Piektdien tika iesniegta vairāku organizāciju parakstīta atklāta vēstule Valdībai par paredzamo nodokļu paaugstināšanu vieglajām automašīnām un motocikliem.
Atklātā vēstule
16.03.2007
Par grozījumiem likumā “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”
Ministru kabinets 2007.gada 6. martā ir atbalstījis finanšu ministra Oskara Spurdziņa vadītās darba grupas izstrādāto pasākumu inflācijas ierobežošanai, kas paredz veikt virkni pasākumu daudzās tautsaimniecības jomās, tai skaitā arī transporta līdzekļu pirmās reģistrācijas nodokļu lieluma izmaiņas atkarībā no dzinēja tilpuma. Šīs darbības, cenu kāpuma apkarošanai, nemaz neliecina par konsekvenci auto tirgus biznesā. Taču ar nožēlu jākonstatē, ka izstrādātās izmaiņas cenu kāpuma apkarošanai ilgstošā laika periodā var radīt neparedzamas sekas LR jau tā novecojušā autoparka attīstībai.Tam nav nekāda sakara ar kopējā valsts pieprasījuma samazināšanos un inflācijas bremzēšanu. Tieši pretēji – uz nodokļu rēķina cenu kāpums tiktu tikai veicināts un līdz tā ieviešanai auto tirgus piedzīvotu tikai papildus ažiotāžu un iedzīvotājiem nāktos vien tērēt papildus summas auto iegādei, jo pēc tam tas vispār lielākajai daļai nebūs iespējams. Latvijā ir vairāk kā 400 lietoto auto tirgotāju, kuri godīgi maksā nodokļus, taču nodokļu paaugstinājums var stipri ietekmēt šo tirgotāju darbību.
Kādas sekas mūsuprāt būtu šādām izmaiņām?
a) Ņemot vērā 1999. gada 1 aprīlī pieņemto lēmumu aplikt ar papildus nodokli automašīnas, par pamatu ņemot dzinēja tilpuma lielumu, sekas bija katastrofālas Latvijas auto tirgotājiem un ar auto saistīto blakus pakalpojumu sniedzējiem - daudzi stabili strādājošie auto tirdzniecības uzņēmumi, pārvadātāju kompānijas un autoservisi bankrotēja – it sevišķi rajonos;
b) Latvijā masveidā sāka parādīties automašīnas ar Lietuvas reģistrācijas numuru zīmēm.
Kādas sekas ir šādam reģistrācijas veidam, ja tas tiek pielietots Latvijas iedzīvotāju īpašumā esošajiem auto, lai samazinātu izmaksas auto ekspluatācijai un reģistrācijai?
a) netiek maksāti ceļa nodokļi, OCTA apdroš.utt.;
b) viss kas saistīts ar sodiem un identifikāciju ( iespējama bezatbildība un viltošana);
c) auto tiek pirkti labvēlīgāku nodokļu valstī līdz ar to, protams, samazinās imports, bet nauda pārvietojas uz kaimiņvalstīm, kuras nebaida naudas ieplūšana viņu budžetos,
d) aizplūst auto tirgotāju peļņa, sociālie nodokļi par algām, utt. citi saistītie ienākumi.
e) jau 2000. gadā tika konstatēts nevis ieņēmumu pieaugums budžetā, bet gan to iztrūkums miljonos latu.
f) pazaudējām arī lietoto auto tirgu, kurš pašlaik Lietuvā ir sasniedzis gandrīz 4 miljonus gadā;
g) pagāja trīs gadi, kamēr atjaunojās normāls auto skaita pieaugums valstī un līdz šim brīdim bija novērojama situācijas stabilizēšanās un kopējā auto parka atjaunošanās.
Ņemot vērā pašreizējo situāciju, kad Latvija ir ES ar vairāk vai mazāk atvieglotām pārvietošanās iespējām gan pilsoņiem, gan viņu līdzekļiem un īpašumam uzskatam, ka sekas būs vēl ļaunākas un zaudējumi lielāki jo arī Igaunijā reģistrēšanas nosacījumi ir daudz labvēlīgāki. Arī attiecībā uz PVN priekšnodokli Lietuva ir sapratusi savu kļūdu un ar 2007.gada 1. septembri atceļ aizliegumu izmantot PVN maksājumu kā priekšnodokli, lai Lietuvas uzņēmēji nedarītu to Latvijā vai Igaunijā reģistrētajos uzņēmumos. Bet Latvija domā par iespēju atcelt šādu kārtību, luksus auto reģistrāciju kompāniju pamatlīdzekļos. Tas būs nākošais lielais grūdiens sākt domāt par auto reģistrāciju kaimiņvalstīs. Un vispār – jēdziens „luksus auto” ir ļoti strīdīgs, jo ir ļoti dārgi automobiļi ar neliela tilpuma dzinējiem un ir lēti, vidusmēra pircējam pieejami automobiļi ar lielāka tilpuma dzinējiem. Te vairāk izsaka cena, taču tādus automobiļus, kuru cena pārsniedz vismaz(!) 60 tūkstošus latu, Latvijā gada laikā ieved un reģistrē tikai dažus desmitus.
Varbūt tomēr der atcerēties, ka automašīnas un nauda nav nekustamais īpašums un ir iespēja brīvi pārvietoties Eiropas Savienības teritorijā. Un, ja šāda veida nodokļus pieņemam, tad varbūt to vajadzētu darīt kopā ar pārējām ES valstīm, lai nesanāk tā, ka valsts ar vienu no mazākajām teritorijām un iedzīvotāju skaitu izsludina visnelabvēlīgāko nodokļu nastu un sagaida , ka visi brauks maksāt nodokļus uz Latviju. Jau šobrīd nodokļi LR pirmreizējai automašīnas reģistrācijai ir vairākkārtīgi augstāki nekā Lietuvā un Igaunijā, tāpēc mēģinājums tos vēl vairāk palielināt novedīs pie haosa šobrīd sakārtotajā auto tirgū. Lūdzam neveikt nekādas izmaiņas uz atstāt pašreizējo nodevu apmērus. Atbildi lūdzam nosūtīt uz Lietoto auto tirgotāju asociāciju Biķernieku ielā 58, Rīgā, LV1006.
Lietoto auto tirgotāju asociācija Uģis Vītols
SIA Amerikas auto Aldis Sāmītis
SIA Atlas Motors Dāvis Maksiņš
SIA Ameira Edgars Kreicšteins
SIA Auto Statuss Raimonds Īlenāns
SIA Goldauto Agris Kārkliņš
SIA E&S auto Raivo Saļms
Biedrība Amerikāņu auto klubs Dins Ziemelis
Biedrība Latvijas Volvo klubs Ieva Šķēle
Biedrība Latvijas SAAB klubs Normunds Kalvāns
Biedrība Latvijas BMW klubs Jānis Kārkliņš
Biedrība MB Club.lv Valdis Grīnbergs
Biedrība Latvijas Chrysler Voyager klubs Jānis Gaņģis
Pilnīgi piekrītu autotirgotājiem.