«Bonus-malus» sistēmai jau gads 22

 
22.janvāris 2007 10:46

Pērn janvārī Latvijā tika ieviesta transportlīdzekļu īpašnieku apdrošināšanas risku novērtēšanas sistēma Bonus – malus, kas apdrošinātājiem ļauj piemērot atlaides vai piemaksas OCTA polisei transportlīdzekļu īpašniekiem atkarībā no apdrošināšanas vēstures un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaita.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvji atzīst, ka gada laikā Bonus – malus sevi jau attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto.

Bonus – malus disciplinē auto īpašniekus

Bonus – malus sistēmas ieviešana noritējusi veiksmīgi un uz doto brīdi vairāk kā puse auto īpašnieku nokļuvuši augstākā atlaižu klasē nekā gadu iepriekš. Šobrīd augstākā iespējamā Bonus (atlaides) klase ir 15.
 
Bonus – malus klašu sistēma kalpo kā viens no OCTA polises cenas noteikšanas kritērijiem apdrošinātājiem, paralēli disciplinējot auto īpašniekus.

Guntars Lorencis, LTAB valdes loceklis: „Atskatoties uz sistēmas pirmo darbības gadu, varam secināt, ka tā ir sevi attaisnojusi, jo dod iespēju apdrošinātājam noteikt OCTA polises cenu atbilstoši konkrēta transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas un braukšanas vēsturei. Tas disciplinē auto īpašniekus un liek rūpīgāk izvērtēt pārgalvīgas braukšanas iespējamās sekas, kā rezultātā var nākties maksāt ne tikai par savam transportlīdzeklim nodarīto zaudējumu, bet arī sadārdzināt sev obligāto civiltiesisko apdrošināšanu.

Analizējot statistiku pēc klašu pārskatīšanas, secinājām, ka tie auto īpašnieki, kas nonākuši augstākā Bonus – malus klasē, arī uz ceļa izraisa mazāk negadījumus.”

Auto īpašnieku izpratne par sistēmu veidojas pamazām

Bonus – malus pastāvēšanai gads ir samērā īss termiņš, lai transportlīdzekļu īpašnieki spētu pilnībā izprast visas sistēmas nianses un pielāgotos jaunajai situācijai. Nereti rodas pārpratumi transportlīdzekļu īpašnieku un apdrošinātāju starpā par Bonus – malus sistēmas pielietošanas niansēm un Bonus – malus klašu noteikšanu,.

G.Lorencis: „Gads nav ilgs laiks, lai pilnībā iedzīvinātu kādu jaunu sistēmu, īpaši, ja tā ir tik komplicēta, kā Bonus – malus, kas prasa gan transportlīdzekļu īpašnieku dziļāku izpratni, gan apdrošināšanas sabiedrību darbinieku kompetenci sistēmas pielietošanā. Galvenie pārpratumi rodas par ceļu satiksmes negadījumiem vai reizēs, kad negadījumu izraisījis kāds īpašnieka radinieks, draugs vai paziņa, kam auto uzticēts. Daudzi īpašnieki uzskata – ja ar manu auto negadījumu izraisījis kāds cits, tas uz mana transportlīdzekļa apdrošināšanas vēsturi neattiecas. Tomēr tā nav. Bonus – malus klase samazinās pat pie nelieliem negadījumiem un arī tad, ja pats īpašnieks nav bijis pie stūres.

Svarīgi ir lai transportlīdzekļu īpašnieki apzinātos nepieciešamību savlaicīgi uzzināt par viņa transportlīdzeklim noteikto Bonus – malus klasi pirms apdrošināšanas polises iegādes, kā arī izmantotu sistēmas piedāvātās iespējas par Bonus – malus klašu pārnešanu un apvienošanu.
Ļoti svarīgi ir, pārdodot savu auto, nokārtot visus juridiskos dokumentus un mašīnu ne vien pārdot, bet arī pārtraukt apdrošināšanas polises darbību un pārreģistrēt auto uz jaunā īpašnieka vārda.
Lai novērstu pārpratumu un neskaidrību rašanos, LTAB un apdrošināšanas sabiedrības arī turpmāk veiks plašu izskaidrojošo  darbu  sabiedrībai, kā arī sniegs atbildes uz auto īpašniekus interesējošiem jautājumiem.

Par Bonus – malus

Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un tā īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7.-17.klasē esošajiem pienākas atlaide (Bonus), 1.-5. – piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi.

Sistēma darbojas centralizēti, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, pieņemot lēmumu mainīt apdrošināšanas sabiedrību, visās iekļūs vienādi augstā vai zemā Bonus – malus klasē. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo Bonus – malus ir nozīmīgs OCTA polises cenu noteicošs faktors, tomēr ne vienīgais.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi.

Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību Bonus – malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus – Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, vai arī griezties pie savas apdrošināšanas sabiedrības.
 
Visi komentāri
 
223504. viesis 22.janvāris 2007 11:10
0 0 Atbildēt

Vareja jau vel pierakstit klat, ka apdrosinataju izpratne par so sistemu veidojas vel sliktak. Ta nu ir sanacis, ka nacas gada laika 2x nomainit auto. Un abas reizes sanaca gars un ilgs process, ieskaitot zvanus uz LTAB un zinamus draudus, lai pieraditu apdrosinatajiem, ka es neesmu ezelis, un velme partraukt ieprieksejas polises darbibu NEKAVEJOTIES, lai varetu parcelt Bonus-Malus uz jauno automasinu, ir normala.

223508. viesis 22.janvāris 2007 11:18
0 0 Atbildēt

Sēnēm tā mēdz gadīties...

223512. viesis 22.janvāris 2007 11:27
0 0 Atbildēt

man iepr mašīnai bij 8, tagadējai 6, vai tad tiešām man ir jāiet pašai un jāraksta kautkādi iesniegumi utt????

kāpēc tas viss nenotiek automātiski???

patiesībā ļoti daudzi vēl nemaz nezin kas tas ir un kam tas vajadzīgs

223519. viesis 22.janvāris 2007 11:36
0 0 Atbildēt

es vinjus gadu atpakalj ar visiem bonusiem pasūtīju. man 12 gadu stāžs bez neviena crash, bet šie - tev mašinas ne katru gadu uz tavu vārdu bija reģistrētas. Finālā caur draugiem dabūju lētāk nekā ja man būtu max Bonus līmenis.

223521. viesis 22.janvāris 2007 11:42
0 0 Atbildēt

nu par to jau es runaju... Pateicoties savai interesei un draugiem, kas apdrosinasanas brokeri, zinu krietni vairak, neka vidusmera cilvekam pienaktos. Un ar visu to apdrosinataji megina uzmest. Pedeja gadijuma bija pat konkreta santaza - parcelsim tikai tad, ja jauno auto apdrosinasi pie mums.

223543. viesis 22.janvāris 2007 12:40
0 0 Atbildēt

nekam nederīga sistēma.... vieni sarēķina 75Ls.... otrie 60Ls... rezultāta tos visuspasūtīju - paņemu par 34Ls... :D :D :D

223547. viesis 22.janvāris 2007 12:52
0 0 Atbildēt

Kaut kas ar to bonusmonus nav .

Tikko apskatīju savus datus uz 2 autiņiem. Reitings atšķirās. Ja man nav personības dalīšanās vai divas identitātes, tad iemesls autiņos. Bet abi uz mana vārda reģistrēti 2006.gadā. Vienam esmu pirmais īpašnieks Latvijā, otram vēsture šķīsta kā bērna asara. Tad kāpēc dažādi reitingi?

223550. viesis 22.janvāris 2007 13:10
0 0 Atbildēt

KOHINUR tur jau ir tas sviests, ka Bonusmalus darbojas tikai uz vienu mašīnu, kas reģistrēta uz Tava vārda.

Ingaaaaa Tev tāpat, iespējams ka iepriekšējā mašīna vēl bija uz Tava vārda, kad piereģistrēji jaunu, un tad Bonusmalus paliek uz iepriekšējo masīnu, jo pirmā klase ko dod ir 6. Ipaši nesatraucies starp 6 un 8 nav liela starpība, man gan bija tā, ka vienā dienā pārrakstīju veco auto un piereģistrēju jaunu, a man 12 līmenis, tad man piedāvāja jauna auto apdrošināšanu veikt par 54Ls, paskaidroju, ka vecā mašīna tikko pārrakstīta, pārbaudīja caur CSDD, jā un par apdrošināšanu izrādījās bija jāmaksā nevis 54Ls bet jau 34Ls vot.

223556. viesis 22.janvāris 2007 13:55
0 0 Atbildēt

Ingaaaaa, nav ko chiiksteet!!! Ja viss notiktu automaatiski, tad "sliktaas" klases tiktu automaatiski paarceltas uz naakamo auto. A tagad vismaz ir reaala iespeeja visu saakt "no nulles" :P.

223558. viesis 22.janvāris 2007 13:56
0 0 Atbildēt

Tas, ka sistēma nedarbojas kā nākas, mani pārsteidza PATĪKAMI.

Znots šopavasar pamanījās ar alni "sasveicināties", būdams pie mana autiņa stūres. Saremontēju par "kasko"un arī no savas 14. klases izmests neesmu...:)

223559. viesis 22.janvāris 2007 14:02
0 0 Atbildēt

--------------------------------------------------------------------------------

223558. viesis 22.01.2007 13:56

Sistēma darbojas. Vienkārši uz KASKO , ja nav izmaksas arī par tavu OCTA, BM samazināts netiek.

223560. viesis 22.janvāris 2007 14:05
0 0 Atbildēt

223558

Pa KASKO vari dauzīt cik uziet - klase nemainās. Mainās tikai, ja ir izmaksa no OCTA. Bet alnim jau laikam neviens neko nemaksāja :)

223565. viesis 22.janvāris 2007 14:35
0 0 Atbildēt

hvz, man nekas nau mainiijies, kaabija 6 klase, taa arii sogad atkal sestaa... avaarju nau

223580. viesis 22.janvāris 2007 16:35
0 0 Atbildēt

Protams , ka tā sistēma varētu būt uzskatāma par progresīvu. Bet ir arī nianses, par kurām jāpadomā, skatoties citā rakursā. Piem., iepriekš savam mondeo OCTAS iegādājos Balticuma ofisā - uz trim mēnēšiem, tās parasti maksāja ap 12 ls. Bet, pēkšņi attapos Statoilā, ka OCTAS polisei terminš nobeidzies jau pirms pāris dienām. Pērku turpat jaunu polisi uz trim mēnešiem, bet maksāju jau 21 ls. Bonus-malus klasifikacijā man nekas mainījies nebija - atšķirīgi izrādās tikai tarifi apdrošināšanas sabiedrībām. No klienta viedokļa - ne būt tas labākais risinājums, ņemot vērā diezgan būtisko tarifa atšķirību - bonus/malus tarifa starpība avārijas gadījumā diez vai būtu bījusi tik būtiska ?

223584. viesis 22.janvāris 2007 16:39
0 0 Atbildēt

Cik atceros, BM klasi pārrēķina reizi gadā - septembrī.

223585. viesis 22.janvāris 2007 16:42
0 0 Atbildēt

man oktobrī :D

223587. viesis 22.janvāris 2007 16:50
0 0 Atbildēt

bonus malus klasi maina reizi gadaa, kaut kad sptembrii vai oktobrii.

223588. viesis 22.janvāris 2007 16:51
0 0 Atbildēt

ooo ku glupi sanaaca:-)

223613. viesis 22.janvāris 2007 21:14
0 0 Atbildēt

Patiesībā - grozi kā gribi, bet nevaru saprast, kāda velna pēc tur tiek iepīts autiņš iekšā? Es saprotu, ka var būt gadījums, kad auto īpašnieks ir viens, turētājs, otrs, reāli brauc trešais, bet OCTA paņem vēl ceturtais. Bet kāda velna pēc nevarētu pie polises slēgšanas apstiprināt - jā esmu šī auto pastāvīgais lietotājs, vai nē, pastāvīgais lietotājs ir mans korišs.

Citādi pašlaik ir stulbi - tiesības 6 gadus, visu laiku bez (oficiālām) avārijām, vecajam auto parametri bija tie paši - OCTA kopā sanāca 30 lati (auto vecums 16 gadi). Jaunajam autiņām (nullīte) apdrošināšana - 77.

Kāda te xpen matemātika?

223618. viesis 22.janvāris 2007 21:55
0 0 Atbildēt

man taa sisteema ir galiigi pie drsas ;) domaaju, ka daudziem citiem arii. un nav ko te lieki kapeiku jaat.

223644. viesis 23.janvāris 2007 9:58
0 0 Atbildēt

""Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi.""

par katru IZRAISĪTO ceļu satiksmes negadījumu..Bet kā ir tad, kad vainīga ir cita perona?Kad kāds cits ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, bet cietējs esi Tu???

Man, personīgi, bijuši divi gadījumi - vienreiz pati biju pie stūres, kad "saskādēja" mani, bet otru reizi mašīnu biju aizdevusi un tad viens taksists ieskrēja "P**alā".Bija tāds,laikam jau nepareizs, paradums apdrošināt auto uz 3 mēnešiem..Un pēc katras avārijas polises cena pa 3 mēnešiem, man kā ceļu satiksmes negadījuma NEIZRAISĪTĀJAI, bija 3x lielāka!!!

Pirmo reizi kad drošināju (Opel Tigra) samaksāju nepilnus 17.00 LVL, bet pēc tiem gadījumiem jau bija 48.00 LVL uz 3 mēnešiem...

KUR TAISNĪBA????

223754. viesis 23.janvāris 2007 16:49
0 0 Atbildēt

Jo vairāk par šo sistēmu sāku interesēties, jo nepamierinātāka palieku, es jau vairāk kā gadu izrādās varēju apdrošināt mašīnu lētāk, bet kā izrādās tad vienkārši nekas nav pārnests uz jauno mašīnu, manā skatījumā tas nozīmē, ka šī sistēma ne vella nedarbojās... Kāpēc man pirms gada neviens un nekur nepateica, ka man ir jāiet tur nezin kur un jāiesniedz nezin kādi iesniegumi, lai pārnestu klasi, un neviens apdrošinātājs man pat ar vārdiņu neieminējās, tikai veikli naudiņu iekasēja, protams pārmaksu no neviena nesagaidīt....:(:(:(

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti