Palikušas skaitītas dienas līdz gada lielākajam un garākajam notikumam auto un moto sportā - „Dakaras” maratonrallijam, kas aizsāksies ar tehnisko komisiju 28. decembrī un ilgs līdz 15. janvārim, līdz tiks sasniegti Rozā ezera krasti Dakarā.
Šogad sacensībām reģistrēti 240 motocikli, 188 automašīnas, 80 smagās automašīnas un 240 atbalsta auto. Jau pagājušogad tika reģistrēts rekordliels dalībnieku skaits, bet šogad tas ir vēl pieaudzis, pārspējot visus iepriekšējos rekordus. Neskatoties uz to, ka pieteikšanās termiņš bija līdz novembra sākumam, dalībnieku reģistrācija tika slēgta jau jūnijā, atstājot aiz svītras daudzus gribētājus piedalīties teju pusmēnesi garajā tuksneša izaicinājumā - „Dakaras” maratonrallijā.
Riga Rally Raid Team
Rīgas komanda šogad maratonrallijā piedalīsies jau trešo reizi. Šogad komandu pārstāvēs ekipāžas Māris Saukāns / Andris Dambis, Jānis Āzis / Ainārs Princis un motobraucējs Jānis Vinters. Komandas menedžera pienākumus pildīs Didzis Zariņš. Komandas mehāniķi dosies ceļā jau 21. decembrī, lai savlaicīgi nonāktu Lisabonā, bet pārējie komandas dalībnieki, izlidos uz Portugāli 28. decembrī 06:50 ar Amsterdamas reisu no Rīgas lidostas.
Ekipāža Māris Saukāns / Andris Dambis piedalīsies sacensībās ar jauno, šogad tapušo OSCar prototipu. Tajā ir ievietots Corvette dzinējs, kas ir jaudīgāks par iepriekš izmantotajiem BMW markas dzinējiem un bez virknes citu jauninājumu uzlabota arī amortizācija. Abiem prototipiem palielinātas arī benzīna tvertnes.
Komandas mērķi šāgada sacīkstei ir līdzīgi kā pagājušogad. Veiksmīgi veikt visu rallija distanci un cīnīties par maksimāli labiem rezultātiem ātrumposmos un kopvērtējumā.
Jānis Vinters šogad startēs ar jaunu KTM motociklu, kas gan ir smagāks par iepriekš izmantoto, toties krieni jaudīgāks. Jānis šogad ir cieši apņēmies revanšēties par pagājušo gadu neveiksmēm. Atcerēsimies, iepriekšējā sacīkstē Jānis neveiksmīgi krita piektajā sacensību posmā un guva smagas traumas, neilgi pēc tam, kad putekļainajā un grūti pārredzamajā trasē bija panācis tāsdienas uzvarētāju Endiju Kaldekotu.
Maršruts
Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem dalībniekiem pēc tehniskajām kontrolēm netiks ļauts mierīgi aizvadīt vecgada dienu. 31. decembrī maratonrallijs aizsāksies ar 370 km garu posmu, no kura 83 km būs pirmais ātrumposms viltīgajos un šaurajos Portugāles ceļos. Arī 1. janvārī, pirms pārcelšanās uz melno kontinentu dalībniekiem vēl būs jāveic 115 km ātrumposms.
Pavisam dalībniekiem būs jāveic 9043 kilometri, no kuriem 4813 ātrumposmos. Maršruts sadalīts 15 posmos, šķērsojot sešu valstu teritorijas.
Portugāle – 2 posmi
Maroka – 3 posmi
Mauritānija - 4 posmi
Mali - 2 posmi
Gvineja - 1 posms
Senegāla - 3 posmi
Jaunums būs posms Gvinejā, kur sacensības atgriežas pēc 18 gadu pārtraukuma ar maratonposmu Bamako – Labe. Tas nozīmē, ka pēc posma Kaijesa – Bamako finiša dalībnieku tehnika tiek nekavējoties novietota slēgtajā parkā, un nekāda tehniskā palīdzība tiem nav pieejama.
Garākais ātrumposms dalībniekus sagaida pēc atpūtas dienas Nuakčotā dodoties uz Kiffu – 599km. Savukārt īsākais ātrumposms būs Dakara –Dakara, kad pārbaudījumus izturējušie dalībnieki veiks 31 km garo leģedāro loku gar okeāna krastu un Rozā ezeru.
Drošība
Šīgada sacensībās organizatori ieviesuši vairākas izmaiņas drošības uzlabošanai. Iepriekšējos gados par rallija norisi un dalībnieku drošību bija atbildīgs viens sacensību direktors, šogad, ņemot vērā lielo dalībnieku skaitu un iepriekšējās sacīkstes rūgto pieredzi, tāds būs katrai klasei.
Visi sacensību dalībnieki un atbalsta transports būs apgādāti ar Iritrack satelītnavigācijas iekārtām, kas uzrāda katra lielās rallija karavānas dalībnieka atrašanās vietu. Sistēma ik pa piecām minūtēm noraida signālu ar tābrīža atrašanās koordinātām un ļauj datorā redzēt gan veikto ceļu un tajā pavadīto laiku, gan patreizējo atrašanās vietu. Pagājušogad, kad Iritrack vēl bija jaunums, tas bija pieejams tikai vadošajām ekipāžām un motociklistiem.
Noteikti arī ātruma ierobežojumi motociklu klasē – 150km/h līdzīgi kā iepriekš tas jau noteikts smagajām mašīnām. Arī atbalsta automašīnām noteikti ātruma limiti.
Navigācija
„Dakaras” rallijs atgriežas pie pirmssākumiem. GPS funkcijas lielākajā daļā posmu būs ierobežotas līdz minimumam – kompasam. Dalībniekiem tuksnešainajos plašumos būs jāorientējas tikai pēc leģendas un kompasa virzieniem, kā arī dažviet trasē noteiktajiem slēptajiem kontrolpunktiem, par kuru korektu apmeklējumu GPS iekārta ziņo, ja dotajam punktam (koordinātēm) braukts garām 3km rādiusā. Tātad, leģendā tiek norādīti virzieni un veicamie attālumi tajos. Kompass palīdz ieturēt pareizo virzienu nereti vienmuļajā tuksneša ainavā, kur drošu, labi pamanāmu orientieru bieži vien nav. GPS sistēma reģistrē veikto ceļu un organizatoru noteiktajos, slēptajos kontrolpunktos, kuru precīza atrašanās vieta pirms tam netiek izpausta, ziņo dalībniekam par pareizi ieturētu maršrutu. Par katru trūkstošu slēptā kontrolpunkta atzīmi dalībniekiem tiek piemērots laika sods.
Atgriežoties pie šādas navigācijas tiek saglabāta „Dakaras” maratonrallija pamatdoma – uz orientēšanos balstītas sacensības bezceļa apstākļos. Līdz ar to tiek arī mazināts rūpnīcu komandu nospiedošais tehniskais pārākums un negadījumu risks pie lieliem ātrumiem. Sālsezeru gultnēs dalībnieki mēdz sasniegt ap 180km/h lielu ātrumu, un nereti pie vienkāršas navigācijas cīnoties par sekundes simtdaļām tiek braukts uz maksimālā riska robežas. Šo riska faktoru tad arī organizatori cenšas mazināt, liekot uzsvaru uz navigācijas iemaņām, nevis pēc iespējas ātrāku braukšanu vadoties pēc GPS koordinātām.
www.rigarrt.lv
Foto: Conqueror, iAuto lasītājs
Ai kā vakar Vinters nožāvās gar zemi, braukājot apkārt Rolanda statujai. labi vēl, ka neko nesalauza.