Latvijā un Lietuvā ir viszemākās vidējās OCTA polišu cenas Eiropā. Turklāt tās ir vairākkārt zemākas, salīdzinot ar vecajām ES valstīm. Tā decembra beigās Rīgā notikušajā tikšanās reizē ar Latvijas kolēģiem secinājuši Lietuvas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pārstāvji.
Latvijas apdrošinātāji Lietuvā aizņem 1/3 OCTA tirgus
Algimantas Krizinauskas, Lietuvas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vadītājs: „Lietuvā OCTA apdrošināšanas tirgū šobrīd darbojas 10 apdrošināšanas sabiedrības, no kurām trīs kompānijas ir Latvijas izcelsmes - BTA, Baltikums un Baltic Polis (īpašnieks Parekss apdrošināšanas kompānija), aizņemot 40% OCTA tirgus. Turklāt BTA un Baltikums ir pirmā trijnieka kompānijas, šobrīd veidojot 1/3 no OCTA tirgus. Jāpiemin, ka BTA Lietuvā pēdējo divu gadu laikā piedzīvojusi fenomenālu izaugsmi – no otra vājākā tirgus spēlētāja kļūstot par otru spēcīgāko.”
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Kopumā abām valstīm ir līdzīga OCTA vēsture un sasniegumi. Latvijā OCTA tika ieviesta 1997.gadā, Lietuvā – 2002.gadā. Latvija iestājās „Zaļo karšu” sistēmā 1998.gadā, Lietuva – 2003.gadā. Abās valstīs ir ļoti sīva konkurence apdrošinātāju starpā. Turklāt gan Latvijā, gan Lietuvā lielākoties darbojas vieni un tie paši apdrošinātāji – BTA, Baltikums, Baltic Polis, Ergo, IF, Seesam. Vienīgā no būtiskākajām atšķirībām ir saskaņotie paziņojumi, jo tos Lietuvā plāno ieviest tikai no 2008.gada. Savukārt pie mums saskaņoto paziņojumu jomā ir sasniegti ļoti labi rādītāji – apmēram 50% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem tiek fiksēti ar tā palīdzību.”
Lietuvā lielākās problēmas rada lietuviešu izraisītās avārijas ārzemēs
A. Krizinauskas: „Pērn Lietuvā OCTA nozare piedzīvojusi lielākos zaudējumus kopš OCTA ieviešanas 2002.gadā – vairāk nekā 9 milj.latu. Turklāt ar zaudējumiem strādājuši pilnīgi visi apdrošinātāji. Tas savukārt veicinājis straujāku OCTA polišu cenu kāpumu, kas uz vairākiem gadiem konkurences iespaidā bija kritušās. Pērn polišu cenas Lietuvā pieaugušas par 25-30%.
Diemžēl pat par spīti palielinātājiem tarifiem, OCTA apdrošināšana joprojām nav ienesīga Lietuvas apdrošinātājiem. Tiem nav pietiekamu līdzekļu, lai samazinātu vai stabilizētu katru gadu augošo izmaksu apjomu. Tāpēc apdrošinātāji spiesti nepārtraukti izvērtēt apdrošināšanas riskus un uzturēt adekvātu polišu cenu līmeni. Tirgū pastāvošā konkurence šo izdevumu samazināšanu dara grūti realizējamu.”
Apdrošinātājiem zaudējumus izraisījis straujais veikto atlīdzību izmaksu kāpums. To galvenokārt veicinājušas gan inflācijas radītās sekas, kā iespaidā palielinājušies auto servisu izcenojumi, gan arvien pieaugošais lietuviešu izraisītais avāriju skaits ārzemēs.
A. Krizinauskas: „Būtisks izmaksu pieauguma iemesls ir – ceļu satiksmes negadījumu, ko izraisa Lietuvas šoferi ārzemēs, skaita pieaugums. Vidējā atlīdzība šādam ārzemju izmaksu gadījumam ir aptuveni četras reizes lielāka nekā atlīdzība par avāriju, kas izraisīta Lietuvā.’’
Informāciju sniedza:
Algimantas Krizinauskas
Lietuvas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
vadītājs
Latvija arī ir zemākās algas Eiropā !?
UN NEVAJG DRIST KA APDROŠINĀTĀJI STRĀDĀ AR ZAUDĒJUMIEM!