4. oktobrī Ministru kabinets plāno skatīt MK noteikumu projektu "Naftas produktu rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība". Izvēlētais rezervju veidošanas modelis, salīdzinājumā ar citiem, ir visdārgākais.
Tā sekas Latvijas iedzīvotāji izjutīs nekavējoties kā papildus degvielas cenu sadārdzinājumu. Tāpēc SIA Latvija Statoil vadība ir nosūtījusi MK vēstuli ar aicinājumu neapstiprināt noteikumu projektu šajā redakcijā.Valsts rezerve uz iedzīvotāju pleciem Koncepciju, kas komersantiem uzliek par pienākumu valsts rezervju veidošanu un glabāšanu, tā radot vēl vienu pozīciju degvielas mazumtirdzniecības cenas sadalījumā un būtiski sadārdzinot degvielas cenu mazumtirdzniecībā, Latvija Statoil neatbalstīja jau 2001. gadā. Salīdzinot ar citiem valsts rezervju veidošanas un uzglabāšanas modeļiem, šo modeli raksturo: - sadrumstalotība; - augsta sarežģītības pakāpe; - vislielākās administrēšanas un uzturēšanas izmaksas; - vislielākā ietekme uz degvielas mazumtirdzniecības cenām papildus citiem cenu ietekmējošajiem faktoriem.
Iedzīvotāji jau ir samaksājuši
Optimālākais modelis, kas neradītu papildus slogu degvielas pircējiem un ļautu visracionālāk izpildīt ES prasību par valsts rezervi, ir valsts un komersantu kopīgi dibināta aģentūra – sekojot, piemēram, Vācijas modelim.
Aģentūrā valsts piedalās kā garants finansējumam. Savukārt komersanti par dalību maksā dalības naudu atbilstoši katra realizācijas apjomam, kā arī ir pārstāvēti kā naftas produktu tirgus eksperti.
Finansējumu aģentūras izveidei iespējams nodrošināt no papildus par degvielu iekasētajiem nodokļiem. Gandrīz puse no degvielas mazumtirdzniecības cenas ir nodokļi – akcīze un PVN. Akcīze ir fiksēta summa, tāpēc naftas produktu sadārdzināšanās pasaulē, kas nosaka degvielas cenas arī Latvijā, valsts ienākumus neietekmē. Turpretī PVN ir procentu likme. Produktam kļūstot dārgākam, naudas izteiksmē PVN maksājums būtiski pieaug. Par to liecina fakts, ka šogad PVN ieņēmumi no degvielas tirgus par Ls 15 milj. pārsniedz plānoto.
Aģentūra: - pārraugot lielus apjomus, saņems konkurētspējīgu un patērētājam visizdevīgāko uzglabāšanas maksu. Glabāt rezervi var arī citās ES dalībvalstīs, nodrošinot vēl lētākas iespējamās izmaksas; - būs vienkārši administrējama un uzraugāma, tādejādi arī izmaksas šajā sadaļā būs viszemākās.
Optimālākais variants palicis novārtā
Vēstulē Latvija Statoil vērsa valdības uzmanību arī uz to, ka valsts degvielas rezerves izveide jebkurā gadījumā prasīs papildus izdevumus. Taču Latvija ir nabadzīgākā ES valsts un straujais naftas produktu cenu kāpums pasaulē nepastarpināti skar arī Latviju. Šādā situācijā ir īpaši būtiski neuzlikt iedzīvotājiem papildus slogu, atstājot optimālāko ES prasību izpildes variantu novārtā.
Informāciju sagatavoja Margrieta Akmens, "Latvija Statoil" sabiedrisko attiecību konsultante
sen jau nepērku benzīnu