Līdz ar pirmā sniega uzsnigšanu ir laiks vēlreiz atgādināt mūsu lasītājiem ne tikai par to, kad un kādas riepas atļauts lietot saskaņā ar Latvijas Republikas ceļu satiksmes noteikumiem, bet arī izstāstīt, kā šie noteikumi darbojas arī citās Eiropas Savienības valstīs un ar ko tie atšķiras no mūsu noteikumiem.
Kā jūs droši vien jau zināt, pēc LR CS noteikumiem laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, kā arī to piekabēm, jābūt aprīkotiem ar riepām, kas ir paredzētas braukšanai ziemas apstākļos. Kāpēc tieši šajā laika posmā un kāpēc vispār jālieto ziemas riepas? Tieši sākot no decembra, dienas kļūst arvien vēsākas un diennakts vidējā temperatūra parasti nepārsniedz plus 10 grādus pēc Celsija skalas, bet no rītiem vai vakaros temperatūra mēdz būt arī zem šīs atzīmes. Apkopojot informāciju, ko sniedz riepu ražotāji savās interneta mājas lapās un drukātajos materiālos, var secināt, ka vairākums Eiropā ražoto vasaras riepu zaudē savas izcilas īpašības tieši temperatūrās zem šiem 10 grādiem, tas ir, ap +7 grādiem pēc Celsija. Izgatavojot ziemas riepas, tiek pielietotas atšķirīgas tehnoloģijas, un tas ir pamanāms gan protektoru zīmējumos, gan gumijas sastāvā. Protektora virsēja kārta ir daudz mīkstāka, un tieši tas ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ļauj vadītājam saglabāt kontroli uz ziemas ceļiem.Daudzi no jums droši vien ir dzirdējuši par plānotajām izmaiņām CS noteikumos, kas pēc 2008. gada aizliegtu izmantot radžotas riepas. Vai tā ir vienkārši mūsu valdības vēlme tuvoties ES standartiem, vai arī ekspertu grupa, kas strādājusi pie šiem grozījumiem, nebija pietiekami informēta par Latvijas klimatiskiem apstākļiem? Tagad ir grūti spriest par to... Bet, pateicoties Latvijas lielākajiem riepu importētājiem, šī neapdomība netika pieļauta un tie autovadītāji, kuri ir pieraduši no 1. oktobra līdz 1. maijam lietot radžotas ziemas riepas, varēs to darīt arī pēc 2008. gada.
Atcerieties!
· No 1. decembra līdz 1. martam automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 t OBLIGĀTI ir jābūt aprīkotiem ar ziemas (M+S) riepām.
· Laika posmā no 1. oktobra līdz 1. maijam ir atļauts izmantot arī radžotas ziemas riepas.
· Minimālajam ziemas riepas protektora dziļumam ir jābūt lielākam par 4 mm. Jaunas riepas protektora dziļums ir 10-12 mm.
· Par ziemas riepām tiek uzskatītas riepas, kurām uz sānu malas figurē apzīmējums M+S (mud+snow=dubļi+sniegs)
Ka jau solīju, apskatīsim arī pārējo ES valstu noteikumus par ziemas riepu un radžoto riepu lietošanu. Šī informācija noteikti būs noderīga tiem autobraucējiem, kuri pārvietojas ne tikai pa Latvijas ceļiem, bet dodas arī uz citām ES valstīm.
Austrija – no 15. novembra automobiļiem ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām ar vai bez radzēm.
Beļģija – atļauts ziemā lietot gan ziemas, gan vasaras riepas, t.i., pēc pašu ieskatiem. Radžotas riepas ir atļauts lietot tikai laika posmā no 1. novembra līdz 31. martam. Ar radžotām riepām var aprīkot tikai vieglos automobiļus (pilna masa līdz 3,5 t). Jāatceras arī, ka automobiļi, kas aprīkoti ar radžotām riepām, drīkst pārvietoties ar ātrumu līdz 90 km/h pa maģistrālēm un līdz 60 km/h uz pārējiem ceļiem. Turklāt uz auto jābūt uzlīmētai zīmei – “Braukšanas ātruma ierobežojums 60 km/h”.
Čehija – ziemā atļauts lietot gan ziemas, gan vasaras riepas – pēc pašu ieskatiem. Riepas ar radzēm lietot AIZLIEGTS!
Dānija – šajā valstī ziemā atļauts ekspluatēt vasaras riepas, ziemas riepas ar un bez radzēm, riepas ar ķēdēm.
Francija – šeit, tāpat kā Dānijā, ziemā atļauts ekspluatēt vasaras riepas un ziemas riepas ar vai bez radzēm. Alpu kalnu apvidos ir atļautas arī riepas ar ķēdēm. Šajā gadījumā uz auto jāuzlīmē attiecīga brīdinājuma zīme.
Igaunija – no 1. decembra līdz 1.martam Igaunijā reģistrētiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 t un arī piekabēm OBLIGĀTI jābūt aprīkotiem ar ziemas (M+S) riepām. Radžotas riepas ir atļautas laika posmā no 15. oktobra līdz 15. aprīlim.
Itālija – ziemas riepas ar ķēdēm jāizmanto tikai tajos ceļu posmos, kur ir uzstādītas speciālas ceļa zīmes (galvenokārt kalnu rajonos). Radžotās riepas ir AIZLIEGTAS! Pārējos reģionos īpašu norādījumu nav, tātad var braukt arī ar automobiļiem ar vasaras riepām.
Lielbritānija (Apvienotā Karaliste) – atļauts ziemā lietot gan ziemas, gan vasaras riepas, t.i., pēc pašu ieskatiem. Radžotas riepas ir stingri AIZLIEGTAS! Jāatceras, ka dažas Lielbritānijas pašvaldības ir tiesīgas šos noteikumus grozīt, ņemot vērā klimatiskos apstākļus.
Lietuva – uz Lietuvas ziemas ceļiem ziemas riepas ir obligāts automobiļa ekipējums no 10. novembra līdz 31. martam. Bet radžotas riepas drīkst lietot tikai laika posmā no 1. novembra līdz 31. martam.
Luksemburga – atļauts ziemā lietot gan ziemas, gan vasaras riepas, t.i. pēc pašu ieskatiem. Radžotas riepas atļauts lietot tikai laika posmā no 1. decembra līdz 31. martam. Ar radžotām riepām var aprīkot tikai vieglos automobiļus (pilna masa līdz 3,5 t). Jāatceras arī, ka automobiļi, kas aprīkoti ar radžotām riepām, drīkst pārvietoties ar ātrumu līdz 90 km/h pa maģistrālēm un līdz 60 km/h uz pārējiem ceļiem. Turklāt uz auto jābūt uzlīmētai zīmei – “Braukšanas ātruma ierobežojums 60 km/h”.
Nīderlande – ziemā atļauts lietot gan ziemas, gan vasaras riepas – pēc pašu ieskatiem. Riepas ar radzēm lietot AIZLIEGTS!
Polija – radžotas riepas, tāpat kā Nīderlandē, ir aizliegtas, bet ziemas riepu lietošana nav obligāta.
Slovēnija – laika posmā no 15. novembra līdz 15. martam visiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 t jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Atļauts ziemā lietot arī vasaras riepas, bet ar noteikumu, ka uz velkošajiem riteņiem tās ir papildus aprīkotas ar ķēdēm. Arī šajā valstī ir spēkā aizliegums lietot radžotas riepas.
Somija – sākot ar 1. oktobri, līdz pirmajai pirmdienai pēc Lieldienām ir atļauts ekspluatēt radžotās riepas, bet ziemas riepas jālieto obligāti laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam.
Spānija – atļauts lietot gan ziemas, gan vasaras riepas – pēc pašu ieskatiem. Kalnu rajonos jālieto speciālās sniega ķēdes. Radžotas riepas atļauts lietot tikai ārpus valsts ceļiem vai kombinācijā ar speciālām elastīgām saitēm, kas nosedz radzes, lai tās nebojātu ceļu segumu.
Šveice – ziemas riepas ir obligātas tikai atsevišķos valsts reģionos, un parasti, tuvojoties tiem, autobraucēji tiek brīdināti par to ar speciālām ceļa zīmēm. Radžotas riepas arī šajā valstī ir ārpus likuma.
Ungārija – ziemā atļauts lietot gan ziemas, gan vasaras riepas – pēc pašu autovadītāju ieskatiem. Riepas ar radzēm lietot AIZLIEGTS!
Vācija – pašlaik darbojas tādi paši noteikumi kā Ungārijā, ieskaitot radžoto riepu aizliegumu. Bet sakot ar 2006. gadu ziemas riepu lietošana būs obligāta!
Zviedrija – no 1. decembra līdz 31.martam Zviedrijas autotransporta reģistrā reģistrētiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 t un to piekabēm OBLIGĀTI jābūt aprīkotiem ar ziemas (M+S) riepām. Radžotas riepas atļautas laika posmā no 1. oktobra līdz 30. aprīlim.
Norvēģija arī nav pieminēta. Noteikumi ir sekojoši:
Visu gadu jālieto tādas riepas, kas nodrošina atbilstošu saķeri, ja nepieciešams - ziemas riepas ar vai bez radzēm, nepieciešamības gadījumā - ķēdes. Vasaras riepu protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 1,6 mm, ziemas riepu - 3 mm.
Radžotas riepas atļautas no 1. novembra līdz pirmajai svētdienai pēc lieldienām (jo lieldienās daudzi brauc brīvdienās uz sniegotiem kalniem). Ziemeļu rajonos - no 15. oktobra līdz 1. maijam.
Auto virs 3,5 tonnām (vienalga, norvēģu vai ārzemju) obligāti jābūt līdzi ķēdēm. 3 ķēdes, ja tas ir parasts kravas auto, treilerim ar dubultiem velkošajiem riteņiem - septiņas (1 stūrēšanai, 4 velkošajiem, 2 piekabei). Iemesls ir vienkāršs - visa Norvēģija ir kalnaina un pat Oslo četrjoslu apvedceļā ir pāris vietas, kur ik gadu vietējie smejas par smieklīgajiem poļiem, lietuviešiem un igauņiem, kas ar savām lisenēm nevar uzvilkt piekabi kalnā, līdzko uzkrīt pirmais sniegs. (Īstenībā nemaz tik smieklīgi nav, to duraku dēļ ir pamatīgi sastrēgumi).
Vēl var atzīmēt, ka Trondheimā un Oslo jāmaksā 30 kronas dienā, ja pa pilsētu brauc ar radžotām riepām. Tā kā to kontrolē stāvvietu uzraugi, tad cilvēki kā likums nemaksā šo nodevu tad, ja vienkārši jāizbrauc pilsētai cauri.
Pirms došanas ceļā vēlreiz pārbaudiet sava automobiļa ekipējumu un salīdziniet ar to valstu prasībām, kuras apmeklēsiet ceļojuma laikā.
Ievērojot šos noteikumus, jūs viegli varēsiet paglābties no nepatīkamiem pārsteigumiem un liekiem tēriņiem brauciena laikā. Un arī neapšaubāmi ietaupīsiet laiku, kas ir ļoti vērtīgs mūsu straujajā dzīves tempā. Šo laiku taču var veltīt jaukai un daudzveidīgai atpūtai, ko es jums arī novēlu.
Aleks Medvedevs
• No 1. oktobra pēc LR CS noteikumiem ir atļauts lietot ziemas riepas.
nav tiesa - ziemas riepas var lietot visu cauru gadu!