CSDD: Vai vēlme samazināt 500 bojā gājušos uz Latvijas ceļiem ir šaušana pa zvirbuļiem ar lielgabalu?
Ņemot vērā neapmierinošo situāciju ceļu satiksmes drošības jomā valstī, Iekšlietu, Satiksmes ministrijas, CSDD un Valsts policija ir izstrādājusi virkni priekšlikumu situācijas uzlabošanai. Diemžēl atsevišķas atbildīgās amatpersonas to uzskata par šaušanu ar lielgabalu uz zvirbuļiem, apgalvojot, ka nav veikta pietiekama situācijas izpēte.Likumprojektu autori šādu komentāru uzskata par pilnībā nepamatotu un neargumentētu. Situācijas analīze notiek nepārtraukti un tieši tādēļ jau 2004.gada septembrī, kad likumprojekts tika nodots izvērtēšanai ministrijām, katram priekšlikumam bija sagatavoti argumenti un statistikas dati tā pamatojumam. Turklāt ar statistikas datiem ikviens interesents var iepazīties CSDD Interneta lapā www.csdd.lv.
Arī normatīvo aktu opozicionāru arguments, ka transportlīdzekļu aizturēšana vai konfiskācija ir cilvēktiesību pārkāpums, ir vienpusējs un pretējs Eiropas vispārpieņemtajai praksei, kur automobilis tiek uzskatīts par paaugstinātas bīstamības avotu un, izraisot negadījumu, tiek piemērotas bargākas likuma normas. Vai cilvēkiem, kuri iet bojā vai tiek ievainoti negadījumos, kurus izraisa vadītāji bez tiesībām un reibumā, nav cilvēktiesību? Vai viņiem nav tiesību būt veseliem un dzīviem? Tad kādēļ tiem, kuri pārkāpj likumu ir cilvēktiesības, bet godīgam pilsonim šinī valstī tādu nav?
Bez tam jāuzsver, ka spēkā esošās normas, kas paredz citu personu īpašumu konfiskāciju, līdz šim jau daudzus gadus ir piemērotas un tiesā nav apstrīdētas.
Kā viens no bīstamākajiem pārkāpumiem ir transportlīdzekļa vadīšana alkohola vai narkotisko vielu reibumā. Tā 10 mēnešos, kopš darbojas Pārkāpumu uzskaites sistēma, par šo pārkāpumu ir aizturēti 8885 transportlīdzekļu vadītāji, tajā skaitā 642 „jaunie vadītāji” (ar vadīšanas stāžu līdz 2 gadiem) un kas ir visbriesmīgākais 3309 vadītāji bez vadīšanas tiesībām (37,24%). Vai šie skaitļi nav pietiekami uzskatāmi, lai saprastu, ka nepieciešams veikt izmaiņas likumdošanā, lai šādi vadītāji neturpinātu braukt pa ceļiem un apdraudēt ikvienu no mums? 2004.gadā ceļu satiksmes negadījumos, kuros vismaz viens no vadītājiem bijis reibumā ir gājuši bojā 113, bet ievainoti 940 cilvēki. Ja ņemam vērā, ka viens bojā gājušais valstij izmaksā ap Ls 250 000, tad 113 bojā gājušie vien radījuši Ls 28 miljonus zaudējumu.
Kopumā 10 mēnešos pārkāpumus ir izdarījuši 135 712 cilvēki, kas ir 18,6% no kopējā aktīvo vadītāju skaita. Pārkāpumu skaits ir lielāks 191 197, jo ir cilvēki, kas izdarījuši vairākus pārkāpumus. Rekordists ir vadītājs ar 24 pārkāpumiem.
Pēc bīstamības ne mazāk smags pārkāpums ir transportlīdzekļa vadīšana bez vadīšanas tiesībām (7202 gadījumi), vai transportlīdzekļa lietošana vadīšanas tiesību aizlieguma laikā (1214 gadījumi).
Tātad būtībā vadītāji, kuri nevar un nedrīkst vadīt transportlīdzekli to dara bez problēmām un turpina darīt, jo valsts nav spējīga viņus apturēt.
Vēl svarīgs faktors ir soda neizbēgamība. Ne jau bargi sodi (kaut gan bez tiem arī neiztikt) uzlabos situāciju, bet gan apziņa, ja autovadītājs pārkāps noteikumus, sods būs neizbēgams. Diemžēl pašreiz prakse rāda pretējo.
Pašlaik ir tādi 57 rekordisti, kas nav samaksājuši naudas sodus vairāk kā Ls 1000. Absolūtais līderis ir 1980.gadā dzimušais autovadītājs, kurš sodos jau sakrājis Ls 4130 (protams, braucot bez vadītāja tiesībām), otrā vietā ir 1970.g. dzimušais ar Ls 3660 arī bez tiesībām un arī trešais ir 1977.g. dzimušais bez tiesībām ar Ls 2470.
Šiem 57 rekordistiem valstij nenomaksātā sodu summa sastāda Ls 83 480. Un galvenais - viņi turpina braukt.
Izvērtējot šo situāciju Iekšlietu, Satiksmes ministrijas, CSDD un Valsts policija ir izstrādājusi virkni priekšlikumu, kas varētu situāciju uzlabot:
1) jāpalielina sodi par transportlīdzekļu vadīšanu alkohola reibumā.
Priekšlikums ir palielināt sodu par braukšanu alkohola reibumā (lielāki naudas sodi un garāki termiņi tiesību atņemšanai), kā arī ieviest piespiedu darbu. Par šo pārkāpumu paredzēts aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
2) jāpalielina sodi par braukšanu alkohola reibumā bez tiesībām. Vairāk kā 30% gadījumu braukšana alkohola reibumā notiek bez vadīšanas tiesībām.
Priekšlikums paredzēt transportlīdzekļa konfiskāciju, kā arī Ls 500 lielu naudas sodu.
3) jāpalielina sodi par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, jo esošie sodi ir neadekvāti pārkāpuma bīstamībai. Šis ir viens no visbiežāk konstatētajiem pārkāpumiem, kas arī ļoti daudzos gadījumos ir negadījumu iemesls.
Priekšlikums dubultot naudas sodus.
4) jāpalielina sodus par braukšanu bez atbilstošas vadīšanas tiesību kategorijas un par braukšanu bez vadīšanas tiesībām.
Priekšlikums noteikt attiecīgi Ls 100, Ls 200 un atkārtotības gadījumā Ls 400 lielus naudas sodus, kā arī aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
5) jāparedz par atsevišķiem pārkāpumiem tiesības aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
Es iesaku nedarīt neko. Jo tāpat jau neko labu mūsu valdība nav spējīga izdarīt. Kas sitīsies, tie sitīsies.