Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, 54% transportlīdzekļu un to īpašnieku iekļuvuši nākošajā Bonus – malus klasē pēc klašu pārskatīšanas, kas notiek vienreiz gadā 15.septembrī.
Līdz ar to šobrīd augstākā iespējamā bonus (atlaižu) klase ir 15., un tajā šobrīd atrodas 5,6% jeb vairāk nekā 32 tūkst. transportlīdzekļu un to īpašnieku.Kopumā šobrīd bonus klasēs (no 7.-15.) atrodas 69% transportlīdzekļu un to īpašnieku, savukārt malus (piemaksu) klasē atrodas tikai 3%.
Ievērojami sarucis transportlīdzekļu skaits sākumklasē
Guntars Lorencis, LTAB valdes loceklis: „Pēc Bonus – malus klašu pārskatīšanas ievērojami samazinājies to transportlīdzekļu un īpašnieku skaits, kas atrodas sākumklasē, vien 28%. Lielāko daļu no tiem veido jaunie transportlīdzekļi, no kuriem apmēram 40% ir to transportlīdzekļu, kuru īpašniekiem ir bijusi iespēja paaugstināt sava jaunā transportlīdzekļa Bonus – malus klasi pārnesot to no vecā transportlīdzekļa, bet savas tiesības nav izmantojuši. Viena daļa no tiem ir juridiskās personas ar lielajiem autoparkiem, kuriem prēmijas aprēķinā Bonus – malus klase ir nebūtiskas faktors, un tie īpašnieki, kas savas jaunās automašīnas ir iegādājušies dažādās akcijās, kurās OCTA apdrošināšana nāca līdzi kā bonuss. Līdz ar to nebija iespējams pārnest klases.”
Visvairāk klases samazinājušās viena ceļu satiksmes negadījuma dēļ
Kopumā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu dēļ klases samazinājušās 26 tūkst. transportlīdzekļiem un to īpašniekiem. Par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst zemākajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs var piemērot vislielāko piemaksu OCTA polises cenai.
G.Lorencis: „Analizējot iegūtos datus, var secināt, ka īpašnieki, kuri līdz šim atradušies augstākajās Bonus – malus klasēs, arī izraisa daudz retāk ceļu satiksmes negadījumus. Piemēram, no 11.-14.klasei tikai viens transportlīdzeklis bija izraisījis četrus ceļus satiksmes negadījumus, kā rezultātā nokļuvis zemākajā iespējamā klasē. Šo klašu īpašnieki procentuāli arī ir izraisījuši vismazāk ceļu satiksmes negadījumus. Kopumā vairāk nekā 53% no visiem, kas bija izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus, zaudēja ieņemamo klasi par 2 pozīcijām. Statistikas dati arī pierāda, ka malus klašu īpašnieki ir bīstamākie ceļu satiksmē. Pie tam, jo zemāka klase, jo procentuāli lielāka daļa no šiem transportlīdzekļiem ir izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Procentuāli visvairāk ceļu satiksmes negadījumus ir izraisījuši tieši sliktākās – 1.klases īpašnieki. Vidēji katrs ceturtais no šīs klases īpašniekiem arī nākamajā gadā ir izraisījis jaunu ceļu satiksmes negadījumu”
Lai transportlīdzekļa īpašnieks nokļūtu vienu klasi augstāk, tam jābūt apdrošinātam ne mazāk kā 275 dienas gadā. To nav ņēmuši vērā vairāk nekā 40% transportlīdzekļu īpašnieku, līdz ar to paliekot iepriekšējā Bonus – malus klasē.
Par Bonus – malus
Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm, kurām ir konkrēta atlaide vai piemaksa, ko nosaka katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli, ņemot vērā konkrētā pāra apdrošināšanas vēsturi un iepriekš veiktās izmaksas par izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem.
G.Lorencis: „Galvenais ieguvums no jaunās sistēmas ir tas, ka tā darbojas centralizēti. Tas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, pieņemot lēmumu mainīt apdrošināšanas sabiedrību, visās iekļūs vienādi augstā vai zemā Bonus – malus klasē. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo Bonus – malus ir svarīgs kritērijs, kas ietekmē OCTA polises cenu, tomēr nav vienīgais un noteicošais.”
Apdrošināšanas sabiedrības atlaides var piemērot tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas vienotajā Bonus – malus klasifikatorā ieņems no septītās līdz septiņpadsmitajai klasei. Savukārt par katru klasi, kas zemāka par sesto, apdrošinātāji var likt piemaksāt transportlīdzekļa īpašniekam, iegādājoties OCTA polisi. Šobrīd iespējamā augstākā klase ir 15.
Transportlīdzekļa īpašnieks, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi, automātiski nokļūst sestajā klasē (jaunslēguma jeb sākumklasē). Savukārt tie, kas savu civiltiesisko atbildību apdrošina vairāk par gadu, atbilstoši apdrošināšanas ilgumam un vēsturei, ieņem noteiktu klasi klasifikatorā.
Iegādājoties jaunu transportlīdzekli, klasi ir iespējams pārmantot no iepriekšējā transportlīdzekļa. Lai to izdarītu, ir jāgriežas savā apdrošināšanas sabiedrībā un jāuzraksta standarta iesniegums par Bonus – malus klases pārnešanu. Savukārt tiem īpašniekiem, kuru īpašumā ir vairāki transportlīdzekļi, katram pārim būs sava, atšķirīga atlaides vai piemaksas klase.
Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību jaunās Bonus- malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus-Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru
Informāciju sniedza:
Guntars Lorencis, LTAB valdes loceklis
man arī ir 15 klase un OCTA pa lēto!