Autosportā – kā šahā! 2

14.septembris 2005 8:44

Jebkas mūsu dzīvē tiek plānots, un tikai negaidītas, neparedzētas situācijas ievieš mirklīgas izmaiņas mūsu iedomātajā „scenārijā”. Cilvēkam ir raksturīgi visu dzīvē censties saplānot, kā šahā paredzēt vairākus gājienus uz priekšu. Īpaši sportā šāda taktikas izstrādāšana ir puse no uzvaras vai arī zaudējuma iemesls, ja izvēlētā taktika izrādījusies nepiemērota.

Arī autosportā uzvaras kaldināšana sākas ilgi pirms starta signāla nodzišanas un to ietekmē varbūt pat vairāk faktoru nekā citos sporta veidos. Par to, kāda ir taktikas plānošana autošosejas sacensībās, stāsta Bensons Honda Racing komandas treneri Gvido Stalidzāns un Angis Segliņš. Gvido pārziņā ir Honda Challenge jauno braucēju Arvja Zārberga un Oskara Laivenieka sekmes trasē, bet Agnis Segliņš palīdz pie uzvarām tikt vienam no spēcīgākajiem Baltijas autošosejas pārstāvjiem, šāgada Latvijas čempionam Ģirtam Krūzmanim.

Taktika ir plaši pielietota lieta komandu sporta veidos – basketbolā, hokejā, futbolā. Kas ir taktika autosportā, kas tomēr ir individuāls sports?
GS: Tieši tas pats! Tā tikai šķiet, ka trasē braucējs ir viens pats pret pārējiem. Mēs esam vesela komanda – mehāniķi, treneris, braucēji, un mēs esam ļoti saistīti. Taktika autosportā nozīmē – ko ir paveikuši mehāniķi, ko es kā treneris varu ieteikt, uz cik apļiem ir sagatavotas riepas, cik ir degvielas, kāds ir trases raksturs un no tā izrietošās braukšanas specifikas, vai vajag uzreiz censties izvirzīties vadībā vai arī atstāt to uz brauciena beigu daļu… Kā vienu no taktikas piemēriem varu atcerēties Arvja pirmo sacīksti autošosejā pagājušogad – pirmajā braucienā viņš no starta „aizgāja” ceturtais, finišēja otrais. Otrajā braucienā aizgāja stabili pirmais, bet mašīnas bija pilnīgi dažādas – kā bija sagatavots auto uz pirmo braucienu un kā – uz otro. Uz pirmo braucienu apļa laiki labāki kļuva tieši uz brauciena beigām, otrajā Arvis pirmo piecu apļu laikā izrāvās vadībā un pēc tam viņam bija tika jānotur sava pozīcija. Tas ir tāpat, kā šahu spēlēt!

Somijā reizēm ir tā, ka visi gaida, lai redzētu, kā es Arvim saregulēšu auto un tad metas regulēt savējās… AS: Treniņos mēs pieregulējam automašīnu konkrētajai trasei, katriem konkrētajiem laika apstākļiem. Atkarībā no regulējuma skatāmies, ko iespējams iesākt ar kontrollaikiem – vai mums pietiek ar esošo atrāvienu vai izbraukt vēlreiz trasē. Kvalifikācijā strādājam, apzinoties arī katras trases īpatnības, jo ne visur pirmā starta vieta ir izdevīgākā, piemēram, šogad Tallinas sacīkstē. Tajā drošības dēļ, lai izvairītos no iespējamām sadursmēm pirmajos līkumos, „ziedojām” startu, jo zinājām, ka Ģirts pēc tam visus varēs saķert un tikt garām. Attiecīgi citā sacīkstē lielākais uzsvars ir tieši uz startu, lai pirmajos apļos aizmuktu no sekotājiem.

Kādu informāciju treneris braucējam var dot sacīkstes laikā austiņās?AS: Ģirts ir pietiekami pieredzējis sportists, lai es dotu padomus par kādu konkrēto situāciju, ziņoju, cik tālu ir konkurenti, vai kāds nesāk pietuvoties. Regulēju braukšanas ritmu. Lai arī Ģirts ne vienmēr atbild, es zinu, ka viņš dzird un saprot manis teikto.
GS: Ja trasē notiek avārija, es uzreiz varu pateikt, kā rīkoties. Piemērs no iepriekšējās sacīkstes Pērnavā – es pēdējā brīdī paguvu Arvim apteikt, ka priekšā ir apstājusies mašīna, ko viņš neredzēja. Igauniete šai stāvošajā mašīnā tā arī ietriecās, bet Arvis paguva izvairīties. Vai arī vadu apdzīšanas manevru, lai Arvim lieki nav spoguļos jāskatās.
Ir bijuši gadījumi, ka tieši tas mans kliedziens austiņās izšķir sacīkstes likteni – Somijā Arvis pēdējā līkumā pirms finiša kopā ar konkurentu sagriezās un abiem bija tāds kā apmulsuma moments, kā jau jebkuram cilvēkam negaidītā situācijā. Tad es iekliedzos „mauc!”, Arvis atjēdzās un tieši šīs sekundes simtdaļas izšķīra uzvaras likteni. Konkurenti arī ir jāpazīst, lai zinātu, ko no kura gaidīt.

Bet kā tajās trasēs, kas nav tik pārskatāmas kā Pērnavā?GS: Tad es varu vadīt startu, piemēram, Biķerniekos. Man ir lielas ausis un es ļoti labi dzirdu, kas notiek mašīnā. Pēc finiša saku Arvim – kāpēc tu tur pārslēdzies?! Viņš pārsteigts – kā tu zini, tu taču neredzēji! Saruniekārta mums ir ļoti kvalitatīva, sazināties ar pilotu es varu katrā trasē visā platībā, pat Biķernieku mežā un Kačerginas trasē Lietuvā, kur galējais trases posms ir ļoti tālu.

Kura taktiskā ziņā bijusi visgrūtāk plānojamā trase?AS: Tallinas sacīkstes trase, jo tā ir bīstama, tur notiek daudz incidentu. Tāpēc šo sacīksti neplānojām no uzbrukuma, jo citādi var sanākt „sāpīgi”. Starts Ģirtam bija mierīgs, sagaidīja, kad visi izbrauc pirmo bīstamo līkumu un tikai tad sākās uzbrukums.
Šogad sezona mums bijusi diezgan mierīga, taktikas plānošana nav tik sarežģīta. Pagājušogad bija interesantāk, jo bija cīņa par sekundes simtdaļām ar igauni Aivi Ohtlu, tad gan vajadzēja galvu palauzīt.

Dzirdat arī, kā pilots sacīkstes laikā pasaka arī kādu sālītāku vārdu?AS: Tad jau nespiež sarunas pogu! Ģirts turklāt nav ekspresīvs, viņš skaļi nelamājas, tikai pēc finiša pie sevis kaut ko bubina un līdz mums viņa emocijas nenonāk. Tāds savaldīgs Ģirts ir jau no kartinga laikiem, viņu ir grūti izsist no līdzsvara. Arī, ja kāds viņam brauc cieši aiz muguras un, iespējams, provocē uz kļūdu, Ģirtu tas neietekmē.

Materiālu sagatavoja Bensonu Sporta klubs
 
Visi komentāri
 
178901. viesis 14.septembris 2005 10:22
0 0 Atbildēt

Šaha vēsture

Šahs – lielisks cilvēka vispusīgās attīstības veidotājs

Vija Rožlapa

Šahs ir cilvēku saziņas līdzeklis

Davids Bronšteins

Šahs ir populāra spēle visā pasaulē, turklāt katru dienu par to ieinteresējas aizvien jauni spēlēt gribētāji. Miljoniem cilvēku spēlē šahu visur: skolās, klubos, parkos un arī internetā. Nav svarīgi cik Jums gadu astoņi vai astoņdesmit, to var spēlēt jebkurā vecumā. Šaha spēle eksistē ne tikai ļoti apdāvinātiem vai īpašiem cilvēkiem, tā ir domāta, visiem un katram. Šahs vieno cilvēkus, jo sacensībās piedalās dažādu profesiju, izglītības, tautības un raksturu cilvēki.

Šahs ir labs bērnu attīstības elements, ko ir vērts popularizēt skolās. Tomēr svarīga ir ne tikai bērnu attīstības veicināšana, bet arī sportiskie rezultāti. Lai veidotu un attīstītu sportiskos rezultātus, ir nepieciešams pareizi organizēt treniņu nodarbības, pareizi plānot un virzīt treniņu procesu. Šeit treneriem talkā nāk ar šahu sasaistāmas zinātnes, tādas kā psiholoģija, matemātika un datorzinātnes.

Mēdz uzskatīt, ka labi matemātiķi ir perspektīvi šahisti. Tomēr spēja loģiski domāt, plānot, prasme strādāt patstāvīgi un pieņemt drosmīgus lēmumus, būt pacietīgam un par sevi pārliecinātam noder jebkuras profesijas cilvēkam.

To visu māca šaha spēle, kas nav tikai prasme saskaitīt pāris gājienus uz priekšu. Visiem zināms, ka šahu uzskata par mākslu, zinātni, sportu vai iespējams sava veida filozofiju.

Nosaukt izgudrotāja vārdu absolūti precīzi nevarēs neviens, tāpēc ka šahs nav viena cilvēka izdomāts, bet daudzu paaudžu, dažādu tautību daiļrades rezultāts.

Vienā no senākajām pasaules pilsētām Mohendžodaro (Indija), kura eksistēja jau vairākas tūkstošgades pirms mūsu ēras, arheologi atrada spēļu un metamos kauliņus. Par to laiku spēļu raksturu ir visai skopas ziņas. Spēle norisinājās ar metamo kauliņu palīdzību un spēļu kauliņu virzīšanu uz priekšu. Bija sastopami arī dzīvnieku (to skaitā zirgu, ziloņu) vai priekšmetu (laiviņas utt.) atveidojumi uz kauliņiem. Tā radās šaha spēles elementi – šaha figūras.

Šahs, salīdzinājumā ar dambretes veida (kauliņu tipa) spēlēm jau ir sarežģīta evolucionāra forma, tā kā visas figūras šahā, atšķiras pēc nozīmes un spēka, tas ir pēc saviem gājieniem. Senatnē eksistēja ne mazums šaha paveidu un visdažādākās formas šaha galdiņiem ar dažādu figūru izkārtojumu. Uz kādas no šo spēļu bāzes radās arī šahs.

Šaha spēles dzimtene pēc visa spriežot ir Indija. Par to vēsta daudzskaitlīgas leģendas, vienā no persiešu poēmām, figūru komplektā atrodas Indijai raksturīgie ziloņi.

Saskaņā ar vienu no indiešu mitoloģijas leģendām, šaha izgudrotāja ir karaliene Mandodari, kura izdomāja to aiz garlaicības, kad viņas vīrs Ravāns devās karot ar savu ienaidnieku Rāmu.

Dažos persiešu un arābu manuskriptos rakstīts, ka šahu izgudrojuši mazgadīgajam maharadžam, kurš palika valdīt Indijā pēc sava tēva nāves. Ar šīs spēles palīdzību padomnieki izstāstīja viņam, kas ir karš, iemācīja kara mākslas paņēmienus un dažādas gudrības. No šī brīža jaunais maharadža iemīlēja šahu, sakāva savus ienaidniekus un uzvarēja vēl dažas īstas kaujas.

Viena no leģendām par Gavvi un Talhandi sacīts, ka šahu izgudrojuši kādai Indijas karalienei, lai parādītu viņai, kā aizgāja bojā viņas dēls Talhands. ...

tālāk - www.latchess.lv/lv/2005/06/06...ml?template=23

178909. viesis 14.septembris 2005 10:49
0 0 Atbildēt

Paldies par aprakstu! Beidzot lasāms viens konkrēts sacīkšu apraksts! Lai mūsu puišiem veicas!

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jūrmalā uzstādīti jauni caurlaižu automāti (+ foto) 12

Jūrmalā caurlaižu punktā pie Lielupes tilta vien divas nedēļas pirms maksas sezonas beigām uzstādīti jauni caurlaižu automāti, kuros autovadītājiem paredzēts ievadīt automobiļa reģistrācijas numuru. Vai beidzot caurumi caurlaižu sistēmā novērsti? Lasīt vairāk

 

Ko zog Vācijā? – 20 pieprasītāko auto modeļu un 10 marku saraksts 11

Vācu izdevums Auto-Motor-Und-Sport apkopojis 2016.gada auto zādzību statistiku un publicējis 20 garnadžu iecienītāko auto modeļu un 10 marku sarakstu. Lasīt vairāk

 

Amerikāņu elektroautobuss nobrauc 1772 km bez papildu uzlādes (+ video; foto) 7

Amerikāņu kompānijas "Proterra" elektriskās piedziņas autobuss "Catalyst E2", neiegriežoties akumulatoru uzlādēšanas stacijās, nobraucis 1772 km, uzstādot jaunu tāldarbības rekordu rekordu elektromobiļiem. Lasīt vairāk

 

Prezentēts jaunais Volkswagen Amarok Aventura Exclusive prototips un īpašais Dark Label modelis 1

Volkswagen komerctransports starptautiskajā autoizstādē prezentējis divus jaunus Amarok modeļus – augstākās klases Amarok Aventura Exclusive pikapa prototipu Tumeric Yellow, kurš piedāvā ieskatu klāsta augšgalā esošā 3,0 litru TDI dzinēja nākotnē, un Dark Label īpašā izlaiduma modeli, kas būs pieejams no 2018. gada pavasara. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti