(!) Kas jādara, lai aukstums mūs nepārsteigtu? 30

 
25.janvāris 2007 18:27

Ziema šogad (pagaidām) ir neparasti silta, taču jebkuru mirkli tā var „parādīt zobus”, tāpēc labāk tomēr būt gatavam mīnus grādiem – un ņemt vērā virkni vienkāršu, lai gan bieži piemirstu padomu.

* Vai mazgāt mašīnu ziemas laikā? Protams, bet, ja ūdens tiek durvju slēdzenē vai uz gumijas mīnuss grādos, tas sasalst, līdz ar to, kamēr tie neatsils, autovadītājam var izrādīties neiespējami sēsties pie stūres – un, ja gumijas ir piesalušas, tās nevajadzētu lauzt, jo ir iespējams, ka tās saplīsīs. Taču šai problēmai var sagatavoties – pirmkārt jau autobraucējiem ir iespējams iegādāties speciālus līdzekļus, kurus uzklāj uz tām vietām, kur durvis var aizsalt. Ja vadītāja durvis ir aizsalušas, jāmēģina atvērt kādas citas durvis un jāuzsilda mašīna. Tiklīdz tiek atkausētas aizsalušās durvis, no gumijas ir jānoņem liekais mitrums un jāieziež ar speciālu smērējamo zīmuli, kurš ir pārklāts ar speciālu silikona eļļu, kas nekondensējas.

* Ja ir aizsalusi durvju slēdzene, vēl var izlīdzēt automašīnas pults, bet, ja tās nav, – jāpielieto speciāls slēdzenē iepildāms (iesmidzināms) šķidrums. Šīs vielas var nopirkt gan autoservisos, gan benzīntankos. Turklāt jāņem vērā, ka arī elektriski regulējamo āra spoguļu mehānismos var iekļūt ūdens un sasalstot traucēt to darbībai.

* Visi zina, ka vasarā un ziemā autovadītājiem tiek piedāvāti atšķirīgi logu mazgājamie līdzekļi, taču ne vienmēr tiek pievērsta pietiekama uzmanība to sasalšanas temperatūrai, domājot tikai par lētāku cenu. Ziemas logu mazgājamam līdzeklim papildus ūdenim, speciālām ziepēm un smaržām klāt tiek pievienots spirts: jo zemāka kļūst gaisa temperatūra, jo lielākā koncentrācijā ir jābūt šīm piedevām – un tad jūs pēkšņi pamanīsiet, ka, piemēram, līdz mīnus 18 grādu temperatūrai domāts šķidrums mīnus 20 - 22 grādos patiešām pilnīgi vai daļēji sasalst.

* Mūsu ziemas apstākļos nozīmīga loma drošā braukšanā ir logu tīrītāju slotiņām, kam ir jābūt pietiekami izturīgām pret visiem laika un vides apstākļiem – to vidū ir eļļas, smiltis, ūdens, ultravioletais starojums utt. Logu tīrāmās slotiņas speciālisti iesaka mainīt divas reizes gadā, jo, pat ja tās maksā 30 latus, tās tomēr nodrošinās autovadītāja drošību un redzamību uz ceļa.

* Latvijas ceļu apstākļos liela vērība jāpievērš arī gaisa filtriem, lai uzturētu svaigu gaisu automašīnas salonā, kā arī izvairītos no aizrasojošiem logiem. Autoservisu pieredze rāda, ka, ieliekot automašīnā jaunu filtru – vai tas būtu motora gaisa filtrs vai salona gaisa filtrs -, jau pēc septiņiem tūkstošiem kilometru tas var būt  putekļu pieblīvēts.


Par akumulatoru un citām automašīnas tehniskajām lietām un to darbību ziemas sezonā konsultē Uldis Rolis, Bosch Car Cervice Sia „Rolis” direktors.


Akumulators – sarežģītāks, nekā šķiet

Autovadītājiem bieži vien šķiet, ka viņu braucamajā nav vienkāršākas ierīces par akumulatoru. Taču jau klimatiskajos apstākļos, kad gaisa temperatūra ilgstoši ir ne tikai mīnusos, bet arī ap nulli, akumulators var sagādāt virkni nepatīkamu pārsteigumu. Turklāt jāņem vērā, ka mūsdienu akumulators ir krietni sarežģītāka ierīce nekā vēl pirms gadiem divdesmit.

Kurš nezina, ka automašīnas akumulatora uzlādi var veikt ar tās regulāru izmantošanu jeb darbināšanu, noturot pareizu balansu starp iztērēto un jau uzlādēto enerģiju - kad tā tiek iztērēta, strādājot motoram uz degvielas enerģijas rēķina, tiek griezts ģenerators un atkal uzlādēts akumulators. Taču ir svarīgi saprast, ka dažādā apkārtējā temperatūrā ir atšķirīgs akumulatora uzlādēšanas laiks, - mīnus grādos tas ir vismaz četras stundas ilgs brauciens.

Pirmajos trīs darbības gados akumulatora darbībā mīnus grādos nevajadzētu rasties nekādām problēmām. Taču jebkādas ziemas laikā akumulators darbojas pavisam citādāk nekā siltās vasaras dienās. To var izskaidrot ar akumulatorā esošās sērskābes elektroķīmisko reakcijas raksturu zemās  temperatūrās, - skābes jonu difūzijas ātrums zemā temperatūrā mīnuss grādos samazinās, izveidojot papildus pārvietošanās pretestību un tādējādi elektroķīmiskais elements vairs nav spējīgs veidot akumulatora darbībai tādu pašu  enerģiju kā, piemēram + 20 grādos. Ja akumulators ir izlādēts, akumulatora elektrolīts kļūst par destilētu  ūdeni.

Arī tāpēc autovadītājam svarīgi ir atcerēties, ka zemā gaisa temperatūrā automašīnas akumulatoram noteikti jāļauj uzsildīties. Piemēram, lai iedarbinātu auto ar dīzeļdzinēju,  sākumā ir nepieciešami 600-900 ampēri – tas ir liels „cipars”, ņemot vērā, ka dienas lampiņas iedegšanai ir vajadzīgi tikai 0,5 ampēri.

Īpaši zemās temperatūrās tik lielu jaudu „nosalis” akumulators, iespējams, nespēs dot, tādēļ to jāpieradina, vispirms uzsildot kvēlsveces. Jārēķinās, ka „nosalis” akumulators ātrāk tiek pārslogots, un tādējādi ātri vien var rasties dažādi akumulatora defekti.

Benzīna dzinējiem ir vajadzīgs stipri mazāks strāvas patēriņš. Un, tomēr, lai nebojātu automašīnas galvenos mehāniskās darbības elementus, aukstā laikā, iedarbinot automašīnu, kurai ir rokas ātrumkārba, vajadzētu izslēgt sajūgu, lai būtu vieglāk iegriežams motors.

Ja akumulators tomēr nespēj dot pietiekami lielu jaudu, lai iedarbinātu mašīnu, var ieteikt vairākkārtēju automašīnas startēšanu – pirmo reizi to vajadzētu startēt ne ilgāk par sešām sekundēm, bēc pusminūtes atkārtot iepriekš veikto procesu. Ja pēc tā vēl automašīnu nav iespējams iedarbināt, pēc piecu minūšu ilgas pauzes vajadzētu mēģināt vēlreiz.
Ja ar šīm trim reizēm nepietiek lai starteris grieztu motoru pietiekoša ātrumā, tad viennozīmīgi akumulatorā ir kāds defekts un tas ir vai nu jānomaina, vai jāved uz servisu, lai uzlādētu.
Ir auto īpašnieki, kuri akumulatora uzlādi veic paši ar dažādiem uzlādes aparātiem, tomēr, tehnoloģijām mainoties, vairāki no šiem aparātiem jaunākām mašīnām vairs nespēj pietiekami palīdzēt, nespējot akumulatorus pilnībā uzlādēt. Katram šādam aparātam ir atšķirīgs strāvas raksturojums, un ir precīzi jāzina, līdz kādam spriegumam noteikto akumulatoru var lādēt, – ja tiks uzlikts nepamatoti liels uzlādēšanas spriegums, tas var tikt sabojāts.

Kas attiecas uz akumulatora uzlādi „ar vadiem”, arvien biežāk izrādās, ka ar tiem nav iespējams nodrošināt pietiekamu spriegumu automašīnas akumulatora uzlādēšanai, turklāt šī metode var radīt – un bieži vien arī rada – dažādas kļūmes akumulatoram, visai automobīļu elektrosistēmai un ģeneratoram. Vēl vairāk – šādas akumulatora uzlādēšanas laikā var tikt bojātas abu uzlādes procesā iesaistīto automašīnu elektroniskās  sistēmas. Vairākos pētījumos ir pierādīts, ka šie uzlādes vadi daudzām mašīnām nav piemēroti.

Savukārt gadījumā, ja tiek izlemts šādu uzlādi tomēr veikt, aizvien biežāk sastopama problēma, kas radusies, ražotājiem attīstot un modernizējot automašīnas tehnoloģiju, - vairs nav nemaz tik viegli piekļūt akumulatoram, jo tas jaunajos automašīnas modeļos atrodas zem sēdekļa, bagāžniekam zem grīdas un citur.

Labākais, ko var darīt, lai precīzi noskaidrotu kāds ir akumulatora stāvoklis, ir – vismaz reizi gadā veikt akumulatora profilaktisko pārbaudi, ko var izdarīt vienīgi sertificētā autoservisā. Lielāka uzmanība akumulatora stāvoklim ir jāpievērš tā ceturtajā mūža gadā, ja privātas automašīnas noskrējiens vidēji ir 15 000 – 25 000 kilometru gadā. Kopumā akumulatora mūžs, protams, visvairāk ir atkarīgs no ekspluatācijas apstākļiem – kādos apstākļos un cik bieži automašīna ir darbināta.

Labs akumulators vidēji maksā 60 latus, lai gan, protams, akumulators, kurš paredzēts dīzeļdegvielas dzinējiem, caurmērā būs dārgāks nekā benzīna mašīnai paredzēts. Turklāt, automobiļu tehnoloģijai attīstoties, arvien mazākos akumulatoros tiek iespiesta lielāka jauda – un tādēļ tie arī maksās dārgāk. Katrs ražotājs tomēr izvēlas tādu akumulatoru, lai tas nodrošinātu visu, kas ir vajadzīgs automobiļu motoram un visai elektrosistēmai, - līdz ar to pašam auto īpašniekam šajā ziņā neko nevajadzētu izgudrot.
 
Visi komentāri
 
223912. viesis 25.janvāris 2007 10:15
0 0 Atbildēt

pāris dienas pa vēlu šitas rakstelis.

223917. viesis 25.janvāris 2007 10:18
0 0 Atbildēt

aaaaa - šitais tas gudrinieks no "Rolis", kurš to jaguāru sa....sa vienam lasītājam! :D

www.iauto.lv/atsauksmes

223949. viesis 25.janvāris 2007 11:05
0 0 Atbildēt

Kaadreiz normaalu VARTA akji pirku par 35Ls. Tagad jau 60? Jopcik! Inflaacija.

223994. viesis 25.janvāris 2007 13:15
0 0 Atbildēt

Protams, pamācību un instruktāžu, kā PAREIZI rīkoties ziemā un aukstunā, vienmēr būs daudz. Būtībā, jau līdz mīnus 20 grādu aukstumam, autobraucējiem problemas rodas salīdzinoši reti. Vairumā nepatikšanas sāk rasties pie mīnus 25-35 grādiem. Pieļauju, ka šodienas moderno auto elektronikas nemaz nav ieprogrammētas normalai dzinēja darbībai tik lielā aukstumā. Parasti jau, pie tml. aukstuma, iedarbinašanas brīžos, diznējs tiek "pārliets" ar pārāk treknu degmaisījuma sastāvu, kas savukārt rada problemas iedarbināt pašu dzinēju un vēl stipri bojā kataliaztoru. Ne velti, pagājušā gada aukstajā nedēļā daudziem jo daudziem autovadītājiem neizdevās iedarbināt savus glaunos A6, jaunos meršus un japaniešus. Kā komentēja izsauktie SOS dienestu specialisti : elektronika nevelk....Protams, VĒLAMS arī reizēm padomāt par degvielas tvertni - iestājoties aukstam laikam, ieliet bākā ūdens daliņas absorbējošos ķīmiskos sastāvus (iegādājami Statoil ). Tad nebūs jābrīnās par aizsalušiem degvielas sūkņiem un benzina vadiem. Degvielas bāku auktā laikā vajadzētu turēt max. pilnu, jo tad neveidojas ūdens kondensāts uz tvertnes iekšējām sienām. Arī būtisks faktors, pie kura reizēm jāpiedomā.

Nu, bet cerēsim, ka šogad LIELIE sali mūs vairs nemocīs. Tūliņ jau februāris, līdz pavasarim vairs nav tālu.

224017. viesis 25.janvāris 2007 13:58
0 0 Atbildēt

:D Nu pie Rolis es nekad nebrauktu peec shitaada izklaasta :) Tur 50% noliets uudens ... 4h laadeejas akjis vot joks es taadu nekad nav piedziiviojis tad jau sanaak ka piedarbina pateeree 10% (5min laikaa) jaudas un taa atnaaks peec 20min ??? tad jau es vairs nevar piedarbinaat utt peec 8min? TOTALS UUDENS...

p.s sen neko TIK gudru nebiju lasiijis un pa 60Ls :D man staav pa 45Ls diizelja matoram akjis un nu jau tresho gadu grizh ka tik turaas un -30 ar mani nebiedee zinu ka uzgrieziis galvenais ir kaadaa straavoklii motors ....

224042. viesis 25.janvāris 2007 14:52
0 0 Atbildēt

Raksta autors-Lohs. Pilnīgi 100% izlādētam aķim elektrolīta blīvums ir 1,10. Prčom destilēts ūdens, kam blīvums 1,00?

Lai tad vīņš iedzer to ūdeni. 'Tādiem *******iem nav ko dot vādu!

Arī par uzlādes spriegumu, tas bleķis, lai tik iemānītu pie sevis.

224082. viesis 25.janvāris 2007 17:50
0 0 Atbildēt

a ko man darīt, ja es nesen nomainīju akumulatoru (60Ls Varta, pēc kataloga), tas bija pilns, un ģenerators arī labi lādē (pārbaudīja servisā), bet līdz darbam ir jābrauc tikai 3 minūtes katru dienu, un motors pat nepaspēj uzsilt, tāpēc jūtu ka pie šitiem mīnusiem starteris katru rītu griež aizvien gausāk un gausāk, t.i, akumulators nepaspēj uzlādēties acīmredzot. ko darīt šādā gadījumā? :(

224083. viesis 25.janvāris 2007 17:58
0 0 Atbildēt

224082. viesis 25.01.2007 17:50

Ej kājām

224095. viesis 25.janvāris 2007 19:27
0 0 Atbildēt

.....Auksta laika vairak jadzer $nabis un jauzkoz!:):):):)

224112. viesis 25.janvāris 2007 21:40
0 0 Atbildēt

"vajadzētu izslēgt sajūgu"

tas nozīmē izspiest sajūgu, vai varbuut vinju var kaut kaa izsleegt:)

224117. viesis 25.janvāris 2007 22:40
0 0 Atbildēt

man starteris atnjirdzaas :(

224125. viesis 25.janvāris 2007 23:32
0 0 Atbildēt

Viesis.

Nekas, nekas, 2-ziemas atpakaļ man arī startrrs sāka īdēt no rita. Pārmetu jaunu firmas aķi, rezultāts tas pats. Izbraucu LT. Pl.UA.BY. aķis sprāgst nost.

Atbraucu mājā, nomainīju ģeneratora oglītes, uzliku veco "VARTA" n-gadus aķi ( kaut kur ap 6 gadi) ,; šorīt pat pie -14grad. griežzz kā jauns puika.

224137. viesis 26.janvāris 2007 8:28
0 0 Atbildēt

Un vēl par skādi nenāktu pārbaudit startera oglītes un vadu stiprinājumu kvalitāti.Ar laiku daudzkur sāk zust španungs un tad ģenerātors arī nepalīdzēs.

224149. viesis 26.janvāris 2007 9:32
0 0 Atbildēt

to 224082. viesis

Mjaaa, liidz darbam triis minuutes ko braukt, reaali 10 minuutes iet ar kaajaam, neesi slinks - pakustini "ass" :DDD

224153. viesis 26.janvāris 2007 10:39
0 0 Atbildēt

Par gjeneratora oglitem - ka isti ir - ja tas ir jamaina, tad tikai akumulators nepieladejas jeb tomer ari spriegums kritas? Akumulators, iesledzot aizdedzi, uzrada arvien mazaku spriegumu - vakar jau tikai 8,5V, lai gan pagaidam griez normali. Pec piestartesanas spriegums stabili stav 13-13.5V robezas.

224156. viesis 26.janvāris 2007 10:45
0 0 Atbildēt

deelj taadiem kaa 224082. viesis arii rodas sastreegumi, kas 3 minuutes brauc liidz darbam ar auto.

224161. viesis 26.janvāris 2007 11:04
0 0 Atbildēt

jā, nu protams ka tā arī notikās ka aķis šorīt bija sauss, lai gan nedēļas sākumā jauns ielikts tika.

un 3 minūtēm runājot - attālums reāli ir ap 4 kilometriem, kurš no jums gribētu tādu gabalu iet ar kājām, ja ir auto??

224165. viesis 26.janvāris 2007 11:39
0 0 Atbildēt

224161. viesis 26.01.2007 11:04

normala rita pastaiga vari nopirkt veliku :)

224173. viesis 26.janvāris 2007 13:22
0 0 Atbildēt

Pirms pāris dienām, kad sākās "aukstums" (no rīta rādīja -8) - izbraucu uz ielas, nolēmu notīrīt stiklu un - surprise - tas palika matēts, aizsala! Nepērciet "Piknika lietu" ražoto stikla tīrīšanas šķidrumu - rakstīts, ka līdz -20 domāts, bet reāli bija savādāk. Varbūt pie -20 tas sasalst pavisam klucī :D

224174. viesis 26.janvāris 2007 13:24
0 0 Atbildēt

Par to rita pastaigu - ja nemuldetu tik daudz, tad varbut ari varetu tev kadu padomu dot. 4km 3 minutes nozime videjo (VIDEJO) atrumu 80km/h. Man braukajot ~ 50:50 pilsetu un sosejas ar +20 no atlauta, borta dators videjo atrumu rada ~30-35km/h robezas. 2000km parbrauciena uz Alpiem videjo izdevas dabut ~60. Ar cik tu lido, lai isa gabala dabutu videjo atrumu uz 80?

224181. viesis 26.janvāris 2007 15:21
0 0 Atbildēt

Par 600-900 ampēriem ir pilnīgākais blefs. Neviens akumulators jums nespēs dot šādu jaudu. Dīzeļdzinējiem starteris varētu maksimums tērēt līdz 300 ampēriem. Tikai nevajag man tagad stāstīst kaut ko par DIN standartiem.

224182. viesis 26.janvāris 2007 15:44
0 0 Atbildēt

baiga skade notika..ko jus iesakat darit ja man sasala viss tosols..???iesakiet kaut ko luudzu..palides par paliidzibu..nu par ieteikumiem..

224184. viesis 26.janvāris 2007 16:21
0 0 Atbildēt

Nu ja sasala tosols (nevis tosols bet ūdens kas bija ieliets dzesēšanas sistēmā) tad tomlets gaida tevi ciemos :)

224185. viesis 26.janvāris 2007 16:48
0 0 Atbildēt

nu ja udens..iesakiet ko man darit...

224187. viesis 26.janvāris 2007 17:33
0 0 Atbildēt

Mēģini no bloka dabūt ārā,pirmā momentā var tik dziļi un spēc igi neķert,bet hvz.Pamēģini pagriest un plūr kas darās,nu nav universiālas receptes.

224188. viesis 26.janvāris 2007 17:46
0 0 Atbildēt

Ja sasalis - velc uz siltu boksu lai atkūst (motoru labāk nemēģināt darbināt). Un nākamreiz ielej normālu dzesēšanas šķidrumu.

224194. viesis 27.janvāris 2007 9:47
1 0 Atbildēt

MANA AķA SKāBE TIEšAM PāRVēRTāS PAR ūDENI... :(

AKIS SāNOS PAT PLASMASU IZSPIEDA :(

224195. viesis 27.janvāris 2007 11:48
0 0 Atbildēt

peerc daargi, maksaa daargiem servisiem un varbuut... varbuut nekas nekotiks un Tu mierigi varesi aizbraukt uz darbu! Pec pieredzes varu teikt - maasai ir LOTI daargs akumulators BOSH..

manai II mashiinai ir savuaart pavisam leets un mashiina vecaaka - ziemaa leetais straadaa labaak nekaa daargais! Pagaajushoziem, mans gaaja - maasas staaveja!! ha ha - takaa ne vienmeer tas daargaakais izraadiisies tas labaakais!

224207. viesis 28.janvāris 2007 9:56
0 0 Atbildēt

Vispār pirms pērc aķi paskaties kurā gadā ir izlaists,uz sāniem kaut kur ir iekausēts,unja jau vismaz 2gadus pa nliktavām ir mētājies,neņem.Nebūs ilgdzīvotājs.

225703. viesis 15.februāris 2007 12:38
0 0 Atbildēt

Man BOSCH aķis nobeidzās pēc divarpus gadu kalpošanas. Tiesa gan, šajā rudenī un ziemā iznāca braukt ļoti reti un tikai mazos gabaliņus pa pilsētu (traumētas un sāpošas rokas dēļ negribēju uzņemties lieku risku). Saprotu, ka aķim tāds režīms par labu nenāk, taču tik un tā šķiet, ka tas darba mūžs varēja būt garāks.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti