2007. gada 15. janvārī braucu pa Satekles ielu Daugavas virzienā. Pirms lielā krustojuma ar Merķeļa ielu uz luksofora dega sarkanais. Priekšā jau stāvēja GanBei piegādes mašīna Peugeot 206. Es apstājos aiz tās.
Krustojumā kā vienmēr vakaros valdīja haoss. Kad iedegās zaļais, priekšā stāvošais Peugeot palaida VW busiņu, kas saskaņā ar CSN vēlējās pabeigt manevru (braucot no 13. janvāra ielas, veikt kreiso pagriezienu un šķērsot Satekles ielu).Neizskatījās, ka vēl kāds taisīsies pabeigt savus manevrus, un Peugeot vadītājs uzsāka braukšanu.
Šķērsojamā brauktuvē pa kreisi 2. joslā stāvēja pilsētas autobuss. Tajā mirklī, kad Peugeot brauca šim autobusam garām, aiz tā stāvošā Toyota Corolla pēkšņi uzsāka braukšanu un uz aizliedzošo signālu iebrauca krustojumā.
Plkst. 18:00.
Notika sadursme. Tā nebija smaga. Neviens nav cietis.
Peugeot vadītājs pierakstīja liecinieka (autobusa šofera) koordinātes. Izlika avārijas trīsstūri. Es, kā otrs liecinieks, kas visu redzēja no aizmugures, apstājos un iedevu Peugeot šoferim savu vizītkarti. Lai netiktu sodīts par stāvēšanu neatļautā vietā, es novietoju savu mašīnu stāvvietā zem t/c „Origo” un pienācu pie avarējušajiem.
Puses līdz galam nebija pārliecinātas kuram ir taisnība, kuram nav, tāpēc nolēma izsaukt Ceļu policiju. Sākās ceļu policijas gaidīšana.
Plkst. 18:50.
Gaidīt apnika un es nolēmu piezvanīt uz 112 lai precizēt vai izsaukums tiešām ir pieņemts un noskaidrot cik ilgi būs jāgaida ceļu policijas ekipāža. Ugunsdzēsības un glābšanas dienests 7 reizes bija vienojis ar Rīgas Ceļu policiju, bet klausulē katru reizi skanēja aptuveni sekojošais teksts: „Jūs piezvanījāt Rīgas policijai. Visi operatori šobrīd ir aizņemti. Lūdzu, uzgaidiet.” Es uzreiz atcerējos amerikāņu šausmu filmas: sievieti kāds grib nogalināt, viņa zvana uz policiju, bet tur skan „visi operatori ir aizņemti, lūdzu, uzgaidiet uz līnijas”. Sievieti nogalina.
Neviens neatbildēja, zvans atvienojās. Uz manu septīto (!) zvanu glābšanas dienesta dispečere laipni (tiešām laipni!) paziņoja, ka es varu zvanīt kaut 8. reizi, tomēr viņi nevar atbildēt par citas instances problēmām ar sakariem. Tam es piekrītu. Tāpēc palūdzu iedot tiešo Rīgas Ceļu policijas telefona numuru. Sāku zvanīt pa 7086422. Tāpat bez rezultāta.
Plkst. 19:00.
Kāds sabrauca izlikto avārijas trīsstūri. Ceļu policiju joprojām nevar sazvanīt.
Plkst. 19:20.
Garām braucošais kravas automobilis (valsts numurs EU9721) noskrāpēja stāvošam Peugeot labo priekšējo spārnu. Neapstājoties aizbrauca prom. Policiju joprojām nevar sazvanīt.
Plkst. 19:45.
Atbrauca „SOS GAI” ar dzeltenām bākugunīm. „Nu ko? Jūs, protams, braucāt uz zaļo? Un jūs arī braucāt uz zaļo? Nu-nu...” Šī atbraucošā indivīda saruna skaidri liecināja par viņa profesionālo juridisko līmeni. „A šis ir jūsu liecinieks? Viņš nogaidīja policiju jau 2 stundas? Nu-nu...” Visu izsecināja viens pats, pat nepaklausoties cietušos. „Rakstīsim saskaņoto paziņojumu!” Tomēr kad šim indivīdam tika pateikts, ka vēl bija trešā kravas mašīna, kura aizbrauca, tad sekoja atbilde „Tad gaidiet policiju!”.
Es vairākas reizes redzēju šo „GAI” dienestu uz Rīgas ielām, taču līdz šai dienai biju nesaprašanā kas tie tādi ir. Izrādījās (pēc augstāk minētā indivīda teiktā), ka šiem ir līgums ar aas „Baltikums”. Un gadījumā, ja vienam no avarējošajiem ir „Baltikum” polise, tad viņu pakalpojumus apmaksā „Baltikus”. Ja šādas polises nav, tad „juridiskā palīdzība saskaņotā paziņojuma sastādīšanā maksā 20 Ls, protams, ja puses piekrīt to samaksāt.” Uz manu jautājumu, ka viņš ir uzzinājis par šo avāriju, sekoja atbilde „Nu, mums te daudz taksistu pa pilsētu brauc...”
Nu, par aas „Baltikums” darbības principiem man sen viss bija skaidrs. Tagad arī daudz ir skaidrs par „GAI”. Man pašam būtu kauns nosaukt savu struktūrvienību ar šādu nosaukumu (vai saīsinājumu?)!
Plkst. 20:00.
Beidzot tika sazvanīta Rīgas Ceļu policija. Dispečere paziņoja, ka izsaukums ir pieņemts, tomēr kad CSNg vietā ieradīsies policijas ekipāža viņai „nav ne jausmas”.
Plkst. 20:25.
Atbrauca ilgi gaidīta Ceļu policijas ekipāža. Policisti vizuāli novērtēja situāciju (smago bojājumu nav, mašīnas it kā drīkst piedalīties ceļu satiksmē), nepārprotami izskaidroja visiem kas ir vainīgs sadursmē (Toyota Corollas vadītāja, jo iebrauca krustojumā uz aizliedzošo signālu), un tomēr piedāvāja sastādīt saskaņoto paziņojumu.
Par kravas automašīnas skrāpējumu policisti pateica, ka priekšējais bamperis jebkurā gadījumā tiks krāsots pilnībā, un sakarā ar to, ka kravas mašīna aizķēra spārni ar riteni un palika viegli notīrāmas gumijas švīkas, piedāvāja izvēlēties — vai nu noformēt negadījumu pilnā apjomā (ar kravas mašīnu, kura noskāpēja bamperu), vai nu palikt pie saskaņotā paziņojuma (aizmirst par kravas mašīnu; bet šādā gadījumā vainīga sieviete netiktu sodīta par CSNg izraisīšanu). Visi apdomāja piedāvātus variantus un tīri cilvēciski nolēma palikt pie saskaņotā paziņojuma sastādīšanas.
Plkst. 21:00.
Saskaņotais paziņojums tika sastādīts un abām pusēm parakstīts. Es aizbraucu mājās.
Secinājumi.
1) Rīgas Ceļu policiju nevarēja sazvanīt vairāk nekā stundu. Šāds valsts iestādes darbības kvalitātes līmenis neiztur nekādu kritiku.
2) Sabiedrības informētība par saskaņotiem paziņojumiem joprojām ir diezgan zemā līmenī.
3) Pa Rīgu brauc „SOS GAI” dienests, kurš piedāvā savus pakalpojumus saskaņoto paziņojumu sastādīšanā. Pēc dzirdētā man ir ļoti lielas šaubas, ka šis dienests var profesionāli palīdzēt avarējušiem.
4) Saskaņotie paziņojumi tagad izkropļo CSNg statistiku, jo šāda veida avārijas nekur netiek uzskaitītas. Tomēr valsts instances satiksmes drošības analīzei paļaujas uz veco statistisko datu vākšanas metodi.
5) Ja pirms dažiem gadiem, kad nebija ievesti saskaņoti paziņojumi, policijas vadība raudāja, ka ilgi (1-2 stundas) brauc uz izsaukumiem tāpēc, ka ilgi noformēt sīkas avārijas. Vajagot saskaņotie paziņojumi. Tagad saskaņotie paziņojumi ir, bet policijas ekipāžu vajag gaidīt jau 3 stundas.
6) Pat ar saskaņotiem paziņojumiem Ceļu policijas loma ir svarīga — izskaidrot CSNg iesaistītajām personām kurš ir vainojams sadursmē. Ļoti bieži puses pašas nevar vienoties, jo katrs uzskata, ka viņam ir taisnība. CP palīdz pareizāk piemērot CSN normas, lai noteikt vainīgo pusi.
7) Vēlos izteikt atzinumu Ceļu policijas ekipāžai, kas atbrauca uz šo izsaukumu. Policijas darbinieki rīkojās profesionāli un maksimāli laipni pret CSNg dalībniekiem.
Tas ir labs piemērs pārējiem policijas darbiniekiem, kā vajag strādāt ar cilvēkiem. Visa cieņa šai policijas ekipāžai (es nejautāju vārdus un nefotografēju sejas, lai netaisītu viņiem lieku stresu vakarā, kad bija daudz izsaukumu uz avārijām).
Aleksandrs,
www.traffic.lv
P.S.: Atgādinu, ka policija tika izsaukta tikai tāpēc, ka puses līdz galam nebija pārliecinātas, kurš pārkāpa CSN un vainojams sadursmē.
tas sievišķis laikam vienā laidā atkārtoja "ja jehala na zeļonij"..riktīga matrjoša .