Lai uzlabotu gaisa kvalitāti un satiksmes plūsmu pilsētā, Eiropas Mobilitātes nedēļas ietvaros šonedēļ Rīgā notiks dažādas akcijas, kas mudinās autovadītājus nebraukt vieniem automašīnā un paņemt kādu līdzbraucēju, kā arī pārvietoties ar sabiedrisko transportu.
Samazinoties trasnportlīdzekļu skaitam pilsētas ielās, paliks vairāk vietas transportlīdzekļu kustībai un kopējā satiksme kļūs raitāka, kā arī uzlabosies gaisa kvalitāte pilsētā.„Mūsu autobraucēji par to, kā pašiem līdzdarboties sastrēgumu mazināšanā, domā daudz mazāk, nekā tas pieņemts citās Eiropas valstīs. Ikviens var nopirkt automašīnu, pilsētas ielas ar katru dienu kļūst aizvien noslogotākas un mēs nonākam situācijā, kad nekādi infrastruktūras uzlabojumi nespēj tikt līdzi straujajam mašīnu skaita pieaugumam pilsētas ielās. Tāpēc šī gada Mobilitātes nedēļas galvenais uzsvars ir mudināt cilvēkus būt saprātīgākiem transporta līdzekļa izvēlē – vairāk lietot sabiedrisko transportu, ja ģimenē ir vairākas automašīnas, censties nevis braukt katram ar savu, bet ar vienu, vecākiem kooperēties bērnu vešanā uz skolu, vairāk lietot velosipēdu. Ja iespējas samazināt personīgā auto izmantošanu tiks rastas brīvprātīgi un civilizēti, pašvaldībai nenāksies domāt par satiksmes un vides problēmu risināšanu ar nepatīkamu pasākumu palīdzību,” pēc šodien notikušās preses konferences par Eiropas Mobilitātes nedēļu Rīgā teica Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs.
Rīgas domes Satiksmes departamenta Starptautisko projektu un velosatiksmes attīstības nodaļas vadītāja Olita Sproģe informēja, ka sociālās kampaņas ietvaros šonedēļ Rīgā tiks izstādīti informatīvie plakāti, kas mudinās cilvēkus vairāk izmantot pilsētas sabiedrisko transportu.
Tāpat šīs nedēļas laikā autovadītājiem tiks izdalīti īpaši izdales materiāli „Nebrauc viens - Neaudzē sastrēgumu!”, kas uzskatāmi parāda sastrēgumu veidošanās tendenci vienam un tam pašam cilvēku skaitam pārvietojoties ar privāto automašīnu, maršruta taksometru vai satiksmes autobusu. „Aprēķini rāda, ka satiksmes autobusā vidēji pārvietojas 80 pasažieri. Alternatīva šiem 80 cilvēkiem - 6 maršruta taksometri vai 60 vieglās automašīnas,” norādījā Olita Sproģe.
Tāpat, sākot ar šo gadu, Rīgas domes Satiksmes departaments iecerējis pievērst īpašu uzmanību tiem sabiedriskajiem objektiem, kas ar vislielāko labvēlību izturējušies pret velosipēdistiem. Lai izteiktu pateicību tām iestādēm un uzņēmumiem, kas savā teritorijā ierīkojuši standartiem atbilstošas velonovietnes, kā arī mudinātu citus uzņēmumus un iestādes ierīkot savā pārraudzībā esošajās teritorijās velonovietnes, turpmāk šīm iestādēm tiks piešķirtas speciālas uzlīmes „Draudzīgs velosipēdistam”. Kā pirmais šonedēļ, 21. septembrī, plkst. 12.00 šādu uzlīmi un atzinības rakstu saņems TC Olympia, kā arī citas iestādes un veikali, kas šogad savās teritorijās ierīkojuši jaunas velonovietnes. Vienlaikus paredzēta arī nesen veiktās velosipēdistu aptaujas rezultātu prezentācija.
Eiropas Mobilitātes nedēļas kulminācija būs svētdien plkst 12.00, kad tiks organizēta akcija „Auto rinda”, lai uzskatāmi nodemonstrētu, cik daudz vietas uz ielas vai tilta aizņem viens un tas pats cilvēku skaits (80) atkarībā no izvēlētā transportlīdzekļa veida. No Berģiem pa Brīvības ielu, tad pa Lāčplēša ielu līdz Zaķusalas krastmalai policijas pavadībā izbrauks 1 satiksmes autobusa, 6 maršruta taksometru un aptuveni 60 vieglo automašīnu kolonna.
„Mēs nevaram aizliegt cilvēkiem pārvietoties, bet mēs varam mudināt to darīt tā, lai radītu pēc iespējas mazāku kaitējumu dabai un padarītu satiksmi mobilāku, palielinot videi draudzīgu un pasažieru ietilpīgāku transporta līdzekļu īpatsvaru,” norādīja Olita Sproģe.
Rīgas domes Vides departamenta Gaisa aizsardzības nodaļas galvenais speciālists Jānis Kleperis informēja, ka līdz ar automašīnu skaita pieaugumu palielinās arī gaisa piesārņojums. Augot transporta plūsmai, palielinās ne tikai slāpekļa oksīdu koncentrācija, bet arī tvana gāze, gaistošie organiskie savienojumi, ieskaitot benzolu un cietās daļiņas. Transporta izmešu daudzums gaisā ir atkarīgs arī no vēja stipruma un laika apstākļiem. 2005.gadā Rīgā bija uzskaitīti 241 tūkstotis vieglo automašīnu, kuru emisija sastāda vairāk nekā 3 tūkstoši tonnas slāpekļa oksīdu gadā, gandrīz 16 tūkstoši tonnas tvana gāzes gadā un 766 tonnas putekļu gadā.
J. Kleperis informēja, ka, lai samazinātu gaisa piesārņojumu un nodrošinātu gaisa kvalitātes atbilstību normatīviem, ir izstrādāta „Rīcības programma gaisa kvalitātes uzlabošanai Rīgā” laika periodā līdz 2009.gadam, kurā formulēti konkrēti pasākumi, kas jāpaveic šajā laika posmā, lai gaisa kvalitāte pilsētā un īpaši tās vēsturiskajā centrā uzlabotos. Viens no pasākumiem ir samazināt kopējo transportlīdzekļu skaitu Rīgas vēsturiskajā centrā par 35% salīdzinājumā ar 2002.gadu, vienlaikus veicot transporta plūsmu optimizāciju.
„Autotransporta izplūdes gāzes ir tikai viena daļa no piesārņojuma, ko automašīna „dāvina” apkārtējai videi. Pie kaitīgām dāvanām jāpieskaita eļļu un degvielas izgarojumi no karstā mašīnas motora, putekļi, ko saceļ riepas u.c.,” norādīja J.Kleperis.
Arī O. Sproģe informēja, ka transports veido 21% no oglekļa dioksīda emisijām Eiropā un ir ātrāk augošais siltumnīcefektu izraisošo gāzu avots. Lielākie cēloņi tam ir dramatiski pieaugošā automašīnu izmantošana un gaisa satiksme. Oglekļa dioksīda emisijas no transportlīdzekļiem un transporta aprīkojuma pieaug par 2,5% gadā. Tāpēc viņa aicināja: „Padomāsim, ko mēs paši kā satiksmes dalībnieki varam darīt, lai kopējā satiksmes plūsma pilsētā būtu raitāka un vide tīrāka no automašīnu izplūdes gāzēm!”
No 16. līdz 22. septembrim pašvaldības visā Eiropā un citur pasaulē organizē dažādus pasākumus satiksmes problēmu risināšanai. Eiropas Mobilitātes nedēļas ietvaros Rīgā notiks dažādas aktivitātes no 18. līdz 24. septembrim.
Ha, kaatad, taga visi seediisies sagrabeejushajos autobusos un trolejbusos, vai ne? pilniigs absurds. Ja veelaties lai cilveeki paarvietojas ar sabiedrisko, tad vajag iegaadaaties normaalus transportaliidzekljus, kaa arii normaali sakaartot sabiedriskaa transporta kustiibu marsrutus. Jo man piemeeram riebjas, ja ir jaabrauc ar paarbaaztu trolejbusu, kursh veelpietam draud izjukt. Un patiesiibaa, ja man jaaizveelas, vai braukt uz lekcijaam ar 2 transportiem, celjaa pavadot labaakajaa gadiijumaa 1 stundu, vai arii ar mashiinu, sliktaakajaa gadiijumaa celjaa pavadot 30 minuutes, tad es izveelos savu auto, lai arii sanaak daargaak, toties aatraak un ar nesaliidzinaami lielaaku komfortu. Un taa kaa ir naacies straadaat par velokurjeru, zinu, ka pa riigas ielaam paarvietoties ar velosipeedu ir bistami dziiviibai. Taa ka atkal kaarteejaa bezjeedziigaa ideja, lieka naudas teereeshana.