Pērn janvārī Latvijā tika ieviesta transportlīdzekļu īpašnieku apdrošināšanas risku novērtēšanas sistēma Bonus – malus, kas apdrošinātājiem ļauj piemērot atlaides vai piemaksas OCTA polisei transportlīdzekļu īpašniekiem atkarībā no apdrošināšanas vēstures un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaita.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvji atzīst, ka gada laikā Bonus – malus sevi jau attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto.Bonus – malus disciplinē auto īpašniekus
Bonus – malus sistēmas ieviešana noritējusi veiksmīgi un uz doto brīdi vairāk kā puse auto īpašnieku nokļuvuši augstākā atlaižu klasē nekā gadu iepriekš. Šobrīd augstākā iespējamā Bonus (atlaides) klase ir 15.Bonus – malus klašu sistēma kalpo kā viens no OCTA polises cenas noteikšanas kritērijiem apdrošinātājiem, paralēli disciplinējot auto īpašniekus.
Guntars Lorencis, LTAB valdes loceklis: „Atskatoties uz sistēmas pirmo darbības gadu, varam secināt, ka tā ir sevi attaisnojusi, jo dod iespēju apdrošinātājam noteikt OCTA polises cenu atbilstoši konkrēta transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas un braukšanas vēsturei. Tas disciplinē auto īpašniekus un liek rūpīgāk izvērtēt pārgalvīgas braukšanas iespējamās sekas, kā rezultātā var nākties maksāt ne tikai par savam transportlīdzeklim nodarīto zaudējumu, bet arī sadārdzināt sev obligāto civiltiesisko apdrošināšanu.
Analizējot statistiku pēc klašu pārskatīšanas, secinājām, ka tie auto īpašnieki, kas nonākuši augstākā Bonus – malus klasē, arī uz ceļa izraisa mazāk negadījumus.”
Auto īpašnieku izpratne par sistēmu veidojas pamazām
Bonus – malus pastāvēšanai gads ir samērā īss termiņš, lai transportlīdzekļu īpašnieki spētu pilnībā izprast visas sistēmas nianses un pielāgotos jaunajai situācijai. Nereti rodas pārpratumi transportlīdzekļu īpašnieku un apdrošinātāju starpā par Bonus – malus sistēmas pielietošanas niansēm un Bonus – malus klašu noteikšanu,.G.Lorencis: „Gads nav ilgs laiks, lai pilnībā iedzīvinātu kādu jaunu sistēmu, īpaši, ja tā ir tik komplicēta, kā Bonus – malus, kas prasa gan transportlīdzekļu īpašnieku dziļāku izpratni, gan apdrošināšanas sabiedrību darbinieku kompetenci sistēmas pielietošanā. Galvenie pārpratumi rodas par ceļu satiksmes negadījumiem vai reizēs, kad negadījumu izraisījis kāds īpašnieka radinieks, draugs vai paziņa, kam auto uzticēts. Daudzi īpašnieki uzskata – ja ar manu auto negadījumu izraisījis kāds cits, tas uz mana transportlīdzekļa apdrošināšanas vēsturi neattiecas. Tomēr tā nav. Bonus – malus klase samazinās pat pie nelieliem negadījumiem un arī tad, ja pats īpašnieks nav bijis pie stūres.
Svarīgi ir lai transportlīdzekļu īpašnieki apzinātos nepieciešamību savlaicīgi uzzināt par viņa transportlīdzeklim noteikto Bonus – malus klasi pirms apdrošināšanas polises iegādes, kā arī izmantotu sistēmas piedāvātās iespējas par Bonus – malus klašu pārnešanu un apvienošanu.
Ļoti svarīgi ir, pārdodot savu auto, nokārtot visus juridiskos dokumentus un mašīnu ne vien pārdot, bet arī pārtraukt apdrošināšanas polises darbību un pārreģistrēt auto uz jaunā īpašnieka vārda.
Lai novērstu pārpratumu un neskaidrību rašanos, LTAB un apdrošināšanas sabiedrības arī turpmāk veiks plašu izskaidrojošo darbu sabiedrībai, kā arī sniegs atbildes uz auto īpašniekus interesējošiem jautājumiem.
Par Bonus – malus
Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un tā īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7.-17.klasē esošajiem pienākas atlaide (Bonus), 1.-5. – piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi.Sistēma darbojas centralizēti, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, pieņemot lēmumu mainīt apdrošināšanas sabiedrību, visās iekļūs vienādi augstā vai zemā Bonus – malus klasē. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo Bonus – malus ir nozīmīgs OCTA polises cenu noteicošs faktors, tomēr ne vienīgais.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi.
Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību Bonus – malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus – Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, vai arī griezties pie savas apdrošināšanas sabiedrības.
Vareja jau vel pierakstit klat, ka apdrosinataju izpratne par so sistemu veidojas vel sliktak. Ta nu ir sanacis, ka nacas gada laika 2x nomainit auto. Un abas reizes sanaca gars un ilgs process, ieskaitot zvanus uz LTAB un zinamus draudus, lai pieraditu apdrosinatajiem, ka es neesmu ezelis, un velme partraukt ieprieksejas polises darbibu NEKAVEJOTIES, lai varetu parcelt Bonus-Malus uz jauno automasinu, ir normala.