Prezentēts auto, kas darbojas ar biodegvielu 4

 
27.septembris 2006 23:42

Klātesot atbildīgajiem ministriem un parlamentāriešiem, kā arī citiem viesiem, Biķernieku Kompleksajā Sporta Bāzē, pirmo reizi Centrāl- un Austrumeiropā plašākai publikai tika prezentēts un testēts automobilis Saab 9-5 BioPower ar iekšdedzes dzinēju, kas darbināms ar E85.

Tiklīdz būs veikti nepieciešamie precizējumi un papildinājumi vairākos likumos un degvielas apriti regulējošos Ministru Kabineta noteikumos, “Jaunpagasts Plus” nodrošinās E85 ražošanu, SIA “Latvija Statoil” – tā tirdzniecību, bet “E&S Auto” Latvijas tirgum piegādās automašīnas Saab 9-5 BioPower.

Saab 9-5 BioPower – jaudīga, videi draudzīga alternatīva

Prezentētais automobilis Saab 9-5 BioPower ir rūpnieciski ražots automobilis ar iekšdedzes dzinēju, kura vienīgā atšķirība no citiem Saab modeļiem ir virkne tehnisko risinājumu, kas ļauj kā degvielu izmantot bioetanolu E85. Pateicoties izmantotajai turbo tehnoloģijai, automašīnas 2.0 litru turbo motors attīsta 180 ZS jaudu un 280 Nm lielu griezes momentu, kas ir attiecīgi par 20% vairāk nekā šāda pat tilpuma benzīna motors. Saab 9-5 BioPower automašīnas kā degvielu var izmantot ne tikai bioetanolu E85, bet arī benzīnu 95E un bioetanolu, benzīna maisīju jebkurā proporcijā.

E85 – virkne ieguvumu

E85 ir degmaisījums, kas pamatā ražots no graudiem un ir alternatīva benzīnam. E85 sastāvā ir 85% denaturēta, dehidrēta etanola un 15% benzīna. Aizstājot fosilo benzīnu ar E85:
- samazinās oglekļa dioksīda (CO2) līmenis atmosfērā, ievērojami samazinot siltumnīcas efektu,
- samazinās valsts atkarība no naftas produktu importa,
- attīstās vietējās zemnieku saimniecības,
- pieaug auto jauda, jo E85 ir augstāks oktānskaitlis (104),
- tiek novērsta kondensāta uzkrāšanās degvielas tvertnē.
E85 var izmantot ar īpašu dzinēju aprīkotiem transporta līdzekļiem (Flexible Fuel Vehicle). Šie auto var tikt darbināti gan ar E85, gan ar tradicionālo benzīnu.

Latvija var būt starp pirmajām visā Eiropā

LR Ministru Kabinets plāno līdz nākamā gada pavasarim izstrādāt nepieciešamos normatīvus E85 ražošanas un aprites organizēšanai un uzraudzībai, kā arī izstrādāt pasākumus pielietojuma sekmēšanai.

Ieviešot E85 apritē patlaban, Latvija kļūtu par vienu no pirmajām Eiropā pēc tādām valstīm kā Zviedrija, Lielbritānija un Vācija, kur ikvienam auto braucējam ir iespēja iegādāties gan ar E85, gan benzīnu darbināmu automobili.

Zviedrija – Paradīze “zaļā” automobiļa īpašniekam

Pircējam par labu E85, nevis ierastajam tradicionālajam benzīnam, ir divi argumenti - ekonomiskais izdevīgums un auto jauda. Jauda automašīnām ar E85 dzinēju ir lielāka, jo E85 ir augstāks oktānskaitlis. Taču, runājot par ekonomisko izdevīgumu, to iespējams nodrošināt ar mērķtiecīgu valsts programmu. Patlaban ievērojams “izrāviens” citu Eiropas Savienības valstu vidū ir tikai Zviedrijai.

Zviedrijas valdība E85 piemērojusi ne tikai ievērojamu akcīzes nodokļa atlaidi. Papildus tam ar E85 darbināmu auto īpašniekiem Zviedrijā ir jāmaksā mazāki ceļu un automašīnu nodokļi, ir nodrošinātas bezmaksas pašvaldību autostāvvietas un citas priekšrocības.

Rezultāti ir fascinējoši. Pirmās automašīnas ar fleksiblajiem dzinējiem un atbilstoši arī pirmās E85 DUS Zviedrijā parādījās 2001. gadā. Patlaban Zviedrijā E85 degvielas sūkņi uzstādīti jau 112 “Statoil” degvielas uzpildes stacijās (DUS) un tiek plānots, ka līdz gada beigām tie būs uzstādīti jau 200 DUS. 2005. gada septembrī vairāk kā 10% no valstī pārdotajām jaunajām mašīnām bija ar E85 darbināmās vides mašīnas. Savukārt 2005. gada novembrī, salīdzinot ar 2004. gada novembri, ar E85 darbināmu automašīnu skaits pieauga par 760% un pārsniedza 20 tūkstošus. Zviedrijas Ceļu dienests ir novērojis sekojošu sakarību – palielinot E85 pieejamību par 1%, fleksiblo automašīnu skaits Zviedrijā pieaug par 50 – 100 tūkstošiem.

Alternatīva – E5

Kamēr likumdošana attiecībā uz E85 tikai top un auto vadītāji pārvietojas ar ierastajām auto mašīnām, progresīvākais veids kā baudīt etanola sniegtās priekšrocības, ir darbināt auto ar E5.
E5 sastāvā ir 5% denaturēta, dehidrēta etanola un 95% benzīna un šai degvielai piemīt tās pašas īpašības, kas E85. Turklāt nav nepieciešams ieguldīt papildus līdzekļus dzinēja pielāgošanā. Saskaņā ar likumdošanu E5 patlaban ir pieejams degvielas mazumtirdzniecībā un netiek īpaši marķēts.

Plašs etanola patēriņš ir svarīgs lauksaimniecības attīstības stimuls, radot Latvijas zemniekiem jaunu un perspektīvu lauksaimnieciskās ražošanas jomu. Tāpat tas veicina vietējās ražošanas attīstību. Pie esošajām ražošanas jaudām Latvijas vietējie ražotāji var nodrošināt prognozējami nepieciešamo etanola apjomu vismaz tuvāko 5 gadu perspektīvā.

SAAB automobiļu rūpnīca jau kopš 2005.gada augusta ražo un Zviedrijā piedāvā automašīnu Saab 9-5 2.0t BioPower, kura par degvielu izmanto etanolu, kas ir viens no videi draudzīgajiem degvielas veidiem. Viena gada laikā Zviedrijā ir pārdotas vairāk nekā 6000 šādas automašīnas, kas veido aptuveni 80% no Saab 9-5 modeļa tirdzniecības apjomiem kaimiņvalstī.

Lielās klases “premium” segmenta modelis Saab 9-5 BioPower kā degvielu var izmantot gan 100% benzīnu (E95), gan 100% denaturētu un dehidrētu etanolu, kā arī benzīna un etanola degmaisījumu jebkurās proporcijās. Optimālais degvielas un benzīna sajaukums ir bioetanola degviela E85, kurā, saskaņā ar Eiropas Savienības standartiem, 85% veido bioetanols un 15% fosilā degviela (benzīns).

SAAB oficiālais dīleris ar tiesībām importēt Latvijā Saab 9-5 BioPower automašīnas ir “E&S Auto”.

Jau no 1998.gada SIA ”Jaunpagasts Plus” sāka strādāt pie etanola ražošanas perspektīvuma analīzes. Šim nolūkam kompānijas vadība un speciālisti analizēja situāciju Eiropas valstīs un ASV. Tika apmeklētas etanola ražotāju, iekārtu projektētāju un to ražotāju kompānijas daudzās pasaules valstīs. ”Jaunpagasts Plus” pārstāvji piedalījās un uzstājās vairākās starptautiskās konferencēs (Londonā, Spānijā, Zviedrijā) par etilspirta ražošanas un izmantošanas perspektīvām pasaulē. Tika iegūta vērtīga informācija par valsts atbalsta lomu bioetanola ražošanā Eiropas un citās pasaules valstīs. Analizējot iegūto informāciju un pēdējās tendences pasaulē, uzņēmuma vadība pieņēma lēmumu strādāt pie bioetanola projekta izstrādes un realizēšanas, kas nodrošinātu firmas konkurētspēju ne tikai Baltijas, bet arī pasaules tirgū. Bioetanola ražošana nodrošina ne tikai uzņēmuma ražošanas attīstību, bet pozitīvi ietekmē arī Latvijas ekonomiku vairākās svarīgās jomās.

2004.gada sākumā SIA “JaunpagastsPlus” nodeva ekspluatācijā bioetanola rūpnīcu Iecavā /Bauskas raj./ un tā veiksmīgi uzsāka bioetanola ražošanas procesu. Iecavas bioetanola rūpnīcas ražošanas jauda šai laika persiodā ir strauji augusi un ražošanas process notiek nepārtraukti 24 stundas diennaktī.

Latvijā izstrādāta “Biodegvielas ražošanas un lietošanas Latvijā programma 2003.-2010.gadam”, kas tika akceptēta Ministru kabinetā 2003.gada 13.decembrī. Saskaņā ar šo programmu paredzēts kā minimums 2010. gadā Latvijā saražot 32 tūkst. tonnas denaturēta, dehidrēta etanola. Līdz ar to tas veicinātu arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 8.maijā pieņemto direktīvu

2003/30/EC “Par biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu transportā” izpildi.

Patlaban nepieciešama virkne papildinājumu likumdošanā un vairākos MK noteikumos, lai:
- kļūtu iespējama degmaisījuma ražošana;
- varētu degmaisījumu ieviest apritē;
- tiktu stimulēts patēriņš.

 
Visi komentāri
 
212524. viesis 28.septembris 2006 9:47
0 0 Atbildēt

Super!!! Interesanti, cik tāds 9-5 BIO maksās???? Ja būs normāls cipars, tad jādomā par 9-5 maiņu pret 9-5 BIO :))))

212551. viesis 28.septembris 2006 11:39
0 0 Atbildēt

..."Turklāt nav nepieciešams ieguldīt papildus līdzekļus dzinēja pielāgošanā." par to jau nu gan es neesmu drošs ....var jau nepielāgot, bet kādu iespaidu uz dzinēju tas atstās ilgākā laika periodā?

212556. viesis 28.septembris 2006 12:03
0 0 Atbildēt

Patīkams jaunums

212647. viesis 30.septembris 2006 17:45
0 0 Atbildēt

kurā DUS var nopirkt E5? nesapratu.... jeb te nav domāta Latvija bet gan Zviedrija?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 5

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti