Ņemot vērā to, ka Latvijai ir saistoša Eiropas Ekonomiskās komisijas Iekšzemes transporta komitejas Konvencija par ceļa zīmēm un signāliem, Rīgas domes Satiksmes departaments satiksmes drošības paaugstināšanai jaunbūvējamos un rekonstruējamajos luksoforu objektos pakāpeniski ieviesīs satiksmes regulēšanā jaunus, valsts standartam atbilstošus luksoforus, kuriem nebūs zaļā mirgojošā luksofora signāla pirms dzeltenā signāla ieslēgšanas.
"Kā rāda citu pasaules valstu pieredze, tādējādi tiks samazināta ceļu satiksmes negadījumu norises iespējamība, jo reizēm daļa autovadītāju, ieraugot zaļo mirgojošo signālu, nevis samazina ātrumu un apstājas, bet gan palielina ātrumu un paātrināti šķērso krustojumu gaismas signālu maiņas brīdī, tādējādi radot sadursmes briesmas.Mirgojošā zaļā gaisma līdz šim Latvijā tika lietota kā brīdinošs signāls, kas vēsta par signālu maiņu, bet diemžēl tiek panākts pretējs efekts – zaļais mirgojošais signāls nevis savlaikus liek vadītājiem apturēt transportlīdzekli, bet gluži pretēji – mudina palielināt ātrumu, lai ātrāk pārbrauktu krustojumu. Zaļajam signālam mirgojot, kā tas ir līdz šim uzstādītajos luksoforos, ir īsi laika periodi, kad luksoforā signāla nav vispār, un arī tas var veidot satiksmei bīstamas situācijas, ja vadītāja skatiens satiksmes plūsmā tieši tad ir vērsts uz luksoforu," paskaidro Satiksmes departamenta direktora vietnieks Edgars Strods.
Situācijā, ja netiek izmantots zaļais mirgojošais signāls, bet uzreiz iedegas dzeltenais, tas tiek uztverts kā brīdinošs, drīzāk aizliedzošs signāls. Programmējot luksoforus atbilstoši jaunajam standartam bez mirgojošās zaļās gaismas, tiks panākts autovadītājus disciplinējošs efekts. Iedegoties dzeltenajam gaismas signālam, autovadītāji būs motivēti pieņemt lēmumu apstāties.
"Pie tam satiksmes drošības nolūkos signālplāns, mainoties luksoforu signāliem, nodrošinās laika intervālu, kad luksofora sarkanās gaismas signāls deg vienlaikus pilnīgi visiem autotranspotra kustības dalībniekiem visos virzienos," uzsver Edgars Strods. Lai luksoforu darbība būtu saskaņota ar autotransporta plūsmu izmaiņām dažādos diennakts laikos, luksoforu kontrolleros (iekārtās, kas nodrošina luksoforu darbību – signālu ieslēgšanu un izslēgšanu) tiks ieprogrammēti vairāki signālplāni, kuri secīgi tiks pārslēgti diennakts laikā. Šie luksofori atbildīs valsts noteiktā standarta "Ceļu satiksmes regulēšanas luksofori" prasībām. Šis standarts ir izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Ekonomiskās komisijas Iekšzemes transporta komitejas Konvenciju par ceļa zīmēm un signāliem, kas ir saistoša visām konvencijas dalībvalstīm, to skaitā Latvijai, kā arī uz citu valstu pieredzi un speciālistu atzinumiem. Pārmaiņas luksoforu ciklu darbībā atbalsta Valsts ceļu policija, Ceļu satiksmes drošības direkcija, kā arī A/S "Latvijas valsts ceļi".
Rīgas domes Satiksmes departaments
Nu saaksies bremzeeshana pedeejaa briidii, gatavojiet peecpuses cieniijamie autobrauceeji.