Pārkāpumu soda punktus dzēst nesteidzas 28

22.decembris 2006 11:28

Lai gan transportlīdzekļu vadītājiem, kuri ceļu satiksmē izdarīto pārkāpumu dēļ jau sakrājuši noteiktu uzskaites punktu skaitu, dota iespēja tos daļēji dzēst, par šādu soli izšķiras vien retais.

Ja sakrāts maksimālais uzskaites punktu skaits un personai noteikts vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, jārēķinās, ka, beidzoties šī ierobežojuma termiņam, iepriekš CSDD nodotās vadītāja apliecības vietā jaunu var saņemt vienīgi pēc teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas.
Tādēļ šoreiz skaidrojam, kādos gadījumos un kādā veidā ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem iespējams samazināt tiem piešķirtos uzskaites punktus.

Skaidrības labad gan jāpiebilst, ka šīs tēmas kontekstā Ministru kabineta izdotos Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos attiecībā uz pārkāpējiem lielākoties ietverts jēdziens "pienākums", nevis "iespēja", tādēļ pēc būtības vadītājiem pat obligāti būtu jāievēro viss tiem noteiktais, lai punktus dzēstu. Taču, kā jau pie mums ierasts, ja par kādas prasības nepildīšanu nav paredzētas bargas sankcijas, automātiski tiek pieņemts, ka tās var atstāt arī bez ievērības.
 

Sāk ar pamudinājumu laboties


Atbilstoši valdības noteiktajai kārtībai pirmais atskaites posms ir četri sakrātie uzskaites punkti. Sasniedzot šo robežu, vadītājam tiek piemērots viens no ietekmēšanas līdzekļiem - rakstisks brīdinājums. Tas nozīmē, ka attiecīgajai personai uz tās deklarēto dzīvesvietu tiek nosūtīts paziņojums par iegūto punktu skaitu, vienlaikus aicinot turpmāk nepieļaut pārkāpumus ceļu satiksmē.

Gadījumos, kad šis aicinājums tomēr atstāts bez ievērības un sasniegts nākamais atskaites posms, proti, sakrāti jau astoņi uzskaites punkti, arī par šo faktu uz dzīvesvietu tiek nosūtīts attiecīgs paziņojums, bet tas jau ietver papildu informāciju par vadītājam noteikto pienākumu apmeklēt apmācības kursus (semināru) ceļu satiksmes drošības vai drošas transportlīdzekļu vadīšanas jautājumos.
 

Brīdinājums nelīdz - jāmācās!


Uz šiem kursiem vadītājam Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) jāpiesakās ne vēlāk kā divu mēnešu laikā, bet apmācība jāpabeidz ne vēlāk kā četru mēnešu laikā pēc attiecīgā paziņojuma nosūtīšanas. Ja tas laikus izdarīts, vadītājam dzēš divus uzskaites punktus. Turpretim, ja paziņojums ar tajā noteikto pienākumu palicis bez ievērības, reģistrēto punktu skaitu nesamazina, kā arī nepapildina vēl ar diviem, kā tas sākotnēji bija iecerēts.
 
CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris papildus skaidro, ka šobrīd minēto kursu ietvaros vadītājus galvenokārt izglīto tieši ceļu satiksmes drošības jautājumos. Šim nolūkam kopumā tiem jāapgūst vismaz sešas mācību stundas (katras ilgums ir 45 minūtes), kuru saturs atbilst iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu pielikumā esošajai programmai.

Nedaudz no visa


Akceptējot minēto programmu, valdība lēmusi, ka, sasniedzot astoņus uzskaites punktus, vadītājiem būtu jāatsvaidzina zināšanas par ceļu satiksmes dalībnieku uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem. Piemēram, tiem paredzēts padziļināti izskaidrot jautājumus par transportlīdzekļu vadīšanas drošumu, automobiļa lietošanas psiholoģisko nozīmi - motīviem un vajadzībām, kā arī jāuzklausa tēma par mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku uzvedības īpatnībām, dusmām, agresiju un stresu kā ceļu satiksmes problēmu, alkohola, narkotisko vielu, dažādu slimību un medikamentu ietekmi auto vadīšanā.

Turklāt šajos kursos papildus jāapgūst zinības par rīcību dažādās ceļu satiksmes situācijās. Piemēram, transportlīdzekļa drošas vadīšanas pamati un īpatnības dažādos meteoroloģiskos un ceļa apstākļos, indivīda un sabiedrības zaudējumi ceļu satiksmes negadījuma rezultātā, bīstamu situāciju un negadījumu veidošanās, transportlīdzekļa drošas vadīšanas mehānika u.c.

"+" vai "-" divi punkti

 
Ja arī minētie kursi nav nākuši par labu vai arī šis pienākums vispār atstāts bez ievērības un uzskaites punkti turpina pieaugt, jāzina, ka jaunajiem šoferīšiem (kuru vadītāju stāžs ir mazāks par diviem gadiem), sasniedzot 10 punktus, uz vienu gadu vai līdz brīdim, kamēr saglabājas maksimālais punktu skaits, tiek piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums (šādos gadījumos vadītājam dzēš visus punktus, izņemot tos, kas reģistrēti par pārkāpumiem, par kuriem piešķir astoņus punktus).
 
Uz pārējiem vadītājiem tas pats attiecināms, sakrājot 16 punktus, taču iepriekš tiem ir vēl viens atskaites posms. Proti, sasniedzot 12 punktus, attiecīgajiem vadītājiem ir noteikts pienākums divu mēnešu laikā pieteikties un četru mēnešu ietvaros kopš CSDD paziņojuma nosūtīšanas nokārtot teorētisko eksāmenu ceļu satiksmes drošības jautājumos vai veikt transportlīdzekļu vadīšanas iemaņu pārbaudi. J.Teteris atzīst, ka pagaidām braukšanas iemaņu pārbaude vēl netiek īstenota, tādēļ no pārkāpējiem tiek prasīta vien teorētisko zināšanu pārbaude. Tā datorizēti kārtojama CSDD, un 20 minūšu ilgajā eksāmenā personai secīgi jāatbild uz 20 jautājumiem par ceļu satiksmes drošību. Pārbaudījums ir nokārtots, ja pieļauts ne vairāk par divām kļūdām. Neveiksmes gadījumā eksāmenu drīkst kārtot atkārtoti, taču ne agrāk kā nākamajā dienā.
 
Tiem, kuri šo teorētisko pārbaudījumu ir izturējuši, tiek dzēsti divi punkti. Savukārt, ja persona šo prasību neizpilda, tās reģistrēto punktu skaitu palielina par diviem.

Gaužām maza ieinteresētība


Kā redzams, vienlaikus ar noteikto pienākumu vadītājiem ir dota iespēja samazināt savu punktu skaitu, tādējādi izvairoties no turpmākajiem sarežģījumiem. Taču, kā norāda J.Teteris, to ņem vērā tikai retais, jo "cilvēki pret to izturas ļoti bezatbildīgi".

Piemēram, apmācību kursus, pēc aptuveniem datiem, apmeklē tikai vidēji desmit procentu vadītāju no visiem, kuriem noteikts šāds pienākums. Līdzīgu tendenci atspoguļo arī par 2005.gadu CSDD apkopotā informācija: paziņojumu par astoņiem punktiem un pienākumu apmeklēt mācību kursus saņēmuši 3388 vadītāji, bet pērn reāli to arī izdarījuši vien 467; vēl 166 sasnieguši 12 punktu atzīmi un aicināti nokārtot eksāmenu, bet to paveikuši vien 14 vadītāji (61 noteiktajā laikā eksāmenu nav kārtojis un par to papildus saņēmis vēl divus punktus); savukārt 231 persona sasniegusi maksimālo punktu skaitu, un tām piemērots tiesību izmantošanas aizliegums.

Sannija Matule
Laikraksts "LV Plus"
www.lv.lv

Der zināt


    * Transportlīdzekļu vadītājam reģistrētie uzskaites punkti automātiski dzēšas, ja iestājas to noilgums. Lielākoties piešķirtie punkti saglabājas divus gadus, skaitot no dienas, kad stājies spēkā lēmums par administratīvā soda uzlikšanu. Taču, ja izdarīts pārkāpums, par kuru uzreiz piešķir astoņus punktus, tie dzēšas tikai piecus gadus pēc minētā lēmuma stāšanās spēkā.
    

    * Mācību kursi, kas paredzēti pēc astoņu uzskaites punktu sasniegšanas, divreiz mēnesī norit vienīgi Rīgā, jo citviet reģionos pēc tiem nav pienācīga pieprasījuma. Šie kursi tiek organizēti latviešu un krievu valodā, un par tiem pašam vadītājam ir jāmaksā Ls 19,94. Kursiem var pieteikties, zvanot pa tālruni 7025707.
    

    * Ikvienam vadītājam vēl pirms astoņu vai 12 uzskaites punktu sasniegšanas ir atļauts brīvprātīgi pieteikties un apmeklēt apmācības kursus vai nokārtot eksāmenu, tādējādi savu līdzšinējo punktu skaitu samazinot par diviem.
 
28 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
221920. viesis 2.janvāris 2007 0:27
2 0 Atbildēt

to 221577. viesis 22.12.2006 13:18

"Bremzes otrajā joslā... Haha! ... Ko vispār tauta iedomājas, kam paredzēta tā otrā josla? Tas tiešām būtu interesanti to uzzināt!"

Vot ko iedomājas - aizbrauc uz Vāciju un paskaties! Pirmā josla ir domāta traktoriem, smagajiem, autobusiem un zaporožeciem. Otrā - pārsvarā vieglajiem, arī pa kādam ātrākam autobusam vai smagajam (vidējais ātrums tā ap 110kmh), nu un trešā, ja tādā ir - visiem kas un cik var atvilkt (130-200kmh), protams izņemot īpaši bīstamas vietas kur pastāv (saprātīgi) ātruma ierobežojumi, kurus, starp citu, apzinoties to ieviešanas lietderīgumu, visi arī cenšas godprātīgi ievērot. Un neba jau nu tie viņu bāņi visur ir tik galvas tiesu pārāki par to pašu mūsu Vidzemes vai Jelgavas un Jūrmalas šoseju. Vienīgās divas atšķirības pie mums ir - pirmā, neadekvāti ierobežojumi (tipa ponta pēc, nu tā lai visiem bremzēm kas ātrāk nevar pabraukt būtu pa prātam), un otra, paši bremzes kas ielien ātrākajā joslā un tad sacenšas bremzēšanā, kuram nu lēnāk sanāks, un vēl vēlams pārī pa 2 vai 3, tā lai vienlacīgi visas joslas aizņemtas...

Nu.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sadursme ar sniega tīrīšanas tehniku (+ video) 19

"Lexus 350" vadītājs nav gatavs sniega tīrītāja manevram, tādēļ piedzīvo smagu avāriju. Lasīt vairāk

 

papildināts: Jūrmalā autovadītājs uz regulējamas pārejas uzbrauca bērnam, par luksofora gaismu nav 100% informācijas (+ VIDEO) 31

Šodien (22.11.2017) Jūrmalā, Dubultos, uz regulējamas gājēju pārejas vadītājs ar "Lexus" markas spēkratu uzbraucis 13 gadus vecam (pēc nepārbaudītas informācijas) bērnam. Lasīt vairāk

 

Bremzēšana ar pārnesumiem: par un pret (+ video) 24

Bremzēšana ar pārnesumiem: TV raidījums "Zebra" eksperimentē, pārbauda šī paņēmiena efektivitāti un secina kad un vai vispār to ir vērts pielietot. Lasīt vairāk

 

Fantastika! - "Tesla" kravinieka iespaidīgais ieskrējiens uzņemts video (+ video) 5

"Tesla" kravas auto (no 2019.g.) apveltīts ar iespaidīgu dinamiku. Ja kāds šaubās, lai noskatās video! Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti