Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" padome vakar nolēma, ka biļešu cena pilsētas sabiedriskajā transportā būtu jāpalielina līdz 40 santīmiem par braucienu līdzšinējo 20 santīmu vietā. RP SIA Rīgas satiksme iesniegs jaunu pasažieru pārvadājumu tarifu projektu Rīgas pilsētas sabiedrisko pakalpojumu regulatoram, pamatojoties uz veiktajiem aprēķiniem, kurus izskatīja un akceptēja uzņēmuma padome.
Padome nolēma - lai izpildītu Deleģēšanas līgumā (līgums starp Rīgas domi un RP SIA Rīgas satiksme) paredzētās saistības, ir jāpārskata esošais tarifs, kas ir spēkā jau no 2000. gada 1. februāra. Projekts paredz, ka esošais tarifs jāpaaugstina līdz Ls 0,40.Kā zināms, kopš 2000. gada dažādas izmaksas ir augušas vairākkārt, arī inflācija pēdējā laikā ir stabili augsta – 6,5% robežās. RP SIA Rīgas satiksme darbību ietekmē vesela virkne faktoru, kas katru gadu rada nepieciešamību palielināt pašvaldības dotācijas apjomu uzņēmumam. Galvenie pašreizējo izmaiņu faktori 2007. gadam ir šādi: degvielas izdevumu pieaugums, elektroenerģijas sadārdzinājums, darba samaksas pieaugums, ritošā sastāva atjaunošanas izdevumu pieaugums, renovācijas un rekonstrukcijas darbi, saimniecisko izdevumu pieaugums.
Uzņēmuma aprēķini liecina, ka Rīgas satiksmes patēriņa groza (algas + VSA iemaksas, dīzeļdegviela, transporta izdevumi, elektroenerģijas u.c. izmaksas) cenu vidējais pieaugums laika periodā no 2000. gada līdz 2006. gadam veido 72,7%, kas arī rada nepieciešamību paaugstināt tarifu.
Sešu gadu laikā ir notikušas ievērojamas izmaiņas makroekonomikā. Latvijā 2006. gada 2. ceturksnī darba devēja vidējās izmaksas darbaspēkam sasniedza 206% no attiecīgo izmaksu līmeņa 2000. gadā. Proti, 2001. gada 1. ceturksnī vienas stundas darbaspēka izmaksas bija Ls 1,18, bet 2006. gada 2. ceturksnī jau Ls 2,48. Vidējā oficiālā darba alga Rīgā piecu gadu laikā ir palielinājusies 2 reizes, no 170 latiem 2001. gada janvārī līdz 348 latiem 2006. gada jūnijā. Iztikas minimums palielinājies par ~ 40 %, no Ls 84,40 līdz Ls 117,64. Līdz ar to mums ir jānodrošina konkurētspējīgas algas uzņēmumā strādājošajiem, lai mūsu darbaspēks neaizplūstu uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Attiecībā uz transporta izmaksām Latvijā var secināt, ka to pieauguma temps bija ievērojami augstāks par vidējo cenu pieauguma tempu tautsaimniecībā kopumā. 2006. gada augustā, salīdzinot ar 2000. gadu, transporta izdevumi vidēji palielinājušies par 40,2%. Transporta izmaksas būtu ievērojami augstākas, ja tās būtiski neietekmētu Rīgas sabiedriskā transporta tarifu uzturēšana nemainīgā līmenī kopš 2000. gada. Mēs visi zinām, cik litrs degvielas maksāja 2000. gadā un cik tas maksā šobrīd – cena ir pieaugusi gandrīz divas reizes. Ikviens cilvēks, kuram ir automašīna, to ir izjutis savā naudas maciņā.
Līdzīga situācija ir ar elektroenerģiju – maksa par to sešu gadu laikā ir palielinājusies, kas no pilsētas budžeta prasa arvien lielākus līdzekļus. Piemēram, izmaksas, kas saistās ar elektroenerģijas patēriņu, ir pieaugušas par 6%.
RP SIA Rīgas satiksme padomes priekšsēdētājs Imants Rākins: "Protams, ka lēmums paaugstināt tarifu nekad nav bijis patīkams uzdevums, taču pēdējo sešu gadu laikā vairākkārt ir pieaugušas izmaksas, kas būtiski sadārdzina pakalpojuma cenu, t.i., pasažieru pārvadājumus, līdz ar to esam spiesti piemēroties, lai spētu turpināt attīstību, jo cilvēki nepārtraukti pieprasa uzlabojumus sabiedriskajā transportā."
Esošais tarifs Ls 0,20 ir spēkā no 2000. gada 1. februāra. Tas nozīmē, ka par spīti inflācijas, degvielas un elektroenerģijas cenu kāpums pēdējo sešu gadu laikā sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumu tarifs ir palicis nemainīgs, lai gan Rīgas ielās jau sen nekursē vecie, dūmojošie Ikarus markas autobusi.
RP SIA Rīgas satiksme neto apgrozījums 2005. gadā sasniedza Ls 63 816 287, un uzņēmums sabiedriskā transporta dotācijās saņēma 30,32 milj. latu. Pērn Rīgas satiksme pārvadāja 274 279 200 pasažieru, transportlīdzekļi veica 62 824 600 km un uzņēmumā vidēji strādāja 6224 darbinieki.
jau tagad maksaajam ...mikrinjaaa...