4. un 5. augustā Gulbenē notika minirallija Latvijas čempionāta ceturtais posms - kā jau ierasts šajā laikā - "Gulbis 06".
Tā kā iAuto portāla ekipāža brauc ar auto, kas (gandrīz) pilnīgi atbilst CSDD noteiktajām normām, gribas izteikt pārdomas par vismazāk mīlēto mini rallija klasi - ROAD grupu.Kaut arī organizatori nebija gaidījuši, uz ROAD klasi pieteicās 13 dalībnieki, bet vienas mašīnas tehniska defekta dēļ startēja 12. Kā atzina paši organizatori, tādu dalībnieku skaitu šajā klasē nebija gaidījuši. Daļēji vainu "jāuzņemas" iAuto, jo vairāki šie paši dalībnieki iemaņas ROAD klases vajadzībām ieguvuši tieši iAuto portāla organizētajos rallijos.
Kā jau varēja sagaidīt, vairākiem ROAD klases dalīniekiem automobiļos varēja atrast dažnedažādas tehniskas ierīces - sākot no laptopiem, velospidometriem, GPS iekārtām un beidzot ar Pocket PC. Citiem bija izstrādāts attiecīgs softs, citi brauca ar vispārpieejamu programmatūru. Citi brauca ar vienkāršiem hronometriem.
Kā noskaidrojās pēc iepazīšanās, galvenais ROAD klases dalībnieku uzdevums bija iebraukt finišā (elektroniski mērītā) savā ideālajā laikā. Kā galvenais kritērijs tika uzstādīts vidējais ātrums, atkarībā no dopa sarežģītības/bīstamības - no 72 km/h līdz pat 58km/h - ar kuru jānobrauc visa distance. Izrādījās, ka starp trases startu un finišu neviens papildus tiesnesis-hronometrs netika izvietoti.
Arī mēs braucām ar auto, kas aprīkots ar tehniskām palīgierīcēm - Pocket PC, uz kura darbojas speciāli šim nolūkam izveidota programatūra, kas visu informāciju saņem no 16 kanālu GPS uztvērēja. Kopš aukstā kara beigām GPS kļūda ir likvidēta un šīs ierīces stipri precīzākas par rallijā izmantotajiem Terra Trip devējiem.
Sistēma pavisam vienkārša - uzstādam organizatora noteikto vidējo ātrumu un starta mirklī nospiežam START. Programma pati, ņemot vērā nobraukto attālumu un tam patērēto laiku, rāda kavējumu vai apsteidzi katrā dopa metrā / sekundē. Citi dalībnieki brauc savādāk - pēc starta uzņem apmēram uzdoto ātrumu un ņemot vērā kopējo (organizatora uzdototo) dopa garumu un vidējo ātrumu brauc pēc hronometra un cenšas iebraukt savā sekundē.
Izrādās, ka šīm metodēm ir dažas būtiskas nepilnības - braucot ar speciālo softu, laiks, kurā būtu jāiebrauc finišā ir nedaudz cits, nekā tas, ko domā organizators. Tas saistīts ar to, ka pēc organizatora (viņa mērierīces) domām, dopa garums ir viens, bet pēc GPS - cits. Kam ticēt? It kā būtu jātic GPS, jo galvenais parametrs, pēc kā ROAD klases dalībniekiem jāvadās, ir uzdotais vidējais ātrums - kilometri/stundā, nevis laika norma (min:sec), kas ir pakārtota organizatora Terra Trip vai kādam citam rādījumam.
Šāda ROAD brauciena rezultāts - sabojāti nervi, jo ne vienmēr organizatora kilometrs sakrīt ar realitāti. Jāņem vērā, ka pat daži desmiti metru nobīde no patiesības spēj radīt sekundes vai pat vairāk kļūdu. Paskatoties ROAD klases rezultātos - dažos desmitos soda sekunžu iebrauca (10 dopus) gandrīz visi dalībnieki.
Kas būtu jādara, lai visiem būtu labi?
1. RS trasē noteikti jāizvieto starpfiniši, kuru novietojums nav zināms dalībniekiem (tiesnešiem nav jāizvieto zaļie un sarkanie karogi);
2. Tā kā ROAD klasē rezultāti ir ļoti blīvi, precīzi un spēj atšķirties tikai par sekundes desmitdaļām, trases garuma mērījumi jāveic nevis ar kādu vietējo kilometru skaitāju, bet ar GPS iekārtu.
Šā raksta secinājumi radušies, braucot divām režīma sacensības pieredzējušām ekipāžām, kas aprīkotas ar divām pilnīgi dažādām sistēmām uz GPS bāzes - abos gadījumos uzrādījās viena un tā pati kļūda (7. un 10. dopā).
Kopumā par ralliju "Gulbis 06"
Ja godīgi, mūs pat (pozitīvi) šokēja tie drošības pasākumi, kas tika veikti, lai trase būtu droša gan dalībniekiem, gan arī skatītājiem. Tā kā iAuto ekipāžu atbalsīja arī līdzjutēji, dzirdējām, ka skatītāji tika stipri kontrolēti. Protams, ka visi dalībnieki pamanīja, ka pilnīgi visas bīstamās vietas trasē bija pareizi nolentotas un nevarēja rasties situācija, ka kāda sporta mašīna ielidotu skatītājos.Rallija dokumentācija bija augstā līmenī un arī rallija grafiks bija atbilstošs situācijai - ne par daudz, ne par maz.
Organizatoriem: izsakām lielu pateicību par tik labi sagatavotu ralliju. Ja kāds prasītu mūsu atzīmi - teiktu 5 no 5. Tā turpināt!
iAuto, #64E.Biele
J.Karašnieks
___________________
* - iAuto ekipāža #64 izcīnija 1.vietu, kas no otrās vietas atšķīrās tikai ar 0,2 sekundēm.
Mūsu 5. vieta tak ar no 6. atšķiras par 0,1 sekundi...