Kas ir «Stunt Riding» ? 18

 
5.jūlijs 2005 9:59

Ekstrēmais sports turpina attīstīties un kļūst jo dienas, jo dažādāks, cilvēkiem izdomājot aizvien jaunus adrenalīna līmeņa celšanas un baiļu pārvarēšanas veidus. Viens no līderiem šajā ziņā varētu būt Stunt Riding – dažādu triku izpildīšana, braucot lielā ātrumā ar pielāgotu šosejas motociklu.



Latvijā Stunt Riding vēl ir gluži jauna parādība un ar to nodarbojas tikai daži kaislīgākie entuziasti. Iemesls tam nebūt nav šī ekstrēmā sporta paveida neizteiksmīgums vai garlaicīgums. Gluži otrādi, triku braukšana izjūtu ziņā ir katra ekstrēmista sapnis, taču tas prasa pamatīgu gatavību. Kā to sasniegt? „No bērnības nodarbojoties ar motosportu,” atbild Jānis, kurš kopā ar domubiedru Gati ir vieni no retajiem Stunt Riding meistariem Latvijā.



Šim motosporta paveidam nepieciešams speciāli pielāgots motocikls, ko dēvē par Street Fighter jeb ielu cīnītāju. Trikus, protams, var mēģināt izpildīt arī ar citu veidu spēkratiem. Street Fighter braucamrīku visvairāk var salīdzināt tieši ar šosejas motociklu. „Atšķiras gan vairākas lietas – pārnesumi, sēdeklis...” saka Gatis. „Lai varētu ērtāk izpildīt trikus.”



Veikalā Street Fighter nenopirkt, jo pēc būtības tas esot pielāgots baiks jeb šosejas motocikls. „Amerikā trikus izpilda arī ar parastajiem baikiem,” turpina Gatis. „Tikai samaina aizmugurē zobratus – uzliek lielāku pārnesumu, lai motocikls vieglāk ceļas ratā.”



Pēdējos divos vārdos slēpjas Stunt Riding panākumu atslēga. Street Fighter ir jāpaceļ ratā, kas nozīmē braukšanu uz aizmugurējā rata. Bez šāda nosacījuma par Stunt Riding nevar būt ne runas. Jā, vēl var braukt arī uz priekšējā rata... Par to nedaudz vēlāk.



Baiki, kā zināms, nav lēti un to apstiprina arī abi triku braukšanas meistari, sakot, ka labu braucamrīku var nopirkt mazākais par 4000 eiro (uzreiz jāpiebilst, ka bonusā jāiegādājas arī braukšanas kombinezons, kas kopā ar visu ķiveri izmaksājot apmēram 600 latus). Viņi liek uzsvaru arī uz konkrētu firmu, sakot, ka Stunt Riding vislabākie motocikli ir Honda. „Atkarīgs no motora uzbūves, eļļas padeves,” skaidro Gatis. „Tas saistīts tieši ar to, ka Honda visvairāk padomājusi par pietiekamu eļļas padevi motociklam, stāvot arī uz viena rata. Visu, protams, var pārtaisīt arī citiem motocikliem.”
Kad tik tālu ir tikts, var izmēģināt savus spēkus Stunt Riding, bet gan Jānis, gan Gatis to neiesaka darīt cilvēkiem, kuri tikai nesen sākuši braukt ar motociklu un iegādājušies savu pirmo baiku, jo viņiem to atļauj līdzekļi. „Arī mācēšana nedaudz pabraukt uz viena rata vēl neko nenozīmē,” uzsver Jānis. „Un tā pati braukšana uz viena rata ir stiepjams jēdziens – cits paceļ priekšējo ratu 30 centimetrus no zemes un jau nobīstas, lai gan tas vēl vispār nav nekas...”



Lai izpildītu trikus, ar uz viena rata augstu paceltu motociklu jāvar nobraukt lielā ātrumā diezgan liels gabals. Skaidrs, ka vēlamais priekšējā rata pacelšanas augstums ir līdz deviņdesmit grādu leņķim, kad jau notiek gāšanās uz aizmuguri. Starp citu, lai nepieļautu šādu iespējamību, Street Fighter aizmugurē tiek uzlikta tā saucamā atdure, kas, uzraujot priekšējo ratu, neļauj pārsniegt deviņdesmit grādu leņķi. Vēl tiek piekopta arī gaisa nolaišana pakaļējai riepai, lai tā būtu mīkstāka un motocikls, līdz ar to, stabilāks pret gāšanos uz sāniem.

Kas tad ir paši izslavētie triki? „Nu, piemēram, braukšana uz pakaļējā rata, pārliekot kājas pāri stūrei,” saka Gatis. „Vai stāvot ar vienu kāju uz sēdekļa vai uz bākas...” Variantu, protams, ir daudz un, jo tie šķiet trakāki, jo lielāks prieks pašam braucējam un viņa vērotājiem.

Gatis ir liels meistars tieši stopijā jeb braukšanā uz priekšējā rata, kas vairāk balstās nevis uz motora jaudu, bet uz bremzēšanu, izmantojot priekšējās bremzes,” piebilst Jānis.

Abi braucēji ir neprofesionālo sportistu biedrības DURKA dalībnieki. 1. maijā viņi sarīkoja arī pirmo šovu, tā teikt, savējiem Zaķumuižas 333 trasē. „Reklāma gāja no mutes mutē un skatītāju bija diezgan daudz,” saka Gatis. Lai nepalaistu garām nākamo šovu, interesentiem der ik pa laikam ielūkoties interneta lapās www.durka.lv un www.getaway.lv, jo skaidrs, ka Stunt Riding braucēji neizpilda trikus tikai sevis dēļ...

Tomēr viņiem galvenais nav zīmēšanās. Tikai tādiem nolūkiem ir vienkāršāki ekstrēmā sporta veidi, kas neprasa nemitīgu baiļu pārvarēšanu un maksimālu koncentrēšanos. „Tas, ka tu kritīsi un gūsi kādu traumu, ir pašsaprotami,” saka Jānis. „Esam jau lauzuši kaulus, pēc tam analizējuši kļūdas, kāpēc ir sanācis kritiens,” sāpīgo mācīšanās procesu skaidro Gatis.

„Lai brauktu Stunt Riding, ir jābūt ļoti labai līdzsvara izjūtai un ļoti mazai baiļu sajūtai,” turpina Jānis. „Turklāt nepalīdz līdzsvara sajūtas trenēšana bez motocikla, jo ir jāiemācās vienlaicīgi rūpīgi strādāt ar gāzi un bremzi.”

Jājūt ne tikai savējais, bet arī moča svars, kas ir apmēram 170 kilogrami,” piebilst Gatis. Tas nozīmē, ka tieši šādu braucamrīka svaru nākas izjust uz savas ādas, krītot pēc neveiksmīgi izpildīta stopija. Taču kā jau Jānis minēja, traumas ir pašsaprotamas un par tām visprātīgāk ir nedomāt vispār, citādi nekas nesanāks. Pagaidām Latvijā Stunt Riding piekopēju ir maz, taču abi meistari tic, ka šim sporta veidam pie mums ir nākotne, jo, piemēram, Lietuvā tajā jau notiek sacensības, nemaz nerunājot par Rietumeiropas valstīm un ASV. Gaidīsim!

Mapo

 
Visi komentāri
 
171559. viesis 5.jūlijs 2005 10:11
0 0 Atbildēt

Man ir tāda datorspēle. Tur es esmu čempions. :D

171565. viesis 5.jūlijs 2005 10:31
0 0 Atbildēt

viss jau buutu labi ja vien shitaadi stunt draiveri to nedariitu uz ielas, bet gan trasee.... citaadi atrodas taadi kuri domaa ka vinjiem gunaarinjsh ir garaaks par citiem.... un tad vieglas smiltis....

171589. viesis 5.jūlijs 2005 12:21
0 0 Atbildēt

Traki veči! Un uz ielas arī priecē šādi triki!

171602. viesis 5.jūlijs 2005 12:42
0 0 Atbildēt

buutu jau arii labi ja visaadi atsaldeeti BMW miilji nespoleetu un netiitu saules uz ielas, bet gan dariitu to trasee! savaadaak VUGD ir gruuti izgriezt aaraa no tiem luuznjiem!!!

171604. viesis 5.jūlijs 2005 12:44
0 0 Atbildēt

Latvijas L.A. Extremes!!! RESPECT!

171608. viesis 5.jūlijs 2005 12:46
0 0 Atbildēt

to 171602. viesis 05.07.2005 12:42

Chmoshnik, ka tevi pashu nav jaagriezh aaraa no luuzhnjiem, runa iet par baikeriem-profinjiem, a tu te lien ar sauliiteem! F.Y.! P.S. Neaizmirsti pagarinaat tramvaja braucamkartinju!

171610. viesis 5.jūlijs 2005 13:01
0 0 Atbildēt

Shitos visus friikus varees redzeet sestdien 333 trasee!!!

171618. viesis 5.jūlijs 2005 13:22
0 0 Atbildēt

Tikai trasee tam arii ir vieta.Un biletes jaapaardod tikai psihologjiski stabiliem tipiem ar aarsta ziimi.

171626. viesis 5.jūlijs 2005 14:05
0 0 Atbildēt

Sestdien Kurzemes rallis, soori :)

171687. viesis 5.jūlijs 2005 23:48
0 0 Atbildēt

Rallis notiek biezhi, bet shaada veida pasaakums shaads ir tikai otrais Latvijaa!

171690. viesis 6.jūlijs 2005 0:19
0 0 Atbildēt

shoreiz BMW staavees stavvietaa un pa asfaltu plosiisies tikai baiki, taa kaa BMW heiteriem satraukumam nav pamata :D:D:D

171691. viesis 6.jūlijs 2005 0:20
0 0 Atbildēt

BMW niideeji varees njaudeet 30. juulijaa, kad 333 notiks drifta pasaakums, kuraa dominees tieshi shiis markas auto - laikus iegaadaajieties respiratorus - gumija degs nejeegaa :D

171712. viesis 6.jūlijs 2005 12:06
0 0 Atbildēt

to MOnk

xe, xe respect :)

171714. viesis 6.jūlijs 2005 14:02
0 0 Atbildēt

Puikas ir vai nu bez nerviem, vai bez smadzenēm. Full respect! :)

171846. viesis 8.jūlijs 2005 12:02
0 0 Atbildēt

MOnk tas jau ir vieniigais ko ar BMW var izdariit nodedzinaat riepas!!!

172093. viesis 11.jūlijs 2005 18:59
0 0 Atbildēt

171846. viesis: taas ir pilniigas muljkjiibas :)

173095. viesis 18.jūlijs 2005 17:52
0 0 Atbildēt

cool cool es ar riteni ratā varu nobraukt 68 metrus

Aigars 4.decembris 2016 19:27
0 0 Atbildēt

Es ar savu roleri yamaha neos eju rata ka dievs ;))) !!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 7

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 34

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti