Mercedes Boxfish - evolūcijas virsotne 13

23.augusts 2005 10:32

Par bionikas principiem - zinātni par to, kā veiksmīgi jaunākajās tehnoloģijās izmantot tā saucamo "dabas patentu" sasniegumus, runā jau labu laiku. Pakāpeniski sarunas pāriet darbos.



Piemēram, tāds derīgs izgudrojums kā parkošanās sensors (tautā saukts - parktronic) darbojas pēc tā paša principa, kas ļauj sikspārņiem droši manevrēt pilnīgā tumsā un neuzdurties šķēršļiem. Izrādās, šīs nakts radības ne tā, ka naktī labi redz ar acīm. Patiesībā viņi ar tām neredz neko!



Pārvietošanās notiek tikai pateicoties ausīm. Sikspārnis sūta augstfrekvences ultraskaņas signālu un uztver tā atstarojumu no šķēršļa. Tā ka, kad jūsu mašīnai iedarbojas parktronic, kas rūpējas par jūsu auto aizmugues bufera "veselību", pateicieties mazajiem lidojošajiem dzīvnieciņiem.



Vēl viens piemērs. Amerikāņu zinātnieki, acīmredzot, pārskatot krievu literatūras klasiku, nolēmuši ķerties pie kukaiņiem. Tomēr, lai neatkārtotos, eksperimentus nolemts veikt ar tarakāniem. Mērķis - automobiļa bez vadītāja radīšana, precīzāk - sensoru sistēmas, kas pati spētu vadīt auto un nepieļaut sadursmi ar citiem transporta līdzekļiem. Šie jaukie mājdzīvnieki piesaistījuši pētnieku uzmanību ar to, ka to nervu sistēma ir noregulēta nepārtrauktai kontrolei un apkārtējas vides analīzei. Vienkārši sakot - kad tos sāk ķert, viņi ļoti gudri izvairās un dara to refleksīvi, t.i. - neaizdomājoties ne sekundi.



Citi kukaiņi - mušas un laputis, arī ir devušas ieguldījumu pasaules autobūvniecībā. Vācu Bioloģijas institūta pētnieki ar pilnu tvaiku pēta piestiprinātājorgānu uzbūvi un darbības mehānismu. Griežoties uz slidenas miniatūras centrifūgas, "brīvprātīgie" demonstrēja brīnumus pie ātruma 2000 apgriezieni minūtē. Kad ķepiņu saķeres noslēpums tiks atklāts, to izmantos auto riepu ražošanā.



Tomēr, salīdzinot ar DaimlerChrysler sasniegumiem, tas viss ir bērna šļupsti. Koncerna speciālisti sadarbībā ar biologiem izstrādājuši bionisku auto, kura ideju inženieriem aizdevusi maza tropu zivtiņa. Boxfish vai zivs-kārbiņa izskatās robusta un neveikla, bet darbībā ir pat ļoti veikla un ņipra. Tai ir daudz kas kopīgs ar automobili: bēgot no vajātājiem koraļļos, tai jāsaglabā kustība ar mazāko iespējamo enerģijas patēriņu. Papildu vēl tai jāspēj pretoties lielam spiedienam un aizsargāt savu ķermeni no sadursmēm. Kā arī jāspēj ielīst ļoti šaurās vietās barības meklējumos.



Kad biologi paziņoja visus datus par zivtiņu inženieriem, tie atviegloti nopūtušies - beidzot ir atrasts tas, ko meklējām! Un ķērušies pie darba. Testi aerodinamiskajā tunelī parādīja, ka koncepta formai ir 0,06 koeficients - neiedomājami zems jebkuram auto. Bionic Car rezultāti pārsteidza pat pašus autorus.



Konstruējot koncepta karkasu, autori arī iedvesmojušies no dabas. Virsbūves paneļu forma veidota pēc principa, kā dabā veidojas kauli, bet durvīm ir 6-stūra šuniņu forma, kas palielina to izturību par 40%.

Auto garums ir 4,24 metri, platums 1,82 metri, bet augstums 1,59 metri. Divas durvis ļauj piekļūt četriem atsevišķiem sēdekļiem. Automobilis ir aprīkots ar ekonomisku 140 Zs dīzeļdzinēju, kas uz 100 ceļa kilometriem tērē tikai 4 litrus degvielas. Pie maksimālā ātruma 190 km/h ieskrējiens aizņem 8,2 sekundes. Vienvārdsakot, auto padevies neparasts kā no ārpuses, tā iekšpuses. Tiesa, par tā iespējamo ražošanu nekas netiek ziņots. Droši vien tāpēc, ka solīdajam Mercedes šis ir pārlieku radikāls dizains. Un arī pircēju šim auto-zivij diez vai būs daudz. Lai radītu šādu brīnumu, bija vajadzigi 6 miljoni dolāru.
 
Visi komentāri
 
176164. viesis 23.augusts 2005 10:53
0 0 Atbildēt

Labs raksts!

176165. viesis 23.augusts 2005 10:54
0 0 Atbildēt

Pēc tam kad pie mums ir Vel Satis, un tas Fiat Multipla, domāju, BoxFish būtu pilnīgs best sellers, ja vēl katram pircējam izstāstīs par "bioniku" un koraļļu rifu testiem, gadu tūkstošiem, tad vispār katra normāla pilsēta izskatītos pēc tāda akvārija...

JJ

176168. viesis 23.augusts 2005 11:23
0 0 Atbildēt

Shitais ir powers, iespaidiigi.

176171. viesis 23.augusts 2005 11:42
0 0 Atbildēt

Nu nezinu - manupraat reti tups dizains (vismaz no aarpuses). Bet idejas vaardaa protams vis kas ir piedodams...

176175. viesis 23.augusts 2005 12:37
0 0 Atbildēt

Man patīk! Es tādu pirktu. Ja varētu atļauties.

176178. viesis 23.augusts 2005 13:42
0 0 Atbildēt

6 milj!!

cik daudz gan naudas korporaacijas izsviezh veejaa.

kaut gan atceorties ka vinji zaudee 42 milj ar smartu, 6 milj liekas siijums..

176181. viesis 23.augusts 2005 13:56
0 0 Atbildēt

Holivūda arī izmanto kukaiņu dizainu... lai veidotu visādus tur "alienus". Izmantojot cilvēku dabiskās "fobijas" no visādiem mošķiem – iegūst vēlamo rezultātu. TIE IR RIEBĪGI.

Shitas MBis ar pēc blakts izskatās. Avārijas brīdi, to saspiežot, sāks smirdēt...:)))

Jā, kas ir dabīgs, tas nav riebīgs... Ar zivi no kārbiņas, gan te nav nekāda sakara. Blakts vai laputs.

176182. viesis 23.augusts 2005 14:04
0 0 Atbildēt

laps, nav ne vainas

176184. viesis 23.augusts 2005 14:21
0 0 Atbildēt

Ja paklausās te komentārus, tad autobūves dizaina virsotne ir 1. vaznis (kapeika). Katram laikam savas prasības un dizains līdz ar to mainās. Man auto patīk.

Tulkots ir neprecīzi -

www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050607.004

Cx 0,06 ir zivij, modelim ir 0,09 un reālam auto 0,19. Ja nekļūdos, tad mūsdienu kompaktniekiem Cx grozās ap 0,23. Tā ka jebkurā gadījumā, tas ir ievērojams inženieru sasniegums

176187. viesis 23.augusts 2005 15:13
0 0 Atbildēt

nesapratu no 0-190 8 sec uzraviens vai ka?

176229. viesis 24.augusts 2005 1:12
0 0 Atbildēt

Ja aizmugures stiklu uztaisītu kā Citroen C4 Coupe, izskatītos smukāk

176230. viesis 24.augusts 2005 9:10
0 0 Atbildēt

>apalajam busam

realiem auto Cx ir kautkur starp 0,28 un 0,34. Universaaliem veel kaadi + 0,03 lidz 0,05.

Rekordiste savulaik bija Opel Calbra ar Cx=0,26. Tagad skjiet ir veel paris auto ar liidzigu aerodinamiku.

Ja njem veeraa, ka pie 90km/h lielaakaa dalja motora jaudas aiziet gaisa pretestiibas parvareeshanai, tad Mercedes eksperimenti tieshaam ir ieveeriibas cieniigi

182906. viesis 21.oktobris 2005 10:21
0 0 Atbildēt

amartizator auto Mersedes-benz

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jūrmalā uzstādīti jauni caurlaižu automāti (+ foto) 4

Jūrmalā caurlaižu punktā pie Lielupes tilta vien divas nedēļas pirms maksas sezonas beigām uzstādīti jauni caurlaižu automāti, kuros autovadītājiem paredzēts ievadīt automobiļa reģistrācijas numuru. Vai beidzot caurumi caurlaižu sistēmā novērsti? Lasīt vairāk

 

Prezentēts jaunais Volkswagen Amarok Aventura Exclusive prototips un īpašais Dark Label modelis 1

Volkswagen komerctransports starptautiskajā autoizstādē prezentējis divus jaunus Amarok modeļus – augstākās klases Amarok Aventura Exclusive pikapa prototipu Tumeric Yellow, kurš piedāvā ieskatu klāsta augšgalā esošā 3,0 litru TDI dzinēja nākotnē, un Dark Label īpašā izlaiduma modeli, kas būs pieejams no 2018. gada pavasara. Lasīt vairāk

 

Policija: Jaunu fotoradaru un netrafarēto auto iegāde palīdzējusi mazināt avārijās bojā gājušo skaitu 21

Šogad samazinājies ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo cilvēku skaits, ko var skaidrot arī ar papildus fotoradaru un netrafarēto automašīnu iegādi, žurnālistiem pastāstīja Valsts policijas (VP) pārstāvis Normunds Krapsis. Lasīt vairāk

 

Pētījums liecina, ka "Dīzeļgeitas" auto Eiropā ik gadu vainojami 5000 nāves gadījumu 23

"Dīzeļgeitas" automašīnu kaitīgie izmeši ik gadu Eiropā varētu būt vainojami 5000 cilvēku nāvē, kas zaudējuši dzīvību gaisa piesārņojuma dēļ, teikts pirmdien žurnālā "Environmental Research Letters" publicētajā pētījumā. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti