Degviela, ko lietosim pēc naftas izbeigšanās... 10

 
27.septembris 2006 23:26

Neraugoties uz saspringtu gatavošanās grafiku Latvijas čempionātam autorallijā pēdējam posmam, Jānis Vorobjovs piekrita piedalīties jaunās degvielas E85 un Saab BioPower prezentācijā Biķernieku trasē pirmdienas pēcpusdienā, kā arī dalīties ar savu redzējumu par to, ar ko tad īsi savus automobiļus darbināsim nākotnē.

vorobjovs.jpg Un tā otrdienas vakarā sēžam kādā no Rīgas kafejnīcām pie kafijas krūzes un mēģinām paraudzīties nākotnē – kas tad īsti ir E85, jeb tā dēvētais „bioetanols” un kāds ir plaši pazīstamā autosportista viedoklis par alternatīvām degvielām un automobiļiem.

Vai Tevi satrauc naftas krājumu daudzums pasaulē?

Protams! Mani kā autosportistu - cilvēku, kas saistīts ar tehniku un braukšanu jau no mazotnes, ļoti interesē, ko liešu sava auto degvielas bākā pēc pieciem, desmit un divdesmit pieciem gadiem, jo braukt gribēsies arī tad. Taču ne mazāk mani satrauc arī tas, cik ar šo braukšanu tomēr piesārņojam apkārtējo vidi, cik lielu iespaidu jau tuvākajā nākotnē uz mums atstās globālā sasilšana un vai maniem bērniem vēl būs ko elpot, ja arī turpmāk nedomāsim par ekoloģiju un apkārtējo vidi.

Tad jau E85 un Saab BioPower prezentācija Tev varēja šķist visnotaļ perspektīvs pasākums?
Neapšaubāmi! Lielisks pasākums ar lieliskiem automobiļiem! Nākotne attiecībā uz degvielu, ko izmantosim, lai turpinātu braukt kā līdz šim, vairs nešķiet tik bēdīga!

Kāpēc tik patētiski? Bioetanols kā degviela ir pazīstama jau ilgu laiku.

Jā! Taču, cik man zināms, līdz šim tās izmantošana ir bijusi saistīta ar daudziem, lietotājam nepatīkamiem, blakus efektiem – bioetanola klātbūtne degvielā strauji bojāja degvielas sistēmas, bija nepieciešamas biežākas eļļas maiņas – tātad palielinājās ekspluatācijas izdevumi-, bojājumu dēļ, iespējams, gadījās palikt arī uz ceļa nesasniegušam gala mērķi... Saab pierāda, ka jaunāko tehnoloģiju izmantošana ļauj izvairīties no šīm problēmām. Un tā jauda, ko piedāvā Saab kombinācijā ar šo degvielu, ir tiešām iespaidīga!

Vai nejuti atšķirību starp Saab BioPower un ierastajiem Saab benzīna motoriem?

Ja jutu, tad tikai par labu BioPower... Jāsaka, ka būtiskas jaudas un dinamikas starpības nav. Palielinātais degvielas patēriņš Saab BioPower versijā drīzāk ir saistīts ar jaudas un griezes momenta pieaugumu, nevis kā upuris šim jaunajam degvielas veidam.

Tad jau E85 ir perspektīva degviela. Kur Tu redzi priekšrocības?

Ja mēs šeit uz vietas Latvijā varam ražot 85% no tā kurināmā, ko izmantosim savos automobiļos, tad tas ir reāls ieguldījums Latvijas ekonomikā. Ja mēs varam samazināt par 80-85% kaitīgo izmešu daudzumu pieaugumu, tad esmu daudz drošāks arī par šīs planētas nākotni!

Ir taču arī citi „hibrīdauto”, kas darbināmi ar citiem alternatīvo degvielu veidiem.

Ir jau gan, taču tie biežāk tomēr atgādina pārvietošanās līdzekļus slēgtām teritorijām, nu varbūt vēl ne pārāk lielām pilsētām. Saab BioPower ir mums ierasts automobilis, kas nemazākajā mērā neierobežo pārvietošanās brīvību un ātrumu. Var jau būt, ka tas ir mans stereotipiskais viedoklis, tomēr šajā projektā redzu reālu nākotni! Bez tam – šis Saab taču tik pat lieliski man kalpos gan ar E85, gan tīru benzīnu, gan, beigu beigās – ar tīru etanolu. Tātad – pat ja naftas krājumi pasaulē izsīks un tā kļūs nesamērīgi dārga, Latvijas zemnieki audzēs labību, Latvijas pārstrādātāji ražos bioetanolu un es bez bēdām turpināšu braukt.

Arī autorallijā?

... (smaida)... Ja ar E85 darbināmie motori arī sporta automobiļos būs dinamiskāki, jaudīgāki un tikpat droši, kā patreizējie, tad noteikti! Sportā visu izšķir tikai viens arguments - būt pirmajam!

Kā tad tur ir ar to cenu, jaudu, izmaksām...?

Jebkurš automobilis, kas aprīkots ar 2 litru turbopūtes motoru, pilsētas apstākļos jebkurā gadījumā tērē ap 14-16 litriem degvielas uz 100 km, un tas būs drīzāk saistīts ar jūsu braukšanas stilu, maršrutu izvēli un reizēm pat nejaušībām vairāk, nekā ar konkrēto automobili un degvielu. Man gan uzreiz nāk prātā doma: pat, ja īstermiņā, jūs nejutīsiet reālu ekonomiju, tad ilgākā laika periodā varētu sanākt būtiski ietaupījumi. Bioetanols taču ir dabisks un ļoti tīrs produkts, bez dažādiem piemaisījumiem, smagajiem metāliem, sēra utt. Tas varētu nodrošināt šim motoram daudz ilgāku kalpošanas laiku, turklāt lieliski saglabājot darbības efektivitāti, jo nav papildus piesārņojuma arī pašā motorā, nav papildus izdiluma, korozijas! Vārsti, virzuļi un sadegšanas kamera saglabājas tīri un viss notiek vēl ilgāk nekā benzīna motoram – ekoloģija visur!!!

Tad atliek vēl tikai viens jautājums – vai Jānis Vorobjovs būtu gatavs izvēlēties automobili, kas aprīkots ar Bioetanola motoru, kā savu auto?

Bez šaubām! Es, kā jebkurš cilvēks, domāju gan par izdevumiem un naudas ekonomiju, gan par to, ko atstāšu pēc sevis nākotnei. Šajā gadījumā, izmantodams ar E85 degvielu darbināmu automobili, pat neupurējot savas intereses, es varu pabalstīt savas valsts ekonomiku un nākamajām paaudzēm atstāt tīrāku vidi. Tad kāpēc gan to nedarīt?!


 
Visi komentāri
 
212523. viesis 28.septembris 2006 9:40
0 0 Atbildēt

nja, vainu seviskji gudrs nevaid gan,vai nu labi samaksaajushi, ja ar iexde4dzes dzineejiem, regulaaraam ellju mainjaam uttp tiek murgots par ekologiskumu...

212527. viesis 28.septembris 2006 10:04
0 0 Atbildēt

da vispaar! ko ta tagad visus zemes mineraalus un vitamiinus ko augi izmanto graudu briedinaashanais degvielaa sadedzinaasim? taapat idiotisms! saules energjija ir vieniigaa kas buutu aptaustaama!

212530. viesis 28.septembris 2006 10:17
0 0 Atbildēt

Nu ja. Reklāma.

212533. viesis 28.septembris 2006 10:36
0 0 Atbildēt

Nu Nevajag jau uzreiz visu jauno nolikt. Patiesībā tikai pie mums tas ir jaunums. Brazīlijā jau sen braukā uz spirtjagu, asv arī tankos tirgo 85to un 65to - tas ir spirts un 85 vai 65 % bendzīns atkarībā no gadalaika.

212535. viesis 28.septembris 2006 10:49
0 0 Atbildēt

Sveiki!

Ja veelaties varam padiskuteet !

:)

J.V.

212563. viesis 28.septembris 2006 13:29
0 0 Atbildēt

Bioetanola iegūšana no da jebkā Latvijā ir veca un cienījama tradīcija, īpaši Latgalē ;) Problēmām ar masveidīgu ražošanu nevajadzētu būt...

212592. viesis 28.septembris 2006 23:52
0 0 Atbildēt

55 >>hah, tad nu jaunums, ar spirtjagu braukaaaja jau ulmanjlaikos :D

212654. viesis 1.oktobris 2006 12:53
0 0 Atbildēt

Spirtā ir nākotne, jo to tagad var taisīt no ātraudzīgām apsēm arī.

Tad vēl ar t''iru rapša eļļu var braukt.

Kas aatiecas uz hibrifiem, tikoo batcap un litija aķi maksās le'tāk, tā tas arī b''us topā

www.google.lv/search?hl=lv&...cr%3DcountryLV

217303. viesis 9.novembris 2006 13:29
0 0 Atbildēt

Ja jau spirts tik labs, kāpēc to neražo no naftas - tehnoloģija tak pavisam vienkārša un gala rezultāts vismaz pagaidām būtu lētāks par biospirtu (akcīzi, protams, neskaitot)?

217339. viesis 9.novembris 2006 14:40
0 0 Atbildēt

Iespēju jau ir daudz - biodegviela, ūdeņradis, saules enerģija,utt. Zinātne attīstās, izdomās vēl kaut ko. Bet domāju, ka nākotnē visticamāk - populari kļūs ūdeņraža dzinēji un šo dzinēju iekārtas. Arī biodegviela ir labs risinājums. Resurss, kurš lēti iegūstams tepat Latvijā. Un auto ripo. Viens mans darba kolēģis ar Mondeo jau trešo gadu ikdienā brauc ar biodegvielu - nekādu tehnisku problemu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti