Pirmajam Maserati automobilim - 80 gadi 4

29.augusts 2006 9:02

1926. gadā Boloņā uzbūvēts pirmais vieglais automobilis ar Maserati marku.

No svecēm līdz auto klasikai

- 80 gadus ar Neptūna trejžuburi
- slaveni sporta un prestiža auto ar individuālu smalku stilu
- pārstāvniecības 50 valstīs, tajā skaitā Latvijā
- 500 uzvaras sacīkšu trasēs

Mūsdienās plaši pazīstamās automarkas Maserati pirmsākumi meklējami 1914. gada 1. decembrī, kad Boloņas amatnieks Alfjeri Maserati reģistrēja savu firmu aizdedzes sveču ražošanai. Vēlāk tai pievienojās arī Alfjeri brāļi Bindo, Etore un Ernesto, uzņēmumu pārdēvējot par Societa Anonima Officine Alfieri Maserati. Pirmais automobilis ar Maserati nosaukumu un emblēmā attēlotu Boloņas pilsētas simbolu – Neptūna trejžuburi – tika uzbūvēts 1926. gadā. Tas bija Tipo 26, kas jau debijas reizē uzvarēja smagajās Targa Florio sacīkstēs savā klasē.



Kopš tā laika Maserati koncentrējās sacīkšu automašīnu izgatavošanai, gūstot labus panākumus pasaules trasēs. 1937. gadā brāļi Maserati pārdeva firmu Orsī ģimenei, bet pēc diviem gadiem rūpnīcu pārcēla uz tās pašreizējo atrašanās vietu Modenā. Pēc Otrā pasaules kara tur sāka ražot pirmo Maserati ielas sporta automobili – modeli A6 1500 Sport ar Pininfarina studijas virsbūvi. 50. gadu beigās radās veiksmīgā GT sērija, kurā ietilpa 3500 GT ar sešcilindru motoru un 5000 GT ar V8 cilindru dzinēju. Tie bija respektabli sporta tipa automobiļi, ar ko brauca pat Persijas šeihs. Kopš tā laika Maserati simbolizēja ne tikai ātrumu, bet arī augstu prestižu.

60. gadi firmai bija ražīgi ar jauniem, izciliem sērijveida modeļiem: gan sporta Sebring un Mistral, gan ātrākais četrdurvju sedans Quattroporte, gan Džordžetto Džudžāro veidotais dizaina šedevrs Ghibli. No 1968. līdz 1975. gadam Maserati atradās Citroen kompānijas īpašumā. Šī abām pusēm izdevīgā sadarbība vainagojās ar slavenajiem modeļiem Bora, Merak un Khamsin, kā arī Citroen SM. Pēc tam par Maserati īpašnieku kļuva Itālijas valsts uzņēmums GEPI, kurā ietilpa arī cita sporta auto firma De Tomaso. Šī laika zīmīgākais notikums ir jaunā Maserati Quattroporte kļūšana par Itālijas prezidenta oficiālo automobili. Starp citu, arī PSRS valsts vadītāja Leonīda Brežņeva garāžā bija Quattroporte.

80. gados Maserati koncepcija izmainījās no elitāriem uz krietni demokrātiskākiem modeļiem, kas ļāva palielināt ražošanas apjomu no simtiem uz tūkstošiem eksemplāru gadā. 1993. gadā Maserati iegādājās lielākais Itālijas autobūves koncerns FIAT, kas turpmāko gadu gaitā nodeva kontroli pār šo firmu savas nodaļas Ferrari rīcībā. Šajā kopdarbā tapa jaunās paaudzes modeļi, kas veido Maserati mūsdienu programmu. Kā pirmais no tiem bija dizainiski izcilais 3200 GT, kas debitēja 1998. gada Parīzes autosalonā. Kopš 2005. gada aprīļa Maserati firma atguva formālu neatkarību.

Prestižs un stils

Pašreizējais Maserati piedāvājums aptver vairākus tirgus un cenu sektorus. Tajā ietilpst ielas sporta divdurvju sērija Coupe un Spyder (arī modifikācija Gransport), četrdurvju prestiža sedans Quattroporte ar tā modifikācijām Executive GT un Sport GT, kā arī superkāra MC 12 limitētā sērija. Visi tie ir tīrasiņu Itālijas auto, kas apvieno sportiskumu ar komfortu un prestižu ar izcilām gaitas īpašībām. Turklāt Maserati izceļas ne tikai ar smalku stilu un perfektiem tehniskiem risinājumiem, bet arī ar augstu izgatavošanas kvalitāti un tradīcijām pielāgot konkrētā auto izskatu un aprīkojumu katra klienta vēlmēm. Maserati automašīnas nav domātas jebkuram, bet gan īstiem lietpratējiem, kas vēlas izpaust savu individualitāti.

Maserati tiek ražoti tajā pašā Modenas rūpnīcā, ko atvēra neilgi pirms Otrā pasaules kara un kas tagad modernizēta līdz nepazīšanai gan arhitektoniski, gan iekārtu ziņā. Uzņēmumā pašreiz strādā apmēram 700 darbinieki un divās ultramodernās ražošanas līnijās spēj izgatavot 6000 automobiļus gadā. Turklāt katrs no šiem auto, pirms nonāk pie pircēja, tiek rūpīgi pārbaudīts 100 km garā testa braucienā speciālā poligonā.
Pēdējo gadu laikā Maserati turpina savu ekspansiju tirgū, pārejot no auto eksotikas statusa samērā viegli pieejama prestiža automobiļa kārtā. Ja 1998. gadā tika pārdoti nepilni 700 Maserati, tad 2004. gadā pie pircējiem devās jau aptuveni 4600 šīs markas automašīnas. Vairāk nekā 50 valstīs visā pasaulē darbojas 280 Maserati pārstāvniecības, tajā skaitā arī Latvijā. Pateicoties firmas Modena Motors aktivitātēm, tagad Rīgā iespējams ne vien dzirdēt dobjo un šarmanto Maserati astoņu cilindru motora balsi, bet arī iegādāties šos Itālijas tehnoloģiju un stila paraugus.

500 uzvaras dažādās trasēs


Gandrīz visus šos 80 gadus (un vēl senāk – jau kopš brāļu Maserati profesionālās darbības pirmsākumiem) Maserati vārds cieši saistīts ar autosportu. Pamatu visam ielika Alfjeri Maserati panākums Targa Florio braucienā pie Tipo 26 stūres, tam sekoja dižā pilota Tacio Nuvolari uzvara 1933. gada Beļģijas Grand Prix ar Maserati 8CM un modeļa 8CTF triumfs Amerikā, Indy 500 sacīkstēs divus gadus pēc kārtas – 1939. un 1940. gadā.

50. gadu panākumi cieši saistīti ar pieckārtējā F-1 pasaules čempiona Huana Manuela Fanhio vārdu, kurš divus no saviem tituliem – 1954. un 1957. gadā – izcīnīja, braucot ar Maserati 250F. Arī sporta mašīnu sacīkstēs Maserati piloti Fanhio, Stīrlings Moss, Žans Berā un Luidži Musso guva neskaitāmas uzvaras. Pēc tam, kad rūpnīcas komanda oficiāli atstāja lielo sportu, Maserati piegādāja savu tehniku privātajām komandām, ieskaitot slavenos sacīkšu prototipus Tipo 60 un Tipo 61, ko fani iesauca par Birdcage īpatnējā drošības karkasa dēļ. Par godu šiem auto Pininfarina dizaineri savu 2005. gada vienu no skaistākajiem konceptkāriem arī nosauca par Birdcage. Vēl 1967. gadā Maserati vārds uz laiku parādījās 1. formulā, kad Modenas rūpnīca ar saviem dzinējiem apgādāja britu Cooper komandu.

Maserati rūpnīcas komanda atgriezās autosportā 2004. gada septembrī FIA GT čempionātā ar sekmīgo modeli MC 12, debijas sacensībās izcīnot otro un trešo vietu, bet jau nākamajā posmā Vācijā svinot uzvaru. 2005. gada FIA GT čempionāta kopvērtējumā Maserati MC 12 piloti Timo Šaiders un Mihaēls Bartelss ierindojās otrajā un trešajā vietā. Vēl bez MC 12 sacīkstēs piedalās arī klientu komandām domātais Maserati Trofeo Light (Itālijas un ASV čempionātos), kā arī Trofeo Gransport, kam paredzēts īpašs, Vodafone sponsorēts monomarkas seriāls. Šovasar abi Trofeo modeļi izgāja uz starta pat smagajā 24 stundu braucienā Nirburgringā. Pavisam kopš 1926. gada sportisti ar Maserati automašīnām guvuši vairāk nekā 500 dažādas uzvaras, padarot šo marku par pasaules autosporta neatņemamu leģendu.

Informāciju sagatavoja:
Laura Lūkina

 
Visi komentāri
 
209945. viesis 29.augusts 2006 9:35
0 0 Atbildēt

tik vien kaa 1 bildiiti vareejat pielikt?

209955. viesis 29.augusts 2006 10:45
0 0 Atbildēt

TVNETā bildes papilnam...Skaties tur!:)

209957. viesis 29.augusts 2006 11:23
0 0 Atbildēt

Jā,dzirdēju motora skaņu-drusku atgādināja dīzeļlokomotīvi(brīvgaitā).

210069. viesis 30.augusts 2006 17:41
0 0 Atbildēt

labie aparati.........:))))

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Imigranti atraduši jaunu veidu kā iekļūt Lielbritānijā (+ VIDEO) 7

Nelegālie ieceļotāji, kas dodas uz Lielbritāniju, atraduši jaunu veidu kā nokļūt iecerētajā galamērķī. Lasīt vairāk

 

Latvijā potenciālais pircējs priekšroku dod dīzeļauto 18

Latvijā iedzīvotāji nesteidzas atteikties no dīzeļdzinēju automašīnām, aģentūrai LETA pavēstīja "SEB bankas" komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Kontusa, atsaucoties uz bankas grupā ietilpstošās līzinga kompānijas "SEB līzings" veiktās aptaujas datiem. Lasīt vairāk

 

Corsa, Grandland X, Vivaro, Mokka X – Opel elektriskie plāni 1

Vācu izdevums de.motor1.com uzzinājis tuvāk par Opel kompānijas plāniem attiecībā uz videi draudzīgiem modeļiem. Lasīt vairāk

 

Ieskaties! Zombiji īpašā misijā Rīgas ielās aicina nelietot mobilos telefonus pie stūres (+ VIDEO) 2

Lai mainītu mobilā telefona “nozombēto” satiksmes dalībnieku uzmanību un paradumus, Rīgas ielās devās zombiji – Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas “Izkāp no telefona!” vēstneši. Lasīt vairāk