Vēlos pievērst Jūsu uzmanību a/s „Latvijas gāze” savdabīgajai tarifu politikai, kura tiek īstenota ar Sabiedrisko pakalpojumu regulatora atbalstu.
Ilggadējais a/s „Latvijas gāze” vadītājs A.Dāvis katrā savā intervijā Latvijas iedzīvotājiem vēsta par to, ka gāzes tarifi Latvijas patērētājiem ir un būšot zemākie Eiropā, pateicoties lielajiem akcionāriem un īpaši izdevīgajam ģeogrāfiskajam stāvoklim.Protams, ja gaidāmais tarifu pieaugums mājsaimniecībām no š.g. 01. maija pēc A.Dāvja teiktā, ir ekvivalents vienai cigarešu paciņai mēnesī, būtu nenozīmīgs. Tomēr ir vēl viena būtiska dabasgāzes patērētāju grupa - autotransports, kur degvielas vietā tiek izmantota dabasgāze (CNG).
Šoreiz neaprakstīšu valstisko stratēģiju šajā jomā, jo tās vienkārši nav, lai gan pavasarīgi laika apstākļi ziemas mēnešos ir globālās sasilšanās piemērs, ko veicina kaitīgie izmeši atmosfērā, bet pastāv sekojoši vispārzināmi fakti.
- Eiropas valstīs autotransportam, kas izmanto gāzi, tiek piemērotas ceļa nodokļa atlaides.
- Dabasgāze (CNG) vienmēr ir lētāka nekā sašķidrinātā propāna - butāna (LPG) maisījums (0,339 Ls/l).
- Dabasgāzes (CNG) cena ir puse no benzīna cenas ar zemāko oktānskaitli A-80.
Līdz 2005. gada 01. jūlijam 1 m³ dabasgāzes autotransportam maksāja Ls 0,17. Pēc minētā datuma maksa pēkšņi pieauga par 72%, sasniedzot 0,284 Ls/l (izlīdzinoties ar propāna – butāna gāzes cenu).
Kad 2005. gada 11. martā a/s „Latvijas gāze” iesniedza savu dabasgāzes projektu 2005. – 2007. gadam, tarifu pieaugums automašīnu uzpildīšanai paredzētajai dabasgāzei tika pamatots ar tirdzniecības apjomu krasu samazināšanos un nepieciešamību veikt esošo morāli un fizisko novecojušo kompresoru staciju rekonstrukciju. Sabiedrisko pakalpojumu regulators apstiprināja iesniegto projektu, pamatojot ar to, ka likuma „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 1. un 20. pants paredz lietotāju izdarītajiem maksājumiem segt pakalpojumu sniegšanas izmaksas un nodrošināt pakalpojumu rentabilitāti, neņemot vērā šī likuma 9. pantu, kas paredz aizstāvēt arī lietotāju intereses.
Dīvaini spriest, ka tarifu celšana sekmēs tirdzniecības apjoma palielināšanos.
Dīvainības turpinās - no š.g. 01. maija a/s „Latvijas gāze” vēlas paaugstināt tarifus autotransportā izmantotajai dabasgāzei par 27,7% no patērētājiem 0,313 Ls/m³ uz 0,40 Ls/m³ un no 2008. gada vēl par 30% paaugstināt tarifus.
Atceroties A.Dāvja teikto par zemākajiem tarifiem Eiropā, ko piedāvās a/s „Latvijas gāze”, salīdzināsim situāciju Eiropas valstīs, kuras jau sen gāzi iepērk par cenām, kuras Latvija sasniegs 2008. gadā:
Vācijā cena - 0,80 €/kg (1 kg = 1,463 m³), t.i. 0,37 Ls par 1 m³.
Vācijā ir 722 uzpildes stacijas (Latvijā - 4), to skaits tuvākajā laikā sasniegs 1000, jo valstī ir noteikta politika šajā jomā.
Čehijā cena - 18 kronas/kg, t.i. 0,30 Ls par 1 m³.
Polijā cena - 1,22 zloti/ m³, t.i. 0,22 Ls par 1 m³.
Itālijā cena - 0,6 €/kg , t.i. 0,28 Ls par 1 m³.
Citās valstīs (īpaši bijušās PSRS teritorijā) CNG cena ir daudz zemāka, lai gan arī tām piegādātā gāzes cena ir palielināta līdz Eiropas līmenim.
Ja a/s „Latvijas gāze” nekontrolētā cenu politika turpināsies, tad kādas CNG cenas mūs sagaida 2008. gadā un tuvākajā nākotnē ?!
A/s „Latvijas gāze” vadītājs A.Dāvis savās intervijās atklāti šantažē Latviju, draudot ar tiesu darbiem tarifu neapstiprināšanas gadījumā, tomēr apšaubāmi, ka „Latvijas gāzes” gūstamā 200, 300 vai 400 % peļņa ir nepietiekama un būtu par pamatu viegliem tiesas procesiem.
Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzu izskatīt a/s „Latvijas gāze” iesniegto tarifu projektu pēc būtības, vadoties pēc likuma „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9. panta, kur ir paredzēta lietotāju interešu aizstāvība, nepieļaujot, ka Latvija kļūst par vienīgo valsti Eiropā, kurā monopolista vēlme gūt hiperpeļņu ir pārāka par elementāriem ekonomiskiem aprēķiniem.
Vēlētos arī sagaidīt jau plaši izsludināto tarifu korekciju no 01.01.2007. (cenu samazinājumu uzpildes stacijās), sakarā ar mazuta cenu krišanos. Tas vien liecina par a/s „Latvijas gāzes” negodprātību - tarifu paaugstināšanas gadījumā izmaiņas sekotu nekavējoties.
Ar cieņu, A.Kokins
2007-01-22
Tā arī nespēju uztvert šī stāsta morāli!
Ja privāta kompānija vēlas nopelnīt, tad kāpēc lai to nedarītu? Pie tam jāņem vērā arī vispārējās tencences degvielas cenu korekcijās!
Tāpat ir jāņem vērā, ka dabasgāzes iepirkuma cena no GAZPROM ir paaugstināta jau šobrīd, proti, no 1.janvāra, bet tarifi vēl turas iepriekšējie, līdz ar to Latvijas Gāzei kādu brīdi (droši vien līdz 1.maijam sanāks strādāt ar zaudējumiem, kas attiecīgi būs jākopmensē ar jaunajiem tarifiem???
Tāds nu lūk ir bizness!!!
Ja kas nepatīk, ir taču visas iespējas lietot daudz "lētāku" degvielu (dīzeļdegviela, benzīns), kuru cenas arī tiek "godīgi" noteiktas un kur to mazum un vairumtirgotāji, protams, "respektējot patērētāju vēlmi", uzcenojumu uz katru degvielas litru pieliek tikai ~ 10 santīmus, kā rezultā tīrā peļna no katra litra ir vismaz kādi 7 santīmi.
Viens no ekonomikas pamatlikumiem ir: pieaugot piedāvājumam, samazinās tā cena. Ņemot vērā to, ka piedāvājuma pieauguma nav, tāpat arī mazinās patērētāju vēlme, loģiski, ka cenai arī ir jāpieaug.
Nevar salīdzināt tirgu, kur ir 1 000 GUS un tirgu, kur ir 4 GUS.