Tā saucamās „sīkās” autoavārijas pamatīgi noslogo jau tā pārslogotos policijas resursus, turklāt, lai gan radīts viens no risinājumiem – saskaņotie paziņojumi –, autovadītāji joprojām bieži vien izvēlas par labu policijas izsaukšanai arī tad, kad tas nav nepieciešams.
Šādai situācijai jau ir nepieciešami praktiski risinājumi, un apdrošināšanas sabiedrība BTA šim mērķim radījusi savu dienestu – bezmaksas palīdzības pakalpojumu autoavārijās nokļuvušajiem klientiem „Auto dienests”.BTA kā pozitīvu faktoru vērtē apstākli, ka daudzi apdrošināšanas nozares pārstāvji uzsākuši informatīvās kampaņas par saskaņoto paziņojumu izmantošanu, taču kompānija uzskata, ka šajā situācijā nepieciešams spert soli tālāk – tāpēc radījusi praktisko risinājumu.
Negadījumi, kuros nav cietušo un nav iesaistītas vairāk par divām automašīnām, sastāda lielāko daļu no visiem ceļu satiksmes negadījumiem. Lai gan biežāk pierasts runāt par smagajām avārijām, tā saucamie nenozīmīgie ceļu satiksmes negadījumi to daudzuma dēļ kļūst par nopietnu valstisku problēmu, noslogojot Ceļu policiju un citus atbildīgos dienestus. Turklāt CSNg bez cietušajiem skaits gadu no gada paliek aptuveni vienādā līmenī, būtiski nemazinoties. Tā šogad kopumā līdz 20.oktobrim Ceļu policijas birojā reģistrētas 29 272 avārijas bez cietušajiem, un arī 2004. un 2003.gadu attiecīgajos laika periodos to skaits bija ap 30 tūkstošiem negadījumu.
Daudzās no šīm avārijām saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu un noteikumiem policijas izsaukšana vairs nebūt nav nepieciešama, – kā viens no risinājumiem ir radīts saskaņotais paziņojums, kurš ieviests jau kopš 2004.gada jūlija. Taču joprojām ļoti daudzos gadījumos, kad policijas izsaukšana nav nepieciešama, autovadītāji tomēr pieņem šādu lēmumu, atzīst Ceļu policijas biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš.
Par saskaņotā paziņojuma popularizēšanu runāts ir daudz, taču nepieciešami arī praktiski risinājumi, ņemot vērā cilvēku pagaidām atturīgo attieksmi pret šāda dokumenta izmantošanu.
Praktisks risinājums – bezmaksas palīdzības dienests
Apdrošināšanas sabiedrība BTA uzskata, ka gan šīs situācijas, gan līdzīgu praktiska risināšana ir ne tikai valsts struktūru uzdevums, bet arī privātā sektora mērķis. Tāpēc BTA ir radījusi „Auto dienestu” – bezmaksas palīdzības pakalpojumu klientiem, kas nokļuvuši ceļu satiksmes negadījumos.
„Cilvēki visbiežāk nolemj izsaukt policiju, nevis aizpildīt saskaņoto paziņojumu, tāpēc, ka neprot aizpildīt saskaņotā paziņojuma veidlapu, vai arī baidās, ka, nepareizi to aizpildot, var nesaņemt pienākošos atlīdzību,” skaidro BTA valdes priekšsēdētājs Gints Dandzbergs. „Šiem cilvēkiem ir nepieciešamas konsultācijas un speciālistu palīdzība pa telefonu vai arī notikuma vietā. BTA speciālisti sniedz palīdzību arī klientiem, kuriem ir KASKO apdrošināšana un kuri iesaistīti sīkos negadījumos, kuros nav otra cietušā.”
BTA palīdzības servisa piedāvājums „Auto dienests” klientiem bez maksas sniedz vairākus pakalpojumus. Dienesta darbinieki palīdz precīzi aizpildīt saskaņotos paziņojumus vai noformē dokumentāciju par KASKO bojājuma gadījumā, kā arī izpēta situāciju, vai attiecīgajā gadījumā saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu un noteikumiem nav jāizsauc policija. Ja šādu nosacījumu nav, dienesta darbinieki, ja nepieciešams, veic notikumu vietas fotografēšanu, sastāda situācijas shēmas un pat veic automašīnas evakuāciju. „Auto dienests” sniedz konsultācijas arī pa telefonu. E. Zivtiņš kā Ceļu policijas biroja priekšnieks atzinīgi vērtē šāda dienesta izveidi.
Palīdz nekļūt par nezināšanas vai manipulācijas upuriem
„Auto dienesta” darbiniekiem jau ir praktiski apliecinājumi dienesta noderīgumam – patlaban jau ir saņemti teju 250 izsaukumi. „Vadoties pēc OCTA un KASKO klientu daudzuma, mūsu kompānija spēj palīdzēt gandrīz 160 000 cilvēkiem, kas ir vairāk nekā ceturtā daļa no Latvijas vieglo automašīnu vadītājiem,” stāsta G. Dandzbergs. „Tik daudziem cilvēkiem ir potenciāla iespēja attiecīgajā situācijā vērsties pēc palīdzības BTA „Auto dienestā”, netraucējot policiju.”
Ir daudzi piemēri, kad dienesta izsaukums pat palīdzējis autovadītājiem nekļūt par manipulāciju upuriem. Piemēram, reiz kādā jaunas sievietes vadītā mašīnā iebrauca cits transportlīdzeklis, kurā atradās trīs cilvēki (kā vēlāk izrādījās – alkohola reibumā). Taču, būdami prasmīgi manipulatori, viņi gandrīz pārliecināja meiteni, ka viņa esot bijusi avārijas vaininiece, taču policiju saukt nevajagot – visu sarunāšot uz vietas. Sieviete, kas bija BTA kliente, tomēr piezvanīja „Auto dienestam”, kas atbrauca uz vietas un objektīvi konstatēja situāciju – patiesībā tiešām bija jāsauc policija, jo vadītājs, kurš avārijas brīdī sēdēja pie stūres, bija dzēris, bet pēc tam mēģināja kā vadītāju uzrādīt vienu no pasažieriem.
„Ar šāda dienesta palīdzību autovadītāji saņem profesionālu, precīzu un drošu tehnisko, juridisko un psiholoģisko palīdzību, kā arī ietaupa laiku, saņemot šo palīdzību ātri,” skaidro G. Dandzbergs. „Šāda dienesta izveide ir viens no posmiem mūsu kompānijas ārējā servisa stratēģiskajā attīstībā. Tāpat kā visā pasaulē arī Latvijā apdrošināšanas nozarei arvien vairāk jārada pievienoto vērtību savai darbībai, kļūstot par drošības jautājumu risinājumu iniciatoru un realizētāju. Auto dienesta radīšana, lai nodrošinātu klientiem bezmaksas palīdzību uz ceļiem, ir viens no soļiem, kas risina aktuālu, valstij un sabiedrībai svarīgu jautājumu. Tāpēc ceru, ka šādi dienesti kļūs par ierastu parādību Latvijas apdrošināšanas nozarē.”
Taalrunis, pa kuru jaazvana paliidziibas nepiecieshamiibas gadiijumaa, - 6121212