja tie spēj iziet tehnisko apskati) nav iespējams.
Līdzīgi kā ar retro automašīnām, arī šiem auto ir savas prasības TA. Ja to ražotāja konstrukcijā nav paredzēti drošības spilveni, vai drošības jostas aizmugurējiem auto sēdekļiem, tad TA to nevar uzskatīt par trūkumu. Kamēr pakāpeniski nenomainīsies autoparks Latvijā, gan Moskvich, gan VAZ vēl arvien būs sastopami uz Latvijas ceļiem.
Drošie un nedrošie auto
Lai gan paši nedrošākie ir padomju laikā ražotie auto, ar labiem rādītājiem nevar lepoties arī vairāku marku ārzemju automašīnas.
Salīdzinoši nedrošas ir arī korejiešu mašīnas – Daewoo - uz katriem 100 CSNg – 7,1 bojā gājušais un ievainotais, un Latvijā tik iecienītais vācu VW - uz katriem 100 CSNg – 6,3 bojā gājušie un ievainotie.
Ievērojami drošāki ir dārgie auto – Porche, Lancia, Mercury, kur uz katriem 100 CSNg nav ne bojā gājušo ne ievainoto.
Drošas ir arī KIA, Peugeot, Subaru, Hyundai (šo marku auto bojā gājušo un ievainoto skaits nepārsniedz 3 uz katriem 100 CSNg.
Auto un satiksmes negadījumi
Visbiežāk ceļu satiksmes negadījumos aizvadītajā gadā bija iesaistīti VW – 9 945 CSNg, Audi – 8 879 CSNg un Ford – 5 677 CSNg.
Visretāk (negadījumu skaits nepārsniedz 30) – Daihatsu, Porsche un Lancia.
Kuru marku šoferi biežāk iekļūst CSNg alkohola reibumā?
Padomju auto ir ne vien bīstamākie ceļu satiksmē, bet to vadītāji ir arī visbezatbildīgākie. No pērn 1 693 negadījumos iesaistītiem šoferiem alkohola reibumā „līderpozīcijas” ieņem padomju laika auto īpašnieki (pārsvarā laucinieki). Visbiežāk alkohola reibumā izraisītos negadījumos iesaistīti ZAZ šoferi (15,2% no kopējā skaita), IŽ šoferi (10%), VAZ (9,6%) un Moskvich (9,4%).
Alkohola reibumā pagājušā gadā negadījumos nav iekļuvis neviens Lexus, Rover, Land Rower, Porsche, Chevrolet, Daihatsu un Isuzu markas auto.
Ekskluzīvu auto īpašnieki – atbildīgāki par citiem?
Analizējot statistiku, jāsecina, ka Latvijā dārgo auto īpašnieki ne tikai retāk nokļūst ceļu satiksmes negadījumos, bet arī daudz atbildīgāk izturas pret dalību ceļu satiksmē – viņi nebrauc reibumā. Tomēr šie rādītāji nav tieši saistāmi ar auto ekskluzivitāti, jo drošu braukšanu var realizēt jebkurš šoferis, neatkarīgi no auto markas.
Tādēļ CSDD aicina arī citu - ne tik ekskluzīvu, bet Latvijā populāru auto marku īpašniekus uzlabot „savas” auto markas statistikas rādītājus un ikdienā vairāk rūpēties par satiksmes drošību.
Porsche nav drošs! ar to brauc tik maz, ka nesanāk normāli kraši!
Un par lexusiem tā statistika bija arī ne tik spoža - citāts: "Savukārt, rēķinot ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto auto skaitu uz 1000 tehniskā kārtībā esošiem vieglajiem automobiļiem, līderi ir "Jaguar", "Mercury" un "Lexus" automašīnas, liecina CSDD dati. "
Kāpēc iAuto šito noklusē?