CSN cietušie varēs saņemt līdz pat 5 miljoniem Eur 7

 
24.novembris 2006 12:15

Saskaņā ar ES 5.direktīvas prasībām, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) izstrādājis priekšlikumus grozījumiem OCTA likumā.

Nozīmīgākais no tiem - ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Grozījumi paredz arī stingri noteikt  kārtību, kādā tiek veikta OCTA Garantijas fonda līdzekļu pārvaldīšana, realizējot ieguldījumu politiku  līdzīgi, kā to dara piemēram, pensiju fondi un bankas. 

Šodien Valsts Sekretāru sanāksmē izsludināti Finanšu ministrijas iesniegtie (LTAB ierosinātie) priekšlikumi.

Noteikts pārejas periods

Pašreiz Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums paredz atlīdzināt personai ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarītos zaudējumus līdz 250 tūkstošiem latu, bet mantai – līdz 70 tūkstošiem latu. Priekšlikumi paredz tos būtiski palielināt, taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām, ES jaunajām dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10 decembrim), savukārt  no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šādi atlīdzību limiti ir noteikti direktīvā un visām Eiropas Savienības valstīm savos likumos ir jāparedz maksimālā atbildība, kas ir ne mazāka kā direktīvā noteiktie limiti. Tomēr cilvēkiem ir jāsaprot, ka 5 miljoni eiro kompensācija būs limits uz visiem cietušajiem konkrētajā ceļu satiksmes negadījumā un nenozīmēs, ka katrs ceļu satiksmes negadījumos cietušais varēs pretendēt uz šādu kompensāciju. Vienlaikus, ja būs nodarīti zaudējumi personas īpašumam, tad tiek paredzēts, ka apdrošinātāja atlīdzības limits būs 1 miljons eiro par katru negadījumu. Tāpat kā līdz šim darbosies kārtība, kādā varēs pie apdrošinātājiem pieteikt zaudējumu atlīdzības.

Šādi limiti ir kā sava veida garants ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem. Piemēram, ja pēc negadījuma cilvēks gūto traumu dēļ vairāk nespēj strādāt, tam regulāri vajadzīga speciāla aprūpe, medicīniskā ārstēšana, pat plastiskā operācija, tad apdrošinātāji šīs izmaksas, tai skaitā nesaņemto algu, kas ir starpība starp pirms un pēc negadījuma saņemtajiem oficiālajiem ienākumiem, sedz cietušajam visu mūžu vai līdz konkrētā ceļu satiksmes negadījuma limitam. Jāatzīmē, ka šajā limitā ir arī izdevumi, kas tiek maksāti valsts un pašvaldību budžetiem kā kompensācija par ārstēšanās izdevumu apmaksu, kā arī izmaksātajām pensijām un pabalstiem satiksmes negadījumā cietušajam un viņa apgādībā esošajām personām.

Savukārt, ja ceļu satiksmes negadījums bijis nopietns ar iesaistītiem ļoti daudziem cietušajiem, attiecīgi izmaksājamo līdzekļu limits sarūk proporcionāli cietušo skaitam. Tomēr jāatzīst, ka paredzamie limiti ir pietiekoši augsti, lai atlīdzinātu cietušo zaudējumus.”

Ierosina ieguldīt OCTA Garantijas fonda līdzekļus

Otrs būtisks priekšlikums likuma grozījumiem balstīts uz OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu pēc līdzīgām shēmām, kā to dara bankas un dažādi pensijas fondi. Šādu praksi jau efektīgi izmanto citu valstu garantijas fondu turētāji.

J.Stengrevics: „Uz doto brīdi OCTA Garantijas fondā uzkrāti vairāk nekā 17 miljoni latu. Tie ir uzkrāti gandrīz desmit gadu laikā, bet pašreizējā likumdošana veido situāciju, ka ar katru nākošo gadu fonda līdzekļu vērtība samazinās. Tādēļ, lai nezaudētu to vērtību, mūsu priekšlikums ir uzticēt Garantijas fonda uzkrājumus licenzētām un profesionālām komercsabiedrībām, kas tos izdevīgi ieguldīs. Turklāt likumā tiks strikti atrunāts, kādas juridiskas starptautiskas un vietēja mēroga institūcijas drīkstēs veikt fonda līdzekļu ieguldījumus.”

Projekts paredz, ka  nodarboties ar OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu drīkstēs tikai Latvijā reģistrēta komercsabiedrība, kura Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā noteiktajā kārtībā ir saņēmusi licenci pārvaldes pakalpojumu sniegšanai vai arī ES vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība.

Saskaņā ar LR likumdošanu LTAB nodrošina izmaksas tiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem, kuriem pienākas apdrošināšanas atlīdzības no OCTA Garantijas fonda. OCTA garantijas fonda mērķis ir nodrošināt zaudējumu atlīdzību gadījumos, kad ceļu satiksmes negadījumā cietušais nevar saņemt atlīdzību no apdrošinātāja, jo zaudējumus radījis transportlīdzekļa īpašnieks, kurš savu civiltiesisko atbildību nav apdrošinājis, zaudējumus radījis nenoskaidrots transportlīdzeklis vai vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošinātājs atzīts par maksātnespējīgu. Atlīdzības no Garantijas fonda saņem ne tikai par negadījumiem, kas notikuši Latvijā, bet arī Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un Šveicē un kuros zaudējumi nodarīti Latvijas iedzīvotājiem.

Garantijas fondam ir ļoti liela nozīme OCTA tirgū. Apdrošinātāju ikmēneša iemaksas fondā kalpo arī kā garantija apdrošinātāja spējai nodrošināt finansiālās saistības maksātnespējas gadījumā, šādā veidā nodrošinot OCTA tirgus stabilitāti un pasargājot no krasām svārstībām.

Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs
 
Visi komentāri
 
219050. viesis 24.novembris 2006 12:20
0 0 Atbildēt

Nu 5 ļimoni droši vien posmertno

219056. viesis 24.novembris 2006 12:42
0 0 Atbildēt

Ideals ceļš atmazgāt $

219059. viesis 24.novembris 2006 12:58
0 0 Atbildēt

un polišu cenas? Aiziet debesīs.

219060. viesis 24.novembris 2006 13:10
0 0 Atbildēt

to UBJU:

nevis atmazgāt, bet uztaisīt vienu kreiko nelaimes gadījumu un vari nestrādāt līdz mūža galam.

219062. viesis 24.novembris 2006 13:22
0 0 Atbildēt

jauna biznesa niša

219068. viesis 24.novembris 2006 14:07
0 0 Atbildēt

Šai iniciatīvai palielināt OCTA cenas trūkst radošas izdomas, tā teikt, odziņas.

219082. viesis 24.novembris 2006 15:20
0 0 Atbildēt

bubio:kāpēc poundi? varbūt labāk funti?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti