Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB): Lai gan pērn kopumā OCTA apdrošināšanas nozares darbības rādītāji ir uzlabojušies, tomēr 2005.gadu apdrošinātāji noslēguši ar negatīvu bilanci: mīnus 292 tūkst. latu. Salīdzinot ar 2004.gadu, pērn zaudējumi ievērojami samazinājušies par 2,78 milj. latu.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Neskatoties uz to, ka ievērojami ir uzlabojušies kopējie šī apdrošināšanas veida rezultāti, tomēr joprojām saglabājas tendence, ka izmaksāto atlīdzību apjoms pieaug straujāk nekā saņemtās prēmijas.Papildus zaudējumu atlīdzībām, apdrošinātājiem jārēķinās arī ar izdevumiem, ko nosaka OCTA likums. Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu apdrošinātājiem ik gadu no naudas, ko saņem par polisēm ir jāmaksā 2% Ceļu satiksmes drošības profilakses fondā, kura līdzekļus, atbilstoši Ceļu satiksmes drošības padomes lēmumiem, izlieto informatīvajām kampaņām un citiem ceļu satiksmes drošības uzlabošanas pasākumiem. Pērn šajā fondā apdrošinātāji ieskaitījuši vairāk nekā pusmiljonu latu. Savukārt OCTA garantijas fondu pērn tie papildinājuši par 713,7 tūkst. latu.”
Pērnā gada vērtējums
Pērn apdrošināšanas sabiedrības OCTA atlīdzībās aprēķinājušas 15,4 milj. latu, kas ir par 3,6% jeb 530,4 tūkst. latiem vairāk nekā 2004.gadā. Savukārt izsniegušas ap 1,2 milj. OCTA polises par 28,77 milj. latu, kas ir par 2,4% jeb 688,7 tūkst. latiem vairāk, salīdzinot ar iepriekšējo gadu.
Kopumā pērno gadu transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jomā LTAB vērtē kā ļoti veiksmīgu tieši nozares sakārtošanā.
Juris Stengrevics: 2005.gadā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, pieaudzis izmaksāto atlīdzību apjoms ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem. Neskatoties uz augsto inflāciju valstī, kā rezultātā palielinājušās OCTA atlīdzību izmaksas, zaudējumiem, apdrošinātāji spējuši noturēt iepriekšējo gadu līmenī OCTA polišu vidējās cenas. Pērn par dalības uzsākšanu tirgū paziņoja AAS „Seesam Latvia”. Šie un citi aspekti liecina par pietiekamu sīvu konkurenci OCTA apdrošināšanas tirgū.
Pērn maijā pieņemti noteikumi par nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem. Pateicoties šiem noteikumiem, cilvēki varēs saņemt atlīdzības ne tikai par faktiskiem izdevumiem, kas saistīti ar ārstēšanos, bet arī par morālajām ciešanām.
Ievērojams darbs un ne mazums līdzekļu ieguldīts IT jomā, lai pilnveidotu un papildinātu datubāzēs uzkrāto informāciju un no 2006.gada darbotos Bonus- malus jeb atlaižu un piemaksu sistēma Latvijā. Šī sistēma noteikti uzlabos autovadītāju braukšanas kultūru. Transportlīdzekļu īpašnieki nebūs ieinteresēti zaudēt iegūto atlaižu klasi, un tāpēc būs daudz apdomīgāki vadot automašīnas.
Transportlīdzekļu vadītāji arvien aktīvāk aizpilda saskaņotos paziņojumus maznozīmīgos ceļu satiksmes negadījumos. Statistika liecina, ka uz doto brīdi jau ap 50% no visiem rakstveida pieteikumiem par ceļu satiksmes negadījumiem, ko saņēmuši apdrošinātāji, ir noformēti ar saskaņotajiem paziņojumiem, neiesaistot ceļu policiju. Tie ir ļoti atzīstami rezultāti. Turklāt tie ir visaugstākie rādītāji, kopš sistēmas ieviešanas 2004.gada 1.maijā.
LTAB saņemto sūdzību skaitam ir tendence ar katru gadu samazināties. Pērn kopējais sūdzību skaits bija 187, kas ir tikai 0,64% no kopējo apdrošināšanas gadījumu skaita. Tas ir ļoti labs rādītājs, ņemot vērā, ka 2003.gadā tas bija divreiz augstāks. Salīdzinot ar pasaules praksi, šādi rādītāji liecina par OCTA sistēmas profesionalitāti un stabilitāti Latvijā.”
Šī gada mērķi
Kā vienu no primārajiem šogad veicamajiem uzdevumiem LTAB nospraudis turpmāku nozares sakārtošanu un likumdošanas pilnveidošanu atbilstoši jaunajām ES prasībām.
Juris Stengrevics: Šogad kā viens no svarīgākajiem uzdevumiem būs priekšlikumu izstrāde grozījumiem OCTA likumā, lai Latvijas likumdošana OCTA jomā atbilstu jaunajām ES direktīvas prasībām.
Kā negatīvs fakts jāatzīmē tas, ka vēl joprojām neizdodas Ministru kabinetā pieņemt jaunos noteikumus par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas darbībai nepieciešamo datu apjomu un veidiem, datu ievades, apmaiņas un izmantošanas kārtību. Šie noteikumi veicinātu LTAB, apdrošināšanas sabiedrību un noteiktu valsts institūciju sadarbību savstarpējās datu apmaiņas nodrošināšanā.
Tāpat kā ne mazāk nozīmīgus uzdevumus var minēt Bonus – malus sistēmas sekmīgu ieviešanu visā Latvijā, sabiedrības informēšanu par saskaņotajiem paziņojumiem, materiālajām un nemateriālajām atlīdzībām un daudzām citām lietām, kas veicinātu nozares rādītāju (kvalitātes) uzlabošanos.
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Ozoliņa
nu jaa.. sen bij laiks celt cenas... sen :P