Ar 3. jūniju, SIA Latvija Statoil sāk tirgot augstākās kvalitātes bezsēra benzīnu 98 Ultima, kas ražots Skandināvijā. Jaunais benzīns 98 Ultima nodrošinās automašīnu motoriem ilgāku kalpošanas ilgumu, tie darbosies gan videi draudzīgāk, gan ekonomiskāk.
SIA Latvija Statoil ir pirmais degvielas mazumtirgotājs Latvijā, kas piedāvā bezsēra degvielu, nodrošinot, ka Latvija iet kopsolī ar citām Eiropas Savienības valstīm. Taču atšķirībā no citām valstīm, Latvijā joprojām sastopams maldīgs pieņēmums, ka sērs motoram ir vēlams, nevis kaitīgs.Bezsēra degviela arī Latvijā
Patlaban Eiropas Savienībā un Latvijā spēkā esošās prasības nosaka, ka sēra saturs degvielā nedrīkst pārsniegt 50 mg/kg. Pilnīga pāreja uz bezsēra degvielu Eiropas Savienībā paredzēta tikai 2009. gadā. Taču vairāku Eiropas Savienības valstu, t. sk. Zviedrijas, Dānijas, Somijas un Vācijas, degvielas tirgotāji piedāvā bezsēra degvielu jau tagad.
Sērs lēnām sagrauj automašīnas motoru un izplūdes sitēmas
Lietojot bezsēra degvielu, samazinās sēra dioksīda SO2 daudzums. Tādejādi uzlabojas automašīnu izplūdes sistēmu katalizatoru efektivitāte un izplūdes gāzēs samazinās kaitīgo izmešu saturs. Sērs vienmēr ir bijis nevēlams komponents gan benzīnā, gan dīzeļdegvielā. Degvielas sadegšanas procesā sērs veido sērskābi, kas veicina motora izdilumu un lēnām sagrauj izplūdes sistēmu.
No galvas sāpēm līdz krampjiem bezsamaņā
Medicīnā jau sen zināms, ka sērs lielā koncentrācijā izraisa asarošanu, stipru klepu, balss aizsmakumu, galvas sāpes, sāpes krūtīs, acs gļotādas iekaisumu (konjuktivītu), plaušu tūsku u.c. veselības traucējumus. Degvielas, kuras sastāvā ir sērs, sadegšanas procesā rodas ne tikai sēra dioksīds, bet arī sēra ogleklis. Uzturoties gaisā ar sēra dioksīda un oglekļa klātbūtni, var rasties galvas sāpes, nespēks, redzes traucējumi. Savukārt gaiss ar augstu sēra oglekļa saturu, var izraisīt pat atmiņas traucējumus, samaņas zudumu un krampjus. Ilgtermiņā gaiss ar sēra oglekli veicina saslimšanu ar alerģisku bronhītu un pneimoniju, kā arī astmu.
Ekonomija - vairāki santīmi par litru degvielas
Statoil lietotā degvielas piedeva Ultima ne tikai saudzē dzinēju, bet arī nodrošina ekonomiskāku degvielas patēriņu. Šobrīd ir veikti aprēķini. “Ar benzīna piedevu Ultima degvielas patēriņš samazinās līdz pat 5%. To pierāda pētījumi Statoil Zinātniskās Izpētes un Produktu attīstības laboratoriju centrā. Naudas izteiksmē tie ir vairāki santīmi par litru degvielas un ietaupījums gada laikā pie 30 tūkst. km nobraukuma pārsniedz 70 latus,” stāsta Baiba Rubesa, SIA Latvija Statoil izpilddirektore.
Benzīna piedeva Ultima attīra degvielas ieplūdes vārstus un uzlabo motora darbību, samazinot degvielas patēriņu.
Jaunas tehnoloģiskās iespējas
Tāpat kā pirms 15 gadiem auto ražotāji gaidīja svina izskaušanu no benzīna, tā tagad tiek gaidīta plaši pieejama bezsēra degviela, jo tas paver jaunas tehnoloģiskās iespējas. Bezsēra degviela ļauj automašīnās uzstādīt jaunākās paaudzes izplūdes gāzu apstrādes sistēmas. Līdz šim tas nebija pilnībā iespējams, jo šādas sistēmas ir jūtīgas pret sēru. Tāpat tas ļauj attīstīt tādas motoru tehnoloģijas, kurās paredzēts izmantot „liesu” degmaisījumu, palielinot degvielas ekonomiju.
Līdz 2009. gadam jāatspēko mīti par bezsēra degvielu
Tā kā Eiropas Savienība paredz pilnīgu pāreju uz bezsēra degvielu 2009. gadā, tad tuvākajā nākotnē patērētājiem būs pieejams ne tikai bezsēra benzīns, bet arī bezsēra dīzeļdegviela. Taču Latvijā patlaban sastopams nepatiess pieņēmums – samazināts sēra saturs kaitē motoram.
Mīts, ka sērs dīzeļdegvielā eļļo sūkni un inžektorus radies tāpēc, ka, uzsākot ražot dīzeļdegvielu ar zemu sēra saturu, tiešām tika atklāta problēma ar nepietiekošu eļļošanu. Taču sērs nav tas, kas eļļo. Samazinot sēra saturu dīzeļdegvielā, degvielas ražošanas procesā reizē ar sēru no degvielas tiek izvadītas arī eļļojošās daļiņas un degviela kļūst "sausa".
Dīzeļmotorā augstspiediena sūknis un degvielas inžektori ir pakļauti īpašiem darbības režīmiem. Mehāniskās daļas gan sūknī, gan inžektoros papildus eļļotas netiek. Eļļošana un attiecīgi arī šo detaļu izdilums ir tieši atkarīgs no tā, cik eļļojoša ir pati dīzeļdegviela.
Tāpēc, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas eļļotspēju saskaņā ar Eiropas Savienībā spēkā esošo standartu (EN590), jau naftas pārstrādes rūpnīcā dīzeļdegvielai pēc attīrīšanas no sēra tiek pievienotas speciālas piedevas.
Benzīna motora degvielas padeves sistēmas konstrukcija ir atšķirīga no dīzeļmotora un tā neprasa papildus eļļošanu.
Baiba A. Rubesa,
SIA Latvija Statoil izpilddirektore
Baiba A. Rubesa,
SIA Latvija Statoil dirš.anas speciāliste