«Lidojošais» mācību process Somijā 2

 
27.marts 2006 9:24

“Bensons Honda Racing” jau informēja, ka marta sākumā komandas braucējs Kaspars Šimkus ar stūrmani Vladimiru Barinovu piedalījās Somijas un Ziemeļeiropas zonas rallija čempionāta posmā, rallijā “Perunkaralli 2006”.

Pirmo reizi startējot Somijā, tika gūta vērtīga pieredze, gatavojoties sezonas atbildīgākajam un nopietnākajam startam – dalībai pasaules čempionāta posmā “Neste Rally Finland”.

Par Somijā pieredzēto un uz ziemas sezonu atskatās “Bensons Honda Racing” komandas pilots Kaspars Šimkus.

Kas ir atšķirīgs Somijas čempionāta posma norisē?

Trasi varēja izbraukt tikai divreiz – pierakstīt un vienreiz pārbaudīt. Lai gan dokumentos bija norādīts, ka atļautais braukšanas ātrums ir 80 km/h, reāli bija 60 km/h, vietām arī 30, 40 km/h. Trasē daudz kontrolēja ar radariem stāvēja, policija sēdēja pelēkos džipos, ko sniegā bija grūti pamanīt.

Šis man bija pirmais rallijs, kur ir tik liels dalībnieku skaits. Es esmu braucis rallijos, kur ir 120 ekipāžu, un tad jau šķita, ka daudz. Taču visas šīs 179 ekipāžas, kas bija pieteikušās, nepieraksta trasi vienlaicīgi. Somijā rallija čempionāts dalās A, B un C līgā, un katrai ir savi noteikumi. C līgā brauc iesācēji, un viņiem noteikumi paredz, ka nedrīkst iepazīsties iepazīties ar trasi un sacīkstē jābrauc bez stenogrammas, tikai pēc leģendas. B līgas braucēji jau drīkst iepriekš izbraukt trasi, bet pārbaudīt gan ne. Es sāku prašņāt, kāpēc tad viņiem stūrmaņi vajadzīgi tai C līgā? Izrādās, tāpēc, lai kreisajos līkumos pateiktu pilotam, kāda ir līkuma izeja – vai vajag piebremzēt vai var dot virsū. Lai iekļūtu nākamajā, B līgā, sezonā ir jāiekļūst labāko desmitniekā C līgas kopvērtējumā. Es biju šokā - C līgā, kas ir vājākā līga, brauca 2003. gada Ford Focus WRC! Netiek šķirots, kāds tev ir auto, bet gan kāda tev ir pieredze, un pat visjaudīgākais auto neļauj izlaist kādu no līgām. Tāpēc somu braucējiem arī ir tāda meistarība!

Kā vērtē pats savu sniegumu?

Savas klases līderim es zaudēju 3,5 – 4 sekundes uz kilometru, un tas ir šausmīgi daudz, un mums visiem baltiešiem, kas tur startēja, bija līdzīgi rezultāti. Bet es nebiju aizbraucis parādīt, kā nu mēs protam maukt un cik augstu lecam. Koncentrējos uz darbu.

Vietējiem, protams, plus ir tas, ka viņi zina ceļu konfigurāciju, izejot cauri visām līgām ir iegūta tāda pieredze, jo visa Somija izbraukāta krustām šķērsām. Somu pilots jau no attāluma prot novērtēt tramplīnu – ja tas ir nedaudz ieslīps, viņš zina, ka aiz tramplīna seko līkums uz kreiso pusi. Kupenas bija ļoti specifiskas, nevarēja atspiesties kā pie mums, uzreiz mašīnu ievelk sniegā, jo tas ir mīksts.

Daudz vairāk atšķirīga bija pati trase. Vispirms jau, protams, daudzie tramplīni - T burtu man stenogrammā bija tik daudz kā nekad iepriekš – vienā ātrumposmā divas lapas pēc kārtas bija tikai tramplīni: tramplīns pa vidu met, tramplīns pa vidu, tramplīns uz kreiso, tramplīns no labās uz kreiso, tramplīna pa vidu met, sēdināt utt. Pašā galā aiz nepārredzama tramplīna vēl kreisais 3-4 bīstams! Tas viss vēl jānolasa, jāuztver un jāsaprot, kurš tramplīns ir kurš. Turklāt, pierakstot trasi, šķiet, ka tramplīns nemet, bet sacīkstē izrādās, ka met gan.

Ziema tur bija pamatīga, naktī -23, -24°C. Pa dienu siltāks, -16°C, bet tiklīdz kā saule noriet, tā uzreiz kļūst piecus grādus aukstāks.

Kas nepieciešams, lai sasniegtu labus rezultātus Somijas rallijos?

Protams, pieredze. Lai Somijā labi nobrauktu, ir arī ļoti jākoncentrējas. Vienam ātrumposmam starts bija šaurā meža ceļā, un tramplīni, kas visu laiku mašīnu met pa gaisu. Visu laiku lec kā varde - zeme-gaiss, zeme-gaiss. Daudzi, īpaši Krievijas braucēji, uzrāvās uz bremzēšanas metrāžu pēc tramplīna – treniņos šķiet, ka aiz tramplīna līdz līkumam ir attālums, bet sacīkstē viss ir blakus.

Kāpēc jūs izvēlējāties piedalīties tieši šajā ziemas rallijā?

Dēļ saviem vasaras plāniem. Domājam augustā piedalīties pasaules čempionāta posmā Somijā un nolēmām aizbraukt paskatīties, jo Perunkaralli notika tai pašā reģionā. Noteikti aizbrauksim uz Somiju nostartēt arī vienā grants rallijā, jo ziema ir ziema, bet vasara ir vasara. Un skola jau tā arī ir laba!

Ko tu tur iemācījies?

Pareizi rakstīt stenogrammu. Piemēram, ceturtais ātrumposms, 16 km garš, treniņos šķita nekas īpašs, klasisks posms – labais 3, kreisais 4, tramplīns. Sacīkstē tās bija šausmas! Stūrmanis teica, ka viņš pat galvu nav pacēlis, tikai ievelk elpu un lasa tālāk. Trase bija ļoti ātra, vietām pat ar 180 km/h braucām.

Ja tu saki, ka esi izmainījis savu stenogrammu, tas neradīs neskaidrības pirmajā vasaras posmā Latvijas čempionātā, kur brauksi atkal kopā ar brāli?

Patiesībā stenogrammas princips jau nemainās, tikai pieraksts kļuvis precīzāks, nekādi jauni jēdzieni nav nākuši klāt.

Kāpēc tev ārzemju rallijos ir cits stūrmanis, nevis brālis Armands?

Armandam ir jāstrādā. Gada sākumā mums bija norunāts, ka ar Armandu braucam Latvijas čempionāta posmus, bet ārpus Latvijas braucu kopā ar Vladimiru Barinovu, jo viņam arī patīk rallijs, turklāt viņš var arī finansiāli piepalīdzēt, kas nav mazsvarīgi.

Pirms Talsu rallija ir ieplānota kāda iesildīšanās?

Jā, brauksim uz Tallinas ralliju. Šis rallijs gan ir ļoti ātrs, taču dalībnieku skaits tajā ir viens no lielākajiem Baltijā, jo tas ir pirmais grants rallijs un visi grib pēc iespējas ātrāk uzsākt vasaras sezonu.

Materiālu sagatavoja Bensonu Sporta klubs
 
Visi komentāri
 
196122. viesis 27.marts 2006 9:34
0 0 Atbildēt

Jā , raksts tāds darbīgs . Laikam pasvīst nācās krietni .

196161. viesis 27.marts 2006 10:23
0 0 Atbildēt

Štrunts par rakstu, bet kāds tagad būs krāns !

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 7

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti