Vai Latvijā būs dārgākā autogāze Eiropā? 18

 
23.janvāris 2007 9:34

Vēlos pievērst Jūsu uzmanību a/s „Latvijas gāze” savdabīgajai tarifu politikai, kura tiek īstenota ar Sabiedrisko pakalpojumu regulatora atbalstu.

Ilggadējais  a/s  „Latvijas  gāze”  vadītājs  A.Dāvis  katrā  savā  intervijā  Latvijas  iedzīvotājiem  vēsta  par  to,  ka  gāzes  tarifi  Latvijas  patērētājiem  ir  un  būšot  zemākie  Eiropā,  pateicoties  lielajiem  akcionāriem  un  īpaši  izdevīgajam  ģeogrāfiskajam  stāvoklim.

Protams,  ja  gaidāmais  tarifu  pieaugums  mājsaimniecībām  no  š.g.   01. maija  pēc  A.Dāvja  teiktā,  ir  ekvivalents  vienai  cigarešu  paciņai  mēnesī,  būtu  nenozīmīgs.  Tomēr  ir  vēl  viena  būtiska  dabasgāzes  patērētāju  grupa  -  autotransports,  kur  degvielas  vietā  tiek  izmantota  dabasgāze  (CNG).

Šoreiz  neaprakstīšu  valstisko  stratēģiju  šajā  jomā,  jo  tās  vienkārši  nav,  lai  gan  pavasarīgi  laika  apstākļi  ziemas  mēnešos  ir  globālās  sasilšanās  piemērs,  ko  veicina  kaitīgie  izmeši  atmosfērā,  bet  pastāv  sekojoši  vispārzināmi  fakti.
-    Eiropas  valstīs  autotransportam,  kas  izmanto  gāzi,  tiek  piemērotas  ceļa  nodokļa  atlaides.
-    Dabasgāze  (CNG)  vienmēr  ir  lētāka  nekā  sašķidrinātā  propāna  -  butāna  (LPG)  maisījums  (0,339  Ls/l).
-    Dabasgāzes  (CNG)  cena  ir  puse  no  benzīna  cenas  ar  zemāko  oktānskaitli  A-80.

Līdz  2005. gada  01. jūlijam  1 m³  dabasgāzes  autotransportam  maksāja  Ls  0,17.  Pēc  minētā  datuma  maksa  pēkšņi  pieauga  par  72%,  sasniedzot  0,284  Ls/l  (izlīdzinoties  ar  propāna – butāna  gāzes  cenu).

Kad  2005. gada  11. martā  a/s  „Latvijas  gāze”  iesniedza  savu  dabasgāzes  projektu  2005. – 2007. gadam,  tarifu  pieaugums  automašīnu  uzpildīšanai  paredzētajai  dabasgāzei  tika  pamatots  ar  tirdzniecības  apjomu  krasu  samazināšanos  un  nepieciešamību  veikt  esošo  morāli  un  fizisko  novecojušo  kompresoru  staciju  rekonstrukciju.  Sabiedrisko  pakalpojumu  regulators  apstiprināja  iesniegto  projektu,  pamatojot  ar  to,  ka  likuma  „Par  sabiedrisko  pakalpojumu  regulatoriem”  1.  un  20. pants  paredz  lietotāju  izdarītajiem  maksājumiem  segt  pakalpojumu  sniegšanas  izmaksas  un  nodrošināt  pakalpojumu  rentabilitāti,  neņemot  vērā  šī  likuma  9. pantu,  kas  paredz  aizstāvēt  arī  lietotāju  intereses. 

Dīvaini  spriest,  ka  tarifu  celšana  sekmēs  tirdzniecības  apjoma  palielināšanos.
Dīvainības  turpinās  -  no  š.g.  01. maija  a/s  „Latvijas  gāze”  vēlas  paaugstināt  tarifus  autotransportā  izmantotajai  dabasgāzei  par  27,7%  no  patērētājiem  0,313 Ls/m³  uz  0,40  Ls/m³  un  no  2008. gada  vēl  par  30%  paaugstināt  tarifus.

Atceroties  A.Dāvja  teikto  par  zemākajiem  tarifiem  Eiropā,  ko  piedāvās  a/s  „Latvijas  gāze”,  salīdzināsim  situāciju  Eiropas  valstīs,  kuras  jau  sen  gāzi  iepērk  par  cenām,  kuras  Latvija  sasniegs  2008. gadā:

Vācijā  cena  -  0,80  €/kg  (1 kg = 1,463 m³),  t.i.  0,37  Ls  par  1 m³.
Vācijā  ir  722  uzpildes  stacijas  (Latvijā  - 4),  to  skaits  tuvākajā  laikā  sasniegs  1000,  jo  valstī  ir  noteikta  politika  šajā  jomā.
Čehijā  cena  -  18  kronas/kg,  t.i.  0,30  Ls  par  1 m³.
Polijā  cena  -  1,22  zloti/ m³,  t.i.  0,22  Ls  par  1 m³.
Itālijā  cena  -  0,6 €/kg ,  t.i.  0,28  Ls  par  1 m³.

Citās  valstīs  (īpaši  bijušās  PSRS  teritorijā)  CNG  cena  ir  daudz  zemāka,  lai  gan  arī  tām  piegādātā  gāzes  cena  ir  palielināta  līdz  Eiropas  līmenim.

Ja  a/s  „Latvijas  gāze”  nekontrolētā  cenu  politika  turpināsies,  tad  kādas  CNG  cenas  mūs  sagaida  2008. gadā    un  tuvākajā  nākotnē ?!

A/s  „Latvijas  gāze”  vadītājs  A.Dāvis  savās  intervijās  atklāti  šantažē  Latviju,  draudot  ar  tiesu  darbiem  tarifu  neapstiprināšanas  gadījumā,  tomēr  apšaubāmi,  ka  „Latvijas  gāzes”  gūstamā  200,  300  vai  400 %  peļņa  ir  nepietiekama  un  būtu  par  pamatu  viegliem  tiesas  procesiem.
Ņemot  vērā  augstāk  minēto,  lūdzu  izskatīt  a/s  „Latvijas  gāze”  iesniegto  tarifu  projektu  pēc  būtības,  vadoties  pēc  likuma  „Par  sabiedrisko  pakalpojumu  regulatoriem”  9. panta,  kur  ir  paredzēta  lietotāju  interešu  aizstāvība,  nepieļaujot,  ka  Latvija  kļūst  par  vienīgo  valsti  Eiropā,  kurā  monopolista  vēlme  gūt  hiperpeļņu  ir  pārāka  par  elementāriem  ekonomiskiem  aprēķiniem.

Vēlētos  arī  sagaidīt  jau  plaši  izsludināto  tarifu  korekciju  no  01.01.2007.  (cenu  samazinājumu  uzpildes  stacijās),  sakarā  ar  mazuta  cenu  krišanos. Tas  vien  liecina  par  a/s  „Latvijas  gāzes”  negodprātību - tarifu  paaugstināšanas  gadījumā  izmaiņas  sekotu  nekavējoties.

Ar  cieņu, A.Kokins 
2007-01-22   
 
Visi komentāri
 
223645. viesis 23.janvāris 2007 9:59
0 0 Atbildēt

Tā arī nespēju uztvert šī stāsta morāli!

Ja privāta kompānija vēlas nopelnīt, tad kāpēc lai to nedarītu? Pie tam jāņem vērā arī vispārējās tencences degvielas cenu korekcijās!

Tāpat ir jāņem vērā, ka dabasgāzes iepirkuma cena no GAZPROM ir paaugstināta jau šobrīd, proti, no 1.janvāra, bet tarifi vēl turas iepriekšējie, līdz ar to Latvijas Gāzei kādu brīdi (droši vien līdz 1.maijam sanāks strādāt ar zaudējumiem, kas attiecīgi būs jākopmensē ar jaunajiem tarifiem???

Tāds nu lūk ir bizness!!!

Ja kas nepatīk, ir taču visas iespējas lietot daudz "lētāku" degvielu (dīzeļdegviela, benzīns), kuru cenas arī tiek "godīgi" noteiktas un kur to mazum un vairumtirgotāji, protams, "respektējot patērētāju vēlmi", uzcenojumu uz katru degvielas litru pieliek tikai ~ 10 santīmus, kā rezultā tīrā peļna no katra litra ir vismaz kādi 7 santīmi.

Viens no ekonomikas pamatlikumiem ir: pieaugot piedāvājumam, samazinās tā cena. Ņemot vērā to, ka piedāvājuma pieauguma nav, tāpat arī mazinās patērētāju vēlme, loģiski, ka cenai arī ir jāpieaug.

Nevar salīdzināt tirgu, kur ir 1 000 GUS un tirgu, kur ir 4 GUS.

223651. viesis 23.janvāris 2007 10:22
0 0 Atbildēt

vai tik nebūsi nopircis no džonija opeli :)

223665. viesis 23.janvāris 2007 10:47
0 0 Atbildēt

anonimikim?

Tas jautājums bija domāts kam? Raksta autoram? :)

223684. viesis 23.janvāris 2007 12:24
0 0 Atbildēt

Latvijas Gāzei Gazprom paaugstināja piegādes cenu par 50 % sākot ar 1.janv. Latvijas Gāzes akcionārs un padomes priekšēdētāja amats ir Gazprom vadībā. Tātad kur te ir manāms nesavtīgums?

223690. viesis 23.janvāris 2007 12:48
0 0 Atbildēt

autoram, autoram :)

223693. viesis 23.janvāris 2007 12:54
0 0 Atbildēt

"end..?"

Noslauki asaras un pakalju, viss beidzies.

223720. viesis 23.janvāris 2007 13:49
0 0 Atbildēt

Godiigi - man nospljauties, ja LG un Gazprom taa turpinaas, tad driiz vinji to gaazi varees puust pazemee atpakalj - jau tagad lietoju vinju pakalpojumus ljoooooooti minimaali.

223731. viesis 23.janvāris 2007 14:03
0 0 Atbildēt

Brauc ar saules baterijām un neraudi!

223744. viesis 23.janvāris 2007 15:34
0 0 Atbildēt

Bet tā īsti nav skaidrs,par ko ir runa?Par metānu,laikam tā to sauc(kuru ,tipa ,uzpilda tikai četrās vietās),vai par propānu,kurš ir uz katra stūra.Liekas cenas ar tiem bija krietni atšķirīgas,tāpat kā iekārtas.

223786. viesis 23.janvāris 2007 21:00
0 0 Atbildēt

besii ka cenas celj bez pamata!!

223812. viesis 24.janvāris 2007 10:45
0 0 Atbildēt

To dabasgāzi lieto tikai daži ZILini un LAZiņi, dažam labam GAZikam vēl stāv uzlikti garie baloni - kad šos norakstīs, tad to dabasgāzi vairs nebūs kam lietot. Un labi vien ir, jo šī ir tā gāze, kas samaitājusi visus priekšstatus par gāzu lietošanu automašīnām. Ar šo toč nevar nobraukt vairāk par 50000km - motoram galvu var vienkārši izsviest!

223813. viesis 24.janvāris 2007 10:53
0 0 Atbildēt

Traki nelāgi ir ar to gāzi, jā. Es jau kopš pagājušā gada sākuma brīnos, kur tik īsā laikā tik traki var sadārdzināties šis produkts - Ja pareizi atceros, tad divus gadus atpakaļ sašķidrinātā gāze man kā gala patērētājam maksāja zem viena lata par kub.m. Savukārt tagad ir jau jāmaksā gandrīz 3 lati par kub.m.. Tātad par pāris gadiem šī gāze ir kļuvusi vismaz 3 reizes dārgāka!!!!!! Interesanti, vai gāzes kantoris nodokļos valstij šobrīd maksā arī 3 reizes vairāk , kā divus gadus atpakaļ?

223890. viesis 24.janvāris 2007 22:49
0 0 Atbildēt

2gadus atpakal lg bija pelna 6mlj. iedomajaties kada buus nakamgad...

223892. viesis 25.janvāris 2007 7:26
0 0 Atbildēt

Tas,ka ar gāzi sačakarē galvu utt,ir vēl diskutējams,vairak gan lietotāja vaina,aizdedze utt.Bet ša vai tā esmu no gāzes pārgājis uz dīzeli,un esmu priecīgs.Piegriezās.Ta gāze sūdīga,ta liekas,ka nav kārtīgi iepildīts.

228248. viesis 7.marts 2007 15:09
0 0 Atbildēt

Vispār jau Latvijas Gāzes politika ir šubīga. Nevar jau celt cenu un metāna ģazi, kura ir gandrīz lielāka nekā pārējās ES dalībvalstīs! Ceru, ka regulators neatļaus cenu kāpumam dabas gāzei uzpildes stacijās.

228256. viesis 7.marts 2007 16:23
0 0 Atbildēt

Pilnigi piekritu autoram ! Vai tiesam Latvijas ieredni kadreiz neattapsies un biznesa intereses nebus augstakas par iedzivotaju labklajibu un veselo sapratu ?

228265. viesis 7.marts 2007 17:41
0 0 Atbildēt

Respekts autoram! LG grib iznīcināt vienīgo iespēju braukt ar savu auto relatīvi lēti. Ceru, ka regulators neļaus pacelt cenu!!!

p.s. Pats braucu ar dabas gāzi - viss štokos.

228280. viesis 7.marts 2007 19:13
0 0 Atbildēt

Tiešām trakas lietas-kauns LG ! Regulatoram,protams,nosplauties par lietotājiem un ekoloģiski šobrīd vistīrāko auto degvielu ! Lūk kur jācīnās "Zaļajiem'' ,bet viņiem jau naftinieku intereses jālobē...žēl

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti