Šogad vasaras saulgriežu brīvdienās satiksmes negadījumos bojā gājuši septiņi cilvēki – tas būtu vērtējums kā pozitīvs panākums, ja salīdzina, piemēram, ar 2000. gada asiņainajiem Jāņiem, kas paņēma 28 dzīvības.
Taču patiesībā optimismam nav pamata, jo vēl aizvien daļai Latvijas iedzīvotāju dzeršana un braukšana šķiet savienojamas lietas. Pirmssvētku kampaņas reālu cilvēku dzīves stāsti par negadījumu sekām un policijas reidi uz ceļiem nav likuši aizdomāties, ka nevar vadītājs būt alkohola reibumā, braukt agresīvi un pārgalvīgi.Četrās Līgo svētku brīvdienās policija aizturējusi gandrīz 500 autovadītājus, kuri pie stūres bija sēdušies alkohola reibumā. No policijas reidu laikā aizturētajiem iereibušajiem autovadītājiem 215 turklāt braukuši arī bez transportlīdzekļa vadītāja tiesībām. Skaitļi runā paši – ne vadītāju tiesību neesamība, ne bargi sodi par braukšanu dzērumā neattur trakulīgos braukt gribētājus. Satraucošs ir arī tas fakts, ka Jāņos 280 aizturētiem autovadītājiem nav bijušas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. Tātad daļa vadītāju Jāņos paši sev piešķīruši kvalifikāciju - transportlīdzekļa vadītājs.
Šai sakarā atmiņā nāk kāda bērna teiktais – "Satiksmes noteikumus zināt jau vajag, bet vēl labāk, ja māki arī uzmanīties un izvairīties no "dullajiem braucējiem”’. Bravūra, visatļautība un apreibinošo vielu lietošana, pirms sēsties pie auto stūres, vēl aiz vien rada līdzcilvēkiem traģisku brauciena iznākumu.
Līdz šim tika uzskatīts, ka sods ir galējais līdzeklis, kas kalpo par pamudinājumu būt likumu ievērojošam sabiedrības loceklim. Diemžēl, runājot par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, šis princips bieži vien nedarbojas. Kopumā pēdējo 11 mēnešu laikā pārkāpumus ir izdarījuši 147749 cilvēki, kas ir 20,2% no kopējā aktīvo vadītāju skaita. Pārkāpumu skaits ir pat lielāks – 213 785, jo ir cilvēki, kas izdarījuši vairākus pārkāpumus. "Rekordists" ir vadītājs ar 24 pārkāpumiem. Par braukšanu reibumā kopā sodīti 9825 vadītāji, bez vadītāja apliecības sodīti 3761 cilvēki, kas ir 38.3% no kopēja par braukšanu reibumā aizturēto skaita. Acīmredzot šobrīd spēkā esošie sodi ir izsmēluši savas iespējas iespaidot cilvēka prātu.
Izvērtējot šo situāciju, Iekšlietu un Satiksmes ministrijas, CSDD un Valsts policija ir izstrādājusi virkni priekšlikumu, kas varētu situāciju uzlabot. Pašlaik šie priekšlikumi tiek skatīti Saeimā, un optimālajā gadījumā tie varētu stāties spēkā jau šoruden. Ar paredzamajam izmaiņām variet iepazīties CSDD mājas lapā Jaunumos rakstā - "Vai vēlme samazināt 500 bojā gājušos uz Latvijas ceļiem ir šaušana pa zvirbuļiem ar lielgabalu":
1) jāpalielina sodi par transportlīdzekļu vadīšanu alkohola reibumā.
Priekšlikums ir palielināt sodu par braukšanu alkohola reibumā (lielāki naudas sodi un garāki termiņi tiesību atņemšanai). Par šo pārkāpumu paredzēts aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim, kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
2) jāpalielina sodi par braukšanu alkohola reibumā bez tiesībām. Vairāk kā 30% gadījumu braukšana alkohola reibumā notiek bez vadīšanas tiesībām.
Priekšlikums paredzēt transportlīdzekļa konfiskāciju, kā arī Ls 500 lielu naudas sodu.
3) jāpalielina sodi par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, jo esošie sodi ir neadekvāti pārkāpuma bīstamībai.
Šis ir viens no visbiežāk konstatētajiem pārkāpumiem, kas arī ļoti daudzos gadījumos ir ceļu satiksmes negadījumu iemesls.
Priekšlikums - dubultot naudas sodus.
4) jāpalielina sodus par braukšanu bez atbilstošas vadīšanas tiesību kategorijas un par braukšanu bez vadīšanas tiesībām.
Priekšlikums noteikt naudas sodu attiecīgi Ls 100 un Ls 200, bet atkārtotas šādas rīcības gadījumā Ls 400 lielus naudas sodus, kā arī aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim, kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
5) jāparedz par atsevišķiem pārkāpumiem tiesības aizturēt transportlīdzekli līdz brīdim kamēr tiek izpildīts pieņemtais lēmums.
To, ka vienīgā iespēja labot esošo situāciju satiksmes drošības jomā, ir sodu neizbēgamības nodrošināšana (ieskaitot transporta līdzekļa aizturēšanu vai pat konfiskāciju), apliecina arī šā gada Jāņu pieredze.
No 22. līdz 26. jūnijam policija reģistrējusi uz Latvijas ceļiem 394 avārijas, no kurām 28 izraisītas alkohola reibumā. Negadījumos traumas guvis 91 cilvēks, bet, kā jau minēts, bojā gājuši septiņi. Aiz katra no šiem sausajiem skaitļiem ir kādas reālas ģimenes traģēdija.
Tā 26.jūnija pēcpusdienā uz Ventspils šosejas 21 gadus vecais automašīnas "Honda" šoferis izraisīja autoavāriju kā rezultātā gāja bojā divi cilvēki, bet vēl septiņi guva dažādas traumas. Jaunietis apdzīšanas manevru veica vietā, kur braukšanas joslas sadala nepārtraukta līnija. Tas ir rupjš satiksmes noteikumu pārkāpums, tā ir klaja citu satiksmes dalībnieku ignorēšana. Rezultāts - divu auto frontāla sadursme, kas vairākās ģimenēs Jāņus ierindo melno dienu sarakstā. Pēc aculiecinieku sniegtajām ziņām, "Honda" braukusi no Talsiem, un tās vadītājs jau līdz avārijas brīdim vairākkārt pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus, braucis agresīvi. Savā 2,5 gadu vadītāja pieredzē jau maksāti sodi par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, bet tas nav atturējis izdarīt pārkāpumus atkal no jauna, nav mudinājis mainīt attieksmi pret braukšanas kultūru. Abas reizes jaunietis sodus, kuri bijuši mērāmi naudas izteiksmē, apmaksājis laikā. Naudas sods nav pamudinājums sākt respektēt citu tiesības, kā to paredz satiksmes drošību reglamentējošie dokumenti. Tagad viņa nepakļaušanās likumam prasījusi nevainīgu cilvēku upurus. Kas tālāk? Mūžīga no atmiņas neizdzēšama vainas apziņa ierosināta krimināllieta pēc Krimināllikuma 260.panta 2.daļas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, kā dēļ bojā gājuši cilvēki.
Līdzīgu apstākļu sakritības, kad viens no satiksmes dalībniekiem klaji nerēķinās ar apkārtējiem, rezultāts piedzīvots 23.jūnija pēcpusdienā Cēsu rajona Raiskuma pagastā. Automašīna BMW nobrauca no ceļa un apmeta vairākus kūleņus. Negadījumā gāja bojā divi cilvēki un divi guva ievainojumus. Bet automašīna, kura lielā ātrumā izbrauca priekšā avarējušajam "BMW", aizbraukusi no notikuma vietas.
CSDD
satraucošs ir kas cits - varas iestādes lūdz atļauju un lūdz padomus, vai drīkst palielināt sodus, un kam, pašem agresīvajiem autobraucējiem un dzērājiem un cilvēkiem bez autovadītāju tiesībām...