Pētījums: ESP palīdz izvairīties no nelaimes 12

 
27.septembris 2006 15:44

Vismaz puse no ceļu satiksmes negadījumiem, kuri 2005.gadā uz Latvijas autoceļiem paņēma 442 dzīvības, varēja izpalikt vai vismaz beigties bez letālām sekām, ja vien visas cietušās automašīnas būtu aprīkotas ar elektroniskā stabilitātes programmām (ESP).

Šādus secinājumus ļauj izdarīt pētījums, ko veicis ASV Ceļu Drošības institūts. Latvijā līdzvērtīgi pētījumi nav veikti, taču arī Baltijas valstu tirgū ienāk arvien vairāk automašīnu, kas aprīkotas ar ESP – kopumā 2005.gadā 40% no jaunajām Eiropas automašīnām jau bija aprīkotas ar ESP.

ESP ievērojami samazina nelaimes gadījumu skaitu

ASV Ceļu Drošības institūta veiktais pētījums apliecina, ka ESP par 43% samazina tādu letālo ceļu negadījumu skaitu, kuru izraisījušas divas vai vairāk automašīnas, bet par 56% samazinās tādu letālu auto negadījumu skaits, kurus izraisījis viens transporta līdzeklis. ASV Ceļu Drošības institūts apgalvo, ka ESP ir otra nozīmīgākā drošības sistēma aiz drošības jostas.



Pēc Ceļu Drošības institūta aprēķiniem ESP lietošana ik gadu par 10 000 samazinātu letālo negadījumu skaitu. Pamatojoties uz šo pētījumu, Ceļu Drošības institūts uzsver nepieciešamību ieviest ESP kā obligātu automašīnu standarta aprīkojumu. Ar ESP auto apgāšanās un letālas avārijas risks apvidus automašīnām samazinās par 80%, bet vieglajām automašīnām par 77%.

ESP arvien vairāk tiek iekļauta automašīnu standarta aprīkojumā

Pēdējo gadu laikā ASV ar ESP aprīkoto automašīnu īpatsvars ir ievērojami pieaudzis. Kā liecina pazīstamā auto aprīkojuma ražotāja „Robert Bosch” veiktie pētījumi, līdzīga tendence vērojama arī Eiropā. Pašlaik ESP sistēma ir uzstādīta 72% jauno mašīnu Vācijā un 85% automašīnu Zviedrijā. 2005.gadā 40% visu jauno automašīnu Eiropā jau bija aprīkotas ar šo sistēmu, taču kopumā Eiropā ESP ir tikai katrai 12 automašīnai.

Latvijā līdz šim nav veikti pētījumi nedz par ESP sistēmas nozīmīgumu letālu ceļu satiksmes negadījumu novēršanā, nedz par to, cik daudz Latvijas automašīnu ir aprīkotas ar minēto sistēmu. Taču ASV Ceļu Drošības institūta un „Bosch” veiktie pētījumi ASV un Eiropā ļauj minēt, ka vismaz daļa no 47 353 ceļa negadījumu, kas 2005.gadā notika uz Latvijas autoceļiem, varēja izpalikt un mazāks varēja būt arī bojā gājušo skaits. Kopumā 2005.gadā uz Latvijas autoceļiem bojā gāja 442 cilvēki.


Situācija, kad noteikti noderētu ESP.

Mūsdienu automašīnas tiek aprīkotas arvien jaunākām sistēmām, lai palīdzētu vadīt automašīnu droši un justies komfortabli uz visiem ceļiem visos gadalaikos. ESP (Elektroniskā Stabilitātes Programma) sistēma kontrolē un pēc vajadzības pati izmaina automašīnas ātrumu, ar kuru mēs iebraucam pagriezienā, tā aprēķina un izvēlas efektīvu bremzēšanas ceļu, piebremzējot ar vienu vai diviem riteņiem, likvidē automašīnas sanesi un neļauj izslīdēt dzenošajiem riteņiem pat uz ledus.

Trenēts cilvēks var apgūt braukšanas metodes dažādos ceļa apstākļos, bet vadīt pilnīgi bez kļūdām ar maksimālu ātrumu bez speciāliem treniņiem, var tikai aprīkojot automašīnu ar ESP sistēmu. ESP nav vienkāršs divu sistēmu – ABS un TCS – savienojums. Tā ir atsevišķa sistēma, kuras radīšanā zinātnieki izmantojuši iepriekš iegūtās zināšanas un sasniegumus. Patiesībā varētu apgalvot, ka ESP ir sistēma, kura nodrošina ne tikai stabilitāti veicot manevrus, bet ir spējīga darboties gan tikai kā ABS, gan tikai kā pretbuksēšana.

„Bosch” bija pirmais, kas 1995. gadā sāka ražot ESP sistēmas un piegādāja tās autoražotājiem. „Bosch” līdz šim ir saražojis vairāk nekā 20 miljonus ESP sistēmu, un nepārtraukti turpina attīstīt un uzlabot sistēmas funkcijas un piemērot to individuāli katram automašīnas modelim. Pilnveidošanas galvenais mērķis – palielināt braukšanas drošību, uzlabot braukšanas ērtības un dinamiku. „Bosch” izstrādājumi un funkcijas, kas uzlabo ceļu drošību, palīdz Eiropas Komisijai sasniegt mērķi – līdz 2010. gadam uz pusi samazināt nāves gadījumu skaitu uz autoceļiem.

 
Visi komentāri
 
212455. viesis 27.septembris 2006 16:01
0 0 Atbildēt

wow, kas par datorgrafiku :D

212462. viesis 27.septembris 2006 16:32
0 0 Atbildēt

Par tiem baigi lielajiem izglābto % gan nezinu, bet citādi jau viss ir pareizi. Vienīgais cilvēki baigi pieradīs pie tām sistēmām. Kas notiks kad nogļukos vai saplīsīs tas ESP? Netiks vairs līdz mājām. Gluži kā tagad dažam labam kad nopīst ABS - nemāk vairs bremzēt :D

Re kā apvidus mašīnām % ir lielāks. Tā jau ir - platākas riepas = itkā lielāka saķeres virsma, BET mazāks spiediens uz cm3 - tātad sliktāk turas... Visslabākāk tas redzās ziemā ;)

212467. viesis 27.septembris 2006 17:05
0 0 Atbildēt

ESP un ABS nav tās lietas kas tiktu lietotas ikdienā. Tās tiek lietotas tikai ekstremālas situācijas gadījumā. Tādēļ ja ir normāls braucējs tad pie šīm sistēmām pierast nevar.

Cita problēma ir ka daudzi autovadītāji neatkarīgi no šo sistēmu esamības vai neesamības nemāk vadīt auto ekstremālās situācijās. Šad un tad nākas novērot "vilcieiņus" dēļ tā ka autovadītājs ir nobijies no situācijas un aiz pārbīļa nav ne stūrējis ne bremzējis - taisnā vīlē pa bamperiem.

Daudz kas ir atkarīgs arī no katra atsevišķa auto modeļa. No tā gabarītiem un masas. Mazākus un vieglākus auto ir daudz vieglāk savaldīt un nolikt mierā, nekā lielus un smagus. Autoindustrijas tendence diemžēl ir ražot arvien smagākus auto, tādēļ to aprīkošana ar šādām sistēmām ir nepieciešama.

212472. viesis 27.septembris 2006 18:05
0 0 Atbildēt

Šitai peciņai bildītē nekāds ESPis nepalīdzētu!

Pirms brītiņa uz Jelgavenes šosejas pie apbraucamā tilta jamais ievilka pretējā brauktuvē un nobeidza pretimbraucošo. Iespējams ESP's palīdzētu, ja šis nebūtu sabijies no aizmugurējās labās riepas sprādziena un līdz galam sacirtis rulli pa kreisi...!

212475. viesis 27.septembris 2006 20:22
0 0 Atbildēt

Reaali no dziives varu pateikt, ka noder. Negribetu vairs mashiinu bez.

212491. viesis 28.septembris 2006 0:41
0 0 Atbildēt

Latvijā neko tā sistēma nedod, jo gandrīz visas avārijas notiek dēļ tā, ka vadītājs "Izvēlējās neatbilstošu braukšanas ātrumu, nenovaldīja automašīnu... un bla, bla.." - tas nu tā no zaļo briežu puses.

Bet ja nopietni, tad ESP galvenā darbība ir likt mašīnai vienmēr virzīties tikai ar purnu pa priekšu, un ņemot vērā, ka purns ir stiprākā vieta pret sadursmēm, tad izdzīvošanas % palielinās, attiecīgi arī koncerna peļņa. Pats esmu braucis ar ESP iekš Audi, sajūta riebīga, mašina zaudē pagrieziena rādiusu, pagriežas sliktāk, kā to varētu veikt sānslīdē, bet ESP taču nezin, kurā brīdī būs sadursme.. Un Amerikā, ja jau kaut kas noiet greizi tad sadursme ir vienmēr...

212513. viesis 28.septembris 2006 9:08
0 0 Atbildēt

Situācijā ar mežarukšiem ESP notiekti nederētu, rukši jož pār ceļu apmēram 20 m prims auto, gar sāniem ir koki, spidometrs rāda 56, ja raksts no ASV tātad jūdzes attiecīgi bišku virs 80km/h. Mainīt trajektoriju lai apbrauktu cūkas ir pilnīgi garām. Viņas taču kustās, ja dāma pavilks pa kreisi tad sadursme garantēta, te vienīgas vajadzīgas labas bremzes un cerība, ka rukši pārjozīs ceļu ātrāk nekā dāma bremzēdama tiem uztesīs virsū. Tā lūk...

Pats pirms 4 nedēļām ļoti līdzīgā situācijā iekūlos uz patreizējē apvedceļa ja brauc uz Bausku, velku pa mežiem ātrums 110, pretī nāk fūre, attālums starp mums metri 200, kas ņemot vērā, ka abi braucam sāk samazināties. Te pēkšņi no krūmiem 3 Lieli un kādi 6 mazie dur pār ceļu:)

Nu un kā tad ieteiktu raksta autori darīt mums ar fūrinieku ja abiem būtu ESP apbraukt skrienošās cūkas vai???

Ja tā tad droši vien iAuto viena raksta ar bēdīgām bildēm būtu vairāk.

Mēs savukārt abi sabremzējām, un cerējām, ka rukši pārjozīs-tā arī notika, kad fūrinieks bija klāt varēju redēt šā seju kabīnē tik pat pārlaimīgu kā manu par vieksmīgu iznākumu...

212557. viesis 28.septembris 2006 12:45
0 0 Atbildēt

ESP var palīdzēt un var arī patraucēt. Taču ja zini, ka mašīna ar to brīnumu ir aprīkota, tad tam nevajadzētu traucēt. Tikai lietderīgi ir pastudēt šīs sistēmas reakciju reālos apstākļos, lai vēlāk nav jābrīnās. Ir jāzina, ko ar konkrētu auto var izdarīt un ko nevar kritiskās situācijās.

Bet no sadursmes, situācijā kas attēlota zīmējuma var izvairīties braucot pa pareizo joslu, īpaši jau līkumā, ja jau tas ir ASV:)

212564. viesis 28.septembris 2006 14:24
0 0 Atbildēt

Laba štelle!

Manam auto ļauj pat salikt šķērsām, kā sāc taisnot, tā ieslēdzas, bet mazliet paslidināties var. Jaunajam Civic gan reāli kretinē un rausta auto pa grunti!

212572. viesis 28.septembris 2006 17:08
0 0 Atbildēt

i pabraukaats ar auto, kam ESP - ja asi njemot liikumu ar iesleegtu ESP auto smuki izbrauc to bez riepu kaucinaashanas, tad bez ESP riepas smuki kaucinaas :)

212662. viesis 2.oktobris 2006 1:50
0 0 Atbildēt

ESP (jeb ASR, kā to sauc manam MB A-170) neļauj mašīnai apgāzties. Kad mēģinu pa granti ieiet plakaniski līkumā, ir bijis, ka nomet tā sistēma mašīnu automātiski pa mēmajiem :) Vāģis ierokas un nekur vairs neslīd... Uz jumta tiešām dabūt nevar, taču to krupi ar atslēgtu ASR bail mēģināt - ja nu tiešām paņem uz jumta? Galu galā - jebkura šāda elektroniska fīča ir paredzēta kaut kā sasniegšanai un, zinot, ko tā dara, var izmantot tās sniegto, nezaudējot braukšanas prieku... Bet ja akli paļaujas uz to, ka gan jau sistēmas izglābs jebkurā situācijā, tad ir dziļas auzas. Tāpat, ja nīst sistēmas un neizmanto to sniegtās iespējas :(

212701. viesis 2.oktobris 2006 14:00
0 0 Atbildēt

Jo lielāks un labāk auto aprīkojums, jo cilvēki mazāk paļaujas uz savām zināšanām un spējām. Brauc pārliecībā, ka elektroniskās ierīces labos pašu pieļautās kļūdas. Īpaši jau autovadītāji paļaujas uz ierīcēm, kas palīdz it kā "nekļūdīgi" braukt ziemas sezonā. Un jaa kaut kas noiet šķibi, tad pašam lielie brīnumi : kā tad tā? Diemžēl, notiek dažādi - dažš labs draiveris lietainā vasaras laikā ideali aprīkotu auto nespēj noturēt uz ceļa un iekļūst autoavārijās. Pagājušoziem arī viens paziņa totāli avarēja ar max. labi aprīkotu e-38 bmw modeli - bija NEPATĪKAMI PĀRSTEIGTS, ka elektroniskās ierīces viņam traucējušas pārbaudītām metodēm auto gaitu izlīdzināt. Labāk tomār iespēju robežās paļauties uz saviem spēkiem, nevis uz auto elektroniku. Protams, ABS un ESP ir labi izgudrojumi, bet vecais latvju teiciens: kas par daudz-tas par skādi, arī reizēm ir jāpatur atmiņā...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti