Kā uzplaukst lotosa zieds 7

 
27.jūnijs 2002 8:27

Tikai, lūdzu, nevilieties! Šīs leģendārās firmas emblēmā nav redzams lotoss – mūsu ūdensrozes grandiozais analogs. Emblēmā talantīgais un pretrunīgais konstruktors Entonijs Brūss Kolins Čepmens iemūžinājis savus iniciāļus ABCC, kā reizēm mēdz darīt bērni uz saviem skapīšiem, penāļiem vai grāmatu apvākiem.

Taču būtu muļķīgi pārmest viņam plātību, jo Lotus automobiļu pasaulē tiek uzlūkots kā vārs, eksotisks un bezgala skaists zieds. Tas nekas, ka personificējam, ka sakām Lotus un domājam – Čepmens – pat tad, kad viņa vairs nav starp mums. Pretējā gadījumā sporta mašīnu pasaule tagad izskatītos pavisam atšķirīga. Pēc kārtējās krīzes Pat masu produkcijas ražotājus ik pa laikam piemeklē kādas likstas, kur nu vēl elitāras un nelielas firmas, lai cik slavenas tās arī nebūtu. Tomēr pēc nozīmīgajām pārmaiņām šķiet, ka beidzot varam teikt, ka Lotus pieņemas spēkā: gūst peļņu un pat paplašinās. 1998. gadā firma ieguva 16 miljonu ASV dolāru lielu peļņu, kas ir lielākais skaitlis tās vēsturē. Vēl 1996. gadā izskatījās, ka šis vārds pavisam pazudīs no skatuves, līdzīgi kā tas notika 1. formulā, un inženiertehniskais potenciāls izšķīdīs kaut kur Malaizijas rūpnīcās. Kāds tam visam sakars ar Malaiziju? Lai cik ļoti arī negribētos turpināt saukt Lotus par Anglijas firmu, tā tomēr pieder Malaizijas plaukstošajiem kapitālistiem. Pēc Kolina Čepmena stingrās rokas perioda beigām 1986. gadā firma nonāca General Motors īpašumā. Tam sekoja neveiksme ar rodsteru Lotus Elan, ko izkonkurēja lētākā Mazda Miata, un GM no Lotus atteicās. Tā kā Lotus ar dzinēju ražošanu nav īpaši aizrāvušies (viss mainījās veiksmīgajā 1998. gadā ar 3,5 litru V8 cilindru Twin Turbo motoru) un Elan spēka agregāts bija patapināts no Isuzu, kas arī pieder GM, nācās mazā rodstera projektu pārdot korejiešiem. Tad uz kādu laiku Lotus nonāca avantūristisko itāliešu no Bugatti grupas redzes lokā. Izskatījās, ka tā būs tapis ļoti nopietns sporta mašīnu koncerns, bet nekā. Dažu čaklu cilvēku finansu mahināciju dēļ Bugatti kārtējo reizi bankrotēja un Lotus nācās doties pie citiem saimniekiem. Dīvainākais šajā stāstā ir tas, ka Lotus uzplaukums sākās tieši tajā brīdī, kad Bugatti raustījās agonijā. Iemesls tam bija veiksmīgā modeļa Lotus Elise izstrāde, kas sākās Itālijas biznesmeņa Romāno Artioli uzdevumā un tika pabeigta līdz 1995. gada Frankfurtes autosalonam. Starp citu, Elise nosaukta par godu sinjora Artioli mazmeitai. Tieši Elise rodsters un tā modifikācijas ļāva firmai nokļūt tajā virsotnē, kur tā ir patlaban un pārdot vismaz 3000 šo elitāro un specifisko mašīnīšu gadā. Pēc 1996. gada Lotus nonāca Malaizijas uzņēmēja Hikoma īpašumā (80 % akciju), kam pieder arī Proton kompānija. Pārējie 20 % atrodas jau zināmā Artioli rokās, taču jāuzskata, ka Lotus iekļauta Proton grupā. Neraugoties uz to, firmas bāze atrodas Norfolkā, Hetelā, starp bezgalīgiem kviešu laukiem, emblēma nav pārkrāsota, vairums Lotus mašīnu tiek pārdotas British Racing Green krāsās (izņemot Elise limitēto versiju Golden Leaf krāsojumā par godu rūpnīcas senajiem panākumiem F-1), un darbu turpina talantīgie angļu inženieri. Pavisam nesen atkal mainīta firmas struktūra. Tagad Group Lotus Ltd ietilpst trīs uzņēmumi: pirmā ir visiem zināmā Lotus Cars (automašīnu ražošana), kas papildināta ar Lotus Engineering (dzinēju izstrāde). Otrā nodaļa ir Lotus Body Engineering, kas “aprija” neatkarīgo firmu MGA un atbild par eksperimentālo prototipu izstrādāšanu un ekspertīzi ražošanas sagatavošanai. Trešā nodaļa saucas Lotus Motorsport un rūpējas par sacīkšu modifikāciju izlaišanu un Elise Cup vienas markas čempionātu. Tiesa, visas runas par 1. formulas komandas atjaunošanu, kas daļēji būtu saistīta ar britu autobraucēju Hantu dinastiju, pagaidām beigušās ar neko. Toties divas lietas firmai ir ļoti svarīgas. Pirmkārt, Lotus, kas pati ilgu laiku izmantoja iepirktos motorus, tagad piedāvā savus pakalpojumus citām kompānijām to motoru konstrukciju uzlabošanā. Piemēram, pie Opel 1,6 l Ecotec dzinēja ekoloģisko parametru uzlabošanas strādājuši Lotus inženieri. Arī jaunās paaudzes Ecotec 2,2 l nav bez Lotus pieskāriena. Tas tāpēc, ka Opel Speedster un Vauxhall VX220 ne vien izstrādāti uz Elise bāzes, bet tos arī ražos Norfolkas rūpnīcā. Tāpat Lotus turpmāk piegādās savus V8 cilindru 3,5 litru tvinturbomotorus citam britu sporta auto producētājam AC. Vēl pārsteidzošāk ir tas, ka Lotus nākotnē solās veltīt nopietnas pūles dīzeļmotoru izstrādei un attīstīšanai. Acīmredzot sportisko dīzeļu laiks vairs nemaz nav tālu. Otrkārt, Lotus atvērusi ražotni Malaizijā, Kualalumpurā (pie Proton), kur montē Elise rodsteru Āzijas tirgum. Tā kā pieprasījums ir ļoti liels, tiek solīts, ka Malaizijā saliktie Lotus Elise Eiropā nenonāks vismaz tik ilgi, kamēr nebūs apmierinātas Āzijas valstu (arī Japānas) vajadzības. Vai pēc tam sāksies reeksports, nav zināms. Apmaiņā pret šiem pakalpojumiem jauno angļu dizaineru uzdevums ir palīdzēt attīstīt paša Proton sportiskās modifikācijas. Tajā skaitā Lotus talanti uzlabojuši gan Proton Persona Coupe, gan radījuši projektu Proton Satria Cabrio, gan izveidojuši jaunā Proton Gti dizainu un tehnisko pildījumu. Līdz ar to malaizieši var justies glaimoti, ka leģenda strādā viņu labā. Tehnikas leģenda Izdzirdot vārdu Lotus, prātā nāk 1. formula, smieklīgais rodsters Lotus Seven un futūristiskais Esprit un tieši šādā secībā. Tie ir leģendas stūrakmeņi, bet daudz kas ir palicis apslēpts, piemēram, mazie Le-Mānas sacīkšu prototipi, 1966. gada strīdīgā, bet glītā coupe ar nosaukumu Europa, rallija Ford Cortina vai Sunbeam Lotus, ko varam saistīt ar tagadējo Ferrari komandas šefu Žanu Todtu, un vēl vairākas liela vai maza mēroga revolūcijas. Principā stāsts sākās 1947. gadā ar banālā un visiem apnikušā Austin Seven tūningu un sporta uzlabojumiem, ko veica Kolins Čepmens uz savu galvu. Pēc pieciem gadiem tika nodibināta firma un drīz arī parādījās Lotus 7 – viens no visvairāk atdarinātajiem auto pasaulē (līdztekus AC Cobra). Tā koncepcija bija vēl primitīvāka nekā Morgan: maksimāli viegla un vienkārša konstrukcija, neliels motors, vaļēji riteņi, asas reakcijas un bauda no sacīkšu formulas cienīgām gaitas īpašībām. Pirmajai formulai nopietni Čepmens pievērsās pēc 1957. gada, laika gaitā kļūstot par vienu no visvairāk “vajātajiem” konstruktoriem. Viņa daudzās idejas bieži bija pārāk revolucionāras, pat strīdīgas un sacīkšu noteikumos neparedzētas, tāpēc komandu nereti diskvalificēja un tehniskos risinājumus pasludināja ārpus likuma. Tomēr entuziasti atceras gan stingro nesošo monokoku rāmja vietā, gan mašīnas-spārna efektu aerodinamikā, gan korpusu ar dubultajām, kustīgajām sānsienām, gan aktīvo piekari. Čepmenam motora jauda parasti bija otršķirīga parādība, daudz būtiskāk bija samazināt masu, izmantot jaunākos materiālus, atklāt citas tehnoloģijas, miniaturizēt to, kas miniaturizējams. Jā, viņa sacīkšu mašīnās gāja bojā cilvēki, tās pat sauca par melni zeltītajiem zārkiem. Viņa mašīnās piloti uzvarēja, izcīnīja čempiontitulus, kļuva par pieprasītiem talantiem (Airtons Senna uzplauka tieši Lotus komandā). Kolins Čepmens bija ne tikai tehniķis, bet arī biznesmenis, kas lika pamatus mūsdienās tik pierastajai komandu sponsorēšanai. Tieši uz Lotus sāniem pirmo reizi parādījās sponsorfirmu uzlīmes un pierastās nacionālās krāsas nomainīja naudas devēju firmas krāsojums. Lotus F-1 komanda nonīka pēc Čepmena nāves, japāņu finanses tur neko nespēja līdzēt un talantīgais pilots Alesandro Zanardi zaudēja ticību šīm sacīkstēm. Sērijveida automašīnu lauciņā gandrīz katrs Lotus modelis, kura nosaukums parasti sākās ar burtu E, ierakstīts vēstures zelta grāmatā: Elite, Elan (1961. gada modelis), Europa, Eclat, Excel un jau minētie Esprit un Elise. Galvenā Esprit vērtība ir tā dizaina koncepcijas ilgais mūžs. Džordžeto Džudžāro (šī gadsimta labākais dizainers) to uzzīmēja vēl 1971. gadā, ražošana sākās 1975. gadā un turpināsies vēl arī nākamgad. Tiesa, 1988. gadā cita slavenība – Pīters Stīvenss (McLaren F-1 ielas modeļa dizaina autors) – uzlaboja un nogludināja maestro Džudžāro vilktās līnijas. Slavenais V8 motors (vieglākais un kompaktākais savā klasē) tika radīts tieši, lai padarītu veco Esprit pircējiem pievilcīgāku un labāku par Porsche, un nostriprināja firmas vadībā pārliecību, ka viņiem labi sanāk arī dzinēji. Nu jau ražošanai tiek gatavots Esprit aizstājējs ar koda nosaukumu M250, izcilu aerodinamiku un V6 cilindru motoru, kas iegūts, noņemot tam pašam V8 divus malējos cilindrus un abas mazās turbīnas. Lotus Elise, lai gan izskatās pietiekami moderna, patiesībā ir visīstākā Seven idejas mantiniece, izmantojot mūsdienu pieeju un tehnoloģijas (stieptās alumīnija apjomīgās struktūras un jaunu kompozītmateriālu paneļi). Mazie gabarīti, niecīgā masa, ātrais uzrāviens un bauda no vadīšanas palikuši no Čepmena pamatkoncepcijas; motors – parastais 1,8 litru Rover masu modelis. Uz rodstera bāzes radītas vairākas citas versijas: slēgtā, forsētāka, kluba sacīkstēm, pat Le-Mānas izturības braucieniem (ar lielo motoru), arī pāris limitētie varianti. Tomēr Lotus vispārākajā pakāpē ir askētiskais Lotus 340R, kur viss liekais vienkārši aizmests prom, lai netraucē un būtu iespējams sasniegt rekordskaitli jaudas un masas proporcijā. Ja vadītājs nevēlas, var noņemt pat durvis, vien jāuzmanās, lai, braucot pa slapju šoseju, nesamirktu kājas un citas ķermeņa daļas. Būtībā Lotus 340R vairāk tuvināts sporta motociklam nekā automobilim. Ažiotāža ap konceptauto bija tik liela, ka firmas vadība izlēma tomēr sākt ražošanu ierobežotā tirāžā. Visi 340 eksemplāri tika momentā izpārdoti, lai gan visi vēl tagad (februārī) nav pat uzbūvēti. Tāpēc arī drosmīgie apgalvojumi jaunos M250 ražot tikpat daudz cik Elīzes – ap 3000 auto gadā. Līdz ar to sākotnēji elitārie briti, uz masām orientēto malaiziešu atbalstīti, jau atvēzējušies uz Porsche pozīcijām: TVR vairs neesot konkurenti. Lotosa zieds uzplaucis ar jaunām krāsām un jaunu dvesmu. Artis Eglītis, Autoinfo
 
Visi komentāri
 
28845. viesis 27.jūnijs 2002 14:12
0 0 Atbildēt

Saistošs raksts.

28846. viesis 27.jūnijs 2002 14:36
0 0 Atbildēt

Saistoshs auto :)

30147. viesis 8.jūlijs 2002 19:27
0 0 Atbildēt

ka kas

33682. viesis 9.augusts 2002 13:26
0 0 Atbildēt

tas ir lababis

33683. viesis 9.augusts 2002 13:27
0 0 Atbildēt

das iscool!.

40395. viesis 24.septembris 2002 10:46
0 0 Atbildēt

Es ar savam kajam varetu noskriet visus sos auto!!!!

65678. viesis 21.februāris 2003 11:07
0 0 Atbildēt

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti