Sākusies ceļu satiksmes drošības kampaņa „Piesprādzē! Neriskē!”, kas turpināsies līdz 18. jūnijam.
Kampaņas mērķis ir palielināt drošības jostu lietotāju skaitu un samazināt ceļu satiksmes negadījumos ievainoto un bojā gājušo skaitu. Ar kampaņu tās rīkotāji vēlas mainīt bērnu, viņu vecāku un citu autovadītāju attieksmi un panākt, lai drošības jostas obligāti lietotu gan auto vadītāji, gan pasažieri visos transportlīdzekļos.Kampaņas galvenā mērķa auditorija ir bērni vecumā no 4 līdz 8 gadiem. Taču līdz ar bērniem kampaņas rīkotāji uzrunās arī daudz plašāku sabiedrības daļu – bērnu vecākus, radiniekus, visus ceļu satiksmes dalībniekus.
Satiksmes ministrs Krišjānis Peters uzsver: „Ar kampaņu „Piesprādzē! Neriskē!” Latvija pirmo reizi vēsturē iesaistās starptautiskā Eiropas projektā, kuru atbalsta Eiropas Komisija. Šādās kampaņas šogad notiek 15 Eiropas valstīs.”
Satiksmes drošība ir prioritāte visā Eiropas Savienībā. Efektīvākie veidi kā samazināt uz ceļiem bojā gājušo skaitu ir satiksmes drošības kampaņas, kontrole uz ceļiem un stingrākas likuma normas. Pēc šāda plāna tiek veidotas arī satiksmes drošības aktivitātes Latvijā.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš atzīmē, ka statistika vēl aizvien neiepriecina. Pērn bojā gājušo bērnu - pasažieru skaits bija 8, salīdzinoši - 2004. gadā 2 bērni. Šogad bojā gājis ir viens bērns –pasažieris, bet diemžēl par 40 % ir pieaudzis ievainoto skaits no 29 (2005. gada I cet.) uz 47 (2006. gada I cet.).
Negadījumu skaits ievērojami palielinās, pat trīskāršojas, vasaras mēnešos - no maija līdz augustam. Kā iemesls tam varētu būt tas, ka sākas atvaļinājuma un brīvlaika laiks, kad bērni tiek vesti uz laukiem, ekskursijās, kā arī ģimeņu izbraucienos. Tieši tādēļ vasaras sākums ir īstais laiks atgādināt, ka iekāpjot automašīnās ir jāpiesprādzējas.
Vienlaicīgi ar kampaņu „Piesprādzē! Neriskē!” ir sagatavotas izmaiņas likumos. Patlaban par nepiesprādzēšanos tiek izteikts brīdinājums vai uzlikts naudas sods 10 latu apmērā. Likuma izmaiņās ir paredzēts - ja autovadītājs nav piesprādzējies viņš saņem 1 uzskaites punktu un 10 latu lielu naudas sodu, bet ja pasažieris- bērns nav piesprādzēts – 2 uzskaites punkti un 10 latu sods autovadītājam.
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pediatrs, reanimatologs Pēteris Kļava pēc ikdienas darbā pieredzētajiem gadījumiem zina stāstīt, ka apmēram 60 automašīnās no 100, kuru vadītāji un pasažieri vērsušies pēc palīdzības slimnīcā, bērni nav bijuši piesprādzēti. „Automašīnā nepiesprādzēts bērns negadījumā cieš vissmagāk, jo avārijas brīdī pieaugušie instinktīvi vispirms domā par sevi un tikai tad par bērnu. Sekas tam ir bērna nāve vai ciešanas visu mūžu. Piesprādzēti bērni gandrīz vienmēr izdzīvo,” uzsver Pēteris Kļava. Viņaprāt kampaņa ir garīgs medikaments, ar kura palīdzību pamazām tiek mainīti cilvēku ieradumi vēlamajā – drošības virzienā.
Reklāmas aģentūras „Creative Media Services” ir kampaņas radošā risinājuma autori. Tās direktors Kārlis Gudonis atzina: „Šī kampaņa ir jauns izaicinājums, jo mērķauditorija – bērni ir ļoti specifiska. Lai viņus precīzi uzrunātu, kampaņa jāveido vienkārša, bērniem saprotama un atmiņā paliekoša.” Kampaņas vadmotīvs ir bērnu draugs – rotaļlieta bruņnesis Robis, bet galvenais vēstījums - „Piesprādzējas, un Robis būs Tavs draugs!””
Kampaņas laikā tiks veikti Valsts policijas reidi. Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Sabiedriskās drošības pārvaldes 3. biroja (ceļu policijas biroja) priekšnieka vietniece Vineta Mistre atzīmēja, ka Valsts policijas darbinieki kampaņas laikā pastiprinātu uzmanību pievērsīs drošības jostu lietošanai, un, protams, kampaņas ietvaros rīkos speciālus reidus: „Šī kampaņa ir nozīmīga ar to, ka īpaši pildīsim preventīvo funkciju, skaidrosim autobraucējiem, cik bīstami ir pārvadāt bērnus bez individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, bet bērnus, kuri būs piesprādzējušies, atalgosim ar nelielu pārsteigumu. Viņi iegūs jaunu draugu - rotaļlietu Robi.”
Reidu laikā tiks dalīti arī informatīvie bukleti kurā uzskatāmi tiks parādīts – kā pareizi ir jāpiesprādzējas un jālieto bērnu sēdeklītis un paliktnis. Tie ir tapuši ar uzņēmuma „Hansa Līzings” atbalstu.
„Hansa Līzings” veic virkni aktivitāšu, lai uzlabotu situāciju ceļu satiksmes drošības jomā, kā piemēram, Ceļu skolu, Drošas braukšanas skolu. „Atbalsts CSDD veiktajai kampaņai „Piesprādzē! Neriskē!” ir turpinājums mūsu iesāktajai sadarbībai. Kampaņa ir jo īpaši nepieciešama sākoties vasaras skolēnu brīvdienām,” stāsta „Hansa Līzings” vadītāja Irīna Pīgozne.
Kampaņas laikā tiks izvērsta daudz plašāka autovadītāju kontrole. Trīs nedēļas „Statoil” degvielas uzpildes stacijās visā Latvijā darbosies Robja patruļas, kuras pārbaudīs, vai bērni ir piesprādzēti.
Pateicoties „Statoil” plašajam degvielas uzpildes staciju skaitam, esam ieinteresēti piedalīties CSDD rīkotajā kampaņā, lai uzrunātu pēc iespējas plašāku sabiedrības daļu,” tā uzsverot kampaņas nepieciešamību, stāsta SIA „Latvija Statoil” izpilddirektore Baiba Rubesa.
Kampaņas ietvaros notiks virkne pasākumu lielākajās Latvijas pilsētās, kuru laikā kampaņas simbols – Robis – ar īpašas kampaņas dziesmas, skaitāmpantiņa un dejas palīdzību mācīs bērnus piesprādzēties. Kampaņas noslēguma pasākums risināsies Rīgā, Doma laukumā.
Kampaņu rīko CSDD sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Iekšlietu ministriju un Valsts policiju. Kampaņu atbalsta Eiropas Komisija, uzņēmumi „Latvija Statoil” un „Hansa Līzings”.
Ieva Bērziņa,
CSDD sabiedrisko attiecību daļa
robis labs