Transportlīdzekļa ikgadējās nodevas atmaksāšana par nebraukšanu ziemas mēnešos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) izpildījumā pavasarī var izvērsties par astoņkārtīgu uzrēķinu autoīpašniekam.
Likums par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu paredz tās atmaksāšanu vairākos gadījumos, ieskaitot automašīnas reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes. Likums, protams, nenosaka numurzīmju nodošanas un atkal saņemšanas procedūru un izmaksas, kas paliek CSDD ziņā. Vieglo automašīnu īpašniekus tas diez ko arī neinteresē, jo neies taču ķert kreņķi — oktobra beigās skrūvēt nost ciparotos bleķa gabaliņus un vest ar kādu citu braucamo uz Bauskas ielu, lai pēc sešiem ziemas mēnešiem dabūtu atpakaļ sešus latus no 12 samaksātajiem.Tomēr ir arī cilvēki, kuri vēl aizvien brauc ar padomju laikā iegādātajiem žigulīšiem un moskvičiem, mēģinot ietaupīt katru latu. Un ja televīzijā redz pašu CSDD priekšnieku Andri Lukstiņu mudinām ziemas laikā nestūrētājus bez maksas nodot auto reģistrācijas numurus, lai ietaupītu daļu no nodevas maksas, tautā sauktas par ceļu nodokli, kāpēc gan to nedarīt? Tā pērn novembrī nosprieda arī Aleksandrs Caune. Viņu gan izbrīnīja CSDD darbinieka nevēlēšanās numurzīmes ņemt pretī un aizbildināšanās, ka par priekšnieka teikto neko neesot dzirdējis. Tomēr klienta uzstājība panāca savu. Vienīgi par numuru glabāšanu lika samaksāt 2,15 latus.
Murgs vasaras garumā
Kad pēc sešiem nebraukšanas mēnešiem A. Caune ieradās CSDD, lai saņemtu automašīnai tik nepieciešamo aprīkojumu atpakaļ, viņš atklāja, ka mašīnas tehniskajam talonam ir nogriezts stūris, to padarot par nederīgu, un numurzīmes esot iznīcinātas, tādējādi viss jāiegādājas no jauna. Turklāt esot jāsalīdzina auto šasijas numurs, sedzot CSDD darbinieka ceļa izdevumus līdz klienta mājai, kā arī jāsamaksā transporta ikgadējā nodeva 15 latu apmērā. Kopā rēķinot, pieprasītā takse par CSDD pakalpojumiem bija 51,30 latu.
«Kad paziņoju, ka par šīm cūcībām man ir liela vēlēšanās vērsties pie visiem iespējamiem masu medijiem, gods kam gods, no uzpūstajām maksām kaut kas atkrita — pēkšņi atradās vecie numuri, nevajadzēja arī vairs salīdzināt šasijas numurus, taču pārējās izmaksas Ls 27,30 apmērā palika. Bet es taču gribēju ietaupīt!» savu uzticēšanos komentē Aleksandrs Caune un izsaka neticību, ka nevienam CSDD speciālistam nav ienācis prātā vienkāršs un ērts risinājums: tie, kuri ziemā nebrauc un negrib par neko maksāt ceļu nodokli, vienkārši nodod CSDD tikai auto tehnisko talonu ar noteikumu, ka to neapgraiza, bet pavasarī to pašu atdod atpakaļ. «Varbūt CSDD ieklausīsies šajā padomā, jo tuvojas rudens,» cerīgi bilst A. Caune.
Nav gatavi spriest
Aleksandra Caunes sūdzību un ierosinājumus, kā apliecina Lietvedības daļas vadītāja Zenobija Delvere, ir saņēmusi arī Satiksmes ministrija. Taču ministrijas darbinieki, ieskaitot Autosatiksmes departamenta direktoru Māri Pēkali, šo faktu atsakās komentēt, iekams savas iekšējās izmeklēšanas rezultātus nebūs devusi CSDD. Departamenta direktors tomēr bilst, ka notikums ir «cilvēcīgi neloģisks». «Kad būs izanalizēti fakti un tiesiskie akti, tad nepieciešamības gadījumā ministrija rosinās grozījumus vai nu likumā, vai noteikumos,» apgalvo Māris Pēkalis.
Satiksmes drošībnieki paliek prātojam
Paša CSDD priekšnieka Andra Lukstiņa atmiņu pārbaudīt RB neizdevās, jo, kā apgalvo viņu no preses sargājošie darbinieki, tai skaitā Jānis Aizpors un Juris Saukāns: «Tas nav priekšnieka līmeņa jautājums — vai viņš televīzijā teicis tā vai citādi. Kas to vairs var atcerēties! Turklāt izraut no konteksta un samontēt var visu ko. Konkrēta raidījuma ieraksta jums taču nav?"
Līdz laikraksta salikšanas brīdim RB nesaņēma arī pašu sabiedrisko attiecību speciālistu sagatavotu un priekšniecības akceptētu komentāru A. Caunes vēstulei.
Telefonsarunā ar CSDD pārstāvi Juri Saukānu tomēr izdevās uzzināt: «Savulaik, kad šāda norma tika iestrādāta likumā, bija nopietns jautājums, kurš no saviem līdzekļiem meklēs resursus šo numurzīmju uzglabāšanai. Ja to dara, tad šim pakalpojumam jābūt kādai cenai. Mums par automašīnas reģistrācijas pārtraukšanu un reģistrēšanu tādi izcenojumi ir likumā paredzēti, un visi šoferi tos zina. Nevienam no pusmiljona, kuri katru gadu veic šīs darbības, nav nekādu iebildumu. Visi tāpat arī zina, ka transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība pie reģistrācijas pārtraukšanas tiek anulēta. Turklāt, ja Latvijā pensionāri masveidā nodos numurus tikai tāpēc, ka negrib braukt ziemā un maksāt, tad mums būtu jāuzceļ atsevišķa māja to glabāšanai.«
Acīmredzot Satiksmes ministrijai tomēr būs iemesls ierosināt ko loģiskāku, jo nav saprotams, kālab likuma par transportlīdzekļa ikgadējo nodevu 7. panta 4. punktā ir rakstīts par kaut kādām mistiskām nodevu atmaksām. Labāk jau uzreiz pateikt, kā ir — jo biežāk pārtrauksiet automašīnas reģistrāciju, jo vairāk pelnīs CSDD.
Zināšanai
No likuma «Par transportlīdzekļa ikgadējo nodevu»
Nodevu par vieglajiem automobiļiem, autobusiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 1500 kg maksā 12 latu apmērā.
No likuma Pārejas noteikumiem
Līdz 2007. gada 1. janvārim nodeva par vieglajiem automobiļiem, autobusiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 12 000 kg, kas vecāki par 20 gadiem (skaitot no izgatavošanas gada vai pirmās reģistrācijas datuma) un kas Latvijā reģistrēti līdz 2004. gada 30. aprīlim, ir 9 lati.
Avots: www.csdd.lv
Silvija Veckalne, «Rīgas Balss»
www.rb.lv
SIA CSDD.