Ekstrēmais sports turpina attīstīties un kļūst jo dienas, jo dažādāks, cilvēkiem izdomājot aizvien jaunus adrenalīna līmeņa celšanas un baiļu pārvarēšanas veidus. Viens no līderiem šajā ziņā varētu būt Stunt Riding – dažādu triku izpildīšana, braucot lielā ātrumā ar pielāgotu šosejas motociklu.
Latvijā Stunt Riding vēl ir gluži jauna parādība un ar to nodarbojas tikai daži kaislīgākie entuziasti. Iemesls tam nebūt nav šī ekstrēmā sporta paveida neizteiksmīgums vai garlaicīgums. Gluži otrādi, triku braukšana izjūtu ziņā ir katra ekstrēmista sapnis, taču tas prasa pamatīgu gatavību. Kā to sasniegt? „No bērnības nodarbojoties ar motosportu,” atbild Jānis, kurš kopā ar domubiedru Gati ir vieni no retajiem Stunt Riding meistariem Latvijā.
Šim motosporta paveidam nepieciešams speciāli pielāgots motocikls, ko dēvē par Street Fighter jeb ielu cīnītāju. Trikus, protams, var mēģināt izpildīt arī ar citu veidu spēkratiem. Street Fighter braucamrīku visvairāk var salīdzināt tieši ar šosejas motociklu. „Atšķiras gan vairākas lietas – pārnesumi, sēdeklis...” saka Gatis. „Lai varētu ērtāk izpildīt trikus.”
Veikalā Street Fighter nenopirkt, jo pēc būtības tas esot pielāgots baiks jeb šosejas motocikls. „Amerikā trikus izpilda arī ar parastajiem baikiem,” turpina Gatis. „Tikai samaina aizmugurē zobratus – uzliek lielāku pārnesumu, lai motocikls vieglāk ceļas ratā.”
Pēdējos divos vārdos slēpjas Stunt Riding panākumu atslēga. Street Fighter ir jāpaceļ ratā, kas nozīmē braukšanu uz aizmugurējā rata. Bez šāda nosacījuma par Stunt Riding nevar būt ne runas. Jā, vēl var braukt arī uz priekšējā rata... Par to nedaudz vēlāk.
Baiki, kā zināms, nav lēti un to apstiprina arī abi triku braukšanas meistari, sakot, ka labu braucamrīku var nopirkt mazākais par 4000 eiro (uzreiz jāpiebilst, ka bonusā jāiegādājas arī braukšanas kombinezons, kas kopā ar visu ķiveri izmaksājot apmēram 600 latus). Viņi liek uzsvaru arī uz konkrētu firmu, sakot, ka Stunt Riding vislabākie motocikli ir Honda. „Atkarīgs no motora uzbūves, eļļas padeves,” skaidro Gatis. „Tas saistīts tieši ar to, ka Honda visvairāk padomājusi par pietiekamu eļļas padevi motociklam, stāvot arī uz viena rata. Visu, protams, var pārtaisīt arī citiem motocikliem.”
Kad tik tālu ir tikts, var izmēģināt savus spēkus Stunt Riding, bet gan Jānis, gan Gatis to neiesaka darīt cilvēkiem, kuri tikai nesen sākuši braukt ar motociklu un iegādājušies savu pirmo baiku, jo viņiem to atļauj līdzekļi. „Arī mācēšana nedaudz pabraukt uz viena rata vēl neko nenozīmē,” uzsver Jānis. „Un tā pati braukšana uz viena rata ir stiepjams jēdziens – cits paceļ priekšējo ratu 30 centimetrus no zemes un jau nobīstas, lai gan tas vēl vispār nav nekas...”
Lai izpildītu trikus, ar uz viena rata augstu paceltu motociklu jāvar nobraukt lielā ātrumā diezgan liels gabals. Skaidrs, ka vēlamais priekšējā rata pacelšanas augstums ir līdz deviņdesmit grādu leņķim, kad jau notiek gāšanās uz aizmuguri. Starp citu, lai nepieļautu šādu iespējamību, Street Fighter aizmugurē tiek uzlikta tā saucamā atdure, kas, uzraujot priekšējo ratu, neļauj pārsniegt deviņdesmit grādu leņķi. Vēl tiek piekopta arī gaisa nolaišana pakaļējai riepai, lai tā būtu mīkstāka un motocikls, līdz ar to, stabilāks pret gāšanos uz sāniem.
Kas tad ir paši izslavētie triki? „Nu, piemēram, braukšana uz pakaļējā rata, pārliekot kājas pāri stūrei,” saka Gatis. „Vai stāvot ar vienu kāju uz sēdekļa vai uz bākas...” Variantu, protams, ir daudz un, jo tie šķiet trakāki, jo lielāks prieks pašam braucējam un viņa vērotājiem.
Gatis ir liels meistars tieši stopijā jeb braukšanā uz priekšējā rata, kas vairāk balstās nevis uz motora jaudu, bet uz bremzēšanu, izmantojot priekšējās bremzes,” piebilst Jānis.
Abi braucēji ir neprofesionālo sportistu biedrības DURKA dalībnieki. 1. maijā viņi sarīkoja arī pirmo šovu, tā teikt, savējiem Zaķumuižas 333 trasē. „Reklāma gāja no mutes mutē un skatītāju bija diezgan daudz,” saka Gatis. Lai nepalaistu garām nākamo šovu, interesentiem der ik pa laikam ielūkoties interneta lapās www.durka.lv un www.getaway.lv, jo skaidrs, ka Stunt Riding braucēji neizpilda trikus tikai sevis dēļ...
Tomēr viņiem galvenais nav zīmēšanās. Tikai tādiem nolūkiem ir vienkāršāki ekstrēmā sporta veidi, kas neprasa nemitīgu baiļu pārvarēšanu un maksimālu koncentrēšanos. „Tas, ka tu kritīsi un gūsi kādu traumu, ir pašsaprotami,” saka Jānis. „Esam jau lauzuši kaulus, pēc tam analizējuši kļūdas, kāpēc ir sanācis kritiens,” sāpīgo mācīšanās procesu skaidro Gatis.
„Lai brauktu Stunt Riding, ir jābūt ļoti labai līdzsvara izjūtai un ļoti mazai baiļu sajūtai,” turpina Jānis. „Turklāt nepalīdz līdzsvara sajūtas trenēšana bez motocikla, jo ir jāiemācās vienlaicīgi rūpīgi strādāt ar gāzi un bremzi.”
Jājūt ne tikai savējais, bet arī moča svars, kas ir apmēram 170 kilogrami,” piebilst Gatis. Tas nozīmē, ka tieši šādu braucamrīka svaru nākas izjust uz savas ādas, krītot pēc neveiksmīgi izpildīta stopija. Taču kā jau Jānis minēja, traumas ir pašsaprotamas un par tām visprātīgāk ir nedomāt vispār, citādi nekas nesanāks. Pagaidām Latvijā Stunt Riding piekopēju ir maz, taču abi meistari tic, ka šim sporta veidam pie mums ir nākotne, jo, piemēram, Lietuvā tajā jau notiek sacensības, nemaz nerunājot par Rietumeiropas valstīm un ASV. Gaidīsim!
Mapo
Man ir tāda datorspēle. Tur es esmu čempions. :D