OCTA apdrošinātājus satrauc jautājums, vai Latvijā tiek nodrošinātas ES prasības par pietiekamas konkurences nodrošināšanu transportlīdzekļu dīleru pilnvaroto un neatkarīgo servisu tirgū?
Saskaņā ar EK regulu 1400/2002 transportlīdzekļu garantijas periodā jebkurš sertificēts serviss drīkst veikt remontdarbus, transportlīdzekļu īpašniekam nezaudējot garantijas saistības ar ražotāju.Apdrošināšanas sabiedrības ir spiestas izmaksāt lielākas OCTA atlīdzības par tiem jaunajiem transportlīdzekļiem, kuriem līgumos ir noteikts dīlera garantijas serviss* remontdarbiem. Ņemot vērā, ka Latvijā strauji pieaug jauno transportlīdzekļu īpatsvars, šāds nosacījums garantijas līgumos, ik gadu būtiski palielina apdrošināšanas sabiedrību izmaksāto atlīdzību apjomus.
Garantijas servisu izmaksas atsevišķiem servisiem pieaug pat divreiz
Kopš pērnā gada rudens gandrīz vienlaicīgi LTAB saņēmis paziņojumus no vairākiem transportlīdzekļu oficiālajiem dīleriem Latvijā par ievērojamu remontdarbu izmaksu paaugstinājumu šo izplatītāju pārstāvētajos remontservisos.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Auto tirgotāju garantijas servisu noteikšana līgumos vistiešākā veidā ietekmē OCTA apdrošināšanas atlīdzību apjomu. Šo servisu veikto remontdarbu izmaksas ir par 20% līdz pat dubultā augstākas. Tas nozīmē, ka apdrošinātājs par katru šādu jauno transportlīdzekli, kas iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā, apmaksā salīdzinoši augstas remontdarbu izmaksas.”
Šādus obligātos garantijas servisus nosaka automašīnu marku oficiālie tirgotāji Latvijā. Pircējiem, kas iegādājas jaunas automašīnas pie auto dīleriem, līgumos tiek ietverts garantijas serviss un rezervju daļu iegāde no paša tirgotāja vai tā norādītā servisa.
J.Stengrevics: „Garantijas servisu dēļ var ciest arī paši transportlīdzekļu īpašnieki. Pieaugot apdrošinātu jauno transportlīdzekļu īpatsvaram, apdrošinātāji varētu būt spiesti pacelt OCTA polišu cenas visiem transportlīdzekļu īpašniekiem, lai šādā veidā spētu segt garantijas servisu augstās izmaksas. Turklāt jauno transportlīdzekļu īpašniekiem ir jārēķinās ar stingrākiem KASKO apdrošināšanas nosacījumiem.”
Problēmas risināšana
J.Stengrevics: „Šīs problēmas risināšanā būtu jāiesaistās gan valsts institūcijām, gan arī pašiem jauno transportlīdzekļu īpašniekiem, kas nepiekristu auto tirgotāju uzstādījumiem par obligātajiem garantijas servisiem. Savukārt valstij daudz aktīvāk būtu jānodrošina Eiropas Komisijas regulas Nr.1400/2002 izpilde, šādā veidā veicinot godīgu konkurenci starp transportlīdzekļu pārdevējiem, remontdarbu veicējiem un rezervju daļu piegādātājiem.”
Kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā, Latvijai jāievēro ES prasības, tai skaitā, EK regula Nr1400/2002. Saskaņā ar šo regulu jebkurš neatkarīgais rezervju daļu izplatītājs un serviss var sniegt pakalpojumus transportlīdzekļiem garantijas laikā. Arī jebkurš transportlīdzekļu īpašnieks drīkst vērsties pie jebkura neatkarīga servisa, nezaudējot ražotāja garantiju.
LTAB jau lūdzis Konkurences padomi pārbaudīt, vai jauno automašīnu tirgotāju prakse noteikt automašīnām noteiktus servisus remontdarbu veikšanai garantijas laikā nepārkāpj ES direktīvu par konkurences nodrošināšanu un vai starp jauno automašīnu tirgotājiem nepastāv vienošanās par garantijas apkalpošanas un veicamo remontdarbu paaugstinātām izmaksām.
_______________
* autorizētie mehānisko transportlīdzekļu servisi (dīleru pilnvarotie servisi, kuriem deleģētas tiesības veikt remontdarbus, apkopes un piegādāt rezerves daļas automašīnām garantijas periodā)
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB)
valdes priekšsēdētājs
nepiržat, nelabošu savu jauno mašīnu jūsu krūmu servisos.