Gates – gumijas izstrādājumu eksperts 4

 
4.marts 2002 7:42

Neviens mūsdienu dzinējs nedarbosies bez piedziņas siksnas. Tā ir tik pat svarīga detaļa kā virzuļi vai ventiļi. Pasaulē piedziņas siksnas ražo daudzas firmas, taču viena no vecākajām, populārākajām, kurai ir lielākā pieredze, ir amerikāņu Gates Rubber Company.

Kompānija

Viss sākās tad, kad 1911.g. Čārlzs Geitss par 3500 dolāriem iegādājās kompāniju Colorado Tire and Leather Company, kas ražoja dažādus gumijas un ādas izstrādājumus. Jaunais īpašnieks kompānijas nosaukumu nomainīja uz Gates Rubber Company . Vēl pēc 6 gadiem Čārlza brālis Džons izgudroja gumijas trapecveida šķērsgriezuma piedziņas siksnu. Tajā laikā tas bija svarīgs izgudrojums un nākamo 12 gadu laikā Gates kļuva par pasaules piedziņas siksnu ražošanas līderi. Šo titulu kompānija saglabā arī mūsdienās.

1954.g. Gates kompānija atvēra pirmo fabriku ārzemēs. Tā bija jauna piedziņas siksnu rūpnīca Brantfordas pilsētā Kanādā. Vēlāk sākās ražotņu ekspansija arī uz citām valstīm: 1958.g. atvērta filiāle Meksikā, 1963.g. – siksnu un gumijas cauruļu rūpnīca Beļģijā, vēlāk arī citās Eiropas valstīs. 1996.g. Gates apvienojās ar kompāniju Tomkins PLC, kas ļāva vairāk investēt jaunu tehnoloģiju ieviešanā un sortimenta paplašināšanā.

Šodien Gates ir milzu koncerns, kas ražo un pārdod savu produkciju visos pasaules kontinentos, izņemot Antarktīdu. Tā mītnes vieta ir Denverā, ASV. Firma ražo dažādu izmēru un tipu gumijas caurules un siksnas, kas tiek izmantotas visu tipu mehānismos – no darbmašīnām, kopēšanas mašīnām un ekskavatoriem līdz motocikliem un automobiļiem, no pārtikas rūpniecības līdz kalnrūpniecības mašīnām. Starp pastāvīgajiem Gates klientiem tiek minētas tādas slavenas kompānijas kā “General Motors”, “Ford”, “Caterpillar”, “DaimlerChrysler”, “Toyota”, “Audi”, “Volvo”, “Xerox”, AT&T u.c.

Zobsiksnas 

Lielāko Gates produkcijas daļu veido dažādas automobiļu piedziņas siksnas. Svarīgākās no tām – zobotās PowerGrip® sērijas gāzu sadales mehānisma siksnas. Tās ir piemērotas darbam plašā dzinēja apgriezienu diapazonā. Stiprs stiklašķiedras kords neļauj siksnai izstiepties, tajā pašā laikā tā saglabā elastību. Elastīgs siksnas pamata gumijas sastāvs kordus savieno un aizsargā no eļļas, mitruma un karstuma iedarbības. Trapeces vai pusmēness formas zobi izgatavoti ļoti precīzi, tie precīzi iekļaujas skriemeļu gropēs un nodrošina klusu mehānisma darbu.

Gates ražo divu veidu gāzu sadales mehānisma piedziņas siksnas – parastās un pastiprinātās. Pirmo zobi tiek izgatavoti no neoprēna, viena no mūsdienu kvalitatīvākajiem gumijas maisījumu materiāliem. Turpretim pastiprināto siksnu zobi tiek lieti no piesātinātā nitrila (HSN) un sintētiskā kaučuka maisījuma, kas ir īpaši karstumizturīgs. Tādām siksnām ir sevišķi ilgs lietošanas laiks ekstremālos dzinēja darba apstākļos. Šobrīd “Gates” daudziem automobiļu ražotājiem piegādā tieši pastiprinātās gāzu sadales mehānismu piedziņas siksnas.

Trapecveida piedziņas siksnas

Tiek izgatavotas arī divu veidu trapecveida šķērsgriezuma piedziņas siksnas. Tradicionālās paredzētas vieglajiem automobiļiem un mikroautobusiem, bet pastiprinātās – smagajai tehnikai. Šīs siksnas var būt ar čaulu vai bez tās, daudzkārtu un kombinētās. Neiedziļinoties visā plašajā sortimentā, var izdalīt trīs galvenos trapecveida siksnu tipus:

l MC, ESC, EXL sēriju nearmētās piedziņas siksnas ar formētām malām – populārākās trapecveida siksnas, kas ieteicamas dzinējiem, kuriem ir neliela diametra skriemeļi. Šīs tehnoloģiski modernās siksnas, kas izceļas ar palielinātu šķērsenisko stiprumu, ir speciāli radītas automobiļu dzinēju papildus mehānismu (ģeneratora, stūres pastiprinātāja, gaisa kondicionētāja u.c.) griešanai. Šo dzensiksnu galvenā īpašība ir laba lokanība un stingrums, kuru nosaka poliestera kords;

l LM, ESLM sēriju nearmētās piedziņas siksnas – daudzkārtu siksnas, kurām nav ārējās čaulas. Tās ieteicamas pret vibrāciju un trieciena noslogojumiem jūtīgiem mehānismiem. Šīs garās un stiprās siksnas ir īpaši piemērotas lietošanai mehānismosar skriemeļiem, kas atrodas tālu no galvenā skriemeļa. Visu šo dzensiksnu elementi ir īpaši izturīgi pret eļļas, karstuma  un abrazīvo materiālu iedarbību, jo to gumijas sastavā ir iekausēti īpaši stipri kaprona diegi;

l XS, ES sēriju armētās piedziņas siksnas – tradicionālās dzensiksnas, kurām ir ārējā čaula. Tās paredzētas lietošanai mehānismos, kur siksnai jāpārnes liels griezes moments, un tur, kur daudzkārtu siksnas bez ārējās čaulas nevar lietot vibrācijas dēļ. Speciālais Flex-Weave® segums aizsargā piedziņas siksnas no dubļu, abrazīvo daļiņu un eļļas iedarbības, tāpat nodrošina labu siltuma caurlaidību.

Micro-V® sērijas (daudzceliņu) piedziņas siksnas  

Micro-V® sērijas piedziņas siksnas ar gareniskām trapecveida gropēm (celiņiem) paredzētas lietošanai ar automātiskiem spriegotājiem, tāpat tur, kur griezes moments jāpārnes noteiktā leņķī. Zems un plats siksnas profils nodrošina labu lokanību, stabilu pārnesamo griezes momentu, mazina vibrāciju un troksni, ko rada mehānisms. Gareniskie celiņi ideāli pieguļ skriemeļa izgriezumiem, bet stiprais poliestera kords ļauj siksnai izturēt lielu slodzi. Micro-V® piedziņas siksnām ir neilona diegu aizsargslānis, tāpēc to lietošanas laiks ir īpaši ilgs.

Caurules 

Otra lielākā Gates izstrādājumu grupa – dažādu diametru un pielietojuma caurules. Vispirms tās ir universālas degvielas caurules, kas piemērotas gan benzīna, gan dīzeļa dzinējiem. Tās ir piemērotas pat augstspiediena degvielas padeves sistēmām, jo var izturēt līdz 10kg/cm³ spiedienu. Cauruļu ārējā čaula ir izturīga pret karstuma, eļļas un dažādu apkārtējās vides apstākļu iedarbību. Patērētājiem tiek piedāvātas 6 dažādu diametru caurules, tāpēc tās var piemērot praktiski visiem automobiļiem.

Gates karstā gaisa caurules ir paredzētas karstā gaisa padevei uz ieplūdes kolektoru. Tas nodrošina efektīvāku degvielas un gaisa sajaukšanu, zemās temperatūrās. Šīs gaisa padeves caurules tiek izgatavotas no divkārša gofrēta alumīnija, kas pārklāts ar poliestera slāni.

Tāpat kompānija ražo divu tipu dzesēšanas sistēmas caurules – izliektas un ar iemontētu metāla spirāli. Izliektās caurules speciāli izstrādātas atsevišķu dzesēšanas sistēmas elementu savienošanai. Tās ir izturīgas pret karstumu un dažādu ķīmisko elementu iedarbību. Bet Vulco-Flex® tipa caurules ar iemontētu spirāli paredzētas dzesēšanas sistēmas radiatoru pievienošanai. Tās var izlocīt jebkurā formā, tāpēc ir universālas.

Kvalitāte

Gates kompānija jau daudzus gadus ir slavena ar īpaši kvalitatīvu produkciju. To ir novērtējuši arī patērētāji, par ko liecina kompānijai piesķirtie autoindustrijas sertifikāti VDA 6 un EAQF, kā arī visām Gates rūpnīcām autoražotāju piešķirtais nosaukums “Ieteicamais Piegādātājs”. Visa kompānijas produkcija atbilst ISO-9000 un QS-9000 standartu prasībām. Tāpat Gates savu izstrādājumu kontrolei ir ieviesusi iekšējo programmu “Gates Business Leadership Process”. Šī programma dod garantiju, ka patērētājus sasniegs tikai kvalitatīva produkcija.

Raksts tapis sadarbībā ar SIA KEMI Baltija speciālistiem.

 
Visi komentāri
 
14875. viesis 5.marts 2002 16:24
0 0 Atbildēt

Par Gates viss skaidrs, labs kantoris, pieraadiijis sevi gana, bet kaapeec bildee ir autolegjenda - Alpine Renault A 110 ? Vai ir kaada saistiiba ar Gates? :-)

14876. viesis 5.marts 2002 16:25
0 0 Atbildēt

Soore, tas bij domaats filtru infas sakaraa :-))))))

16695. viesis 16.marts 2002 2:46
0 0 Atbildēt

Darbojas gan, ar ķēdes pievadu. Un teikšu, tas ir daudz labāk un drošāk.

279558. viesis 17.oktobris 2010 20:42
0 0 Atbildēt

Tā arī nesapratu, kur to var nopirkt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti