Būtiskākais šā gada jaunums automašīnu apdrošināšanā ir vienoti visā valstī ieviestā bonus-malus jeb atlaides-piemaksas sistēma OCTA apdrošināšanai.
Apdrošināšanas akciju sabiedrība BTA janvāra laikā bonus-malus atlaidi piemēroja gandrīz 23 tūkstošiem polišu.Kompānija apkopojusi pirmā mēneša rezultātus pēc bonus-malus sistēmas ieviešanas šā gada 1.janvārī – ņemot vērā apstākli, ka kompānijai BTA pieder gandrīz 30% OCTA tirgus (pēc izsniegtām polisēm), šie rezultāti ilustrē kopējo situāciju.
„Tajā pašā laikā jāatceras, ka viena mēneša rezultāti ir neviennozīmīgi – pilnīgu ainu varēs sniegt gada rezultātu analīze, kuru varēs skatīt kontekstā ar aprēķiniem, kādi tika veikti sistēmas izstrādes laikā,” stāsta BTA OCTA riska parakstītāja Iveta Jahontova.
Kā arī tika rēķināts bonus-malus sistēmas sagatavošanas laikā, BTA dati uzrāda, ka vislielākais pāru „automašīna-īpašnieks” skaits iekļūst sestajā, tā saucamajā pamatklasē – BTA gadījumā tie ir 48% visu janvārī noslēgto OCTA apdrošināšanas līgumu. Taču I. Jahontova uzskata, ka šī proporcija var mainīties un liela daļa autovadītāju pāries par vienu klasi augstāk – uz septīto klasi, kur šobrīd ir otrais lielākais BTA noslēgto OCTA apdrošināšanas līgumu skaits (9%).
Savukārt BTA rādītāji pirmajās, zemākajās klasēs un augstākajās klasēs visnotaļ precīzi atspoguļo tirgus situāciju. Piemēram, pirmajā klasē ir nokļuvis tikai viens pāris „automašīna-īpašnieks”, bet 2.klasē – vien četri. Statistiski tas nav tālu no 0%. Šie BTA dati sakrīt ar tirgus prognozēm un kopējo analīzi.
Augstākajā 14.klasē BTA statistikā ierindojās 5% visu polišu, 13.klasē 4%, bet 12. un 11.klasēs – arī 5%. Tas ilustrē kopīgo situāciju automašīnu tirgū.
Atgādināsim, ka bonus-malus sistēmas būtība vienkāršotā skaidrojumā nozīmē – kurš brauc atbildīgāk un neizraisa ceļu satiksmes negadījumus, tas maksā par OCTA ievērojami lētāk. Autoīpašnieki saņem atlaides OCTA polisēm par katru gadu, kura laikā bijuši apdrošināti un nav izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus (proti, pārvietojas par klasi augstāk). Savukārt tie, kuri atbildīgi par avāriju izraisīšanu, maksās vairāk.
„Šāda pieeja apdrošināšanas polišu veidošanai atbilst BTA pamatprincipam – polises cenai jābūt godīgai,” uzskata BTA apdrošināšanas akciju sabiedrības valdes locekle Jeļena Alfejeva. „Būtisks jaunās sistēmas ieviešanas mērķis – uzlabot satiksmes drošību. Piemēram, līdz šim negadījumos, kas atbilda saskaņotā paziņojuma aizpildīšanai, vainīgie par to izraisīšanu nesaņēma nekādu sodu. Taču godīga un atbildīgu auto vadīšanu veicinoša sistēma ir tad, kad tie autovadītāji, kas sevi un apkārtējos pakļauj lielākam riskam, maksā vairāk. Savukārt tie, kas nepakļauj sevi un citus riskam, maksā mazāk. Tā ir arī pasaules prakse.”
Kompānija BTA vienlaikus ar vienotās bonus-malus sistēmas ieviešanu pilnībā saglabājusi visas līdzšinējās atlaides un diferencēto, klientiem piemērotāko pieeju OCTA cenas veidošanai. Bonus-malus sistēma tādējādi pievienojās BTA jau izstrādātajiem kritērijiem OCTA cenu noteikšanai – mašīnas lietošanas un reģistrācijas teritorijai, izlaiduma gadam un īpašnieka vecumam tagad pievienojās arī atbildīguma, proti, avārijas neizraisīšanas kritērijs.
Pilnīgs sviests tas bonus malus, man ir divi automobiļi, vienam tiek piemērota atlaide, bet otram nav, neviena no automašīnām, vismaz Latvijā, nav izraisījusi CSNg, īpašnieks viens un arī nav bijis iesaistīts CSNg, tad pastāstiet kā viņa darbojas???