Latvijā sākta bezsēra degvielas tirdzniecība 19

 
6.jūnijs 2005 8:44

Ar 3. jūniju, SIA Latvija Statoil sāk tirgot augstākās kvalitātes bezsēra benzīnu 98 Ultima, kas ražots Skandināvijā. Jaunais benzīns 98 Ultima nodrošinās automašīnu motoriem ilgāku kalpošanas ilgumu, tie darbosies gan videi draudzīgāk, gan ekonomiskāk.

SIA Latvija Statoil ir pirmais degvielas mazumtirgotājs Latvijā, kas piedāvā bezsēra degvielu, nodrošinot, ka Latvija iet kopsolī ar citām Eiropas Savienības valstīm. Taču atšķirībā no citām valstīm, Latvijā joprojām sastopams maldīgs pieņēmums, ka sērs motoram ir vēlams, nevis kaitīgs.

Bezsēra degviela arī Latvijā
Patlaban Eiropas Savienībā un Latvijā spēkā esošās prasības nosaka, ka sēra saturs degvielā nedrīkst pārsniegt 50 mg/kg. Pilnīga pāreja uz bezsēra degvielu Eiropas Savienībā paredzēta tikai 2009. gadā. Taču vairāku Eiropas Savienības valstu, t. sk. Zviedrijas, Dānijas, Somijas un Vācijas, degvielas tirgotāji piedāvā bezsēra degvielu jau tagad.

Sērs lēnām sagrauj automašīnas motoru un izplūdes sitēmas
Lietojot bezsēra degvielu, samazinās sēra dioksīda SO2 daudzums. Tādejādi uzlabojas automašīnu izplūdes sistēmu katalizatoru efektivitāte un izplūdes gāzēs samazinās kaitīgo izmešu saturs. Sērs vienmēr ir bijis nevēlams komponents gan benzīnā, gan dīzeļdegvielā. Degvielas sadegšanas procesā sērs veido sērskābi, kas veicina motora izdilumu un lēnām sagrauj izplūdes sistēmu.

No galvas sāpēm līdz krampjiem bezsamaņā
Medicīnā jau sen zināms, ka sērs lielā koncentrācijā izraisa asarošanu, stipru klepu, balss aizsmakumu, galvas sāpes, sāpes krūtīs, acs gļotādas iekaisumu (konjuktivītu), plaušu tūsku u.c. veselības traucējumus. Degvielas, kuras sastāvā ir sērs, sadegšanas procesā rodas ne tikai sēra dioksīds, bet arī sēra ogleklis. Uzturoties gaisā ar sēra dioksīda un oglekļa klātbūtni, var rasties galvas sāpes, nespēks, redzes traucējumi. Savukārt gaiss ar augstu sēra oglekļa saturu, var izraisīt pat atmiņas traucējumus, samaņas zudumu un krampjus. Ilgtermiņā gaiss ar sēra oglekli veicina saslimšanu ar alerģisku bronhītu un pneimoniju, kā arī astmu.      

Ekonomija - vairāki santīmi par litru degvielas
Statoil lietotā degvielas piedeva Ultima ne tikai saudzē dzinēju, bet arī nodrošina ekonomiskāku degvielas patēriņu. Šobrīd ir veikti aprēķini. “Ar benzīna piedevu Ultima degvielas patēriņš samazinās līdz pat 5%. To pierāda  pētījumi Statoil Zinātniskās Izpētes un Produktu attīstības laboratoriju centrā. Naudas izteiksmē tie ir vairāki santīmi par litru degvielas  un ietaupījums gada laikā pie 30 tūkst. km nobraukuma pārsniedz 70 latus,” stāsta Baiba Rubesa, SIA Latvija Statoil izpilddirektore.
Benzīna piedeva Ultima attīra degvielas ieplūdes vārstus un uzlabo motora darbību, samazinot degvielas patēriņu.

Jaunas tehnoloģiskās iespējas
Tāpat kā pirms 15 gadiem auto ražotāji gaidīja svina izskaušanu no benzīna, tā tagad tiek gaidīta plaši pieejama bezsēra degviela, jo tas paver jaunas tehnoloģiskās iespējas. Bezsēra degviela ļauj automašīnās uzstādīt jaunākās paaudzes izplūdes gāzu apstrādes sistēmas. Līdz šim tas nebija pilnībā iespējams, jo šādas sistēmas ir jūtīgas pret sēru. Tāpat tas ļauj attīstīt tādas motoru tehnoloģijas, kurās paredzēts izmantot „liesu” degmaisījumu, palielinot degvielas ekonomiju.

Līdz 2009. gadam jāatspēko mīti par bezsēra degvielu
Tā kā Eiropas Savienība paredz pilnīgu pāreju uz bezsēra degvielu 2009. gadā, tad tuvākajā nākotnē patērētājiem būs pieejams ne tikai bezsēra benzīns, bet arī bezsēra dīzeļdegviela. Taču Latvijā patlaban sastopams nepatiess pieņēmums – samazināts sēra saturs kaitē motoram.

Mīts, ka sērs dīzeļdegvielā eļļo sūkni un inžektorus radies tāpēc, ka, uzsākot ražot dīzeļdegvielu ar zemu sēra saturu, tiešām tika atklāta problēma ar nepietiekošu eļļošanu. Taču sērs nav tas, kas eļļo. Samazinot sēra saturu dīzeļdegvielā, degvielas ražošanas procesā reizē ar sēru no degvielas tiek izvadītas arī eļļojošās daļiņas un degviela kļūst "sausa".

Dīzeļmotorā augstspiediena sūknis un degvielas inžektori ir pakļauti īpašiem darbības režīmiem. Mehāniskās daļas gan sūknī, gan inžektoros papildus eļļotas netiek. Eļļošana un attiecīgi arī šo detaļu izdilums ir tieši atkarīgs no tā, cik eļļojoša ir pati dīzeļdegviela.

Tāpēc, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas eļļotspēju saskaņā ar Eiropas Savienībā spēkā esošo standartu (EN590), jau naftas pārstrādes rūpnīcā dīzeļdegvielai pēc attīrīšanas no sēra tiek pievienotas speciālas piedevas.

Benzīna motora degvielas padeves sistēmas konstrukcija ir atšķirīga no dīzeļmotora un tā neprasa papildus eļļošanu.

Baiba A. Rubesa,
SIA Latvija Statoil izpilddirektore


 
Visi komentāri
 
169388. viesis 6.jūnijs 2005 9:06
0 0 Atbildēt

Baiba A. Rubesa,

SIA Latvija Statoil dirš.anas speciāliste

169389. viesis 6.jūnijs 2005 9:07
0 0 Atbildēt

10 santimus parmaksa lai ietaupitu 5. Mosties Baiba!

169392. viesis 6.jūnijs 2005 9:30
0 0 Atbildēt

Baibas kundze, jaunkundze vai kaa Juus tur.....

Sakiet kaapeec Liepaajaa 95. benziins maksaa 0.50. Ls, bet Riigaa 0.537 santiimi. KOA ??????? ar ko tas saistiits?????

169393. viesis 6.jūnijs 2005 9:32
0 0 Atbildēt

Benzīnu no mažeikai transportē pa jūru un tapēc tuvāk ostai tas ir lētāks.

169394. viesis 6.jūnijs 2005 9:36
0 0 Atbildēt

Nu nez vai uz to apjomu ko ved ar cisternu sanaak 0.04 Ls par kilogramu degvielas plusaa.........

169395. viesis 6.jūnijs 2005 9:37
0 0 Atbildēt

Tur jābūt sertificētai cisternai

169396. viesis 6.jūnijs 2005 9:39
0 0 Atbildēt

Opaa kafiju dzerot fiška ierubiijaas........

Riigaa benziins ir daargaaks taapeec, ka ir palikusi daargaaka degviela degvielas atveshanai uz Riigu. :)

169399. viesis 6.jūnijs 2005 9:56
0 0 Atbildēt

Jā, jā sailem. Tāpēc, ka uz Rīgu vedot vedēji pildās Rīgā pa dārgo, bet vedot uz Liepāju liepājnieki pa lēto Liepājā, tur tā cenu starpība arī rodas.

169401. viesis 6.jūnijs 2005 10:05
0 0 Atbildēt

Kamēr Rīgā pa sastrēgumiem aizved, pus cirsterna nokurināta.

169402. viesis 6.jūnijs 2005 10:07
0 0 Atbildēt

Un no Rīgas līdz Valkai vedēji atkal ir mīnusā 0,529 :))

169403. viesis 6.jūnijs 2005 10:09
0 0 Atbildēt

Valkā dalej ar krievijas kontrabandu.

169408. viesis 6.jūnijs 2005 10:49
0 0 Atbildēt

....Lietojot bezsēra degvielu, samazinās sēra dioksīda SO2 daudzums....

ļoti labi uzrakstīta frāze :):):) kur samazinās tas so2 daudzums????

zemes atmosfērā kopumā štoļi???? izplūdes gāzēs taču nē!!! jo degvielā taču sēra nav!!! no kurienes tad izplūdes gāzēs varētu rasties sēra savieojumi???

a vispār parasts statoila reklāmraksts - ar slēpto domu - pildiet statoilā to pašu mažeiķu beņu, maksājiet 2 saņķikus dārgāk kā pie konkurentiem un EKONOMĒJIET 70ls gadā :)

169409. viesis 6.jūnijs 2005 11:00
0 0 Atbildēt

it kaa esot degvielaa seers :)

169411. viesis 6.jūnijs 2005 11:04
0 0 Atbildēt

Tagad man ir skaidrs kas ir par cēloni atmiņas zudumam kura rezultātā pie mums paaugstina cenu degvielai kad tā kļūst dārgāka citur pasaulē bet aizmirst pazemināt kad tā citur krītas. Un samaņas zudumam kad kāds atgādina par to.

169413. viesis 6.jūnijs 2005 11:22
0 0 Atbildēt

cik tad maksa tas supeduper benzins?:):)

atkal kaut kadu najobku izdomajusi,lai pircejus apistu!!!

169424. viesis 6.jūnijs 2005 12:15
0 0 Atbildēt

vispār krievu laikā dīzeļeļām bija klāt speciāla piedeva, kas neitralizēja sērskābi, kas neizbēgami radās motorā sadegot dīzelim...

bet bendžā jau krievu laikā sēra saturs bija nulle komats štrunts procentu...

169501. viesis 6.jūnijs 2005 17:54
0 0 Atbildēt

Rupicii

Ja valkaa pielej krievijas kontrabasu, tad tam bezseera bendzjai zuud visa jeega. Krievi jau to seeru nesmelj nost.

Taatad valkaa buus atminjas zudumi , slikta pashsajuuta,visi staigaas ar sarkanaam aciim, saaposhaam kruutiim.

169527. viesis 6.jūnijs 2005 23:14
0 0 Atbildēt

sestdienas dienā rakstīja ka tikai vienā tankā to tirgošot, bet nekas sīkāks tur netika rakstīts. tā kā derētu tautiņu painformēt vai tas būs visā latvijas teritorijā vai uz pasūtījuma

169528. viesis 6.jūnijs 2005 23:15
0 0 Atbildēt

tie statoil kroplji cenu jau pacela lidz 55.9sant l 95ajam ://////

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti